• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

GPS ontvanger voor laptop

Candyman

Diehard Prepper
Ik ben van plan om zo'n ontvanger te kopen maar ik heb er weinig verstand van.
Het liefste heb ik een magnetische voet en een zuignap zodat ik hem overal op kan plakken.
Zitten er nog veel verschillen in de specificaties?
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, in specs zitten verschillen. Sommige ontvangers ontvangen ook GLONAS of zo iets, een ander soortgelijk systeem.
Ga je hem gebruiken op Windows of Linux?

Als je een goede vind voor Linux, laat het weten, dan heb ik ook interesse.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb er trouwens 1, namelijk >deze<, maar heb het nog niet echt werkend gehad op mijn Linux Debian tablet, maar dat kan aan mij liggen.
(Link naar aanbieding op Ebay).
s-l500.jpg

(Bron foto: edirect-us @ Ebay).
 

Candyman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zat te kijken naar deze: https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/645104#overview
Maar dan ben je weer afhankelijk van bluetooth.

Waarom zou ik eigenlijk een externe GPS ontvanger kopen als ik een telefoon met GPS heb.
Mijn telefoon gaat als GPS ontvanger dienen voor de laptop, als ik het werkend krijg :D
 

Ray

SHTF Expert
Backup. Handig dat je telefoon duizend dingen kan, maar een keertje laten vallen en je kan meteen helemaal niets meer.
Ik ben ook zo'n gek die cruciale zaken, bv bellen en navigatie in een degelijk jasje wil, onafhankelijk van elkaar. Dus baksteen 2G toestel, Etrex 30 nav baksteentje sinds kort en beiden gaan als je zuinig doet een paar weken mee op een lading stroom.

Toen ik nog een smartphone had, ook 'rugged' baksteen die je kon gooien en alles in 1 hing hij vooral tijdens het navigeren zo'n beetje permanent aan de powerbank. En dan is 'ie niet meer waterdicht en kluns als ik ben, ruk ik nog weleens dat micro (fucking) usb poortje kapot. Maar ok, dat ben ik en zal per persoon verschillen, want ik zie hele volksstammen bekabeld pokemons jagen. :D

PS @Candyman, ik heb je opeen volgende twee posts even samengevoegd. Bewerk link/knop is ook een optie.
 

Niels

Mankinds only hope
Zoals @Ray aan aangeeft wil ik ook niet van 1 oplossing afhankelijk zijn.
Ik heb hier een telefoon met off-line kaarten en een zeer trage GPS met ook goede kaarten.
Voor autonavigatie zou ik best mijn Linux Tablet willen inzetten met GPS ontvanger op USB.

Mijn ouders worden een dagje ouder, en zo ook hun verouderde Mio navigatie met klein scherm.
Ze vroegen mij om een oplossing, en ik heb OSMand gedownload op de tablet van mijn vader (Android).
Een goede zware 3A autolader met goed snoer en een tablethouder op het dashboard.
Hij kan nu tijdens het rijden alles goed zien, en is er echt blij mee.
 

Candyman

Diehard Prepper
Uiteraard koop ik er nog een losse GPS ontvanger bij maar eerst wil ik weten hoe ik die ontvanger kan laten communiceren met mijn linux laptop.
Als ik mijn telefoon kan koppelen via USB en bluetooth dan zal een andere ontvanger ook wel lukken.
 

Ray

SHTF Expert
Ik denk dat je even moet zoeken op het internet naar Linux gebruikers die het al uitgezocht hebben. Zelf weet ik ook niet welke hardware of welke standaarden ondersteunt worden, maar goede kans het geen enkel probleem is en dat er al lang een hele pagina over is. @Candyman

Zo zocht ik laatst naar camera's voor bewaking en bleek er perfecte info over te vinden. Lijst met twintig (nog gratis ook) programma's en die bleken gewoon iedere wifi of netwerk cam te ondersteunen, behalve sommige hele goedkope uit China , die alleen met bijbehorende app te gebruiken zijn. Die wil je toch niet, met China's mee gluur reputatie, een doos met drie 720p cams met nachtzicht voor 45 euro, dat zit niet snor. :lol:

(voor geïnteresseerden de 20+ programma's: https://www.ubuntupit.com/linux-camera-software-ip-webcam-cctv-security-camera-software/)
 
Bovenaan