• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote winterbanden topic.

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt door een moderator:
Even off topic: je maakt je wel zorgen dat je misschien iemand in duitsland kreupel rijdt en moet betalen maar niet in nederland?
Is het daar anders glad dan hier ? Zeker als je de hele dag of een groot deel daarvan op de weg zit moet dat helemaal geen issue zijn.

Winterbanden kosten niets in vergelijking met het leven dat het je schenkt.
Ze liggen hier klaar en als de winter inzet gaan ze er onder.

[MOD]Even een nieuw topic aangemaakt omdat dit een eigen topic verdient :) [MOD].
 

Niels

Mankinds only hope
Nou, heet egoïstisch maak ik me zorgen dat ik niet verzekerd ben wanneer ik een ongeluk maak in Duitsland.
Om jouw vraag in de eerste regel te beantwoorden dus "ja".
In Nederland strooit men inderdaad beter, dus hier is het wel anders glad ja, maar ik snap je strekking van het verhaal, en sta er zelfs achter.
Winterbanden staan op mijn verlanglijst.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Volgende week gaan er bij mijn auto 4 seizoenen banden onder, ik heb altijd zomer en winterbanden gehad, nu ga ik wat anders proberen, ik heb wel de best geteste besteld.

Over een paar maanden zal ik mijn ervaring delen hoe ze in de winter functioneren.
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, dat doe ik dan weer niet. Het is OF ja OF nee, en niet half half.
Volgens mij zit op 4 seizoenbanden ook niet het sneeuwvlok symbool wat dan wel weer verplicht is/word in Duitsland etc. Het m+s symbool volstaat dan niet meer.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ja, dat doe ik dan weer niet. Het is OF ja OF nee, en niet half half.
Volgens mij zit op 4 seizoenbanden ook niet het sneeuwvlok symbool wat dan wel weer verplicht is/word in Duitsland etc. Het m+s symbool volstaat dan niet meer.

Sommige 4 seizoenbanden hebben wel het keurmerk, check de test van de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/allseasonbandentest/2018

Het is natuurlijk ten alle tijden beter om zomer en winterbanden te gebruiken, maar ik vond het dit keer het proberen waard.

Ik ben benieuwd.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik rij met mijn privé auto zo'n 11.000 km maximaal per jaar en ik ga niet naar Duitsland, als je de test leest dan kan je zien dat het in mijn geval geen slechte keuze is.

Mijn bedrijfsauto, waarmee ik zo'n 80.000 km per jaar mee rijd, heeft natuurlijk wel winter en zomerbanden.

Dus met die veiligheid zit het wel goed.
 

Flos

SHTF Expert
Velen vinden winter banden duur en alles wat er bij komt kijken. Velgen plaatsen opslag.
Ik ben van het idee als ik met winter banden rijdt verslijten mijn zomer banden niet.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Hier ook winter en zomer banden onder de privé auto. De werk auto heeft terrein banden geschikt voor modder, zand, sneeuw en verder jaarrond goed op de weg ook.
Duitsland of niet vind ik een vreemde keuze om wel of geen winterbanden te kiezen. Vanaf 7 graden en lager bieden ze al voordelen t.o.v. een zomerband. Paar stalen velgjes van de sloop of internet en elke beetje handige harrie of harriejet kan zelf zijn bandjes verwisselen.

Mocht je dat nu nog niet kunnen is een sc voertuig zaken misschien een optie waarbij we elkaar wat basiszaken leren. ( geen grapje)
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Paar stalen velgjes van de sloop of internet en elke beetje handige harrie of harriejet kan zelf zijn bandjes verwisselen.

Mocht je dat nu nog niet kunnen is een sc voertuig zaken misschien een optie waarbij we elkaar wat basiszaken leren. ( geen grapje)


Even geduld aub het gaat even niet goed, Nee het lukt me niet, ik moet even stoppen.



Een kleine cursus alvast vooruitlopend op de tips die jullie van @Rataplan kunnen zien met een CS.

Bij het verwisselen van winter en zomerbanen.
Het is goed de banden weer op de zelfde plek te monteren,
zet daar om aan de ((andere kant van de band (uit het zicht))) rechts voor rechts achter,
en links voor en rechts achter. (in verband met de rij richting van de band)

LAAT NOOIT DE WAGEN OP TWEE WIELEN STAAN, Één wiel er af, direct de reservewiel er onder, dan pas de andere wiel er af dan kan je de band omwisselen, en dat kan je dan weer met de tweede band doen, zo werk je alle vier banden af.
Ook al heb je steunen onder de wagen geplaatst.

Let ook altijd goed op de balanseer gewichtjes dat die er niet af gaan want dan moet de band opnieuw gebalanceerd worden.

Banden druk altijd goed in de gatenhouden is vanzelfsprekend, ook de reserveband moet goed en op druk zijn.

Wielbouten wat losdraaien voordat de krik word gebruikt.

