• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gullimex Ebro TLC1598 interne batterij vervangen .

F

frans81

Gast
Ik heb recent bij de kringloop deze Gullimex tempmeter gekocht .
Helaas interne Litium batterij leeg .
En het is er 1 die ik omtrent ontwerp niet ken .
Om de zaak niet te verprutsen doe ik even deze oproep tot hulp .

Wie weet hoe dit type batterij op de print zit gemonteerd .
Kan het bovengedeelte er zo afgepakt worden of word het desolderen van het geheel ?

Laatste foto heb ik van een site . Zo wordt het aangeboden .

20180630_212824.jpg 20180630_212533.jpg B1134595173.jpg
 
J

J.J

Gast
Wij hadden op het werk voeger een zeer goede desoldeerbout die zoog met een behoorlijke kracht alle tin weg.
Als je even je soldeerbout op een pootje houd en je gaat de batterijtje voelen en deze word goed warm dan weetje dat je het juiste pootje hebt te pakken, tevens kan je zien onder de print op je de batterij er zo uit kunt plukken, je kan het heel voorzichtig proberen met twee dunne goedkope schilmesjes, gelijktijdig er iets onder schuiven dan merkje direct of ze er zo uit te halen zijn.
 

Nickx

Senior Prepper
Hallo Frans,

dit type kan op 2 manieren worden geplaatst:
This 'hat shaped' SL-340/P Lithium Thionyl Chloride cell has two PCB pins that can either solder directly to the board or can plug into a socket.

Dus inderdaad heel voorzichtig kijken of je er beweging in krijgt zo niet dan zal je moeten desolderen
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Frans,

dit type kan op 2 manieren worden geplaatst:
This 'hat shaped' SL-340/P Lithium Thionyl Chloride cell has two PCB pins that can either solder directly to the board or can plug into a socket.

Dus inderdaad heel voorzichtig kijken of je er beweging in krijgt zo niet dan zal je moeten desolderen

Ik was er al bang voor .
Het zal idd gesoldeerd zitten .

Fabrikant / Importeur gaf al aan dat apparaat opgestuurd dient te worden wanneer batterij leeg is . Men kan dit zelf niet vermeld men in handleiding pfff .
Maar kan niet bestaat niet bij mij in zulks geval .

15 Euro batterij pff ex verz kost .

20180703_101136.jpg
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste @frans81
Het desoldeerbout is geen punt je kan het nieuwe batterij ook wat kunnen koelen door er compressor lucht op te zetten, dat is het miste wat je kan doen en ondertussen desolderen, het zelfde met het weer in solderen, en hulpje die de luchtpistool van de compressor op richt, geloof maar niet bij het monteren op de fabriek dat ze zulke maatregelen treffen, de print gaat dan door een soldeer bad de print met onderdelen worden allemaal goed warm, en ze gaan het heus niet koelen zo als ik het beschreef, maar daarom kan je er wel rekening mee houden door het te koelen.

Onzin weg gelaten.:oops:
 
F

frans81

Gast
Beste @frans81
Het desoldeerbout is geen punt je kan het nieuwe batterij ook wat kunnen koelen door er compressor lucht op te zetten, dat is het miste wat je kan doen en ondertussen desolderen, het zelfde met het weer in solderen, en hulpje die de luchtpistool van de compressor op richt, geloof maar niet bij het monteren op de fabriek dat ze zulke maatregelen treffen, de print gaat dan door een soldeer bad de print met onderdelen worden allemaal goed warm, en ze gaan het heus niet koelen zo als ik het beschreef, maar daarom kan je er wel rekening mee houden door het te koelen.

Met de compressor op een zomerse dag koelen kom je niet onder het vriespunt van -10

Wat je ook dan doen is de pootjes even door verbinden met krokodillenbekjes en daar een "MegaΩ weerstandje" tussen, dan voorkom je kortsluiting (een tijdelijke verbindingsdraad tegen statisch spanning) en met je soldeerboud tegen statische spanning, heb ik nooit gedaan maar je kan er schade mee voorkomen.
Zie hier voor deze tabel en of je een passen weerstandje hebt: https://www.weerstandcalculator.nl/
Ga niet alleen op mij af, je kan ook deze mensen om tips vragen, ze doen het graag: https://www.okaphone.nl/mail.php
Ik ken deze zaak al ruim veertig jaar.

Je weet ik heb op de werkplaats van een elektronica zaak gewerkt, en jaren nog thuis reparaties en bouw gedaan, en nooit heb ik iets verprutst.

Succes met je in gewonnen tips,,,, en dan met beleid gewoon doen.:thumbsup:

Beste JJ gelukkig ben ik wel een beetje ( bescheiden ) bekend met simpele technische dingen .

Simpel ook in de vorm van desoldeerlint gebruiken haha .
En een klein wattage soldeerbout . Gewoon net genoeg !
Mijn Vrouw kan goed BLAZEN haha dus dat is voor de zekerheid.

https://www.soldeerbout-shop.nl/desoldeerdraad/69-velleman-desolder-desoldeerlint-15m.html

Toch bedankt voor de zeer uitgebreide Tipgeving .

Gr Frans
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 Het is standaard 3,6 volt. Ik denk dat je ongestraft een willekeurig ander type kunt improviseren, mits deze past.

De andere types en idd ook 3.6 die ik heb liggen zijn ook soldeer types .
Daar ze dunner zijn gaan ze volgens mij minder lang mee.
De Originele zijn veel dikker . Uit ervaring weet ik wel dat er veel verschil zit in kwaliteit !

Ik ga van de week eens bellen met een firma ( Conrad) die ook waarheidsgetrouwe antwoorden kan geven .

Bedankt voor het meedenken Ray;)
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Niels

Mankinds only hope
Oke, ik hoor een hoop onzin hier.
Opheldering:

De batterij zit gesoldeerd.
De batterij is vol 4,2V en leeg 3V (om en nabij).

Als je wil dat ik er energie in steek ga ik er 1 voor je zoeken, en wil ik er wel een nieuwe voor je in solderen.
 
F

frans81

Gast
Oke, ik hoor een hoop onzin hier.
Opheldering:

De batterij zit gesoldeerd.
De batterij is vol 4,2V en leeg 3V (om en nabij).

Als je wil dat ik er energie in steek ga ik er 1 voor je zoeken, en wil ik er wel een nieuwe voor je in solderen.

Gezien jou ervaring in de elektronica sla ik dat aanbod niet af .

Alvast bedankt Niels :):rolleyes:
 

Nickx

Senior Prepper
Oke, ik hoor een hoop onzin hier.
Opheldering:

De batterij zit gesoldeerd.
De batterij is vol 4,2V en leeg 3V (om en nabij).

Als je wil dat ik er energie in steek ga ik er 1 voor je zoeken, en wil ik er wel een nieuwe voor je in solderen.
Kan je ook toelichten wat er onzin is zodat we er iets van opsteken? Nu is het zo'n losse opmerking
 
Bovenaan