• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Harderwijkse vrouw zorgt voor overlast met nieuwe bijen-hobby

Richard434

Prepper goeroe
De vrouw heeft waarschijnlijk een volkje gekocht, en bedacht dat het "gratis" honing op zou leveren..
En de auteur (ik zeg bewust geen journalist) heeft vermoedelijk met de halve data van een facebook-bericht een artikel geprobeerd te schrijven.
 

Ray

SHTF Expert
Misschien heeft de vrouw uitsluitend volle raten gekocht om zelf uit te slingeren en zijn daar veel bijen uit de buurt op af gekomen.
Tja, geef die bijen ongelijk, ipv duizenden bloemetjes langs vliegen, gewoon voor de hele kilo's gaan! :)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
als je2bakken met ramen zo buiten neer zet kan je dat verwachten. als het gekochte volken zijn dan weet ze echtniet wat ze doet.
en wel 1000 bijen, hebben ze ze geteld?
 

Nomad

Diehard Prepper
Lastig hoor. Een stuk schrijven over een onderwerp waar je niks van weet.

Ik vrees dat ik zelf ook imker in de dop ben. Het is een heel boeiende hobby en je draagt nog wat bij (lol) aan het behoud van de bij.
Afijn. Het is goed mogelijk om bijen te houden in een woonwijk. Mits ze ruimte hebben om uit te vliegen. Al kan je ze wel leren om eerst omhoog te vliegen.

Maar goed, het artikel. Al de betreffende dame alleen de honing uit de raten wil slaan en op die manier 'wel 1000 bijen' aantrekt dan snap ik net dat de buren er zo veel last van hebben. Ze komen immer op de raten af en niet op de buren.
Als ze de kasten gekocht heeft en niet wist dat er 'wel 1000 bijen' in zitten dan is ze een beetje dom.

Als ik het zo lees dan is de angst voor bijen leidend in deze hele affaire. De meeste mensen hebben nu eenmaal een hekel aan bijen.
Het probleem van een bijenkast in een woonwijk is dat zodra je er een heb staan direct alle bijen die rondvliegen ook van jou zijn. Althans, volgens je buurtbewoners.

Als ik zo in mijn tuintje zit dan tel ik 2 of drie soorten hommels en 4 á 5 soorten bijen bij mijn bloemetjes. Er is heel wat bijen verkeer. In de buurt zitten zeker drie bijenhouders, waarvan er één een bijenstal heeft.
Op het moment dat de buren weten dat ik een kast heb gaat de hoeveelheid bijen opeens opvallen en dan heb ik het gedaan. Moet je voorstellen wat er gebeurt als er iemand gestoken wordt.
Die kans is in ieder geval groot. Dit weerhoud mij er op dit moment nog van om een kast neer te zetten.

Ik heb er al heel wat onderzoek in zitten, het is niet verboden om een bijenkast te hebben in een woonwijk.
 

Flos

SHTF Expert
Een normaal gezond bijen volk bestaat uit veel meer dan duizend bijen.
Veel mensen kennen het verschil niet tussen bijen en wespen.
Een prik van een honingbij doet amper pijn . Een steek ( ik noem het speciaal geen prik ) van een wesp is een andere zaak.
Er leven op aarde wespen die met zijn drie een mens kan doden. Dwz. Drie steken van dit soort wespen en je valt om.
 

Martine301

Elementary prepper
Ik heb geen verstand van bijen. Maar als er iemand kennelijk bijen houdt en niet weet wat hij daarmee doet dan is het niet oké om dat in een woonwijk te doen.

In dit geval was ze de honing aan het verwijderen. Misschien had ze wel die bak open laten staan of iets anders waardoor er zoveel teveel rondvloog.

