• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Handmatige wasmachine

Lai

Prepper goeroe
Ik weet even niet goed onder welk deel van het forum past, eigenlijk in een aantal.

Maar plaats hem hier omdat het goed zelf te maken is.

Ik ben grote fan van Doug en Stacy van Off grid with Doug en Stacy op youtube.
En hier een mooie blog/vlog .... over een handmatige wasmachine die ze gekocht hebben en er eigenlijk wel als mooi home made project gemaakt kan worden voor bij langdurige stroom uitval, off grid leven.
En ook nog goed voor spiertraining van het boven lijf ;) Kind kan de was doen!



Op de site van Lehnams.com is de moeite van een bezoekje waard, ook voor prep gerelateerde producten/ideeën.
 

drent

Diehard Prepper
Handwas is niet bepaald mijn hobby. Ik heb het een tijdje gedaan, gelukkig inclusief wringer (lehmans), maar liever nooit meer.
Mijn tante deed de was op de hand tot haar overlijden, enkel geholpen door een electrische centrifuge later. Maar dat huisje had ook geen aansluiting voor een wasmachine en douche was in een oude inbouwkast.
Als je met zo'n wasmachine werkt, je bent wel even bezig en tijd + calorien zijn schaars in shtf. Daarnaast pas je kleding er op aan, knopen en ritsen gaan slecht samen met een wringer. Vouw de kleding zo dat de stof rits/knopen beschermd tegen de rollen en de rollen tegen de rits/knopen.
 

Lai

Prepper goeroe
@drent liever zo dan echt alles met de hand als de wasmachine het niet meer doet. Of met wasbord (word ook regelmatig aangeprezen door preppers) Of wasklok. Al met al is dit systeem sneller en kost minder tijd,en nee je hoeft niet een half of heel uur te zwengelen 15 min volstaat, zelfs met koud water en kost minder energie dan alles met wasbord/wasklok te doen en met de hand uitwringen. Je hebt al 2 personen nodig om een spijkerbroek een beetje goed uit te wringen.

Tijdens een shtf is het wel belangrijk te blijven bewegen en spieren/conditie te blijven trainen. Net als hygiëne van lijf en kleding. Anders ben je op tientallen meters afstand te ruiken. Smerige sokken en onderbroeken (vooral voor dames) kunnen een groot probleem gaan vormen bij niet regelmatig verschonen. En een stinkende berg wasgoed wordt je ook niet blij van. Die lucht komt zelfs door vuilniszakken heen.
Het is ook een bezigheid even je gedachten bij iets anders dan wat er om je heen gebeurt. Daarbij, je bent niet elke dag bezig met wassen. Ook niet de hele dag. Als je met meerdere mensen zit kan ieder een keer wassen. Dus verbruik je per persoon ook niet veel tijd en calorieën.

Persoonlijk was ik liever met deze constructie dan met wasbord of wasklok en met de hand uitspoelen en uitwringen (kost ook ritsen en knopen weet ik uit scouting ervaring)
Maar ik had dit niet speciaal voor een shtf project geplaatst, meer als korte termijn oplossing bij stroomschaarste of voor mensen die off grid willen gaan leven of al zo leven en nu dus de was van A tot Z met de hand doen.
 

Lai

Prepper goeroe
100 jaar terug in de tijd zou wel eens de toekomst kunnen wezen. Wie zal het zeggen.

Als het aan het WEF ligt hebben wij in 2030 niks meer en zullen gelukkig zijn. :lips:
 
Bovenaan