• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Groenlicht NPO Klimaatpreppen

Aldo

Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag mensen,

Nogmaals enorm bedankt voor de medewerking. Het is in tv-land nou eenmaal zo dat er voor een minuut opnames een uur (of meer!) filmen staat. En voor een uur filmen zitten verschillende werkdagen aan bureauwerk. En die "pittige weerstanden" kan ik wel weerstaan, hoor. :thumbsup: Zo blijven we kritisch en scherp, naar onszelf en naar elkaar.

Het item wordt vanavond (maandag 13 maart) uitgezonden: Groen Licht om 19.20h op NPO2. Kijkt allen!
[MOD]Niet werkende link verwijderd[MOD]

De "4 minuten" die hierboven genoemd worden, zijn er iets meer geworden, om zo alle kanten te belichten: het item is nu ruim 8 minuten.

Nogmaals bedankt voor de enorme openheid die ik/we hebben gekregen. Het was enorm informatief om aan dit onderwerp te werken en ik hoop dat jullie net zo tevreden zijn als ik.

Met vriendelijke groet,

Aldo
 
J

J.J

Gast
Dag mensen,

Nogmaals enorm bedankt voor de medewerking. Het is in tv-land nou eenmaal zo dat er voor een minuut opnames een uur (of meer!) filmen staat. En voor een uur filmen zitten verschillende werkdagen aan bureauwerk. En die "pittige weerstanden" kan ik wel weerstaan, hoor. :thumbsup: Zo blijven we kritisch en scherp, naar onszelf en naar elkaar.

Het item wordt vanavond (maandag 13 maart) uitgezonden: Groen Licht om 19.20h op NPO2. Kijkt allen!
[MOD]Niet werkende link verwijderd[MOD]

De "4 minuten" die hierboven genoemd worden, zijn er iets meer geworden, om zo alle kanten te belichten: het item is nu ruim 8 minuten.

Nogmaals bedankt voor de enorme openheid die ik/we hebben gekregen. Het was enorm informatief om aan dit onderwerp te werken en ik hoop dat jullie net zo tevreden zijn als ik.

Met vriendelijke groet,

Aldo
Wie heeft dit programma gezien zou er graag wat meer over willen weten, dus steek maar van wal.
 
J

J.J

Gast
Kun je nog even de snelkoppeling hier plaatsen, ik heb het niet gevonden.
 

hans013

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Vond dat het preppen er als totaalplaatje niet verkeerd neer werd gezet, jammer dat zo'n verkoper dan weer wel het extreme laat zien, maarja dat hoort een beetje bij tv maken is mijn bescheiden mening.

Concreet doet de presentatrice wat lacherig over haar 5 flessen water, marco legt uit dat een overstroming reëler is als men denkt. Wat beelden van een ondergelopen huis. En een verkoper met ebolapakken en gasmaskers.
 

AWOL

Prepper goeroe
Het spijt mij maar ik vond het een slecht item. Met name omdat er eigenlijk alleen gesproken wordt over overstroming als meest denkbare "ramp" terwijl juist zovelen preppen voor de eenvoudigere zaken als kort durende uitval van nuts voorzieningen. Ook nu weer worden preppers neergezet als mensen die acteren vanuit angst ipv nuchter en praktisch denken. Blijft jammer dat de meeste media steeds kiezen voor het spektakel ipv het kleine. De presentatrice is ook veel te sturend in haar aanpak door haar eigen gêne voor preppen in haar persoonlijk leven op de voorgrond te zetten, alsmede haar schaapachtige "ik wil er liever niet aan denken wat kan gebeuren". Gemiste kans om zich te laten voorlichten over wat, de meeste althans, preppers zijn en hoe enorm verschillend de samenstelling van deze groep "bezorgde burgers" is. Ook blijft er maar bar weinig over van het interview met ons forumlid en wordt ook hier slecht het "grotere verhaal" er uit geknipt en blijft er geen tot weinig nuance over.
Teleurstellende uitwerking dus, maar ja we zijn het gewend.

