• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Heeft het zin om meer dan 1 maand voedselvoorraad te hebben?

Dutchprepper

Elementary prepper
Hallo allemaal,

Ben nieuw hier, maar lees wel al een tijdje mee. Wat me opviel was dat veel van de preppers streven naar het hebben van een jaar voedselvoorraad. Daarnaast is er vaak ook een escapeplan naar een BOL (buy out location).
Nu ben ik (ook omdat dat van overheidswege wordt aangeraden) een buffertje aan het aanleggen, maar vroeg me af of het zin heeft om te investeren in een voorraad meer dan 1 maand (misschien 2)?

Waarom? Omdat ik denk dat er bij een SHTF 2 verschillende scenario's zich kunnen voordoen:

Scenario 1: de overheid zal (via militaire orde) na een maand de voedselvoorziening, wellicht Spartaans, op orde hebben. Voor de overheid is een afhankelijksrelatie van burgers wel interessant, dus waar mogelijk zal gerantsoeneerd, voedsel worden verstrekt. Alleen... voordat de SHTF toeslaat, heeft de overheid allang een hamsterverbod opgelegd (wat ook gold van 1939 tot 1961). Het heeft vrij weinig zin om voedsel te preppen, als dat gewoon wordt verstrekt (misschien in aanvulling op). En mocht er toch honger zijn, dan komt de buurt er snel genoeg achter dat jij voorraad hebt. Men zal je de keuze geven: de voorraad aan de buurt afgeven of de politie pakt je op vanwege het hamsterverbod (en voor jou is het onmogelijk om aan te tonen hoe je aan het voedsel komt, tenzij je de bonnen allemaal bewaard en aantoont dat je voorraad stamt van VOOR het hamsterverbod);
Scenario 2: er breekt totale anarchie uit (er is geen overheid meer). Ook dan zul je het in je huis niet langer dan een maand uithouden. Je kunt je buurt ontwijken, maar zij ontwijken jou niet. En na een maand honger, zal men er snel genoeg achterkomen dat jij nog wat hebt. Een paar dagen later ben je alles kwijt. Hoe houden jullie je voorraad verborgen, terwijl de geuren gewoon door de buurt gaan en jij er nog als enige weldoorvoed uitziet?

In het licht hiervan vraag ik me ook het nut af van een BOL. Als in Nederland de pleuris uitbreekt, kunnen zich er ook 2 scenario's voordoen:
Scenario 1: alleen in Nederland (of beperkt aantal landen) breekt de pleuris uit. Ook dan zal de voedselvoorziening na een maand (enigszins) hersteld zijn, doordat andere landen zich solidair zullen tonen.
Scenario 2: in heel Europa (of zelfs de hele wereld) breekt de pleuris uit. Dan zal de situatie waarschijnlijk niet in een maandje zijn opgelost. Maar dan zit je in je BOL ook niet veilig. In Europa leven bijna 700 miljoen mensen. Als die honger hebben, vreten ze het hele bos kaal en checken ze vroeg of laat de meest afgelegen hut nog. Ook dan verwacht ik dat je in je eigen huis nog het meest veilig zit. En helaas zul je (vanwege het bovenstaande) genoodzaakt zijn om qua voedselvoorziening na 1 maand gewoon mee te moeten doen met de rest. Let op: dit geldt niet voor tools etc. Je kunt je leven dan toch iets comfortabeler maken, maar qua voedsel: na een maand heeft iedereen even veel of even weinig.

Het enige waar ik dan nog aan zit te denken: Heeft het zin om dan (anoniem) via flyers de buurtbewoners bewust te maken van het risico van het hebben van geen voorraad? Met als doel dat de hele buurt een voorraad van een maand aanlegt? Wellicht kun je dan je voorraad verhogen naar 2 maanden, want de eerste maand heeft niemand honger en loop je daardoor niet in de gaten?

