• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

neoclyps

Survivor
Ik ben op zoek naar een goedkope pan van 20 cm waar ik tijdens bushcraft uitjes en wildkamperen
fatsoenlijk mee kan bakken op hout/kolenvuur , mijn oog is op deze gevallen vooral vanwege de lage prijs.

https://www.lidl-shop.be/nl-BE/ERNESTO-Keramische-pan-20-cm/p100225975

Deze is licht en goedkoop ( hier 7.99) en al in zwarte uitvoering in de winkel
kan tot 250 graden (greep 160)

heeft iemand ervaring met dit soort pannen voor dit soort uitjes?

Hoewel ik veel rvs pannetjes in iets kleinere afmetingen heb uit billycans en messtins ben ik het aardig zat om steeds alles als een arend in de gaten te houden in de rvs pannen , het lijkt wel of alles aanbrandt ( behalve soep en water) als ik even niet oplet.
Ik bak met margarine en kokosolie.

Als ik in dit seizoen en later in het bos bivakkeer en het sneller donker is vindt ik het avondeten een beetje het hoogtepunt vandaar dat het wel lekker vindt als ik dat deel wat kan verbeteren.
 
F

frans81

Gast
Ik ben op zoek naar een goedkope pan van 20 cm waar ik tijdens bushcraft uitjes en wildkamperen
fatsoenlijk mee kan bakken op hout/kolenvuur , mijn oog is op deze gevallen vooral vanwege de lage prijs.

https://www.lidl-shop.be/nl-BE/ERNESTO-Keramische-pan-20-cm/p100225975

Deze is licht en goedkoop ( hier 7.99) en al in zwarte uitvoering in de winkel
kan tot 250 graden (greep 160)

heeft iemand ervaring met dit soort pannen voor dit soort uitjes?

Hoewel ik veel rvs pannetjes in iets kleinere afmetingen heb uit billycans en messtins ben ik het aardig zat om steeds alles als een arend in de gaten te houden in de rvs pannen , het lijkt wel of alles aanbrandt ( behalve soep en water) als ik even niet oplet.
Ik bak met margarine en kokosolie.

Als ik in dit seizoen en later in het bos bivakkeer en het sneller donker is vindt ik het avondeten een beetje het hoogtepunt vandaar dat het wel lekker vindt als ik dat deel wat kan verbeteren.

Ik wil zo'n pan uit jou link nooit meer pff .
Prijsklasse zegt al genoeg . Op het fornuis vind ik ze dus waaaardeloos en de keramische coating bestaat slechts uit een DUUR woord .

Lidl/ Action/ Bazar / Aldi enzo verkopen deze low budget dingen .

Koop in 1 keer iets goeds . Desnoods second hand.

Een RVS pan moet eerst zeer heet zijn eer je gaat bakken .

Daarna langzaam hoger op het vuur of vlam naar beneden .

Dan bakt niets aan .

En vlees droog deppen , eer je het in de pan doet .

Voor op hout vuur dus zeer zeker niet die Lidl pan .
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou beginnen met een vol stalen pan uit de buget markt.
En ver weg blijven bij alles met een coating, teflon, keramiek, emaille.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Ik sluit me aan bij @petroman , maar neem er dan 1 met 2 kleine grepen, geen steel. Die zijn rotmoeilijk in te pakken en mee te slepen. Denk bv aan een gebruikte kleine dutch oven...
 
J

J.J

Gast
Ik zou beginnen met een vol stalen pan uit de buget markt.
En ver weg blijven bij alles met een coating, teflon, keramiek, emaille.
Bij goed onderhoud is een vol stalen pan het voordeligst, want de pannen met een coating zijn na een paar jaar niet meer antiaanbak, en moet je weer een andere kopen, door de jaren heen ben je dan een stuk duurder uit.

Een vol stalen pan bij goed onderhoud heb je voor het leven, en het genot die je er van hebt.
 

Ray

SHTF Expert
Ook ik sluit me bij Petroman aan.

Pannen met e.o.a. coating erin zijn bijzonder lastig op houtvuren, omdat je daar nogal eens iets te heet stookt, bv de rand van de pan. Bij te hoge temperaturen loopt je kans op giftige stoffen die vrijkomen (bij Teflon met name). Ook zo'n kunststoffen handvat zal snel aangetast raken.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een de Buyer pan of soortgelijks, als je niet met RVS uit de voeten kunt. Dergelijke pannen moet je eerst 'inbranden', dus loeiheet stoken met vet erin, waarna je dat er weer uitveegt. Het 'patin' wat dan ontstaan op de bodem werkt als een soort antiaanbaklaag.

Nog steeds geldt dan dat je ze met beleid gebruikt. Dus eerst pan heetstoken, dan pas het vet erin, wachten tot dat goed heet is (na de belletjes dus nog even doorfikken die hap) en dan pas je ei of vlees erin.


Nieuw zijn die dingen best duur, maar in de kringloop zijn vaak ook dergelijke ouderwetse types als deze en eerder in dit topic genoemd, te vinden.
 

neoclyps

Survivor
Bedankt voor de adviezen , ik ga eerst eens langs de kringloop, eens kijken of de oostblokkers nog
een mooi pannetje voor je over hebben gelaten .
 

Erny

Last (wo)man standing
Je zou ook eens kunnen kijken naar een de Buyer pan of soortgelijks, als je niet met RVS uit de voeten kunt. Dergelijke pannen moet je eerst 'inbranden', dus loeiheet stoken met vet erin, waarna je dat er weer uitveegt. Het 'patin' wat dan ontstaan op de bodem werkt als een soort antiaanbaklaag.
Nog steeds geldt dan dat je ze met beleid gebruikt. Dus eerst pan heetstoken, dan pas het vet erin, wachten tot dat goed heet is (na de belletjes dus nog even doorfikken die hap) en dan pas je ei of vlees erin.
Nieuw zijn die dingen best duur, maar in de kringloop zijn vaak ook dergelijke ouderwetse types als deze en eerder in dit topic genoemd, te vinden.

En dan vooral de mooi ingebrandde pannen met het prachtige laagje patin nooit maar dan ook nooit meer met afwasmiddel afwassen of in de afwasmachien flikkeren!!
Schoonwrijven met keukenrol en afspoelen met heet water.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
En dan vooral de mooi ingebrandde pannen met het prachtige laagje patin nooit maar dan ook nooit meer met afwasmiddel afwassen of in de afwasmachien flikkeren!!
Schoonwrijven met keukenrol en afspoelen met heet water.

Toen ik nog regelmatig op een boot vertoefde, hing ik de pan een nachtje in het water om te weken. Volgende dag de afspoelen en droog maken en klaar is Kees (Harry:rolleyes:).
 
G

Gast 2000

Gast
https://www.bushcraftshop.nl/stabilotherm-jagers-pannetje-inklapbare-houten-gre.html

Beste aankoop ooit! Wel wat prijziger dan de pan in je openingspost, maar deze gaat een leven lang mee terwijl bij jouw lidl pan de steel wegbrand en de slechte kwaliteit je tranen doet bezorgen....

Inklapbare steel en dus handig mee te nemen. Goed seasonen met de olie de eerste keer en onderhouds vriendelijk.
Afwassen zonder afwasmiddel, maar gewoon met een (natte) doek of zachte spons.

20181007_112911.jpg
 

Roel

Mankinds only hope
Deze Zweed is met één hand amper te tillen, maar voor het buitenwerk uitermate geschikt.
Pan oogt wat vreemd door het flitslicht, maar ziet er in het echies beter uit...:)
DSCF2768.JPG
 
Bovenaan