• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het "budget prep topic"

J

J.J

Gast
Het "budget prep topic"

We kunnen hier onze besparing tips en ideeën in zetten,
ook kunnen we de Budget Preppers bij staan met dubbele spullen die we hebben,
of wat we niet gebruiken.


Zeker moet een Budget Prepper hier wat aan hebben, zodat hij of zij de mogelijkheid heeft ook meer aan preppen te kunnen doen, en zich niet buiten gesloten hoef te voelen.

Wij zullen ons best doen hen bij te staan, wij zullen regelmatig hier wat bij zetten.

Heel veel succes toegewenst, het uitkienen van je mogelijkheden als Budget Prepper.
Met een hartelijke groet,
J.J
Ps, voor de anderen die er ook wat bij willen zetten het verzoek er een mooie Topic van te maken,,,,,
zonder discussies wat het geheel kan vertroebelen, en ook niet afwijken van het Thema
 
J

J.J

Gast
Hebben andere preppers spullen dubbel of ze willen iets goeds doen voor hun mede Budget Prepper,
kunnen ze me werken aan een leuke actie

Verzendingen hoeven niets de kosten voor de Budget Preppers, het transport kan onderling geregeld worden.

Een prepper kan het bijvoorbeeld van Groningen naar Assen brengen en die prepper kan het weer naar Hoogeveen brengen zo kan het waardevolle product voor de Budget Prepper uiteindelijk in Maastricht terecht komen,,,, haha geloof maar dat geeft ook eenheid en een heel fijn gevoel voor alle betrokkenen.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Tip 1, bouw je voedselvoorraad op met acties. Als iets 1+1 gratis is, betekend dat inslaan!
De hamsterweken zijn weer begonnen, bv blikken soep Unox 1+1 gratis.
Reken uit hoeveel je wilt hebben let eventueel op tht data en sla groot in. Soms hebben ze dat niet op voorraad, ga dan bij de klantenservice langs. Kunnen ze lastig doen ("wij bestellen niet meer") maar de vriendelijke aanhouder wint (het zijn immers hamsterweken, toch?).
 
J

J.J

Gast
http://preppers.nl/forum/threads/909-Zijn-er-ook-budget-preppers-aanwezig/page72
Tips voor de minima's overleven in tijd van recessie.
DEZE TIPS ZIJN BEDOELT OM TE HELPEN NIET OM DE AANDACHT OP ONS ZELF TE RICHTEN.

Wat kleine praktijk tips,

Veel buiten wandelen, fietsen spaart schoenzolen uit, oefeningen doen, voor een goede doorbloeding vet verbranding, en je gaat wennen aan de kou, krijg je last van je gewrichten gebruik de oud vertrouwde rode lamp helpt vaak snel en werkt herstellend/genezend, en geeft warmte.

Anderen helpen, je bent warm binnen je krijgt misschien je natje en droogje, het brengt je op andere gedachten en je hebt voldoening gesprekken houd ze positief, dan ga je met een goed gevoel naar huis en je slaapt beter.

Wij besparen door niet te stoken (zorg wel voor goede kleding, plastic fles met warm water onder de kleding doen als je echt koud bent, en ventileer voldoende, steeds vocht van de ramen halen, helpt het huis droog te houden, als je je wilt gaan doezen trek ruim van tevoren extra warme kleding aan zodat je goed warm onder de does gaat, al je door en door koud bent ga je van zelf lang onder de does staan om eerst goed warm te worden dat gaat je veel water en verwarming koste, droog de does goed uit na dien zodat je minimum aan vocht in de woning krijgt, het meeste warmte verlaat het lichaam via het hooft doe een wollen muts op), geen koelkast, vriezer, magnetron.

Gebruik de koelte buiten als koelkast, scheelt ook stroom.

We hebben trouwens geen tuin, om zelf dingen te verbouwen.
Vroeger waren er kimbakjes te koop, zo kan je altijd zorgen voor verst onbespoten/zonder kunstmest groenten.

Koop geen kleding die je moet strijken.
Wassen zo veel mogelijk op de hand, drogen in de centrifuge, en op een dag dat je geen regen verwacht, weer goed ventileren.

Wat blijft er dan over "platte scherm Tv" laptop, scheerapparaat om de twee drie dagen scheren, Laptop, heel af en toe de wasmachine en stofzuiger verder rapen we regelmatig iets van de grond.

