• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Handpresso pump

Kevin Fox

Survivor
Laatst bewerkt door een moderator:
Zin in koffie wanneer je in 't bos gaat wandelen? Na een fietstocht? Op zee? In de lucht?
Dan is er de Handpresso (pump)!
Ik heb 'm zelf gekregen voor kerst en ik vind 'm geweldig!
Even wat uitleg over de twee versies die er bestaan:

Beide machines werken met druk (16bar).
De pump heeft als voordeel dat je quasi geen elektriciteit nodig hebt aangezien je de druk erin pompt.
Zo kan je altijd en overal koffie maken, met enig voorbehoud dat je warm water hebt maar dat is snel opgelost.
De pump voorziet twee vormen die je toelaten om of een pad of gewone koffie te gebruiken naar eigen wens.
Het is een licht toestel, niet te groot en is daardoor ideaal voor outdoor people.

De andere variant is voorzien van een aansluiting in de auto, deze voert zo 16 bar op in het machine en eens opgeladen kan men na dezelfde stappen (water vullen, pad inbrengen etc) koffie zetten.
Enig nadeel is dat je hier dus én warm water én elektriciteit nodig hebt. Ik heb dit toestel voor de duidelijkheid niet.
Caffe-Tiramisu-Handpresso-Espresso-ESE-auto-Products_0002_Handpresso-wild-ese.png 92298_handpresso_auto_0.jpg
[MOD] Afbeelding in 't groot in de post gezet. [MOD]
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik ben fan. Heb er al jaren 1 en die gaat overal mee naar toe. Na mijn scheiding was mijn vorige bij mijn ex beland maar een paar jaar geleden goedkoop een kunnen kopen bij OutdoorXL. Ik heb ook de versie zonder stroom want meestal heb ik geen stroom beschikbaar tijdens het kamperen. Dit is zo'n ding wat te zwaar is voor in de rugzak maar waarvoor ik toch wel een plekje maak gewoon omdat een kopje goede espresso nou eenmaal onontbeerlijk is voor een koffiejunk.
 

Ray

SHTF Expert
Ik ben fan. Heb er al jaren 1 en die gaat overal mee naar toe. Na mijn scheiding was mijn vorige bij mijn ex beland maar een paar jaar geleden goedkoop een kunnen kopen bij OutdoorXL. Ik heb ook de versie zonder stroom want meestal heb ik geen stroom beschikbaar tijdens het kamperen. Dit is zo'n ding wat te zwaar is voor in de rugzak maar waarvoor ik toch wel een plekje maak gewoon omdat een kopje goede espresso nou eenmaal onontbeerlijk is voor een koffiejunk.

Nog nooit gezien deze variant.
Wat is eigenlijk het verschil/voordeel t.o.v. zo'n simpele expresso maker?
Bialetti-Musa-4-Cup-Stovetop-Espresso-Maker.jpg
 

FKAGB

Prepper goeroe
Nog nooit gezien deze variant.
Wat is eigenlijk het verschil/voordeel t.o.v. zo'n simpele expresso maker?
Bialetti-Musa-4-Cup-Stovetop-Espresso-Maker.jpg
Het grootste voordeel van de handpresso is dat je niet ter plekke water hoeft te koken. Je kunt dus ook een thermosfles meenemen en dan binnen een minuut een goede bak koffie hebben. Daarnaast gaan er ESE servings in. Wel duurder dan losse koffie maar makkelijker mee te nemen omdat ze per stuk gesealed zijn. Verder is het eindresultaat hetzelfde, een goede bak koffie, daarin verschillen ze niet van elkaar.

Al heb ik laatst wel ontdekt dat je met de handpresso redelijk effectief een behoorlijk vuur kan doven door hem op druk te brengen, te vullen met water en dan zonder serving erin het water door te laten lopen. Je krijgt dan een brede sproeinevel. Wonderlijk om te zien dat je met iets va 30 milliliter water een vuurtje kan doven (ik wilde hem alleen even doorspoelen om schoon te maken en bedacht dat het handiger was om water van 90 graden onder 16 bar druk niet richting mezelf te spuiten dus mikte ik op het vuur :) )
 

FKAGB

Prepper goeroe
Aha, misschien een goed cadeau voor de vriend!
Als je vriend van goede koffie houdt is dat een heeeel goed cadeau.

Ik bedenk me trouwens een minpunt. Was een paar jaar geleden kamperen in de winter. S nachts -18 graden. Wilde ik s ochtends koffie zetten moest ik de handpresso eerst bij het kampvuur opwarmen want hij wilde geen druk opbouwen. Na een minuutje of zo deed alles het weer gelukkig.
 

Mrod

Senior Prepper
Niks is zo lekker als een vertrouwd bakje koffie als je op reis bent.
Voor mijn werk zit ik veel in het Verre Oosten en neem altijd de (niet elektrische) Handpresso met me mee.
Elke hotelkamer heeft wel een waterkoker maar zelden goede koffie.

In de bossen vind ik het toch leuker om Kopi Joss koffie te zetten.
Mok water op het vuur laten koken,
Koffie erbij en 2 minuutjes doorkoken,
en dan een brandende stok in de koffie steken.

Het gloeiende houtskool zou iets van de zurigheid moeten wegnemen maar geeft eigenlijk een heerlijk rokerig aroma aan de koffie.
Ooit eens gedronken in Indonesië en ik vind het erg leuk om het te doen als ik dan toch een kampvuur koffie aan het maken ben.
 
Bovenaan