• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het voedsel van de toekomst.

Dreutel

Prepper goeroe
Het komt er aan: de hamburger van laboratoriumvlees, de visloze visstick, en de zoete citroen. Ook zou AI je behoeften kunnen berekenen, en je voedsel daar op afstemmen. Zijn dit gevaarlijke ontwikkelingen, of zijn ze onontkoombaar als we een groeiende wereldbevolking moeten voeden?

Deze radiopresentator bespreekt de laatste ontwikkelingen met een journalist van het NRC:

 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
En plots denk ik aan de Film Soylent Green waar mensen alleen nog Synthetisch voedsel krijgen dat gemaakt is van ....:eek:


Hoi @frans81 , in die clip ziet het er uit als Science-fiction uit de jaren 70 (met Charlton Heston), maar soylent blijkt echt te bestaan! De naam doet mij aan soja denken, maar dat zit niet in deze voedsel vervanger. Het is voornamelijk gemaakt van maltodextrine, rijstproteïnen, haverbloem, koolzaadolie, visolie en essentiële vitaminen. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Soylent_(voedselvervanger)

Hier een filmpje van een man die 30 dagen niets anders at:


Nu vraag ik mij af: was er op het oude forum niet iemand die dergelijk spul promootte?
 
F

frans81

Gast
Hoi @frans81 , in die clip ziet het er uit als Science-fiction uit de jaren 70 (met Charlton Heston), maar soylent blijkt echt te bestaan! De naam doet mij aan soja denken, maar dat zit niet in deze voedsel vervanger. Het is voornamelijk gemaakt van maltodextrine, rijstproteïnen, haverbloem, koolzaadolie, visolie en essentiële vitaminen. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Soylent_(voedselvervanger)

Hier een filmpje van een man die 30 dgen niets anders at:


Nu vraag ik mij af: was er op het oude forum niet iemand die dergelijk spul promootte?


Zover ik het mij nog kan herinneren werd in die film Soylent Green het voedsel voor Mensen van mensen gemaakt ! Er was overbevolking dus " Idéé " van de Fabrikant .
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Zover ik het mij nog kan herinneren werd in die film Soylent Green het voedsel voor Mensen van mensen gemaakt ! Er was overbevolking dus " Idéé " van de Fabrikant .

Ik vraag me af of je van geprocessed mensen vlees ook trilziekte kan krijgen.
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, ach... het gaat steeds verder...
Ik ben er niet voor, absoluut niet! Maar... ik koop dan weer wel vlees in de supermarkt omdat altijd slager te duur is... (slager in ons dorp is oke vlees).
Ook groente koop ik in de supermarkt, en niet bij de groenteboer die verantwoord spul heeft enz.
We doen het ook zelf natuurlijk... de consument wil goedkoop, de markt speelt er op in dus spul groter te fokken, genetisch te manipuleren enz.
Vervolgens komen we er achter omdat we oogkleppen op hadden, en gaan dan schreeuwen dat het echt niet kan allemaal zo.
Tja... ergens iets het woord "hypocriet" of "naïef" in een zin zetten zou niet eens misstaan betreffende dit onderwerp mijn inziens.
Moet er vanuit regelgeving een stokje voor gestoken worden (zodat de prijzen niet makkelijk meer zullen zakken t.g.v. efficiëntere werkmethoden)?
Van mij mag het, ik ben bereid een "eerlijke" prijs voor vlees en groenten te betalen, en ik denk hier op het forum velen met mij.
Maar goed wees eerlijk, als we in de winkel staan pakken we gewoon weer dat pak hamburgers, we denken even aan het welzijn van de koeien, maar leggen het gewoon in de kar.

Maar goed, ik vind het echt een positief iets dat dit nu weer belicht word!
Ik ga a.s. weekend naar de echte slager, en een goede groenteboer :).
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Misschien is het voedsel nog wel beter dan wat we momenteel eten qua voedselveiligheid, hygiëne en voedingswaarde.

Al onze groenten, fruit, vlees etc. is al lang genetisch gemanipuleerd, bespoten en behandeld. Vitamines zitten tegenwoordig in pilletjes en eten in poeders.

Ik weet echt niet meer wat de meeste en beste voedingswaardes oplevert. Al vind ik bio en vers voer natuurlijk meer smaak hebben. Net als vers vlees van een goede slager/slachter.
 

