• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het aankopen van 2e hands zonnepanelen.

martin

Mankinds only hope
Ik ben de laatste 3 maanden me aan het oriënteren op 2e hands zonnepanelen.
Het valt me op dat deze (tot 2 weken geleden) veelvuldig worden aangeboden tegen zeer scherpe prijzen.
Ik heb er ondertussen iets van 30 aangeschaft die variëren tussen de 120Wp en 200 Wp. De prijs per paneel zit tussen de 10 en 20 euro.
Nu begrijp ik heel goed dat je zonnepanelen het beste op het zuiden moet zetten onder een hoek van 33 graden. Maar....
Het verticaal bevestigen van een zonnepaneel is zoveel makkelijker dan het bevestigen op een plat dak of een schuin dak dat ik begonnen ben met het verticaal monteren. Ik gebruik als beugels de hoekprofielen van de Action die ik op maat zaag en onder de juiste hoek buig. Ik zet de panelen niet in serie maar parallel zodat de inverter het als 1 groot paneel ziet. Ik zet ze zowel op het oosten als op het westen. Hierdoor heb ik in het voorjaar en winter alsnog redelijk wat opbrengst.

Nu kan ik me voorstellen dat je denkt "waarom?, zet ze gewoon op het zuiden, dat ik altijd beter"
Maar....
Ik wil eigenlijk over een zo groot mogelijk gedeelte van de dag mijn opname energie compenseren met zonne-energie. En ik wil nu al rekening houden met het afschaffen van de salderingsregeling.

Waarom ik dit post?
Omdat ik eigenlijk geen reden kan bedenken waarom je dit ook niet zou doen. Koop gewoon wat 2e hands panelen die voor een prikje worden aangeboden en koop een 2e hands omvormer. De terugverdientijd is iets van 1 jaar en het is een stuk leuker om uit te werken dan het gezeur over corona.
Zelfs met het verticaal monteren waardoor je maar op iets van 70% rendement zal uitkomen is het alsnog de moeite waard.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik vind het een uitstekend idee, die 2e hands panelen parallel schakelen en zo installeren dat je in de donkere maanden de optimale opbrengst er uit haalt.
Ik vraag me overigens af hoe capaciteit de omvormer gedimensioneerd moet zijn.
Als die tegen overbelasting beveiligd is, zal het niet erg zijn als de parallel geschakelde panelen soms wat meer output geven dan de omvormer kan omzetten. Maar als er geen overbelastingsbeveiliging op zit, dan moet hij gedimensioneerd zijn op de maximale output van de panelen.
 

logan1202

Prepper goeroe
Het idee staat mij wel aan, maar hier kan ik niets vinden onder de 60 euro, en ervaring ermee heb ik ook niet. Dus hoe beoordeel je of het een goed paneel is?
 

Flos

SHTF Expert
Ook ik heb al een paar 2dehands zonnepanelen op voorraad. In eerste instantie wil ik er 2 op mijn mini caravan.
En ik wil ook een onafhankelijk net met batterijen waar ik een deel van mijn woning kan voorzien van elektriciteit.
 

Ray

SHTF Expert
Leuk project! Het volhangen van bv. muren zie je tegenwoordig veel meer, simpelweg omdat de panelen veel goedkoper zijn geworden en je dan veel meer oppervlakte kunt benutten.
Wel vraag ik me af hoe het zit met de brandverzekering van je huis als je zelf met tweedehands spullen het systeem aanlegt.
 

martin

Mankinds only hope
Als die tegen overbelasting beveiligd is, zal het niet erg zijn als de parallel geschakelde panelen soms wat meer output geven dan de omvormer kan omzetten. Maar als er geen overbelastingsbeveiliging op zit, dan moet hij gedimensioneerd zijn op de maximale output van de panelen.

Dat is inderdaad wel een belangrijk punt. Ik moet dat inderdaad goed nakijken. Op dit moment heb ik ongeveer 1500Wp aangesloten op een 500 inverter. Want door de lage zon en flinke schaduw kom ik op dit moment maximaal op 410 Wp maar dat ga in de zomer uiteraard anders uitpakken.

Dus hoe beoordeel je of het een goed paneel is?
Met een multimeter kan je redelijk snel achterhalen of een paneel wel of niet werkt. Maar de echte opbrengst kun je eigenlijk alleen maar bepalen als je er een omvormer tussen heb staan.
Het aanbod is nu ineens flink teruggevallen. Maar omdat er een enorm animo is voor zonnepanelen verwacht ik dat het aanbod in het voorjaar weer enorm zal toenemen.

