• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

goretex vs defcon 5 bivi bab (boog), kwaliteit verschil?

miss-elliot

Survivor
Hallo

ik zit momenteel te twijfelen om voor een goretex bivibag enkelboog te gaan of voor een defcon 5 bivibag dubbelboog.
Nou is de defcon 5 iets breder wat ik aantrekkelijker vind, en heeft het een extra ventilatie openings wat de goretex niet heeft.
Nou weet ik niet of dit interessant is want hoe meer flappen en ritsen, hoe sneller iets kapot kan gaan...
Nou heeft de defcon 5 ook muskietennetjes (wat ik pluspunt vind) en ik twijfel of de goretex deze ook heeft.

Anyways, zit er kwa stof en ritsen kwaliteit verschil tussen deze 2 merken?

(ik zeg nu steeds goretex maar het kan ook KL zijn, weet niet of dat hetzelfde is)
 

petroman

SHTF Expert
Goretex is een soort materiaal. Een speciale laag tussen de binnen en buitenkant laat waterdamp wel door maar wtaer niet. Het materiaal ademd dus. Let wel bij rgen werkt dat weer niet. Het waterlaagje aan de buitenkant voorkamt dat waterdamp kan ontsnappen.
Wat KL voor materiaal is weet ik niet.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Alle KL modellen zijn Gore Tex en steviger en zwaarder en hebben een muggennet in hoofdgedeelte . Een Fecsa uit 2009 is al veel beter dan 1 uit 2005 . Dit omdat er kwaliteits wijzigingen geweest zijn .

Carinthia en Feuchter genieten de voorkeur mits nieuwstaat .
Tussen 65 en 140 euro te koop . Enkelboogs . Dubbelboogs is veel duurder in ( bijna ) Nieuwstaat .

Defcon reeks heb ik geen ervaring mee .

Let op voor misleidende product reviews !
Er zijn er die reclame maken voor oa Dumps/ Dealers en die niet helemaal eerlijk zijn .
Vaak maar aan klein testje onderworpen en product mag behouden worden na reclame . Bovengenoemde is niet persee Defcon gerelateerd .
Het gebeurd bij vele Producten . Iets mooier maken dan het is !

Lees je in op www en vergelijk ervaringen.
Ik was in den beginne totaal niet meer te spreken over Fecsa gelabelde . Maar ondertussen is het al een veel beter product .

Op Forum staat genoeg over de KL versies . Zelfs op Preppers.nl staat nog info

Zie oa Link , probeer zoiets te bemachtigen .Carinthia kwaliteit tegen Feuchter prijs .

Feuchter is net als Carinthia 100% eersteklas top spul .


https://www.preppers-shelter.nl/for...rinthia-enkelboogs-bivakzakken-identiek.4170/
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik kan er verder niet veel over zeggen, maar ik zou persoonlijk sowieso voor eentje gaan die een muggennetje heeft. Simpelweg omdat ik het liefst met de klep open slaap als het effe kan. Succes met je keuze.
 

miss-elliot

Survivor
Bedankt voor de reacties.

.

Op Forum staat genoeg over de KL versies . Zelfs op Preppers.nl staat nog info
Op dit forum is idd vee lte vinden over KL maar over defcon 5 eigenlijk niks, ook amper op w w w.
Dat was eigenlijk ook beetje de reden dat ik dit topic geopend hebt.

nog een andere vraag:
is bivi bag enkel boogs hetzelfde formaat als de Goretex buitenhoes voor de m90 slaapzak?
 
F

frans81

Gast
Bedankt voor de reacties.


Op dit forum is idd vee lte vinden over KL maar over defcon 5 eigenlijk niks, ook amper op w w w.
Dat was eigenlijk ook beetje de reden dat ik dit topic geopend hebt.

Ik begrijp het !
Ik heb mij zojuist ingelezen omtrent product specificaties .

Ze zijn dus van Nylon en gecoat met een zogenaamde ademende coating .

Persoonlijk zou ik dan toch liever voor een Gore Tex kiezen. Een nylon bivi is niet echt hufterproof . Ben bang dat het kwetsbaar is .

Voor datzelfde Geld heb je een Carinthia als je geduld hebt en het www in de gaten houd .

Link plaats ik zomaar even voor liefhebbers zodat men weet waar we het hierover hebben .

https://www.bushcraftshop.nl/defcon-5-bivi-tent.html
 

miss-elliot

Survivor
Ik begrijp het !
Ik heb mij zojuist ingelezen omtrent product specificaties .

Ze zijn dus van Nylon en gecoat met een zogenaamde ademende coating .

Persoonlijk zou ik dan toch liever voor een Gore Tex kiezen. Een nylon bivi is niet echt hufterproof . Ben bang dat het kwetsbaar is .

Voor datzelfde Geld heb je een Carinthia als je geduld hebt en het www in de gaten houd .