Flos

SHTF Expert
Ja maar een gemiddelde slager weegt maar 85kg. Daar hebben we met zijn allen ook niet lang eten aan. @Harry Nack
@frans81 ik heb de film over dad groen spul ook gezien in mijn jeugd en inderdaad het werd van mensen gemaakt.
En volgens mij is bio enkel maar bedoeld om mensen meer te doen betalen voor minder te krijgen.
Het beste komt uit eigen tuin maar ook dat lukt mij nog niet volledig.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Tja bij eten voert hypocrisie wel enorm de boventoon. De gesprekken die ik al met mensen heb gehad.. laatst met een collega bij de lunch, we hadden het over mijn kippen en dat ik dit jaar al 2 nesten kuikens had gehad. Dat daar zo’n 50% haan van was, was voor hem nieuws (serieus!). En dat ik die dus niet allemaal kon houden, en dat wat ik geen ander huis kon geven dus de pan in ging. Nou dat was helemaal verkeerd, ik was fout, hoe kon ik etc etc. En dit terwijl hij dus een Kip-korn zat te eten. Toen ik dat ook aangaf was “dat heel anders want dat kwam uit de fabriek” en “die heb je niet zelf dood gemaakt”. Uitleggen dat de kippen die in kip-korns gaan op zijn zachtst gezegd geen lekker leven hebben en mijn kippen gewoon buiten rondrennen, gras en wormen kunnen grazen etc. tot het moment daar is maakte geen verschil, ik was fout en hij was goed…. De hypocrisie ging totaal aan hem voorbij.

Een mooi voorbeeld is deze prank:



Maar ff O.T. ik denk dat dit echt gewoon de toekomst zal zijn. Alleen al vanuit milieu-opzicht. Er komen steeds meer mensen die allemaal steeds meer vlees gaan eten, kijk maar wat er in China gebeurt met de toenemende welvaart: steeds meer vlees op het menu. Vleesproductie heeft een enorme impact qua vervuiling en grondstoffen verbruik (Rundvlees het grootst, varken gemiddeld en gevogelte het minst).
Ook qua vis zijn we goed de verkeerde kant op aan het gaan. De zee wordt op industriële wijze leeggevist. En kweekvis is zo mogelijk nog een grotere bedreiging: een deel van het voer voor kweekvis bestaat uit vismeel. En vismeel maak je van vis… En voor vismeel maakt het niet uit hoe groot je vis is enzo, dus daar wordt niet gericht maar gewoon op volume gevist.

We naderen het punt waarop het niet meer te halen is.

Kweekvlees kan vele malen efficiënter worden gemaakt, veel efficiënter gebruik van grondstoffen en water. En ook qua ruimtegebruik is het efficiënter, een kweekvat staat op zijn plek, heeft geen licht, bewegingsvrijheid oid nodig: de nutriënten gaan erin, de cellen groeien en als het vat vol is wordt het verwerkt…. Kweekvlees wat er nu geproduceerd wordt is als “separatorvlees” dus frikandellenvlees of kipkorn-vlees of de gemiddelde kebab. Maar ik denk dat in de toekomst ook echte vezels kunnen worden gegroeid, dus dat zit je al op gehakt. En als het echt draait dan zal het ook wel mogelijk worden om “spieren” te laten groeien. Dus dan is het niet eens van een echte biefstuk te onderscheiden…

Dus ik snap de ontwikkeling wel.. het is gewoon een logische ontwikkeling. Sta ik te juichen? Nee, ik eet liever een stuk echt vlees van een beest wat buiten heeft kunnen lopen. Wij doen dat met de familie: we kopen een koe (of varken), laten die een half jaar tot een jaar buiten in de wei ravotten en dan naar de slager. Het verschil in smaak is zoooo groot. Maar ja, 90% van de mensen heeft die mogelijkheid niet, of wil überhaupt de moeite niet nemen of vinden het “zooo zielig”.

Er zijn steeds meer mensen en die willen allemaal hun stuk vlees en dan het liefst zo goedkoop mogelijk. En een groot deel van de mensen weet (of wil niet weten) niet waar hun eten vandaan komt, dus die zullen hier ook geen punt van maken. Als het maar in pakken uit het schap bij de supermarkt is te halen, je het uit het pakkie in de pan kan mikken en het na 10 minuten op tafel staat zodat je het onder een berg ketchup voor de TV naar binnen kan douwen.
 

Ray

SHTF Expert
Misschien is het voedsel nog wel beter dan wat we momenteel eten qua voedselveiligheid, hygiëne en voedingswaarde.

