• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

handmatige rem ontluchter(?)

Mayo

Last (wo)man standing
Om voedsel (en andere zaken) vacuum te verpakken heb ik een Foodsaver vacuum machine.
Als je daar een speciale 'sealer' bij koopt dan kun je ook glazen (Mason) potten vacuum trekken.
Persoonlijk vind ik dit érg handig voor dingen waar ik regelmatig een beetje van gebruik: ik kan het restant opnieuw vacuum trekken en het kost me niet iedere keer een plastic zak.

JarSealer.jpg
Alleen, wat nu als er geen stroom is?
Gelukkig ben ik niet de eerste die daarover peinst, want op internet zijn er diverse oplossingen voor te vinden :D

Een daarvan spreekt me wel aan. Daar wordt het vacuum getrokken mbv een handmatige remontluchter.
(Ten minste, ik denk dat het zo heet in t Nederlands ...:lol:)

Link naar een filmpje waarin t gedemomstreerd wordt: https://youtu.be/HM0Cog0eoRk
Bij Amazon verkopen ze waar de man in t filmpje het over heeft, maar natuurlijk wordt t niet naar NL gestuurd :mad:

Link naar de advertentie van Amazon: https://www.amazon.com/gp/product/B00265M9SS/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A1UMBRA5ZTBCX8&psc=1

Nou ben ik totaal niet technisch.. kan iemand me a. bevestigen dat het inderdaad een handmatige remontluchter is waar ze het over hebben, en b. waar ik hier in Nederland zo'n ding zou kunnen kopen? :)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik zie toch meer nut in een zonnepaneel en een accu...ook omdat je dat voor meer stroomzaken kan gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Marcov

Prepper goeroe
dan zou je ook zo iets kunnen proberen.
9200000080249843.jpg


https://www.bol.com/nl/p/elektrische-luchtbedpomp-12-230-volt-230-liter-min/9200000080249843/
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

markske

Diehard Prepper
Een remontluchter trekt niet veel onderdruk, zeker niet te vergelijken met een vacuüm foodsaver machine...
Wanneer de stroom uitvalt, is zaken vacuüm trekken het minste van je problemen... Tijd om even realistiche prioriteiten te stellen dunkt me.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het lijkt me een mooie aanvulling op de foodsaver, ik ben benieuwd naar een review.

Ik heb wel de volgende vragen die me te binnen schieten.

1. Moet je altijd dezelfde potmaat gebruiken?

2. Hoe sluit je hem af als je hem vacuum trekt?

Nu heb ik ook grote vacuum zakken waarin ik mijn beddengoed vacuüm trek en op die zakken zit een rubber afsluiter en schroefdop. Wellicht werkt het ongeveer hetzelfde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Wafels

Diehard Prepper
@Mayo ,
ik droog zelf wat groenten en kruiden , die ik in jam potjes bewaar en ik maak die potjes vacuum met een vacuvin
pompje en een rubber ring op het deksel met dat gaatje erin en stukje isolatieband .( zoals wat Judy of the woods
doet ,http://www.judyofthewoods.net/diy/pump.html enkel ik doe er direct een stukje tape over wat ik aan 1 kant vastplak
de andere kant is los en zodra ik vacuum zuig gaat dit stukje tape omhoog en zal als ik de vacuvin weg haal het gaatje afsluiten .
Het werken met zo vacuvin is niet optimaal denk ik , maar doordat het zo eenvoudig is kan ik regelmatig wat uit mij potjes pakken
en weer vacuum maken de gedroogde kruiden en groenten blijven op die manier een goed half jaar tot jaar goed hetgeen genoeg is voor mij
( deze man laat goed zien wat ik bedoel )
Een Vacuumpomp zelf maken is niet zo'n groot probleem , je hebt een zuiger nodig en ertussen een terugslagklep die er voor zorgt dat de lucht die je eruit zuigt
weg kan zodat je de zuiger weer opnieuw in kunt drukken . een zuiger kan zijn een fietspomp waarvan je de zuiger omdraait
http://www.instructables.com/id/make-a-manual-vacuum-pump-for-under-$20-by-convert/
of deze
of van een grote injectie spuit en zelfs van een stuk PVC buis kun je een zuiger en pomp maken


Kant en klare terugslag klepjes kun je bij een winkel kopen waar ze aquarium spullen verkopen (voor lucht pompjes ed )
ze zijn goedkoop (iets van een 2 of 3 euro) zodat je eigenlijk alleen een zuiger en een cilinder van pvc te maken
maar er is een hoop te vinden hoor over vacuum pompen maken ed
gr will
 