Voor straf moeten de makers van Groen Licht nog maar eens kijken en luisteren naar het interview afgenomen door Ancilla Tilia:

http://www.cafeweltschmerz.nl/ancil...oen-klaassen-prepshop-voor-doomsday-preppers/
 
D

Deleted member 101

Gast
Beetje eenzijdig, alleen over overstoom ik en lector crisisbeersing Menno van Duin vind het allemaal wat overdreven.
De prepper Marco wilde wel de mensen overtuigen, maar vrouwtje van Groen licht zocht vooral redenen om niet te preppen, allemaal maar een beetje raar. Maar dat is wel normale reactie van de gemiddelde Nederlander.
Het bekende "ons overkomt dit niet" Het is ook nog nooit gebeurd, toch?

Tja, als men zo denk is het "water naar de zee dragen" :lol:
Niet het preppen, maar mensen overtuigen om te gaan preppen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik heb het gezien. Inderdaad is er alleen aandacht besteed aan overstromingen. Tijdens de opnames hebben we het juist gehad over uitval van stroom en een tekort aan water. Vandaar ook het waterfilter wat even door het beeld flitst. Uiteindelijk is het de keus van de programmamakers wat ze willen laten zien. Ik denk dat we niet spectaculair genoeg waren met een regenton, waterfilter, generator en houtkachel. In mijn ogen een gemiste kans maar een item moet ook gevuld worden en als er op een gegeven moment meer materiaal is over overstromingen kan ik me voorstellen dat daar gezien de tijdsdruk de nadruk op gelegd wordt.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Mooi neergezet. Wat hier is aangedragen in de vorm van FKAGB is heel duidelijk (en saai voor de sensatiezoekers);). Mensen moeten uiteindelijk zelf het nut gaan inzien van een waterfilter, een treetje water en wat blikken in de voorraadkast.

@Aldo, bedankt voor een mooi stukje televisie:)

Changing,
 

Floshtf

Diehard Prepper
In de oproep lees ik:
Hoe zien we het item voor ons? Een van onze presentatoren heeft laatst een stroomstoring gehad en wist eigenlijk niet zo goed wat ze moest doen. Ze gaat uitzoeken wat voor 'rampen' haar nu kunnen overkomen. Daarvoor spreekt ze met een expert (bij denken nu aan de mensen achter crisis.nl). Dan komt de logische oplossing: hoe kan ik me daarop voorbereiden? Daarvoor gaan we het liefst praten met een van jullie. Waarover maak je je zorgen en hoe heb je daar constructief over nagedacht. Wat heb je gekocht, verzameld, misschien wel geoefend. En wat is de take-home message voor de mensen thuis? (bijv. 'wees voorbereid').

Als iemand die al een tijdje meeloopt in het prep wereldje vindt ik teleurstellend wat er in beeld is gebracht.
-Kijkende naar de oproep- had ik een item verwacht met o.a. hoe de burger zich kan voorbereiden op water/gas/voedsel/stroom onderbreking.
Lijkt mij dat dit ook best in een aantal minuut gegoten had kunnen worden. Dat er dan uitgegaan is van een overstroming, dat had prima verwerkt kunnen worden met de uitval van nutsvoorzieningen etc. Ik zie wel een winkel voorbij komen maar...wat als de stroom uitvalt....wat als de kraan er mee stopt...hoe bereiden sommige mensen zich hier op voor...Hoe kun je dit redelijk simpel ondervangen? De programmamakers hadden nota bene een paar top preppers die meewerkten, die verstand hebben van dit soort zaken. En dan ligt, bijna de nadruk op een ebola pak, een gasmasker & het redelijk flut pakket van crisis.nl.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre opsec etc. heeft meegewogen maar goed. Ben persoonlijk blij dat ik er niet aan meegewerkt heb.
 