Misschien acht keer in het jaar een goedkoop stukje vlees, zuivel zelden, brood beleg heel af en toe, verder eten we haast elke dag de goedkoopste groenten en brood zonder beleg of boter, kook op een gaspotje met een afschroefbaar twee pits gasstelletje voor twee of drie dagen de maaltijden zijn later goed met brood (brood kan je drogen dan schimmelt het niet zo gouw) te eten hoeft niet opgewarmd te worden scheelt gas en vocht in huis, drinken kraanwater.

Net als droge bonen en erwten kun je rijs en pasta voorweken, dat scheelt weer kook tijd.
Voedsel in blik en potten kun je ook kou eten, kruiden een tijdje laten intrekken dan komt de smaak meer vrij.

Een paar kaarsen of olielampjes als verlichting en een beetje warmte, en bovendien gezellig.

WC niet steeds door trekken bij elk plasje, allen een beetje spoelen , een grote boodschap eerst het meeste met een paar velletjes papier afvegen daar na met een fles water en zeep schoon maken en afdrogen.
Een tekort aan water kan je wc papier ook bevochtigen met bak olie, om je reet goed schoon te krijgen.

Met het afwassen kraan niet laten door stromen, wel eerst de borden goed aflikken, tanden poetsen, eerst met water in de mond poetsen, daar na een klein puntje tandenpasta en opfrissen maar vergeet de tong vooral niet.

We roken en drinken niet, doen geen verkwistende dingen. (heel soms een zakje kersenbonbons die snel op zijn, of een stukje rundervlees, nog niet één keer in de maand, misschien tien keer in een jaar)

Voor vuilnis gebruik gratis zakje van de supermarkten, gooi ze regelmatig leeg als het droog afval is.

WC papier aan twee kanten gebruiken, scheelt papier. (Grapje)
Doe je best je humor te behouden, muziek aan, wat nonchalant mee zingen en dansen, en blijf zien dat er altijd mensen zijn die het nog slechter hebben, dan ben je blij met wat je toch nog hebt. ** dat werkt honderd procent** Wij kunnen het weten we hebben er nog slechter voor gestaan, niet door eigen schuld.

Bezie mensen die dakloos zijn niet altijd als personen die het aan zich zelf te danken hebben, maar wees wel op je hoede, er zijn ook mensen die proberen te overleven ten koste van een ander, dat hebben wij nooit gedaan, zodat je je zelfrespect kan behouden en van je zelf kan blijven houden, anders ben je nergens meer, en dom weg denken het wordt wel beter, en doe je best.

Een mens kan ongelofelijk sterk zijn, maar de gezondheid heeft grenzen, blijf voldoende drinken anders taak je versuft en sta je buiten de werkelijkheid, en begin je uit te drogen dat begint in de weke delen zoals je hersenen, als je nieren het begeven is het over en sluiten.

Ook het gevaar van onderkoeling is een groot gevaar je went aan de kou, "je verlegt steeds grenzen" gegeven moment voel je het niet meer.
Blijf goed bewegen stevige spieren zorgen voor een betere warmte transport, doorbloeding, en uithoudingsvermogen.

Eet goed voordat jij of met je gezin boodschappen, maak een kort maar doeltreffend lijstje van wat je beslist nodig bent, voor gaat doen dan kom je minder in verleiding luxe dingen te kopen.

Houd een dagboek bij wie weet kan er later een boek over worden geschreven, en kan je daar inkomsten uit verkrijgen, tevens schrijf je de dingen van je af helpt ook bij het overleven.

Het boek van mijn maatje zou een bestseller kunnen zijn, zo veel heeft die mee gemaakt, en het is de mooiste persoonlijkheid die ik ooit ben tegen gekomen, echt mijn maatje, man ik ben de wereld te rijk.

Aanvullende tips zijn welkom.

Er zullen genoeg mensen die hier zeker iets aan kunnen hebben en daar gaat het mij om.

Mhg,
J.J
Ps, verkoop regelmatig iets wat je toch niet gebruikt, bouw reserves op voor het geval er iets kapot gaat, beslist doen, onverwachte uitgaven kunnen je de schrik van je leven geven, daarom bouw reserves op het is van levens belang.

DEZE TIPS ZIJN BEDOELT OM TE HELPEN NIET OM DE AANDACHT OP ONS ZELF TE RICHTEN
 
J

J.J

Gast
Voor mijn duidelijkheid..... wat is de definitie van een "budget prepper" ?
Ja kan stellen iemand met een minimum inkomen die ook zijn best doet zoveel mogelijk te preppen wat mogelijk is in zijn situatie.
Die we dus graag helpen.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Uitgangspunt zal altijd moeten zijn, hoe prep ik het meest effectief.
Zo hard core als JJ zal ik het niet full time gaan doen, maar is wel de ultieme test bij een SHTF.