Wel vraag ik me af hoe het zit met de brandverzekering van je huis als je zelf met tweedehands spullen het systeem aanlegt.
Tja, ik ga er eigenlijk vanuit dat het risico minimaal is. Ik heb het over standaard panelen zonder optimizers of andere elektronica. Het is een paneel met 2 of 3 diodes en meer zit er niet op.
HEt enige wat fout zou kunnen gaan is de kabelaansluiting (dus wel een beetje dikke kabels gebruiken) en de omvormer. Als ik een zwaardere omvormer tegenkom (heb diverse Allerts ingesteld op diverse verkoopsites) dan zal ik die inverter inbouwen in een brandveilige/vertragende ruimte.

Ideale hoek uitgaande van midden NL, (dus Utrecht en zuid) is trouwens 38 graden voor jaar rond. Winter is dan ong. 18-20% van zomer opbrengst.
Rekentooltje :
Bedankt voor de link naar rekentooltje.
Het zal straks nog iets complexer rekenen worden als de saldering zal worden afgebouwd. Je moet dan (denk ik) ook rekening houden met oost/west opstelling wat betekend dat je eerder en later op de dag intern kan verbruiken.

Goed idee. Meer info over verticaal monteren op:
Vertical Solar facade.

Dat is wel een heel mooi systeem. Ik ga dat met mijn Action beugeltjes niet redden maar wel slim bedacht om een mix te maken tussen verticaal monteren en alsnog een hoek te gebruiken voor optimale instraling.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Voor die prijzen kan het interessant zijn, zonnepanelen slijten onder invloed van zonlicht, vandaar zo'n 30 jaar levensduur.
Ideale hoek uitgaande van midden NL, (dus Utrecht en zuid) is trouwens 38 graden voor jaar rond. Winter is dan ong. 18-20% van zomer opbrengst.
Rekentooltje :
http://www.solarelectricityhandbook.com/solar-irradiance.html
Zo haal je het meeste stroom uit elk individueel paneel idd. Dit is jaren de norm geweest totdat de panelen goedkoper werden. Je ziet het nog wel in Duitsland op schuine en platte daken waar ze al 15 jaar liggen, een heleboel stalen rekken om de panelen onder een hoek te zetten.

Tegenwoordig echter, legt men veelal meer panelen op een dak en dan gewoon bijna vlak, slechts onder een kleine hoek. Of plat tegen het schuine dak aan. Op die manier passen er veel meer panelen op het dak, zonder dat ze in elkaars schaduw gaan liggen. Dit om de totale opbrengst van een dak oppervlakte te maximaliseren. Ook is het wat makkelijker om ze stormvast te leggen.

Het zijn twee verschillende manieren. De een om de opbrengst per paneel te maximaliseren, de ander om de opbrengst van het beschikbare oppervlakte te maximaliseren.

Tja, ik ga er eigenlijk vanuit dat het risico minimaal is. Ik heb het over standaard panelen zonder optimizers of andere elektronica. Het is een paneel met 2 of 3 diodes en meer zit er niet op.
HEt enige wat fout zou kunnen gaan is de kabelaansluiting (dus wel een beetje dikke kabels gebruiken) en de omvormer. Als ik een zwaardere omvormer tegenkom (heb diverse Allerts ingesteld op diverse verkoopsites) dan zal ik die inverter inbouwen in een brandveilige/vertragende ruimte.
Ik heb er alle vertrouwen in dat jij de juiste kabels, brandveilige doorvoer, omvormers en aansluitingen gebruikt. Het gaat mij puur even om de voorwaarden van de brandverzekering van je huis. Ik zou het even nakijken of bv. controle door een erkend installateur vereist is voor de opstal/brandverzekering. Steeds meer verzekeraars stellen daar eisen aan.

Inverters worden vaak in de garage gehangen, omdat voor garages al de nodige brandmaatregelen (o.a brandvertragende deur) gelden.

Het is trouwens wettelijk verplicht om stroomopwekkers die je aan het net hangt, te melden bij: https://www.energieleveren.nl/
Niet dat daar veel controle op is, maar het is al wel voorgekomen dat mensen de politie en netbeheerder op de stoep kregen omdat illegaal aftappen werd vermoed door een sterk gedaald verbruik.
 