Hoe denken jullie over deze vragen? Het is een heel verhaal, sorry. :):)
 

Robert

Diehard Prepper
Integendeel> het is een heel interessant verhaal.
Ik heb hier eigenlijk nog nooit over nagedacht, ben benieuwd naar de reacties... En welkom trouwens.
 

Ray

SHTF Expert
Hallo @Dutchprepper, Welkom.

Ik lees toch wel een aantal aannames, of de overheid is binnen een maand in staat om voor jou te zorgen, of er is totale anarchie en je moet voor jezelf zorgen, is kort je stelling.

Een eventueel hamsterverbod houdt in de je tijdens dat verbod niet veel mag inslaan, je krijgt simpelweg in de winkel niet meer mee. Wat je reeds thuis hebt staan is geen reden tot veroordeling en ipv dat het nadelen heeft, kun je juist een enorme goede beurt maken in je buurt.

Of je voor een maand of langer inslaat is afhankelijk van welk risico je wilt afdekken en wat je daarvoor wilt doen. Verreweg de meeste verstoringen zullen van relatief korte duur zijn. Stroomuitval, hackaanval of brandstoftekort, dat geeft problemen in de logistieke keten en persoonlijk geef ik ze dan liever wat langer de tijd.

Te specifiek uitgewerkte scenario's zijn een groot risico, zelden gaat iets volgens plan. Probeer flexibel te blijven en zo veel mogelijk opties in te bouwen. Van te voren proberen te voorspellen blijft toch lastig.

Je hebt gelijk dat je je buurt niet kunt ontlopen, maar dat is ook niet verstandig. Samenwerken op lokaal wijkniveau wordt belangrijker dan ooit als de overheid wegvalt. Beter alvast daar nu in te investeren en je buren te leren kennen.
 

martin

Mankinds only hope
Hoe denken jullie over deze vragen?

Het is een beetje zwart/wit.
(Mag dat nog? Deze uitdrukking?)

De kans dat er een milde vorm is van schaarste lijkt me een stuk realistischer dan complete chaos.
Stel dat er morgen een storing ontstaat binnen ons watersysteem waardoor 33% van Nederland geen drinkwater meer heeft dan geeft een voorraadje water en een waterfilter wat rust.
En natuurlijk zal in zo'n situatie er binnen max 2 dagen water worden verstrekt. Maar ik vind het dan toch wel een prettig idee dat ik niet in de rij moet gaan aansluiten om een paar jerrycans met water te moeten gaan meezeulen. En voor de rest laat ik me graag verassen en zie ik wel hoe het gaat verlopen. En om de boel nog wat te nuanceren is het niet zo dat ik verwacht dat ik ooit echt gebruik ga moeten maken van mijn prep voorraad. Ik zie het meer als hobby en een stukje verzekering net zoals ik er ook niet van uit ga dat ik een beroep moet gaan doen op mijn brandverzekering.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Wij kopen een deel van onze voedingsmiddelen in bij een groothandel. Dat gaat per doos. Dus sommige producten hebben we een voorraad van meerdere maanden.

Verder wat @Ray schrijft over samenwerken. Wij hebben hout en grote pannen om een buurtsoep te maken. Dus bij stroomuitval is er in ons straatje warme soep voor iedereen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Het hangt er maar helemaal vanaf welke SHTF situatie zich voordoet.
Als de huizen-bubbel knapt, Italië kan zijn schulden niet meer betalen en de banken in heel de EU vallen om als domino-stenen, dan heb je zo weer een flinke recessie, ook hier in Nederland.
Duurt dat lang, dan worden goederen (ook voedsel) erg duur en misschien ook schaars.
Of stel dat de USA Noord Korea de oorlog verklaart, of Iran, China, Rusland....? o_O, ook dat zal de economie van de Eu en dus Nederland heel hard raken.
Kijk wat er gebeurde in de 1e WO. We waren weliswaar neutraal, maar een heleboel dingen gingen toch mooi 'op de bon' en waren soms helemaal niet te krijgen..