Highway

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij het ontwikkelen van de medewerking aan het thema klimaatpreppen in het programma van Aldo, is uitvoerig gesproken wat we wel en wat we niet willen uitdragen als prepper. In die gesprekken kwam Aldo tot het inzicht dat er heel veel zaken meer zijn dan hij op voorhand besefte. Het punt is dat Aldo dit programma niet in zijn eentje maakt, er zit een team achter. En dus is er besloten om slechts enkele delen van de opnames te gebruiken. Wij wisten dat dit zo zou gaan en dat vinden we ook logisch.

Aldo zelf was zeer verrast en ook erg enthousiast over de details waar preppers over nadenken, en als hij de vrije hand zou hebben, zou hij er bij wijze van spreken wel 3 kwartier zendtijd aan willen besteden.

Het belangrijkste is in deze uitzending wel gebeurd: er is eventjes kort aandacht geweest op het belang van preppen. Zie de reeds vernieuwde link: http://programma.vara.nl/groenlicht/artikelen/klimaatpreppen

Ook zijn er shots in de uitzending te zien van preppers website's zoals ons oude forum. Er is dus heel veel richting gegeven aan de kijkers, waar ze nu zelf wat mee kunnen doen. Er zijn beelden laten zien van een overstroomde woonwijk in Nederland, ook dit is ondersteunend in het besef dat je soms wel eens in een crisis situatie kan komen die je vooraf niet ziet aankomen, en door je 'voor te bereiden' ofwel 'prepare' en dus te 'preppen' je zo'n crisis met meer comfort en onafhankelijker kunt overleven.

We zijn zelf niet ontevreden over de uitzending, natuurlijk hadden we graag meer gezien. Afgelopen winter (= klimaat) zijn er wat kleine crisis geweest met defecte vervuilde aardgasleiding, gebroken waterleidingen, en stroom uitval. Hierover hebben wij dingen gezegd en laten zien maar dit is niet gebruikt in de uitzending. De kijkers hebben wel genoeg andere goede prikkels gehad om nu zelf naar dit forum te gaan en zich te verdiepen, en zo nog meer inzicht te krijgen in hun situatie in dan gericht keuzes te maken om wel of niet te hoeven preppen.

Ja, natuurlijk laten ze eventjes een Ebola pak zien en ook een gasmasker, want dat heeft uiteraard ALLES met ons klimaat te maken he? dat snap je direct.. kijkcijfers!
Maar wij zijn als individuen niet door NPO belachelijk gemaakt, daar hebben we bovenop gezeten en hebben daarom veel voorstellen afgewezen. Het moest niet gaan over ons, maar over het belang van preppen zelf...en dat is gebeurd. Aldo heeft dat goed gedaan vind ik!

Brecht gaf in de opening al met enige verlegenheid en schaamte aan dat ze een paar liter water heeft aangeschaft op een zwak moment. Volgens preppers ben je dan juist zeer helder van geest en is dat juist een kracht. Verder deed ze dat vanuit angst, en doen wij dit vanuit inzicht...en dat is een wezenlijk verschil van bewustzijn.

En wat meneer Van Duin zegt in de uitzending is, zoals ook aan het gezicht van Brecht te zien, ronduit lachwekkend te noemen. Hij ontkent hier iets wat hij eigenlijk zou moeten steunen vanuit zijn visie. Hij geeft notabene goede lezingen mbt crisis aan bestuurlijke organen en geeft jaar na jaar boeken uit met betrekking tot 'voorbereiden' op een crisis. Dat is dus ook preppen.
Zie zelf maar hier:[MOD]Niet werkende link verwijderd[MOD]

Maar ja, als we allemaal goed zijn voorbereid, wat moet je dan nog schrijven? Nee, dan ga je iets roepen over iets wat niet in jouw straatje past. Laat ik dat Een zwak moment noemen, laat preppers dan ook spreken en luister daar ook naar als je zo veel bezig bent met 'communiceren' zonder het direct en zonder motivatie af te serveren.

En ook erg leuk dat ze Dick Berts er ook nog eventjes bij hebben gehaald met zijn boek 'Hoe overleef ik een crisis' Dick is een prepper met een missie, hij is er op gericht geweest om het belang van preppen bekender te maken in ons land.
 
Bovenaan