Al onze groenten, fruit, vlees etc. is al lang genetisch gemanipuleerd, bespoten en behandeld. Vitamines zitten tegenwoordig in pilletjes en eten in poeders.

Ik weet echt niet meer wat de meeste en beste voedingswaardes oplevert. Al vind ik bio en vers voer natuurlijk meer smaak hebben. Net als vers vlees van een goede slager/slachter.
Traditionele veredeling heeft niets te maken met genetische manipulatie. Het is een mythe dat alle gewassen en dieren genetisch gemanipuleerd zijn.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Traditionele veredeling heeft niets te maken met genetische manipulatie.

Dat is bijna een defintie-kwestie...

Traditionele veredeling is letterlijk een proces van (1000-en) jaren en heeft bijvoorbeeld de strandbiet omgevormd tot suikerbiet, rode biet, voederbiet en snijbiet. Door lang genoeg een selectieve druk toe te passen in een bepaalde richting kun je komen tot iets waarin de voorouder niet meer te herkennen is. Feitelijk is dat ook genetische manipulatie: je haalt de ongewenste genen uit de genenpool en ontwikkelt de gewenste verder, je manipuleert de genenpool

Het gaat alleen door direct op het DNA in te grijpen vele malen sneller. En doordat het sneller gaat is de kans op ongewenste resultaten groter: iets waar je vroeger letterlijk generaties voor nodig had om te bereiken is nu theoretisch in 1 generatie te doen. Om een metafoor te gebruiken: de weg is hetzelfde, maar de stappen zijn vele malen groter. Dus ook van de weg af raken en verdwalen gaat met veel grotere stappen..

Natuurlijk duurt het met tradionele veredeling "iets" langer om b.v. een koe een menselijk eiwit (lactoferrine) te laten produceren in zijn melk, maar het zou op den duur wel lukken (kost je wel een heel aantal eeuwen). Met wat knip&plak werk in het genoom van de koe kan het in 1 generatie (Stier Herman).

De tijd om je af te vragen of je wel slim bezig bent is ook een stuk korter, net als de tijd om in te grijpen als er iets mis gaat...
Er zijn bij GMO zeker flinke risico's te onderkennen, maar de potentiele voordelen moeten we ook niet onderschatten.

Met de ossenwagen naar de andere kant van het continent trekken is net als in een vliegtuig stappen om er heen te gaan, het is beide verhuizen. Maar waarschijnlijk wordt over de toch met de ossenwagen wat langer nagedacht dat die met het vliegtuig :)
 

drent

Diehard Prepper
Technologie is meer milieuvervuilend dan paar burpende & ruftende koeien. Die koe kan uitstekend zonder allerlei zeldzame delfstoffen (die enkel gruwelijk milieuvervuilend gewonnen kunnen worden, of dat nu komt omdat andere manier niet rendabel is of dat die gewoon niet bestaat is niet echt relevant daarin, want zo gebeurt het nu niet), dat lab en de hightech electronica niet. Hoe meer geld het oplevert hoe milieuvriendelijker het tegenwoordig lijkt te heten. Heeft meer met ons economische groeimodel te maken dan met de werkelijkheid.

Verschil tussen traditionele veredeling en gen-tech is dat bij traditioneel de gelachtsdelen in elkaar moeten passen, voor gen-tech is dat niet noodzakelijk met alle risico's van dien, die wij (nog) niet (willen) overzien. Moeder natuur heeft dat soort barrieres niet voor niets gemaakt, wij hebben niet de nodige hersencapacteit om voor God te spelen, omdat wij stomweg de consequenties niet kunnen overzien, voorspellen of controleren. En helemaal beangstigend is het dan dat we er wel mee lopen te klooien om vervolgens huilie huilie, wij niet snappen te doen als het mis gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

LoneDrone

Senior Prepper
Vleesindustrie is domweg technologie.
Het gaat om iets meer dan een paar burpende en ruftende koeien en een boertje wat er dagelijks een kruiwagen hooi voor gooit. Er zijn alleen in Nederland al 4 miljoen koeien, ruim 12 miljoen varkens en ruim 100 miljoen kippen.. En ik bedoelde niet eens het burpen en ruften, maar hoe de hele keten van deze industrie werkt.

Al deze beesten leven echt niet van een beetje in de wei grazen.. Als deze beesten zouden moet leven van het Nederlandse landschap dan was de situatie in de Oostvaardersplassen een paradijs vergeleken met wat er dan zou gebeuren.