Maar goed, ik zou er niet van gediend zijn als mijn onderburen een bijen kast hadden staan. Met dien verstande dat het voor mijn zoon gevaarlijk kan zijn, dan wil je dat allemaal zo min mogelijk in de buurt.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
sorry, maar zoals je schrijft, heb je er geen verstand van. ik heb een kast naast het terras zodat ik tijdens de koffie naar de bijen kan kijken. en mijn kinderen spelen ook gewoon in de tuin.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Stel je voor: Je woond in een huis met je moeder en een heleboel zussen en een paar broers. Die broers zijn luie varkens en denken alleen aan vreten en sex. Hoewel er geen vader te bekennen is, is je moeder constant zwanger en draaien jij en je zussen voor alles op. Het huishouden, de was, de opvoeding en verzorging van je kleine zusje. En je moet ook nog boodschappen doen om te eten. Maar iedere dag neem je wat extra zodat je de lange winter goed gevoed door komt. Het gaat prima en je kamer met prepvoorraad is zo goed als vol.

En dan laat je het door een muts uit Harderwijk zomaar stelen?
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Maar goed, ik zou er niet van gediend zijn als mijn onderburen een bijen kast hadden staan. Met dien verstande dat het voor mijn zoon gevaarlijk kan zijn, dan wil je dat allemaal zo min mogelijk in de buurt.

Wij hebben op het werk bijenkasten. Er vliegen dus heel wat bijen en hommels rond. Maar dit jaar is er niemand gestoken door een bij. Bijen steken niet zomaar. Thuis heb ik ook een kast. We moeten alleen opletten als we op blote voeten in het gras lopen. Bij de klaver zitten vaak bijen. En als je boven op ze gaat staan prikken ze wel :rolleyes:.
Als je zoon niet allergisch is, is een prik van een bij vervelend. Maar meer ook niet. Soms is het goed dat kinderen ervaren dat iets pijn kan doen. Dan doen ze het niet nog een keer. Als prepper is het goed om je kindereen te leren om zich heen te kijken. Hen bewust te laten zijn van gevaar. De stuitertegelgeneratie heeft niet geleerd zelf op te passen. En wil als ze groot zijn behoed worden door de overheid.
 

Flos

SHTF Expert
Vanmiddag een terrasje gedaan. Koffie biertje cola je kent dat.
Wel ik heb geen enkele honingbij gezien. Enkel wespen van verschillende grote.
Ook een hommel. Ik denk dat ze in Harderwijk last hadden van wespen.
En dat de beginnende imker de schuld kreeg.
 

drent

Diehard Prepper
In deze tijd van het jaar en zeker nu het zo warm is geweest groeit een bijen volk snel aan. Maar bijen uit andere kasten en van andere volkeren zullen niet naar een kast komen van een vreemd bijen volk.
Er zijn wel degelijk een aantal rassen honingbij die flink aan roverij doen als ze een zwak volk tegen komen. En er zullen altijd bijen zijn die zich inbedelen in een ander volk om wat voor reden dan ook.

Maar te zien aan het filmpje bij het artikel heeft iemand 2 bakken met honingraat zonder deksel en bodemplaat meegenomen, dat trekt nogal wat bijen aan, die ruiken de honing van verre. Niet bepaald de slimste manier om je honing te winnen. Elke cursus leert je afvegen en afdekken als je honingraten uit je kast haalt. Je wil geen bijen binnen tijdens het slingeren.
Een normaal gezond bijen volk bestaat uit veel meer dan duizend bijen.
Veel mensen kennen het verschil niet tussen bijen en wespen.
Een prik van een honingbij doet amper pijn . Een steek ( ik noem het speciaal geen prik ) van een wesp is een andere zaak.
Er leven op aarde wespen die met zijn drie een mens kan doden. Dwz. Drie steken van dit soort wespen en je valt om.
Ooit door een honingbij gestoken? Ik had van die wesp minder last. Voor welke soort gif je gevoelig bent is nogal persoonlijk, hoe sterk de reactie op een steek daarmee ook. Je wil niet weten hoeveel imkers allergisch zijn/worden voor bijensteken of propolis trouwens, allergie bouwt zich op 1e is vaak het probleem niet, de 20ste of 100ste wel.
 
Bovenaan