Best belangrijk bij het omwisselen de boel ONDERSTEUN DE BOEL HEEL GOED, NEEM GEEN RISICO'S.
Ook als je alleen een band omwisselt.
Ik had een kennis die had de auto ook omhoog om wat aan de kar te doen, hij werd wel gevonden het een ingedrukte borstkast en dood, liet drie kleine kinderen en een weduwe achter.
Een goed systeem leren en dat altijd aanhouden.
Auto op de handrem en in de versnelling, goede wielblokken en krik gebruiken.
De krik moet recht opstaan de poot iets meer naar de wagen zetten, en mag Absolut niet weg zakken.
Wij hebben altijd een multiplex plankje bij ons om onder de krik te zetten.

Als de wielen er onder zitten dan pas de bouten met het juiste (moment (getal van kracht)) vast zetten.

Nog een paar tips van de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/pech-voorkomen/lekke-band-en-wiel-verwisselen

Beste @Rataplan hoe is jou advies bij een band verwisselen op een zachte ondergrond.
Stel met een CS sta je met een lekke band.
Hoe verwissel je een autoband op een zachte ondergrond.
Je staat in het buitenland in het bos en je hebt een lekke band.
Wat zou dan handig zijn bij je te hebben, zonder dat het gevaar oplevert bij een aanrijding dat het voorwerp door je wagen vliegt bvb zware stoeptegels.
Zou jij een beste zaag mee nemen om een boom om te zagen en daar een dikke plank uit te zagen of heb je een beter idee.
Ja je denkt misschien ik ga met de telefoon bellen voor hulp, haha maar je hebt geen bereik.:D:p
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Volgende week gaan er bij mijn auto 4 seizoenen banden onder, ik heb altijd zomer en winterbanden gehad, nu ga ik wat anders proberen, ik heb wel de best geteste besteld.

Over een paar maanden zal ik mijn ervaring delen hoe ze in de winter functioneren.

Welke banden heb je besteld?
Via internet en daarna laten monteren en uitbalanceren bij de garage?
Mag ik vragen wat de kosten waren?
 
F

frans81

Gast
Een compleet wiel met band verwisselen kan idd iedere handige Harry .

Maar een autoband van de velg is toch even een andere benadering .
 

Floesh

Diehard Prepper
Continental All Season Contact, kost normaal inclusief montage etc. €. 600,00 (complete set)

Ik heb een lagere prijs omdat ik de onderhoud van m'n bedrijfsauto bij dezelfde garage laat doen
;)

Ik ben benieuwd hoe ze je bevallen, of je meer grip voelt straks met de sneeuw en de geluidsproductie, verbruik en slijtage.
Zelf heb ik net een nieuwe set zomerbanden eronder laten zetten, rij hoofdzakelijk op snelwegen en in de winter niet buiten Nederland.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Winterbanden, wat zijn dat?:p

Liefst rij ik met All Seasons, goed genoeg voor mij. Uitsluitend wanneer je echt veel in de koude, gladde of besneeuwde gebieden zou vertoeven, zou ik voor echte winterbanden kiezen.:fluit:
 

Pignonwiel

Senior Prepper
Voor het aanschaffen van winterbanden kijk eens in Duitsland. Daar zijn banden gewoon goedkoper, ook als je de verzendkosten meerekent.

Omleggenkan bij elke bandenboer voor 10/15 euro per band. Woon je in de buurt van Duitsland dan kun je ook gewoon daar naar een bandenboer rijden en het compleet laten regelen.

Koop verder altijd A-merk banden (Michelin, Continental, Pirelli, Dunlop en ik vergeet er vast nog een paar). Denk eraan dat het enige contact wat je met de weg hebt een oppervlakte van 4x een hand is, dat moet gewoon goed zijn.
Allseason is een middenweg die nergens echt in uitblinkt dus zou ik persoonlijk niet pakken. Verder is een winterband met 4mm profiel al versleten, 2e hands banden kan wel maar let hierop (en meet het zelf na).

Voor een auto info middag op een SC wil ik wel e.e.a. uitleggen vertellen. Ben geen automonteur maar heb wel autotechniek gestudeerd. Onze auto's komen enkel in de garage voor de APK. Al het onderhoud (gewoon alles, van ruitenwissers tot een koppeling vervangen) doe ik zelf met basis gereedschap en zonder brug, al staat die nog wel op m'n wensenlijst. Nu je ouder wordt merk je gewoon dat je niet meer zo soepel onder een auto schuift als 10 jaar geleden.

De tip van @J.J m.b.t. veilig werken kan ik ten zeerste onderstrepen. Stapel zelf de opgekrikte kant altijd vol met blokken hout als ik onder de auto moet zijn, enkel vertrouwen op de krik/steun is vragen om problemen.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik heb geleerd dat wanneer je een wiel moet vervangen voor het reservewiel, je nadat je de auto hebt opgekrikt het reservewiel als extra zekerheid naast de krik onder de auto legt. Je verwijdert dan het wiel en legt dat op de plek waar het reservewiel ligt, wederom als extra zekerheid, en plaatst dan het reservewiel. :cool:
 
Bovenaan