• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt door een moderator:
Smaken verschillen uiteraard maar meestal zijn we het er over eens of iets acceptabel of goed eetbaar is of dat het bagger is.

In dit topic kun je jouw favoriete smaak blikvoer plaatsen, zodat anderen het ook kunnen proberen en in de voorraad kunnen opnemen.

Soms zijn er ook smaak testen geweest door grotere groepen of zelfs door professionals.

Wat mij betreft trekken we het topic wat breder dan uitsluitend de blikken, dus andere conserven ook gerust plaatsen.

Ik zal aftrappen.

Erwtensoep getest door de consumentenbond. De nummer 1 is die van Aldi, die ook nog eens voordelig geprijsd is.

https://www.distrifood.nl/assortime...33.1210973357.1547024230-511489130.1542384443

Zelf heb ik die van Unox al jaren bij mijn preps maar ik denk dat ik die van Aldi toch eens ga proberen.

test-erwtensoep.jpg

Tomatensoep uit blik getest door Vara Kassa. Die van de Jumbo komt bij de mensrn als beste uit de test.

https://www.testgoed.nl/tomatensoep

Zelf heb ik de Struik in mijn preps en soms Unox, meestal de Chinese tomatensoep.

1 Jumbo Soep Culinaire Gevulde soep Tomaten 570 ml Jumbo €1,79 cijfer 7.4
Perfecte structuur en lekker goed gevuld met veel verschillende groenten. Ook de balletjes zien er prima uit. Geen vermicelli.

2 Unox Tomatensoep met gehaktballetjes 570 ml Algemeen €2,16 cijfer 6.8
Smaakt iets te zoet en paprika-achtig en de balletjes zijn erg melig. Lekker veel groenten. Wel wat dik misschien. De smaak is lekker, maar een beetje zurig.

3 Calida Tomatensoep 800 ml Aldi €1,09 cijfer 6 Wat zoet! Dit lijkt wel Chinese tomatensoep. Hier valt tenminste iets te kauwen! Lekker, die stukjes tomaat. Verder is de vulling wat mager. Er zijn genoeg balletjes en vermicelli, maar ik mis de groenten.

4 Euroshopper Tomato soup 800 ml Albert Heijn €0,85 cijfer 5.8
Wat dun, het druipt van mijn lepel. Dit lijkt meer oplossoep. De smaak is muffig en saai. De balletjes zijn heel erg mini. Het lijken wel croutons!

5 Struik Maaltijdsoep Tomaat 800 ml Algemeen €1,67 cijfer 5.7
Wat een gekke korrelige structuur, net alsof je op zand kauwt. Ziet er goed uit, hoewel die vermicelli meer aan bami doet denken dan aan soep.

6 California Tomatensoep met soepballetjes 800 ml Algemeen €0,85 cijfer 5.5
Weinig vulling, meer vermicelli dan groenten. De balletjes zijn wel lekker. Hij ruikt naar blik en conserveermiddel.

Overigens staat onder de studenten de soep van de Lidl op nummer 1. Deze is van het merk Baronie, dus ook uit te proberen.

https://www.studenten.net/artikel/studenten-net-test-tomatensoep
 

Mayo

Last (wo)man standing
Erwtensoep is nou net 1 van de dingen die ik écht niet lekker vind, dus ik kan hier niks zinnigs over zeggen... :eek:

Ik heb ook van Struik blikken soep staan.
In mijn geval de champignon, groenten, goulash en chinese tomaat. Allemaal gekocht bij de Hoogvliet, in de aanbieding voor € 1,- per blik.
Voor bliksoep helemaal niet slecht :)

Andere merken ben ik eigenlijk niet mee bekend, ik maak het liefst verse soep en eet weinig uit blik...
 

Flos

SHTF Expert
In theorie is het Belgische winkelketen Colruyt het goedkoopste. In België. Dat wisten we al maar Colruyt heeft 2 huismerken en deze zijn wat smaak betreft niet te onderschrijven van merken met grote namen.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik koop altijd de erwtensoep en de bruine bonensoep van het AH huismerk en vind deze goed te eten. Die van struik vind ik niet lekker, rare bijsmaak.
Daarnaast heb ik van alles en nog wat in blik: goulashsoep, tomaten/groentesoep, gehaktballen op jus of satésaus, bami, groente, fruit, ham, vis. En ik ben vast nog wel iets vergeten.
Wat ik nog zoek is kip in blik. In de V.S. is het te koop als "chicken in a can", en dat is een hele (!) kip in blik. Direct uit het blik te eten.
Weet iemand waar dit in ons land te koop is??? :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik koop altijd de erwtensoep en de bruine bonensoep van het AH huismerk en vind deze goed te eten. Die van struik vind ik niet lekker, rare bijsmaak.
Daarnaast heb ik van alles en nog wat in blik: goulashsoep, tomaten/groentesoep, gehaktballen op jus of satésaus, bami, groente, fruit, ham, vis. En ik ben vast nog wel iets vergeten.
Wat ik nog zoek is kip in blik. In de V.S. is het te koop als "chicken in a can", en dat is een hele (!) kip in blik. Direct uit het blik te eten.
Weet iemand waar dit in ons land te koop is??? :)

@Flos heeft voor mij eens kip in blik gekocht in Duitsland. De kip is dan wel voorgegaard.