Ze worden gevoerd met voer wat o.a. wordt gemaakt met soya & luzerne. De soya komt voor Nederland voornamelijk uit Zuid-Amerika en wordt dus de oceaan over gestuurd om hier te verwerken tot veevoer. En al die beesten hebben honger: voor 1 kilo kippenvlees er 4,55 kilo voer nodig is. Voor 1 kilo varkensvlees is dit 9 kilo voer, en voor 1 kilo rundvlees zelfs 25 kilo.

De soya wordt bemest met kunstmest, een van de grondstoffen voor kunst mest is fosfaat, wat weer wordt gewonnen in de VS, China en Marokko. Het is eigenlijk te bizar als je er over nadenkt: mijnbouw voor veeteelt. En: ook de fosfaat wordt verscheept over grote afstanden, half de wereld rond is geen uitzondering. De kunstmest wordt ook weer over grote afstanden verscheept.
Hetzelfde gaat op voor alle medicijnen die de beesten krijgen (preventieve anti-biotica laat wellicht een belletje rinkelen??)
Zo ook alle bestrijdingsmiddelen etc die bij het verbouwen van de soya wordt verbruikt.
De machines, schepen en andere vervoersmiddelen zullen ook moeten worden gebouwd, de grondstoffen en de machines zelf volgen een soortgelijk traject.
Alles wordt natuurlijk aangedreven door olie, die ook over de hele wereld wordt getransporteerd.
Kortom het centrale begrip in de hele productie is transport. Het is bizar welke afstanden het eten in de supermarkt aflegt.

Een mooi voorbeeld hiervan is Italiaanse die in de supermarkt ligt: veel van de varkens daarvoor worden in Nederland gefokt & gemest. Gevoerd met onder andere soya uit Zuid-Amerika. Deze varkens worden vervolgens naar Italië getransporteerd om daar te worden geslacht en verwekt tot ham. Daarna gaat de ham weer naar NL en ligt in de supermarkt….

Inmiddels kost 1 calorie voedsel gemiddeld 2 calorie-en input in de productie… En dat is dan nog gemiddeld, voor vlees ligt het vele malen hoger.
En dan zijn we er nog niet eens: de fosfaat raakt op, de hoeveelheid olie is domweg ook eindig, en dat geld ook voor andere grondstoffen, de keten zoals die nu is, gaat spaak lopen. Het is niet voor niets dat er zoveel belangstelling en investeringen zijn in zaken als kweekvlees. Vlees gaat op termijn onbetaalbaar worden.

Vlees is helaas een enorme “kosten” post: de vleesindustrie (dus de hele keten zoals ik hierboven heel schematisch heb beschreven) levert 18% van de totale uitstoot aan broeikasgassen, die koeien burpen en ruften dus aardig wat bij elkaar…. En de vraag naar vlees is alleen maar aan het toenemen, want verhoging van welvaart is bijna 1 op 1 met verhoging van vleesconsuumptie.

Kweekvlees is domweg vele malen efficiënter: een tank kweekvlees is volledig bruikbaar: geen botten, oren , ogen en andere onbruikbare onderdelen, het spul beweegt niet waarvoor energie nodig is enz.. Ook hoeft er geen eetbaar veevoer te worden gegeven: een oplossing met alle benodigde nutriënten is genoeg. De nutriënten kunnen b.v. worden gewonnen uit rioolafval (om maar ff een mooie cyclus te noemen). Er kan een heel stuk transport weg vallen.
 

drent

Diehard Prepper
Soja alternatieven als lupine dat gewoon hier verbouwd kan worden zijn ook in opkomst.
Antibiotica ligt al veel langer fors aan banden in de EU en helemaal in landen als NL.
Er zijn een aantal mogelijkheden om de problemen aan te pakken, maar de werkelijke oplossingen zullen in elk geval lokaal moeten zijn en liefst ook nog eens een gesloten systeem, dus voer en eindproduct binnen een straal van x km. (100km/mijl dieet die kant op). Lab kan niet zonder allerlei machines en grondstoffen die niet altijd netjes om de hoek liggen wachten.