Overigens, de minima zijn niet alleen maar de mensen met een laag inkomen, inmiddels horen ook sub-modaal verdienende burgers hierbij, de werkende arme, die steevast genegeerd worden door de politiek. Ook dit jaar ga ik er persoonlijk 100 euro per maand netto op achteruit vanwege de fantastische nivelleringsmaatregelingen van onze politieke elite. Niet schrikken dus deze maand.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Als je met een grote groep bent kun je restpartijen kopen en deze verdelen.
Dan bespaar je een hele hoop in grote aantallen althans.

http://www.openhandel.nl/zakelijk_en_partijhandel/restpartijen/249769/t,groene_asperges_in_blik/

Bijvoorbeeld met 20 mensen een pellet kopen van 2000 blikken groene asperges 0,25 pst.

Voor 25,- heeft ieder 100 blikken asperges. Leuk bedrag en aardige hoeveelheid.
Sommige zien meteen de handel en verkopen de helft voor 0,50 aan anderen.
Dan heb je thuis nog 50 blikken asperges staan voor niets.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Als je met een grote groep bent kun je restpartijen kopen en deze verdelen.
Dan bespaar je een hele hoop in grote aantallen althans.

http://www.openhandel.nl/zakelijk_en_partijhandel/restpartijen/249769/t,groene_asperges_in_blik/

Bijvoorbeeld met 20 mensen een pellet kopen van 2000 blikken groene asperges 0,25 pst.

Voor 25,- heeft ieder 100 blikken asperges. Leuk bedrag en aardige hoeveelheid.
Sommige zien meteen de handel en verkopen de helft voor 0,50 aan anderen.
Dan heb je thuis nog 50 blikken asperges staan voor niets.
Ik vindt dit een uitstekend plan! Maar hoe is het met de houdbaarheid gesteld?
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Hoe vaak heb ik mensen al niet geadviseerd om eerst één blik te kopen, en te proeven? En pas daarna (als het product in de smaak valt) groot in te slaan. Een pallet vol kopen, is groot inslaan.

:)
 

Wafels

Diehard Prepper
@Ray maar tegenwoordig hebben de blikken van die ''open rits'' deksel en soms heb ik het idee
dat het ouderwetse conserven blikje toch beter is qua houdbaarheid .@Dreutel u opmerking
om eerst één blikje te kopen , te proeven en dan veel te kopen is een goede ,maar dit dan wel zelf doen ,
want als iemand een post maakt over een goed blikje eten is het wel de vraag of jij zelf het ook lekker vind :rolleyes:
Nu weet ik dat honger rauwe bonen zoekt maakt :p Bulk inkopen is prima maar het lijkt me dat je dit toch niet
voor alle producten kunt doen .Tevens moeten mensen die een allergie erop letten dat hetgeen dan bulk wordt gekocht aan hen voorwaarden voldoet , dus goede informatie over het product wat je bulk inkoopt lijkt mij wel gewenst .
gr will
 

Ray

SHTF Expert
@Ray maar tegenwoordig hebben de blikken van die ''open rits'' deksel en soms heb ik het idee
dat het ouderwetse conserven blikje toch beter is qua houdbaarheid .@Dreutel u opmerking
om eerst één blikje te kopen , te proeven en dan veel te kopen is een goede ,maar dit dan wel zelf doen ,
want als iemand een post maakt over een goed blikje eten is het wel de vraag of jij zelf het ook lekker vind :rolleyes:
Nu weet ik dat honger rauwe bonen zoekt maakt :p Bulk inkopen is prima maar het lijkt me dat je dit toch niet
voor alle producten kunt doen .Tevens moeten mensen die een allergie erop letten dat hetgeen dan bulk wordt gekocht aan hen voorwaarden voldoet , dus goede informatie over het product wat je bulk inkoopt lijkt mij wel gewenst .
gr will

Die makkelijk te openen nieuwe blikken zijn uiteraard net zo dicht als de oude versies. Wel is de bovenkant kwetsbaarder, ik heb bij het stapelen al een keer gehad dat er eentje los ging. Moet je overigens nog best moeite voor doen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Ray inderdaad soms is het erg moeilijk om zo'n blikje open te krijgen , maar soms gaat het ook met niets
(ik heb indertijd zo'n berucht blikje tomatenpuree gehad , was niet over de datum maar vloog wel over
de muur in mijn keuken :rolleyes::( ) Misschien dat ook bij het transport ervan en het in de winkels ''zetten''
zo'n blikje al beschadigd was en zeker makkelijker beschadigd zal worden als een ouderwets blikje ,
want daar kan je letterlijk mee gooien :D
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

dubbel0

Diehard Prepper
@Ray @Wafels geen stoeptegel in de buurt ? net zolang met de onder/ bovenkant van het blikje over de stoeptegel schuren totdat dr wat vloeistof uit komt... zo schuur je de seal ( flensrand) weg :)
 