Ik heb het met name gegeten om even snel een broodje pittige kip te maken of tussen een wrap. En ik heb er ern keertje Indiase Curry meegemaakt. Niet super maar voor blikvoer goed te doen. Ik zou het weer kopen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Wat ik nog zoek is kip in blik. In de V.S. is het te koop als "chicken in a can", en dat is een hele (!) kip in blik. Direct uit het blik te eten. Weet iemand waar dit in ons land te koop is??? :)

Whole Chicken in a Can Taste Test :p:p
https://www.seriouseats.com/2009/04/whole-chicken-in-a-can-taste-test.html


Ik denk dat ik oversla... :lol:

Maar waar wil jij het voor hebben, puur voor de lol?
Je krijgt in zo'n blik natuurlijk ook alle botten, terwijl je alleen het vlees wilt (neem ik aan).
Dan kun je beter kippenvlees in blik kopen. Is goedkoper ook :eek:

kipinblik.png
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Mayo ik zocht ernaar omdat ik het ooit eens in de V.S. heb gegeten en dat was niet zo'n rauwe kip die ik in de link zie, maar een gegrilde kip in jus (gravy). Zeer smaakvol :p.

@Harry Nack ik zal eens kijken daar. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Ray

SHTF Expert
Aangezien ze in Duitsland geen erwtensoep maken, kopen ze dat voor de Nederlandse Lidl in bij Unox. Etiket van het Lidl huismerk erop, exact dezelfde ingrediëntenlijst, percentages op de voedingstabel en blind getest op een SC.
De aanbieding is nu al weer tijd voorbij, maar dan vaak 1,50 voor twee standaard blikken van 850ml.

Waarom erwtensoep ('t is niet meteen mijn favoriet)? Er zit veel energie, maar ook vezels en andere voedingsstoffen in. Als je maar een soort blikvoer zou kunnen kiezen, dan staat erwtensoep bovenaan het lijstje.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Om even van de erwtensoep af te stappen :lol:, een paar zaken die standaard in mijn voorraad zitten. :

Tartiflette:
Een frans gerecht van gegratineerde aardappels met spek. Even kort door de bocht: aardappels met kaas en room en spek dus. In elke Franse supermarkt in blik te verkrijgen (linkje: https://www.carrefour.fr/media/1500...PHOTOSITE_20180123_050108_0.jpg?placeholder=1). Er zijn tal van merken en smaken, dus het is ff proberen welke jouw het beste smaakt. Maar het is een stevig maaltje in een blik en het smaakt nog goed ook. Officieel is het een ovengerecht, maar opwarmen in een pan gaat ook prima en in geval van nood ook zo uit het blik naar binnen te schuiven. Er is ook een soortgelijk gerecht zonder spek (wellicht een optie voor vegetariers) Gratin Dauphinoise, aardappels met een andere soort kaas en room. Ook in elke supermarkt in Frankrijk in blik te verkrijgen. Persoonlijk vind ik van zowel de Tartiflette als de Gratin Dauphiniose die van Carrefour erg lekker.

4 groentes:
Een ander frans blik in mijn voorraad: 4 groentes. (https://courses-en-ligne.carrefour....3083680001557_PHOTOSITE_20180227_044623_0.jpg)
Dat is dus een mengsel van sperziebonen, groene bonen wortels en aardappels. Is weer eens wat anders dan de saaie 1 soort in 1 blik. Met 1 blik Tartiflette en 1 blik 4 groentes heb je voor 2-3 man een maaltijd.

Pie in blik:
Iets wat ik eigenlijk eerst had gekocht omdat ik het idee fascinerend vond en ik wel eens wilde weten hoe ranzig het zou zijn… Een Engelse hartige taart in blik. (http://www.eightieskids.com/wp-content/uploads/2018/05/8.-3-400x325.jpg)
Bij proberen bleek het dus eigenlijk gewoon lekker te zijn. Sindsdien staat er een flinke stapel in de voorraad. Ze zijn verkrijgbaar in traditionele smaken als steak&kidney (die vind ik niet te eten), chicken&mushroom, steak&ale. Maar ook in smaken als Chicken Balti en andere smaken.
Gebruik is ook super makkelijk: je draait de bovenkant van het blik en schuift de boel zo in de (dutch)oven. De onderkant van het blik is het bak-blik.
Er zijn meerdere merken, maar die van Bentos vind ik erg lekker.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Hmm, ik moet komende keer dat ik in Frankrijk ben eens mn prepper-hoed opzetten als ik boodschappen ga doen, geloof ik..
@LoneDrone , dankjewel voor de tip!! :thumbsup:

De pie in blik, heb je die in Nederland gekocht?