Arie

Diehard Prepper
Leuk project.
ik heb ook wel eens wat met zonnepanelen gedaan.
Mijn ervaring was dat als ik een paneel met een lage Voc parallel zetten met een hoge dat het lage voltage paneel geen vermogen meer had.
Ofwel niks deed.
Ik heb hier verder nooit onderzoek naar gedaan.

ben benieuwd naar jou ervaring hier in.
 

martin

Mankinds only hope
ben benieuwd naar jou ervaring hier in.

Ik zal jullie op de hoogte houden. Hopelijk is het dit weekend droog zodat ik verder kan met het aansluiten.
Ik zal een poging doen om wat foto's er bij te posten.
Het idee is dat ik alleen identieke panelen parallel aansluit.
 

martin

Mankinds only hope
Vandaag was het weer eens droog en verder gegaan met het "project"

Nog een paar beugels gemaakt van die goedkope Action hoekstalen.

RDCZAZopdNhtozwBsCL4WpKESv06xBRQ2kuHaC9Pk4b9boxwSoU2tXsEQlkI8unaT4t5COyZGIukXMX7BS-lhCXH5IJWT63vFyzbtin3mc1d1BgoKGXx_A2XlHQj_-fbSQmjkeHID7alqmUipJyZr2rzTKZUV_HJhZam2VuTXD7ZzrSHlxqA2Xl5Cge3qoUhQbMeLhfk-0mg9eYfqubwvOJujAdcLqMdPeRxN14wLLe509SFzYGQJZREfyCEXgFAmGwr6QKTYOH4aO8BYR1g2YuGz4xflqBIfXWXPCJyNt75hp7N5Y8W_Ze4mb_s8UloLJFQnsy_PLTzUx8BbEsRUkqS15Y4ypGmRSHoMhXnJayjJ-HZXoHAKIi9id0KQRSoRJnzIVKgGBBSLKSk_n4XaZ7nfPFAXXpkVM5k4qz_13dT9aOcD8Mc1IbYfCQwit8fzc8LV0du7NFfXR4JoaHnDUA-Ga0aU7QIM99h6eHX6ai_c3s_QCmT47fhGtrnS6Irrcf5dey5VOvAwwCfRqJt80OoAxYfMeZSosgECbwqAduDSXHyB5XSQgaipgsr0Y39DySuYBsWTRZHUdX7qfTBCpDJptslF-to5DHsV_zpHh-9R-5YmXolSHEn082iG7K96AAw8C1n2rqamRYsSJZ9M1JX7NosJpFZZSWzLXucV9E7PbAhq5kJ5kyMDPY-oFJc8dbEpalTdUqxoMhpVJlGxAvc=s909-no


Ik had er reeds 1 gemonteerd om te kijken of het een beetje stabiel zou zijn

74r6XwrqiARMY_HO85lQlZDdUPjigi-Ndkah9RFDoKrZVynGBVdUudwOH_2Fo8U7UgyNAsMSnppb871G72FIOZ9ygXL6OagHweTUXkNil26s8DkMIfWJvilBlwsV9HXRhW4WfP-ae_gmxNL61fAL92C0lab6esYTJRvpMfuJHDYPtcqw7XXONL4kA8-iRXV-VZeFtI8PQ-iqoyVVreq9q-tScywqS5S2vK776e21Qkap7QYHnbnCTrZUXKbuXMHNRPZTk6eQGr_DwrEJdDEwW8l4I4br8zKQClprZKw8ZhqbnZUszZLfyFbSZ2jcTH3qJAvokZBnHuXEOGuzD-jnlP1ShrON0WZ_sAeUGN3rFQY_7yGIgLN413zAd6LCv3U4XDtqfD2yFT3IKEXfDkv74uKPpi8Vk_pefvKhQ9Kzia_Lb27AfQZ1vcat6Vhn5mw3Wm9Ed7r8EaW7gNN8duVbBlxEI64dQNIMmzFjnvucJHPj6uM8dhzBDgob4IHLJEXHDNOtJDyffef7aGjG7Ctza7vKOPCXMudMhaJXN6hNwQ6v9y0C0OTkaFS80y-7rTw6egAOGfW4eOEFlFVBGrcu5oFpFiY1HJicJWW-aZyaN6hMjT6WYGyMvVSPilWjM92UwL9DzZ9ttEoiEz3B_F2iYbjBUJDMwQKyYVoHAWsJLuku_RAcvywgP139UpWXPggeRzIal1kHPaXi_B0q7_JJlDcG=w1212-h909-no