Marcov

Prepper goeroe
@Ray inderdaad soms is het erg moeilijk om zo'n blikje open te krijgen , maar soms gaat het ook met niets
(ik heb indertijd zo'n berucht blikje tomatenpuree gehad , was niet over de datum maar vloog wel over
de muur in mijn keuken :rolleyes::( ) Misschien dat ook bij het transport ervan en het in de winkels ''zetten''
zo'n blikje al beschadigd was en zeker makkelijker beschadigd zal worden als een ouderwets blikje ,
want daar kan je letterlijk mee gooien :D
gr will

Ik heb hetzelfde gehad met de ouderwetse blikjes. Blikopener erin, en feest. Ik denk dat het met de puree te maken heeft en niet zo zeer met het type blik.
Dus nu probeer ik het altijd met een hand af te schermen.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Met die nieuwerwetse blikken heb ik weleens meegemaakt dat het lipje om het blik te openen afbrak. Maar het voordeel van die nieuwe blikken is dan wel dat je geen blikopener nodig hebt. Met een grote schroevendraaier en een paar tikjes met een hamer lukt het ook!
 

drent

Diehard Prepper
Pas op voor zoals de engelsen zeggen : "penny wise and pound foolish".

Luchtvochtigheid in je huis krijg je niet enkel op peil door je ramen te drogen, zeker niet als je ook je was binnen droogt. 14 graden zal genoeg zijn, maar verwarmen om droog te stoken is behoud van je huis en daarmee je eigen gezondheid (geen schimmels etc. in huis).

Zoek de niet electrische alternatieven voor je noodvoorzieningen. Een gewone tandenborstel (klein, want past in alle monden en je gebruikt minder tandpasta) kost(te) 29 cent bij de action, wel elke 3-6 maanden vervangen, versleten zijn ze nutteloos en een slecht gebit kost veel meer geld (en is pijnlijk/gevaar voor je hele gezondheid).

Met de hand wassen is een rotklus, ook met een wringer/centrifuge. Pas dus je kleding en je beddengoed! aan op dit gegeven. 2m x 2m dekbedovertrek, etc. met de hand wassen in een specikuip is niet te doen. Neem een lakenzak en een slaapzak, veel minder stof & massa = minder gewicht als het drijfnat is. De slaapzak wordt door je lakenzak beschermd en hoeft dus enkel regelmatig een dagje in de zon met de binnenzijde open te luchten om schoon te blijven.

Ruth Goodman (van de bbc series als the tudor monastery, victorian, edwardian, wartime farm en nog wat anderen),
heeft ook 2 boeken geschreven over het dagelijks leven in zulke tijden, daar kom je allerlei heel simpele oplossingen tegen voor o.a. persoonlijk hygiene zonder allerlei dingen die steeds opnieuw gekocht moesten worden (incl. zeep).
How to be a Victorian & How to be a Tudor: A Dawn-to-Dusk Guide to Everyday Life
Zeer interessant om te lezen hoeveel er eigenlijk mogelijk is, maar ook hoe luxe en makkelijk wij het nu eigenlijk hebben.

Meer als inzicht over hoe anders naar onze maatschappij en technologie kijken :
Michael Bunker Surviving off-off grid (dus niet zonnepanelen/wind/generator en verder als met netstroom maar zonder meter). Lees door het religieuze sausje heen als nodig, de boodschap is het zeker waard.

Andere oplossingen verzinnen zal meer helpen dan goedkopere versies van je vervangende goederen vinden. Aantal merken zijn de kosten waard, vraag is wel of jij ze nodig hebt. Zo ja, spaar er voor en zorg er goed voor, dan werken ze ook als je ze echt nodig hebt. Veel van het goedkope spul is voor die tijd stuk.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ps, voor de anderen die er ook wat bij willen zetten het verzoek er een mooie Topic van te maken,,,,,
zonder discussies wat het geheel kan vertroebelen, en ook niet afwijken van het Thema

:off:
Nou dat lukt geweldig kunnen we constateren.
Je kunt altijd admins om hulp vragen draadjes op te schonen en dergelijke.
 
Bovenaan