Mayo

Last (wo)man standing
@Wafels hele goede info, dank je! :thumbsup:
Ik heb zelf flink wat mason potten en ik heb op t moment geen lege jampotten, maar ik heb jouw manier met het stukje tape opgeschreven om te proberen zodra ik een lege appelmoes pot heb :D

Het heeft me geholpen om een hele simpele oplossing te vinden om mijn mason jars vacuum te trekken! :p

Ik bedacht dat, naast een Vacuvin, ook het vacuumpompje van RoyalVKB goed zou werken.
(Dat is van de kunststof bewaarbakjes-actie van AlbertHeijn, vorig jaar)

P1070914.JPG
Voordeel van dat pompje is dat de onderkant een brede rubberachtige rand is, waardoor het waarschijnlijk makkelijker is om de pomp op het deksel te houden zonder dat er lucht ontsnapt. Toen bedacht ik dat ik 2 van die vacuum sealers heb voor mijn mason jars, dus....
Als ik er 1 op mijn pot doe die ik vacuum wil en de andere aan de andere kant van het slangetje en dan aan de binnenkant het vacuumpompje zet...
Meteen uitgeprobeerd natuurlijk :)

P1070919.JPG het slangetje in beide sealers gestoken. (Normaal gaat 1 kant van het slangetje in de vacuum machine ipv in een sealer)

P1070920.JPG dit is de binnenkant van de sealers. Eén sealer gaat over een glazen pot+deksel
P1070921.JPG hier is 1 sealer over het potje+deksel gedaan. De andere sealer heb ik met het slangetje naar beneden op schoot gelegd en met het vacuum pompje over het gaatje in de sealer (zie het pijltje) heb ik gepompt.

Moest wel ff fkink pompen met zo'n leeg potje (houdt een mens fit :D)
Maar.... het werkt! :thumbsup:

P1070922.JPG

Ik kan niet controleren hoeveel lucht ik verwijderd heb (zou ik kunnen uitrekenen als ik [inhoud potje+ inhoud slangetje], vergelijk met inhoud pompje, maar ik heb mn pompbewegingen niet geteld ;)), maar dit is wel een héle makkelijke oplossing, waar ik ook nog eens niets voor hoef te kopen.
Top dus! :p
 

JohnVonSchutz

Senior Prepper
@Mayo Ja hoor dit is idd een pomp die wordt gebuikt om remmen te ontluchten.
Het max vacuum is zelfs iets hoger dan wat een food sealer bereikt.
Namelijk 85kpa tegen 75/80 kpa (kilopascal) van een sealer
Waarschijnlijk zal een beetje automaterialen winkel dit wel in het assortiment hebben
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Wafels

Diehard Prepper
@Mayo zo'n vacuumpomp voor remsystemen te ontluchten zal zeker beter werken , maar de vacuvin had ik liggen
en met het systeem met dat gaatje in het dekseltje en een stukje isolatie tape werkt prima voor mij en hiermee
kan ik simpel en snel een potje met die gedroogde groente /kruiden openen om het daarna weer vacuum te trekken .
(een heleleuke test is , je potje vacuum trekken en daarna weer open te draaien met je handen , is het goed vacuum kun je dat vergeten
terwijl als de vacuum niet goed is krijg je hem goed open ) Gebruikte jam potjes ed goed schoonmaken en stevig aandraaien voordat
je het vacuum pomt !)
Dat Royal vkb pompje is inderdaad ook handiger dan de vacuvin , maar een stukje binnenband or rubber mat werkt ook prima
of zo'n deksel wat u heeft voor vacuum te trekken .Zo'n vacuvin vind je ook volop in kringloop winkel voor 50 ct of een euro
(je moet er wel op letten dat hij goed werkt !!!)
Wat betreft vacuum maken ,opslag met vacuum kan ook goed werken voor dingen die door tijd onderhevig zijn
aan zuurstof oxidatie of vochtgevoelig ed (denk aan elektronica en andere niet eetbare dingen ) naast mason jars en jampotjes
ed kun je ook grotere plastic bussen ed vacuum maken en daar hardware in doen . Je zal wel een grotere pomp moeten hebben
als dit vauvin pompje of zo'n remsysteem vacuum pomp want van beide is de slag niet groot en zal je dus een poos moeten pompen .
gr will
 
Bovenaan