Het gaat om dit type zonnepaneel.

k8UktDIad1Qc2J5JwSV33Dp3dumy_zBV_cPpVoCUzhOOVVmjE49ieo-Z0h05AxT5vrqHb8qo0vQK8pOmS7gn7tYqr2aV9mNHMeDBlWSzg5QDiJNFCd9JLqtt2pHuF2D0sHxbKV-Rumm53FduSV7MQT-IftEj34t9hXOGm2pBuGbnls0KPtleXYkfNlqCH-u7Iu-iWw6vv1sy1QxcoCAeAPcrhoLX0WAYO1KwtNhe3nKEHIB5gntyLOk6CeccXHlXSE6fTRtaZArqcVHI6YXSm3sGK8ujUIzMABSOs9Tn6AzzRqb_EYramqLYkuKlQwZB2sEEkue3y7GK1E31Cr5cVIkHyUTUEHqQ41bG5VE_yU-WiW1RBudf9DdIPhf1Hu6Ma14OdDKW0EcyBCrvf88wY8au5pXmFEyORjRNtDyFas27QFXgWuDgBWbVHFtzGZ3Ij5F-8fyJGiApR0tK8d98r1BjEz9UY3vgjtaOl-QZkQBRCQ4Ip7E8K0WK2yv-3_bncYJfJEr94ksOJQxbKSIbo3uHf1iGW5UHYiH9iRmFgyF8er-be-vxpWYLmm00kXh4l2GKm4mcHv7t2ho9o2YOS1J9ge-NE1zx-upqCELgtrFYBD1VT0b5hf1i_R8IPGobvSCMovhXd99-n5UP2pM5xBPx4bW4iRuTCtYoAyKldposgppg4fZ_OmPUrUaHXMwUq48orYTP2t-FbMkMzTyY_Gnb=w683-h909-no


Er nog 2 stuks boven gemonteerd.

DrrAu-Uz8Lcxz3z9t4F5g2y636iDOhgy-wmAHbdm28F4bGgpSx9lrC2uk19unMzzZwwrgfUQ6gzCJax0Uf9WSm1Y8AikFzqhh5HWEslyLr51qmbkPha4YSEzxR8W1s38dizhJLeQUmug8HoZrPInM6-_LoQuAOh_StVQBcclbqJ7b1DKT7FpUwHxarfsjMZol553kj7grdIDlkNKygZ-JbF0AdsRiVzie7vJzspIE4Vtgv3thq-ceV4xoq8HBc-RoG02sfLoRlWnLUDmzHlXkkoyWBk8df5Dj5aSYAen01vROVTNp6kxnWeGAKLpkAJ_5b7v0UNycL8nm4rWFxB_MlpHUe-iSNJetXWPaIhYrEDMZ6xx_l3gJVAjy8ep843bTR5wVr6K8nBfYKlO3iFY0a19d2T7TmI1LFKAm9D6NUICBrRbXGSrqvgboHLvAlt3IkeL22zlOpTQVctz2edl6hcEay-s4LycYwXchaL_VN_NTJHLDqysOVrMPlwGX1aMqgJ8X3JCIs4yV9rAlDklcxXS_a_OSEdHvoyvNTaDUyJwYw0-F5X9q4Indk0Sso9-ROzH7UetIqBWzQo9lEUqAW2Xwf3C1dLojb1NHgxXBtgYlxgZNFylkTTJ5KVrLnWBqPQporfIe3jLY_uk6PIcQCJKfAHVfPyr1kYfcg4b9ZLQIdKjNXEBz8j6CeO7jUTE3D0N3R7Jb8PvWeXLYZZ6cWsB=w683-h909-no


Morgen eens kijken wat dit mogelijk kan terugleveren.
Ik begrijp dat deze opstelling verre van optimaal is. Maar dat was ook niet de doelstelling. Het idee is om met minimaal budget toch iets toe te passen wat kosten zou moeten besparen.

Ik zal een meter tussen de omvormer zetten zodat ik de waardes goed kan monitoren.

p.s. Het lijkt alsof het onderste paneel erg laag zit. Het onderste paneel zit ongeveer 2 meter boven het maaiveld.
Ons huis staat op een soort van terp, vandaar.
 

petroman

SHTF Expert
Ik vind de manier van monteren erg goed/mooi. Heb je de panelen nu boven en onder los in de haken hangen?
Ik zie namelijk helemaal geen beugels, schroeven wat ik een mooie oplossing vind.
Qua opbrengst geef ik je gelijk verhouding tussen kosten/baten/ideale hoek.
 

martin

Mankinds only hope
Heb je de panelen nu boven en onder los in de haken hangen?