Link plaats ik zomaar even voor liefhebbers zodat men weet waar we het hierover hebben .

https://www.bushcraftshop.nl/defcon-5-bivi-tent.html

Maar als Goretex een materiaal is, wat is er dan zo verschillend tussen Fesco, Feuchter en Carinthia
(ik dacht trouwens dat goretex een merknaam was, weer wat geleerd..)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar als Goretex een materiaal is, wat is er dan zo verschillend tussen Fesco, Feuchter en Carinthia
(ik dacht trouwens dat goretex een merknaam was, weer wat geleerd..)

In Gore Tex ( Gore Tex Membranen) materiaal zitten natuurlijk kwaliteits verschillen !
Het ene is het andere niet.
Ook de dikte en kwaliteit van de verschillende lagen materiaal waar de Gore Tex laminaat ( Membrame ) tussen ligt is van grote betekenis .
Normaal zijn dit drie lagen . Tri laminaat ( geen drie Membranen bij het meeste spul ) . De Bi laminaat jassen zijn zelfs Tri laminaat .

Fecsa Bivakzakken zijn van mindere kwaliteit dan de Carinthia en Feuchter .
Men noest tenslotte bezuinigen. Dat doe je ergens op .
Vroeger kreeg je Carinthia Modulaire Slaapzakken ( 2002 tot 2005 volgens mij ) verstrekt met Carinthia en Feuchter Bivi's . Gezien het grote aantal dat nodig was kreeg Feuchter het moeilijk en liet een gedeelte van hun contract bij Carinthia maken . Derhalve exact dezelfde labels als in Carinthia . Alleen droegen ze de naam Feuchter . Deze zijn wat zeldzamer dan de normale Feuchter productie en afkomstig uit hun eigen fabriek .

Ik heb er zo een en die is gewoon een Carinthia productie . Ook zaten er toen nog YKK of RIRI zippers in . Zie mijn eerder geplaatste link

Fecsa had in begin slechte ritsen en de tape over de naden liet vlug los .

Onder tussen is dat al verholpen en kunnen ze wat meer verdragen .

Helaas is en blijft hun Bivi van mindere kwaliteit .

Kijk maar eens bij Carinthia wat een Enkelboogs bivi kost !

Pure kwaliteit die zich bewezen heeft .

Ook denk ik dat Carinthia meerder membranen verlijmd en dat daardoor deze Bivi's duurder zijn . Dus meerder lagen Gore Tex op elkaar in plaats van 1 tussen de top layer en onderlaag .

Zelfs de Huidige Modulaire Slaapzakken zijn van FECSA en die zijn na 2007 van iets betere kwaliteit geworden . Oa de ritsen .

Bezuinigen komt vaak niet ten goede van een product .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:

miss-elliot

Survivor
Zie links omtrent info Gore Tex ( Membrame ) . Ik snap de verwarring . Zie link 3 het Gore Tex patent is in 1997 verlopen en derhalve werd het fabriceren van deze Memramen beschikbaar door derden .
Met ook alle gevolgen vandien .

Zie foto met stukje tekst uit die link 3

Bekijk bijlage 15357

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gore_Tex


https://www.gore-tex.nl

https://www.google.com/amp/s/www.wired.com/2015/02/voormi-core-technology/amp
Bedankt voor je uitgebreide reacties.
Ik heb je een pm gestuurd met nog een vraag.
 

Henk88

Diehard Prepper
Zijn er inmiddels nog mensen die ervaring hebben opgedaan met de Defcon5 Bivi bag?

Ik kan er ook niet veel informatie over vinden, ik begrijp wel van @frans81 dat de kwaliteit van de oude legerbags waarschijnlijk beter is.

Echter wanneer ik deze review zie (lijkt onafhankelijk gemaakt te zijn) dan vind ik het toch wel een mooi ding. Dubbelboogs, blijkbaar kan zowel de voorzijde als de zijkant open en hij heeft een groot muskietennetten ingebouwd. Kwaliteit lijkt aardig in orde, al is het geen Goretex.

Wellicht ga ik de gok nemen en kan ik er wat meer informatie over plaatsen.
 

ErikVels

Prepper
Het stukje over bi- en trilaminaat is niet juist.
Bi-laminaat heeft een buitenlaag met daaronder de PTFE laag (ontwikkeld door Gore). Om die PTFE laag te beschermen is er een LOSSE binnenvoering zoals in de parka bilaminaat. Tri-laminaat heeft een textiele buitenlaag, dan de PTFE laag en dan een textiele binnenlaag eraan verlijmd. De binnenlaag beschermt de PRFE laag. Dat spul zit in de trilaminaat regenbroeken en dus ook de bivakzakken. Bi-laminaat ademt beter mits de binnenvoering goed vocht doorvoert naar buiten.
 
Bovenaan