Wat ik maar wil zeggen: de SHTF hoeft zich helemaal niet hier in NL af te spelen willen wij er toch last van krijgen.
Zelf vind ik het dan een fijn idee dat ik het met mijn voorraad toch wat makkelijker heb, wellicht een hele tijd minder geld uit hoef te geven aan (dan) duur voedsel en /of kan eten wat ik lekker vind en wat dan misschien niet of slecht verkrijgbaar is ;)
 

Henk88

Diehard Prepper
Interessant topic, ik heb hier zelf ook wel over nagedacht maar ik denk dat de meeste winst ligt in 'kleinere' incidenten.

Denk aan stroomuitval door een hack, een flinke recessie of bijvoorbeeld brandstoftekort/leveringsproblemen door iets zoals zich nu voordoet in Frankrijk. Eventueel een watertekort door een zomer die nog warmer is dan de afgelopen zomer of ander extreem weer. In zulk soort situaties breekt niet gelijk de algehele pleuris uit en zal het vaak zelfs nog wel mogelijk zijn om bij de supermarkt wat te krijgen. Maar er zullen flinke rijen staan en het zal fors duurder zijn, met beperkte keuze aan producten.

Zulk soort problemen kunnen best langer aanhouden dan een paar weken, het is dan niet nodig om te overleven om een eigen voorraad te hebben maar het is natuurlijk wel heel fijn dat je niet een paar uur in de rij hoeft te staan of al je spaargeld moet uitgeven aan peperdure boodschappen. Terwijl in zulke scenario's de buren ook niet perse gelijk aan jouw deur zullen staan.

Daarbij hoef je natuurlijk niet perse voor 3 maanden aan erwtensoep te kopen. Rantsoenvoer is bijvoorbeeld vrij smakeloos maar wel vrij lang houdbaar. Een maandvoorraad van dit spul kun je dus bijna ongezien laten staan in de kast. Schaf je daarnaast wat extra blikken soep, blikken bonen, rijst en pasta aan bovenop het spul in je gewone voorraadkast en je zult al snel een maand of 2-3 vooruit kunnen, elke 2 jaar het spul opmaken en vervangen door nieuwe blikken. Voor water kun je ook kiezen voor een watervoorraad van een maand aangevuld met een waterfilter, dan kun je in geval van nood toch aan schoon water komen buitenom de kraan en de supermarkt.

Mij lijkt persoonlijk dat hoe langer je vooruit kunt op je eigen voorraad hoe beter het is. Maar het is natuurlijk een afweging van kosten, ruimte en hoeveel moeite je wilt doen om je voorraad te beheren. Mijn streven is daarom voor nu ook een maand maar langer is beter, zeker als het aankomt op spul wat nu al duur of lastiger verkrijgbaar is.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste @Dutchprepper, welkom hier, en wat een lekker knallend openingstopic!

Aangaande je vragen, ik denk dat de verschillende scenario's veel minder strak afgebakend zijn dat wat je nu voorstelt. Als de overheid echt een maand nodig heeft om de boel (bevoorrading, nutsvoorziening, handhaving) weer een beetje op de rit te krijgen, dan zijn je eerste scenario 1 en 2 eigenlijk hetzelfde. Niemand gaat rustig zitten afwachten voor een maand lang of het misschien toch goedkomt terwijl hun kinderen ziek worden van dorst en honger. Dat anarchie gebeuren, plunderen en dergelijke, dat zal naar mijn idee beginnen zodra de supermarkten en benzinepompen niet meer gevuld worden, en de politie niet meer naar het werk komt. Binnen een paar dagen dus, of misschien wel meteen de volgende dag.

Wat betreft je andere 2 scenario's, die gaan eigenlijk vooral over gevolgen (net als je eerste scenario's trouwens), en om dat soort dingen goed in te kunnen schatten maakt het nog al uit wat er eigenlijk precies gebeurd is, wat is eigenlijk de oorzaak van de onrust, de uitval, het gebrek. Je hebt het over SHTF, een lekker abstract woord waar je alles onder kan schuiven. Interessanter wordt het wanneer je gaat nadenken over wat er concreet zou kunnen gebeuren, gegeven bepaalde specifieke (meer of minder waarschijnlijke) aanleidingen.