Het gesleep met levende dieren (met dank aan EU beschermingsstempels en subsidies) mag van mij ook zsm afgelopen zijn. Enkel de grote bedrijven varen er wel bij, de dieren niet en de consument ook niet (om over de werkelijke voedingswaarde maar te zwijgen). EU produceerd meer dan genoeg voor zijn inwoners, de overschotten gaan met dikke EU subsidie! richting Afrika waar ze de lokale markten geheel om zeep helpen, naast wat er daar via corruptie voor EU verbouwd wordt (nadat de mensen die er al generaties leven er af gegooid zijn). Vervolgens trekken die mensen maar weer deze kant op, waardoor de vraag naar spullen vanuit Afrika weer toeneemt en die neerwaartse spiraal er weer een wending bij heeft.

Hele systeem moet op de schop, maar daarbij gaat technologie juist niks helpen, we moeten naar kleiner, simpeler en lokaler ipv goederen de hele wereld over te sleuren voor winst. Om vervolgens heel erg te klagen dat er niet gekocht wordt, zonder er bij na te denken dat als er geen goed betaald werk te vinden is waar je wil verkopen, er simpelweg geen geld is om uit te geven.
Onze overheid wordt bepaald door bedrijfsvertegenwoordigers, volksvertegenwoordigers hebben wij al lang niet meer. De gevolgen zijn duidelijk, als er maar winst mee gemaakt kan worden, dan is het de oplossing, marketing en lobbyen doet de rest.
 

Lai

Prepper goeroe
Tja, ik denk dat veel mensen niet eens weten waar hun voedsel vandaan komt. Die zouden het waarschijnlijk niet uitmaken of het uit een lab komt of uit een stal. Als het maar goedkoop is en lekker smaakt (al dan niet met veel smaakversterkers)

Een nieuwe buurvrouw heb ik vorig jaar een kijkje in mijn tuin gegeven en mijn moestuin en kippen laten zien. Ze vroeg verbaasd of die groente, appels en eieren echt eetbaar waren :confused: Een vrouw van mijn leeftijd!! Ze had er eigenlijk nooit over na gedacht dat je zelf groenten, kruiden en fruit kon kweken en eieren van eigen kippen kon eten. Dan vraag ik mij sterk af waar is het mis gegaan? Wel is ze geïnteresseerd geraakt en wil zelf proberen groenten te kweken en misschien wat fruitboompjes planten.

Voor mij zelf, ik hoef geen "nep" lab vlees. o_O Geef mij maar een echt stuk koe/varken/paard/geit/schaap/kip/konijn/eend van eigen erf (of dat van een ander wegens ruimte gebrek :() Ik bestel tegenwoordig vlees bij streek boeren die om de zoveel tijd een koe,varken of schaap laten slachten. Dat kan per kant en klaar pakket of los van watje wilt hebben. Mijn voorkeur gaat uit van voedsel uit eigen land. Het gesleep over deze aardkloot met al die producten ben ik geen voorstander van, zeker niet met levend vee. Kleinschalig, lokaal en biologisch heeft de voorkeur.

Wat soja betreft, van mij hoeft het niet. Het is gekomen als vervanger van beendermeel, door de gekkekoeienziekte mocht dat niet meer gebruikt worden omdat via beendermeel van besmette koeien anderen het ook kregen. Zowel de soja als luzerne gebruik in de veehouderij is in NL laag.
In de paarden wereld word erg veel luzerne gevoerd.

Ik heb met moeite eindelijk kippenvoer gevonden waar GEEN soja in zit en eet dus nu sojavrije eieren.
Het rund/varken/schapenvlees dat ik koop is ook soja vrij gevoerd. Gelukkig zijn er boeren die niet aan de soja manie mee willen doen.

Het slachtafval word trouwens gebruik om biobrandstof van te maken. Dat gebeurt ook met alle kadavers. Ook dode huisdieren.
https://www.pigbusiness.nl/artikel/7828-in-12-uur-van-kadaver-tot-brandstof/

""Europa’s grootste destructiebedrijf verwerkt naast kadavers (36 procent) hoofdzakelijk slachtafval (54 procent) en bloed (10 procent). In het naastgelegen Ecoson, dat vier jaar geleden is geopend, worden de mogelijkheden van biobrandstoffen uit dierlijke vetten onderzocht. Sonac en Rousselot verwerken uitsluitend dierlijk restmateriaal dat vrijkomt bij het slachtproces. Zo is Rousselot ´s werelds grootste gelatinefabrikant.""

Zouden we geen dieren meer slachten komen andere sectoren ook in de problemen waar weer anderen (misschien minder milieuvriendelijke) methodes voor bedacht moeten worden. Het is een kringloop proces en dat maakt het voor mij moeilijk te geloven dat koeien en varkens o zo milieu vervuilend zijn.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Even nieuw leven inblazen.