Vwb soep: ik heb zoals gezegd groenten-, champignon, chinese tomaat en goulash in blik in voorraad. Moet toegeven dat het in eerste instantie wel vult, maar na 2x plassen heb je weer trek... :eek: Ik heb het deze week 2x gegeten en een paar toastjes of cream crackers erbij geven langer een verzadigd gevoel.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ok, ander blikvoer: SPAM ook wel bekend als Smac of Luncheonworst.

Is er iets positefs over te zeggen, zit er veel verschil in de merken en wat doe je ermee???

Iedere keer als ik bij het vak sta van de smeerleverworst e.d. ligt de Smac me aan te staren, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen het te kopen.
Als kind (lang, laaaang geleden ;)) kocht mn moeder het wel eens als we gingen kamperen en dan werd het gewoon in plakjes gesneden en even in de koekenpan gebakken. Was er toen geen fan van :cool:

spam.png smac.png
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@LoneDrone, die blikken van de Carrefour ga ik eens testen, wellicht een rijke aanvulling op de preps.

Die Engelse hartige taartjes ken ik inderdaad. De Engelsen hier zíjn er dol op. Ze zijn best te doen vind ik.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Waarom erwtensoep ('t is niet meteen mijn favoriet)? Er zit veel energie, maar ook vezels en andere voedingsstoffen in. Als je maar een soort blikvoer zou kunnen kiezen, dan staat erwtensoep bovenaan het lijstje.
Helemaal mee eens Ray :thumbsup: en bruine bonensoep op de tweede plaats :D. En kippensoep eindigt bij mij onderaan... water met een smaakje :fluit:.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Mayo, Smac/Spam ofwel boterhammen worst werd veel gebruikt in blokjes door een pasta. Meestal wanneer er weinig of geen vlees voorhanden was. Soms met wat kerriepoeder erdoor of een tomatensausje.

Ook kun je het op brood eten of in dunne plakjes snijden en even in de koekenpan opwarmen. Door een omelet of gewoon koud uit het vuistje allemaal goed te doen.

Persoonlijk vind ik Corned beef lekkerder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik hou van Aziatisch eten en het liefst pikant. De curries van Pataks mogen dan niet ontbreken tussen de preps. Echt kwaliteit spul.

Je kunt deze zowel in sausvorm of als pasta krijgen. Ik ken een paar Indiase restaurants die deze sauzen zelfs als basis gebruiken in hun gerechten.

Normaal kost zo'n potje ongeveer 2,00 -3,00 maar ik had het geluk dat ze een keer bij de Action stonden voor 99 cent. Toen heb ik de weken erop steeds het hele vak opgekocht, althans de Curry Madras mijn favoriet.:fluit:
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

LoneDrone

Senior Prepper
@Mayo:
De pie in blik heb ik in Engeland gekocht. Wellicht ook elders te koop, maar ik heb er buiten de UK nooit naar gezocht.
Overigens: in Engeland hebben ze gewoon sowieso een enorme keuze aan blikvoer: stew, curry, gehakt en zelfs aardappelen in blik. Het mooist vind ik nog steeds de desserts als Sticky Toffee puding in blik. Niet mijn smaak, maar gewoon het idee dat je dat soort dingen in blik hebt vind ik grappig.

Nog eentje die ik zeker wil noemen en die ook standaard in mijn voorraad zit:

Mont Blanc
Vla in blik, als je van super-zoete vla houdt dan is dit je ding. In allerlei smaken (vanille, praline, pistache, ..) te vinden. Ook in allerlei huismerken te krijgen bij de Franse Hypermarche. Het is volgens mij vroeger ook wel eens in Nederland op de markt geweest.
fgw.php
 

Mayo

Last (wo)man standing
:fluit: Ik moet duidelijk m'n 'prepper-hoed' opzetten de vogende keer dat ik in Frankrijk boodschappen doe!

Het 'probleem' daar is dat de winkels zó enorm groot zijn, dat ik meer dan de helft niet zie.
Hier in Nederland ben je zo alle gangpaden doorgelopen, daar ben je er een dag mee zoet ;)
Volgende keer dus toch de ander helft van de winkel eens onderzoeken :thumbsup:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Blik Stoofvlees van Coertjens (prima te doen). Bak wat paddenstoelen\champignons aan in een andere pan. Scheutje rode wijn bij de stoofvlees (niet te karig) en langzaam opwarmen. Champignons\paddenstoelen erbij en zwarte peper naar smaak toevoegen.

.com.google.Chrome.jpg

Overigens koop ik tegenwoordig de stoofvlees van de Aldi (uitvoerig getest is echt de beste) maar het duurt nog wel even eer ik door mijn blikken heen ben. Althans de horeca formaat.

Die van Lidl komt van dezelfde fabrikant (Equinox BE) als de Aldi en er zit iets meer inhoud in, maar het receptuur en vlees percentage van Aldi is beter.

2 smaken, BE bier en Grootmoeders recept, beiden prima voor een pot (bokaal).

rundstoofvlees_big_18138.jpg
 
Bovenaan