• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Havermouttaart

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Dit heb je nodig
  • 250 gram havermout(gewoon die goedkope)
  • 125 boter of margarine
  • 100 g donkerbruine suiker
  • snuifje zout


Zo maak je de havermouttaart

1 Verwarm de oven voor op 180°C (160°C hetelucht) en bekleed een springvorm met bakpapier.

2 Smelt de boter samen met de donkerbruine suiker en het zout in een steelpan. Voeg, zodra alles gesmolten is, de havermout toe en meng goed. Haal de pan van het vuur.

3 Giet het mengsel in de springvorm, strijk alles mooi glad en bak ongeveer 20 minuten of tot de taart goudbruin is.

4 Haal de taart uit de oven en verdeel de nog warme taart in acht stukken. Als je wacht tot de taart afgekoeld is, kun je de taart niet goed aansnijden.

5 Laat de stukken minstens 30 minuten afkoelen. Hoe langer je wacht, hoe krokanter de taart zal worden.



Ik maak dit zelf in een vierkante vorm en maak er repen van. Je kan dit ook als basis voor een taart gebruiken, een kwarktaart of deze "appeltaart".
Stoof 4 appeltjes met wat suiker, water en kaneel in een pan tot ze zacht zijn. Verdeel de appeltjes in de taartvorm en bestrijk met het havermoutmengsel. Bak 30 minuten op 180°C.
 

Robert

Diehard Prepper
Als mijn oven niet stuk was, had ik er vandaag nog een gebakken. Normaal eet ik havermout met vanilleyoghurt of sinaasappelsap maar zo crunchy in een taart lijkt met toch ook wel lekker.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Inderdaad, crunchy is dit wel...niet te vergelijken met sponzige cake of stevig appeltaartdeeg.
Meer iets als die gezonde repen in de winkel. Misschien dat ik het daarom ook wel in een vierkant blik maak en er repen van snijd. Maar lekker vind ik het wel, en crunchy.
Je kan nog leuk spelen met de smaak, door er wat pindakaas in te doen, of kaneel. Of de helft van de reep te dippen in een bak gesmolten chocolade.
Ik vind vooral fijn dat dit snel en makkelijk te maken is. Soms lijkt het me nog niet gaar genoeg(misschien niet goed voorverwarmde oven) en bak ik het tien minuutjes langer.

bf86d035221889ecd9608be6c4cae052--muesli-bars-healthy-food.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Leuk, kun je gewoon je eigen energierepen maken. Wat rozijnen, noten oid erbij zal ook wel werken?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ow, betreffende deze havermouttaart.Gisteren bleek mijn gewone goedkope havermout van 48 cent per pond, op te zijn, maar ik had nog havervlokken. Kon ook wel dacht ik.
Nou, dat kan dus niet. Havermout is voorgekookt, en havervlokken niet...dit maakt ook verschil in koken van havermoutpap, de havermout kan je in 5 minuten klaar hebben, havervlokken moeten 30 minuten koken(of warm staan in een hooikist)
Deze taart is niet te vreten met havervlokken, het suiker/botermengesel wordt ook niet opgenomen door de havervlokken, het wordt geen geheel en het verbrand.
Blunder? Welnee, weer wat geleerd.

Leuk, kun je gewoon je eigen energierepen maken. Wat rozijnen, noten oid erbij zal ook wel werken?
Ja, inderdaad. Dat kan prima.
 

Ray

SHTF Expert
Ow, betreffende deze havermouttaart.Gisteren bleek mijn gewone goedkope havermout van 48 cent per pond, op te zijn, maar ik had nog havervlokken. Kon ook wel dacht ik.
Nou, dat kan dus niet. Havermout is voorgekookt, en havervlokken niet...dit maakt ook verschil in koken van havermoutpap, de havermout kan je in 5 minuten klaar hebben, havervlokken moeten 30 minuten koken(of warm staan in een hooikist)
Deze taart is niet te vreten met havervlokken, het suiker/botermengesel wordt ook niet opgenomen door de havervlokken, het wordt geen geheel en het verbrand.
Blunder? Welnee, weer wat geleerd.

Ja, inderdaad. Dat kan prima.
Effe denken hoor, ik ken dat spul in twee varianten, de geplette hele havervlok en de geplette, gebroken havervlokken. Die laatste weken wat sneller op in de yoghurt e.d. Voorgekookte havermout ken ik niet, zie het hier ook niet op de verpakkingen terug. Ooit eens havermoutkoekjes met rozijnen gebakken in m'n jeugd en die wilden niet rijzen. Dat was ook flink knagen, maar ideaal survivalvoer.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Havermout is verkrijgbaar in verschillende varianten:
  • (langkokende) havermout, gemaakt van hele haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 15 minuten;
  • snelkokende havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 5 minuten;
  • instant havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, voorgekookt en bevat vaak toegevoegde smaakmakers, zoals suiker en zout.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Havermout
Op de website van De meesters van de Halm
Het verschil tussen havermout en havervlokken is de grootte van de vlok. Bij havermout wordt de haverkorrel door midden geknipt met een knipper. Hierdoor ontstaat een kleinere vlok met een kortere kooktijd. De kooktijd van de havermout bedraagt 15 minuten met een naweltijd van 10 minuten.
De kooktijd van havervlokken bedraagt 30 minuten met een naweltijd van 10 minuten.

Ik denk dat ik voorbewerkt had moeten schrijven en niet voorgekookt Sorry.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Havermout is verkrijgbaar in verschillende varianten:
  • (langkokende) havermout, gemaakt van hele haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 15 minuten;
  • snelkokende havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 5 minuten;
  • instant havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, voorgekookt en bevat vaak toegevoegde smaakmakers, zoals suiker en zout.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Havermout
Op de website van De meesters van de Halm
Het verschil tussen havermout en havervlokken is de grootte van de vlok. Bij havermout wordt de haverkorrel door midden geknipt met een knipper. Hierdoor ontstaat een kleinere vlok met een kortere kooktijd. De kooktijd van de havermout bedraagt 15 minuten met een naweltijd van 10 minuten.
De kooktijd van havervlokken bedraagt 30 minuten met een naweltijd van 10 minuten.

Ik denk dat ik voorbewerkt had moeten schrijven en niet voorgekookt Sorry.

Ik vermoedde al dat het alleen ging om gebroken/geknipte havervlokken. Alleen maar fijn, want dat spul kost bijna niets en is een 'superfood' die eens niet van de andere kant van de planeet hoeft te komen. Eigenlijk best stom, dat ik die havermoutkoekjes nooit meer maak voor op stap. Goedkoop, voedzaam, compact, gezond, lang houdbaar, daar kan geen snicker tegenop. :thumbsup:
 

Fitsein

Survivor
Net geprobeerd te maken, helaas kwam ik erachter dat ik nog maar 70 gram boter had .... Aangevuld met kokosboter als ik dat goed zeg. Ik denk dat daardoor de substantie iets te droog was/ niet plakkering genoeg, echter kwam hij er nog wel goed uit! Repen gesneden en nu lekkere snacks voor op het werk :).

Zelf nog wat cranberries erdoorheen gegooid!

Edit: Ze zijn echt gruwelijk lekker.
 
Bovenaan