Wat betreft de schaal van de verstoring en het nut van een BOL, ik zit zelf in de fortuinlijke situatie dat ik 3 niveau's van BOL heb: BOL-1 (NL) kan ik een dag naartoe fietsen, BOL-2 (ergens in Europa) kan ik een dag naartoe rijden, en BOL-3 (ruim buiten Europa) kan ik een dag naartoe vliegen. Dat zijn dus allemaal geen blokhutjes in the middle of nowhere, maar gewone woningen in stedelijke gebieden (die dan hopelijk buiten schot zijn gebleven).

Overigens, ben ik zelf redelijk een prepper van niks. Ik heb helemaal geen jaarvoorraad voedsel. Misschien niet eens een maand. Drinkwater zelfs minder dan 2 weken. Ik heb nog steeds geen regenton, en geen rubberboot op zolder. Ook heb ik nauwelijks beveiliging op mijn huis. Je kan gewoon een stoeptegel pakken, door de ruit slingeren en je bent binnen. De beste beveiliging tegen plunderen die ik nu zou kunnen uitvoeren is om het huis eruit te laten zien alsof het al geplunderd is. En voor de rest gewoon mezelf verschansen bovenop de voorraad.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik ken geen betere raad dan VOORRAAD.:thnx:

Mijn streven is om 2 jaar voorraad te hebben voor 11 personen. Helaas kom ik mog niet verder dan een maand of 6 steeds, maar water, wild en vis voldoende voor handen momenteel.

Scenario's vind ik fictie dus doe ik niet aan mee. Gewoon een plan A, B en C hebben, flexibel en mobiel zijn en over meerdere locaties en transport mogelijkheden beschikken.:SC:
 

Dutchprepper

Elementary prepper
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe! Persoonlijk prep ik op dit moment voor situaties waarvan de kans enigszins aanwezig is dat deze situaties zich kunnen voordoen. De gele hesjes vind ik zo'n scenario, waarbij bv. de transportsector een tijdlang gaat staken of snelwegen worden geblokkeerd. Ook een omwenteling in Frankrijk, waarbij het regime Macron wordt omvergeworpen, kan op korte termijn vergaande consequenties hebben. Op deze site las ik dit: https://www.nederlanders.fr/profiles/blogs/hamsteren
In mijn ogen schuilt het grootste 'gevaar' nu in de politieke spanning in Europa en toch niet helemaal kunnen overzien hoe Europa er over 6 maanden uitziet. Als Frankrijk omvalt, valt de EU om. Idem voor Duitsland overigens. Lastig voorspelbaar wat er dan zal gebeuren, maar de hele markt zal dan opnieuw georganiseerd moeten worden. Maar ook bijvoorbeeld een strenge winter (denk maar eens aan 1 maand lang alleen maar oostenwind, zoals we van maart tot en met september hebben gehad) kan de boel aardig ontregelen.
Een eventueel hamsterverbod houdt in de je tijdens dat verbod niet veel mag inslaan, je krijgt simpelweg in de winkel niet meer mee. Wat je reeds thuis hebt staan is geen reden tot veroordeling en ipv dat het nadelen heeft, kun je juist een enorme goede beurt maken in je buurt.
Wat ik bedoelde is, dat als er een hamsterverbod is ingesteld, en 1 maand later treft de politie bij jou een halve supermarkt aan terwijl iedereen honger lijdt, de politie er wellicht van uit zal gaan dat jij deze spullen na het uitvaardigen van het hamsterverbod hebt verkregen en dus strafbaar bent. je moet dus op de een of andere manier kunnen aantonen dat de voorraad stamt van VOOR dit verbod.