Nu nog wel maar hier ga ik nog 1 of 2 schroeven in zetten met een ronde ring. Morgen zal ik hier een foto van maken.
Zonder deze aanpassingen kunnen de panelen gaan "klapperen" en hoewel ze nooit zullen vallen is het een vervelend geluid.

Ik zal morgen ook de omvormer monteren met een plugwise plug zodat ik de opbrengst kan monitoren.
Ik zou in het gunstigste geval rond de 100 euro per jaar moeten kunnen uitkomen maar dat ga ik dus niet redden i.v.m. de slechte hoek en wat schaduw. Ik zal ongeveer op 70 euro moeten uitkomen maar de prijsstijgingen zou het me niks verbazen dat ik alsnog 100 euro per jaar kan besparen met deze low-budget oplossing.

Ik moet wel bekennen dat ik er alsnog ruim 4 uur werk aan heb gehad om ze te monteren. En hoewel "tijd is geld" zou zijn vind ik het een van de mooiste manieren om met mijn spaarzame vrije tijd om te gaan.
 

martin

Mankinds only hope
Nu nog wel maar hier ga ik nog 1 of 2 schroeven in zetten met een ronde ring. Morgen zal ik hier een foto van maken.

bLLEOPlAPILACfnd9aNghrA8dn328r235fJ9xp8qJ9w6FRkPbajqgFHdjy_R-wqRNAYUsV4MJxXg2Fm_ISJ5ixSF1rsZOZ9eRwrHEslhIleYmLrbl2-AJUqrU45Tk-ZwMf9mKRCLyvvjycU8rcjzJ7Ling5Fp3rziQv_LSDWia8w0ww46EM_dzQT0HYpgzwRMTBTE4oUwUcsuoCcWMjM5fF3w2jBN2SGwRSACOz_uTr9YVFO5EWTI25DxyASzADwIW3HpaLxqHRaLONOx6xxyw0IlOxPofyJhBhSkRzBAG90YtMYrM6lSN0prVjKNP31e6QyVtily-yFbpxxLjC51yBHQGUf9HrSIdSdM888YbD0WJJ6vg4HJ8S4xCgIvMgjj9f3ZvIlxb7g_beaO92Mr-6GB7FpNL3tUVIN866yhd_REC0QyCYFNmoqzLyEb3aGAParfmLUX91vzqCE5cXXY2L5pN_x18vy07xj6KUntyUIYYDdmgzCe-utuBmJ_WJrogk7x5WXYTC4WH9IvHYo13i1BY1MO9utj7pTPW9-48UnUYdO0JgEQEJqerTc1LoyIMU2SoGdVy129fGGyGqmw3ebpZS5XUzQ4n88CGng6JGXHJw5xMIY7XcL60aH6NSZkmHI4wbek9m7Xk3N4HP0BZzr5iGOd3GgXW1f1XcoVuF9sMt7K7Y6GBBk2Gd83nOzE89hxs38OzX11PxiDwteNaQC=w1212-h909-no


Meer lowbudget dan dit gaat het niet worden :)

_p061DNsjuLj5BQGCKMzOaVdLCdXwDOItef7358H7g-QLAdbQ8ENJ9ShO-yoZEYA8Pf9cYGS3oiVXtNQ_WFvjO6oBaOOlvuCIg2HY1lNKLufBkG2euE1NnbiIs-i4vMIWfzEQwGxNGAiEfRR_5lz2E_VP7L97FklnZFYH9uXVhnz5Q1tLTUfDpGcPwXlL6s928o6VfO9pPFvSrGfNW-yvnv_1K1KcZj1S5FR8SHdNkj271SJVwKdy0uP_-ctlPVtN_be_nV2_gIEvWQzRceSpxPdyofmuJD3Hj1TXH8h8EWjtdk0e3xFTfGzX4Yk-30Wv6c2CD1Nbudpr8Va8rdCBg7WuuLzb_ZGZbAKFLGYOoA1axJYW5YesXayA9d6QkUsv5-8h0JBR6Bas9Ca86ETX6HDsCxGMZ1njVChHdV9gu8EErOdWzj1wPZuFJkUCwtA9y_4RIvBdPgBmFgWodCYlPl8OPolh9YydoYIqIpf0WOP2AVjaC-xwDJg1oZH36kqcQteIJK-zI_aKL5ykl4hwoSL2r6TlND4lyRkjORkQW8STsInbZMZRZQbnhT_N_ojtYUApIaMnCY_XXK0Ch08YGyXWkPQzw8AXQxLZ7Mw0lQLusFEOgj10h-7_q6CyWUVemZfnSufqK8VCWXIQglPZE42x0X6wHdqCbju5avFHCnAM6HLorlIAKrSWhr-pGvrcAzRalmk6xzp-1gA_xWku_S4=w1212-h909-no