En om de boel nog wat te nuanceren is het niet zo dat ik verwacht dat ik ooit echt gebruik ga moeten maken van mijn prep voorraad. Ik zie het meer als hobby en een stukje verzekering net zoals ik er ook niet van uit ga dat ik een beroep moet gaan doen op mijn brandverzekering.

Wel grappig dat iedereen z'n eigen redenen heeft op te preppen. Maar preppen voor de hobby terwijl je niet verwacht ooit gebruik te maken van de voorraad? Is het dan niet zoiets als postzegels verzamelen, maar dan met soepblikken, waarbij je alle smaken van Unox bij elkaar wilt hebben?

Zulk soort problemen kunnen best langer aanhouden dan een paar weken, het is dan niet nodig om te overleven om een eigen voorraad te hebben maar het is natuurlijk wel heel fijn dat je niet een paar uur in de rij hoeft te staan of al je spaargeld moet uitgeven aan peperdure boodschappen. Terwijl in zulke scenario's de buren ook niet perse gelijk aan jouw deur zullen staan.
Dat zou inderdaad een reden kunnen zijn voor het hebben van >1 maand voorraad. Dan doe je het dus meer speculatief.

Mijn streven is om 2 jaar voorraad te hebben voor 11 personen.

2 jaar voorraad?! Wow. Dat is dus 2.000 Kcal x 11 personen x 2 jaar x 365,25 dagen = 16.071.000 Kcal. Weet je wel over hoeveel spullen je het dan hebt? Ik woon in een dorp met 8000 inwoners en als ik 8000 x 2000 doe, kom ik ook op 16.000.000 Kcal uit wat dagelijks gegeten wordt door het hele dorp. Ervan uitgaande dat de plaatselijke supermarkt (en die is een behoorlijk grote winkel) voor 1 dag voedsel op voorraad heeft, betekent het dus dat jij een ruimte van minimaal 20 bij 30 meter gaat vullen met voorraad???
Daarnaast, hoe betaal je dat allemaal? Als ik uitga van € 1,- per 1000 Kcal gemiddeld (pasta, bloem is goedkoper, maar vlees, koekjes, sauzen zijn duurder), dan kom je dus uit op € 16.071,-. Vind ik best veel geld.
 

Dutchprepper

Elementary prepper
Voorraad gaat over meer dan alleen water en voedsel... vergeet ook niet de onderdelen verzorging, hygiene, medisch, brandstof, ruilmiddelen, reparatie/diy faciliteiten, enzovoorts.

Klopt. Dat soort spullen ben ik ook aan het verzamelen (voor 1 maand dus). Wc-papier, poetsmiddelen, wasmiddel,... Gastank gaat binnenkort vol (misschien koop ik nog een 2e gevulde). Benzine eigenlijk niet, maar ik ga dan ook niet zo vaak op pad. Waarschijnlijk wordt dat last minute tanken. Vind het idee om ergens in jerrycans benzine te hebben staan niet zo fijn.
 

petroman

SHTF Expert
Het nadeel van scenario's is dat je ze net zo breed en erg kan bedenken als je wilt.
Of net zo fictief als je wilt.
De gele hempies gooien de regering macron niet omver. Wijselijk heeft hij de angel er uit getrokken en de meerderheid van de franse bevolking is NIET de straat op gegaan en heeft er wel helemaal niets mee.
Natuurlijk wil iedereen gratis OV en brandstof en zonnepanelen op het dak maar hoe realistisch is dat allemaal ?

Banken die massaal omvallen ? daar wordt nu al jaren over gelult en is nog niet gebeurd.
Hoor je nog iets van die grieken ?

Die alienvloot heeft ook al pech onderweg want die is ook nog niet gearriveerd.

De US heeft al twee keer in irak een oorlog gevoerd, waarom zou een nieuwe oorlog hier dan ineens wel inslaan als een bom ?

Wat realistischer is dat bij graafwerkzaamheden de gas leiding geraakt wordt en je twee weken geen gas hebt. In de winter.
Of dat er tijdens een winterstorm er een paar hoogspanningsdraden knappen en een heel gebied dagenlang zonder stroom zit, dus geen koeling, licht, verwarming etc.

Hou de scenario's eens dichter bij huis, realistischer dan kan je daar ook beter over praten.
 

Dutchprepper

Elementary prepper
Ik denk dat je 'SHTF' misschien in 5 categorieën zou moeten onderverdelen (een soort schaal dus):

Categorie 1: Plaatselijk ongemak van max. een dagdeel (geen stroom, gas, water, WIFI,...)
Categorie 2: Plaatselijk ongemak dat max. 2 weken voortduurt (zoals een kapotte gasleiding, hoogspanningsmast kapot, zware storm, staking in de regio die voedselvoorraad belemmert,...)
Categorie 3: Gebeurtenis in een of enkele landen die de samenleving tot max. 1-2 maanden ontregelt (omverwerpen regime, landelijke stakingen, bank valt om,...)
Categorie 4: Gebeurtenis in heel Europa of wereldwijd die de samenleving tot max. 1-2 jaar ontregelt (Wereldoorlog zonder nukes, Europese Lente, ineenstorten economie, behoorlijke meteorietinslag, zonnestorm,...)
Categorie 5: Gebeurtenis die wereldwijd het leven verandert voor de rest van je leven en waarschijnlijk > 90% van het leven op aarde vernietigt (kernoorlog, grote meteoriet,...)

Persoonlijk denk ik dat, als je voor categorie 5 voorbereidt, je voor die andere 4 ook safe zit. Al vraag ik me af of iemand op dit forum zich op een SHTF-5 aan het voorbereiden is. Vergt nogal wat voorbereiding (grote schuilkelder waar je jaren kunt zitten, voorbereiding op totaal ander leven daarna,...). Zelf schaal ik mezelf in op prepper categorie 3 qua voorbereiding, dus dan zitten 1 en 2 ook goed.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Geen WIFI..???? Dat is toch zeker een Categorie 5 ramp??!! :D

Maar wat serieuzer, naast je SHTF indeling in categorien qua effecten en duur (waarover gediscusieerd kan worden ;)) is het ook van belang dat je voor jezelf probeert in te schatten wat de waarschijnlijkheid is dat iets optreedt.
Het maakt ook uit of de gebeurtenis in het land waar je woont plaats vindt of ergrns anders in de EU of buiten de EU. Het instorten van de economie in Griekenland was voor ons heel vervelend, maar de grieken zelf zitten de komende jaren nog stééds met de gevolgen.
Idem bv met de burgeroorlog in Joegoslavië.
 

Dutchprepper

Elementary prepper
@Mayo Die indeling in categorieën was maar een ideetje en is er om verbeterd te worden, dus brand los. Lijkt me namelijk erg praktisch, zo'n schaal. De een prept voor een SHTF-2 en de ander voor een SHTF-4, waardoor je 2 totaal verschillende voorbereidingen krijgt, denk ik.
Als de economie van Griekenland instort, is dat voor ons niet iets om voor te preppen. Ik heb er persoonlijk vrij weinig van gemerkt. Maar voor een Griekse prepper zit ie waarschijnlijk in categorie 3, als het gaat om puur overleven. Als er echt hongersnood zou dreigen, dan komt er snel genoeg hulp, in elk geval binnen een maand. Ook al is hun levensstandaard flink geslonken, er zijn geen voedselrellen etc. De burgeroorlog in Joegoslavië idem, hier in Nederland weinig last van gehad, maar voor de mensen daar ook een categorie 3 of 4. Niet omdat de Griekse situatie net zo erg was als in Joegoslavië (een burgeroorlog is natuurlijk veel erger), maar als je Joegoslavië ontvluchtte, was je veilig. Om te overleven, kon je binnen een maand veilig zijn. Dit is even erg technisch gezien (en ontdaan van elk menselijk aspect). Degene die achterbleven in Joegoslavië hadden zelfs te maken met een categorie 4, omdat de oorlog toch een aantal jaar duurde. Maar in theorie is, vanwege de vluchtmogelijkheid, een burgeroorlog in één land dan een categorie 3, maar dan wel een van de meest extreme.
Dat bedoel ik met de indeling: de effecten en de duur (in de zin, hoe snel kun je jezelf in veiligheid brengen?).
Wat betreft waarschijnlijkheid, die lopen normaal gesproken af van 1 naar 5. Iedereen heeft wel eens stroomuitval of geen WIFI. Categorie 2 gebeurt al minder vaak, maar toch nog regelmatig (landelijk gezien). Categorie 3 is al wereldnieuws (zeldzaam), categorie 4 gaat de geschiedenisboeken in als een kantelpunt in de historie (zeer zeldzaam, komt eens in paar honderd jaar voor of zo) en categorie 5, dan kun je je jaartelling weer op 0 zetten (extreem zeldzaam).
Tenminste, als het waarschijnlijk zou zijn dat er zich binnen nu en pak 'm beet 10 jaar een SHTF-5 zou voordoen, was voor iedereen het doel duidelijk en is de hele indeling in categorieën nergens voor nodig?