Maar het werkt perfect en zelfs de zwaarste storm zal geen invloed hebben op deze manier van bevestigen.


upload_2021-11-7_19-43-29.png

Door het waardeloze weer is de opbrengst om te huilen maar het werkt.

Ik heb nog een omvormer 2e hands aangeschaft via marktplaats die 2700 Watt zou moeten kunnen omvormen.
Dat moet ik dus echt wel op een extra stroomgroep gaan aansluiten want dat is onverantwoord om via een standaard stopcontact te laten terugleveren.
 

marzman

Diehard Prepper
Heb je ook een plaatje uitgezoomd hoe dit zit op je huis en hoe zichtbaar het is? Waarschijnlijk zit dit in je post van 6 november, maar die plaatjes doen het niet meer. Dit veranderd de hele rekensom namelijk (ik woon in Vlaanderen en wij mogen al niet meer terugleveren, of ja het mag wel maar voor een fractie van de prijs).

Je kan ook kijken trouwens hoe ze dat doen met zonnepanelen voor balkons. Die zijn ook horizontaal en hebben soms en soms niet een lichte hoek.

Het is trouwens wettelijk verplicht om stroomopwekkers die je aan het net hangt, te melden bij: https://www.energieleveren.nl/
Niet dat daar veel controle op is, maar het is al wel voorgekomen dat mensen de politie en netbeheerder op de stoep kregen omdat illegaal aftappen werd vermoed door een sterk gedaald verbruik.
Op zich logisch dat een netbeheerder het wil weten als iemand elektriciteit levert op hun netwerk waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Ze hoeven daar ook helemaal niet langs te komen. Ze kunnen gewoon naar zonnepanelen zoeken op Google Maps. Horizontale zonnepanelen zie je daarop wel wat lastiger ;)
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Zonnepanelen aan balkons is al eens besproken. Probleem is dat je beperkt ruimte hebt, de panelen hufterproof en stormvast (hoogte) vast moeten blijven zitten en moeten voldoen aan wat ze noemen estetisch gezicht (lelijk gezicht).

Over controle zou ik mij geen zorgen maken ik geloof niet dat er ergens mensen op een kantoor zonnepanelen aan het zoeken zijn. Al dan niet met google of om het even wat voor pakket.
 

Ray

SHTF Expert
@marzman Ook in Nederland krijg je voor terug geleverde stroom veel minder terug dan afgenomen stroom. Dat is ook logisch want op het moment dat die zonnepanelen flink opwekken, is de stroomprijs op de (internationale) markt laag.

Als consument heb je te maken met vaste prijzen per kWh, maar op de elektriciteitsmarkt schommelt de prijs dus afhankelijk van vraag en aanbod, de hele dag door. De opwekking en afname van elektriciteit moet altijd in balans zijn, anders gaat het mis. Dat balanceren gaat door het koppelen van elektriciteitsnetten in de EU en door die schommelende prijs waardoor opwekkers en afnemers gaan schakelen.

Een vriend van mij werkt op een industrieel complex waar zowel veel stroom wordt afgenomen als opgewekt wordt middels twee gasturbines. De hele dag houden ze de stroomprijs in de gaten. Is hij hoog dan starten ze een turbine erbij om te leveren aan het net (en maken ze daarop winst). Is de prijs laag dan zetten ze de eigen turbines laag of uit. Soms is zelfs de prijs negatief en krijgen ze geld om stroom af te nemen.

Kleine partijen zoals deze kunnen snel schakelen, omhoog of omlaag. Dat is met de grote centrales een stuk lastiger en met bv. een kerncentrale zelfs onmogelijk, het duurt weken om zo'n ding te stoppen of starten.
 
Bovenaan