Maar misschien praat ik onzin. Ik vind het zelf wel leuk om over hypothetische scenario's na te denken en daar theorieën (what if's) over te verzinnen en daarover te brainstormen.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

drent

Diehard Prepper
Als je uitgaat van genoeg tot de moestuin weer gaat produceren heb je aan 1 maand zeker niet genoeg. Als je afhankelijk bent van die moestuin is zeker een jaar voorraad (en liever 2) ivm mislukken oogst ook wel zo verstandig.
Of je moet willen rekenen op de overheid (of een buitenlandse hulporganisatie) bij echte ellende is de vraag. Je zal nooit zeker kunnen weten of en wanneer ze komen (grote steden gaan meestal voor bv) en wat hun intentie is, aangezien je niet altijd de oorzaak van de shtf zal weten. Ga je dus lange termijn plannen, dan ben je eigenlijk op jezelf aangewezen en is de rest bonus.

Meer voorraad dan een maand is bv ook inflatiebescherming, zekerheid bij ontslag/ziekte/etc. Zo kijk ik nu kritisch naar mijn voorraad, omdat per 1 jan de btw omhoog gaat en het dus loont om nu wat extra in te slaan.

imho heeft meer dan een maand zeker zin, mits je het ook blijft gebruiken en aanvullen zodat je optimaal zit qua houdbaarheid en je gewend bent om het te eten en er mee te koken.
 

Dutchprepper

Elementary prepper
@drent Wat ik bedoelde is dat het bijzonder lastig wordt om, als de honger echt toeslaat, langer dan 1 maand je voorraad te hebben, zonder dat iemand daar van afweet. Als dat een hongerig iemand is, zul je 'm moeten afkopen met voedsel (dagelijks of een grote hoeveelheid in één keer). Een soort zwijggeld. Want anders komt ie misschien terug met wat vrienden om het af te pakken. En er zullen er steeds meer komen, die toch die voorraad ontdekken en afgekocht moeten worden.
Dat geldt ook voor de moestuin. Als die moestuin vol staat met eten (of had moeten staan), dan hebben allang tientallen mensen die moestuin ontdekt en leeggeplunderd. Hoe voorkom je dit?

Wat betreft de overheid. Als de overheid controle weet te houden, zullen ze altijd proberen de voedselvoorziening gaande te houden. Brood en spelen. Een burger die afhankelijk is van voedselverstrekking, is een gehoorzame burger. Dat zal nagenoeg ook altijd de intentie zijn. Of die overheid de zaak onder controle heeft, merk je vanzelf wel. Wordt er volop overal geplunderd en ingebroken (anarchie), dan is die controle er dus niet. Zie je overal leger en politie, dan dus wel. Is nog altijd beter dan anarchie. Zeker in het geval van anarchie is het maar de vraag hoelang je mensen buiten de deur kunt houden, zeker als ze vermoeden dat er iets te halen valt. En in het geval van voedselverstrekking door overheid: die overheid zal ook ergens voedsel vandaan moeten trekken. Als die maar lucht krijgen van een voorraad ergens, wordt die gewoon in beslag genomen en uitgedeeld (noodsituatie).

Ik denk dat in praktijk je je voorraad bijna in alle gevallen binnen 1, misschien 2, maanden kwijt bent. Dat lijkt me de grootste moeilijkheid van alles, ervoor zorgen dat niemand het af komt pakken.

Hooguit zou het kunnen dienen ter speculatie. Als voedselprijzen echt flink zouden stijgen, kun je daar wel wat op verdienen. Maar dan moet het toch al om serieuze hoeveelheden gaan om € 1000,- netto te verdienen er op.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
2 jaar voorraad?! Wow. Dat is dus 2.000 Kcal x 11 personen x 2 jaar x 365,25 dagen = 16.071.000 Kcal. Weet je wel over hoeveel spullen je het dan hebt? Ik woon in een dorp met 8000 inwoners en als ik 8000 x 2000 doe, kom ik ook op 16.000.000 Kcal uit wat dagelijks gegeten wordt door het hele dorp. Ervan uitgaande dat de plaatselijke supermarkt (en die is een behoorlijk grote winkel) voor 1 dag voedsel op voorraad heeft, betekent het dus dat jij een ruimte van minimaal 20 bij 30 meter gaat vullen met voorraad???
Daarnaast, hoe betaal je dat allemaal? Als ik uitga van € 1,- per 1000 Kcal gemiddeld (pasta, bloem is goedkoper, maar vlees, koekjes, sauzen zijn duurder), dan kom je dus uit op € 16.071,-. Vind ik best veel geld.

Ik heb nog nooit in Kcal gerekend maar reken in porties eten. Mijn voorraad bestaat vooral uit blikken, potten, halffabrikaten, poeders, pasta en rijst. Daarnaast wat specerijen, olie en bak producten. Ik heb eens berekend dat ik gemiddeld 3 a 4 porties nodig heb om voor 11 te koken. Dus laten we voorzichtig zeggen dat ik 1000 porties per jaar nodig heb, dus minimaal 2000 voor 2 jaar.

Nu variëren de kosten nogal, want ik heb blikken groentes die nog geen euro per stuk kosten tot complete vleesgerechten in blikken van 2700 gram die pakweg 12,50 euro per stuk kosten. Om toch een schatting te maken denk ik dat ik momenteel op 500 porties zit qua voorraad over 3 locaties verdeeld. Dat zal me misschien 1500-2000 euro gekost hebben.

Water heb ik feitelijk oneindig op mijn twee BOL(s), voldoende ruimte voor de moestuin, er ligt voor 15 jaar houtvoorraad, wild voorhanden, grootste rivier van Spanje op een paar kilometer, Middellandse zee op minder dan een kilometer. Wilde kruiden en paddestoelen in de buurt.

Qua bomen in de buurt: kersen, vijgen, amandelen, walnoten, perzik, melonconton, Paraguayas, citroenen, pruimen, olijven, sinaasappels en ik zal nog wat vergeten zijn.

Door voedsel in te maken kun je het hele jaar over voldoende variatie beschikken. Op 1 locatie al 6 jaar autonoom met zonnepanelen en grote accubank.

De vlees/vis voorraad wil ik aanvullen met de jacht en door te vissen. Op één locatie lopen 3 kippen en een haan. Wat tijdens een shtf een mooie eieren en kip fabriek kan worden. Zo zou dat ook gemakkelijk kunnen met wat konijnen.

Qua prep ruimte heb ik voldoende uitbreid mogelijkheden dus opslaan is niet echt het probleem. Zal vast nog wat vergeten zijn maar ik zie 2 jaar voorraad niet als probleem qua kosten. Je moet het langzaam opbouwen en uitbreiden.
 
Bovenaan