In de nabije toekomst die de meesten van ons nog zullen meemaken worden onze groenten, kruiden en specerijen binnen gekweekt onder zeer hygiënische omstandigheden en het optimale klimaat, zodat bespuiten niet meer nodig is.

Onder ideale omstandigheden groeien de gewassen sneller en zijn de producten veel langer houdbaar van enkele weken tot maanden. Dat terwijl de smaken en andere eigenschappen van het gewas optimaal naar boven komen.

Door de gewassen in lagen boven elkaar te kweken, neemt het ook nog eens veel minder ruimte in.

Gebruikte water, voeding, substraten worden optimaal hergebruikt of verwerkt tot iets anders, niets gaat verloren.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Gebruikte water, voeding, substraten worden optimaal hergebruikt of verwerkt tot iets anders, niets gaat verloren

Dat ben ik niet met je eens. De variatie in smaak, geur, kleur gaat verloren. De ene biet smaakt hetzelfde als de ander De genetische en bio diversiteit ook. Jij weet als geen ander dat wat je een koe of varken voert invloed heeft op de smaak van het vlees. Dat is bij planten ook zo. Ken je het tomatenras Moneymaker? Dat ziet er uit als een prachtige rode tomaat. Voor de teler ideaal. Ziet er mooi uit, makkelijk te telen en grote opbrengst. Het smaakt alleen niet als een tomaat. Maar het is rood en de mensen kopen eigenlijk de illusie van een tomaat.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Dat ben ik niet met je eens. De variatie in smaak, geur, kleur gaat verloren. De ene biet smaakt hetzelfde als de ander De genetische en bio diversiteit ook. Jij weet als geen ander dat wat je een koe of varken voert invloed heeft op de smaak van het vlees. Dat is bij planten ook zo. Ken je het tomatenras Moneymaker? Dat ziet er uit als een prachtige rode tomaat. Voor de teler ideaal. Ziet er mooi uit, makkelijk te telen en grote opbrengst. Het smaakt alleen niet als een tomaat. Maar het is rood en de mensen kopen eigenlijk de illusie van een tomaat.

Volgens de geleerden juist andersom. De smaak van een bepaald ras komt juist door steriel te kweken meer naar boven.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Volgens de geleerden juist andersom. De smaak van een bepaald ras komt juist door steriel te kweken meer naar boven.
Volgend DE geleerden, welke? En waar zeggen ze dat?Ik zou het rapport waar ze dat beweren graag lezen/factchecken. Tot nu toe vind ik alleen zulke uitspraken van AH, die vooral commercieel belang heeft om dit te zeggen.

De variatie in smaak, geur, kleur gaat verloren.
Daarnaast is biodiversiteit belangrijk omdat als je van één soort afhankelijk bent, (nieuwe) ziektes enorm kunnen toeslaan. Krijg je van die toestanden dat hele oogsten mislukken omdat het gewas in zijn totaal uitgeroeid wordt. Dat gebeurde bv bij de Grote hongersnood in Ierland. "Voor hun voedselvoorziening waren de Ieren grotendeels afhankelijk van de aardappeloogst. Negentig procent daarvan was echter mislukt als gevolg van de aardappelziekte. Deze plaag werd veroorzaakt door de pseudo-schimmel Phytophthora infestans en bracht door de monocultuur een ware ravage teweeg. Meer dan een miljoen Ieren stierven."
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zou zeggen kijk eens naar wat afleveringen van programma's als Toekomstbouwers of Toekomstmakers of naar diverse onderzoeken en testen van onze Universiteiten. Nederland loopt hier behoorlijk voorop.

Ziektes komen juist niet voor omdat alles steriel wordt gekweekt, in beschermde omgeving en waar mensen uitsluitend onder strenge hygiëne regels mogen werken. Dus geen bestrijdingsmiddelen, een schoon kweekmedium, beste voeding, schoonste water, schone lucht, co2, licht temperatuur etc etc. De ideale kweekomstandigheden dus, zodat de gewassen gezonder, sterker en sneller groeien.

Nu ga ik niet zeggen dat je geen gewassen kunt eten met wat vlekjes, schimmel bestrijdingsmiddelen of andere oneffenheden want dat doen we nu al. Je hoeft geen professor te zijn om te begrijpen dat gewassen onder ideale omstandigheden gekweekt beter zijn dan gewassen gekweekt in de achtertuin van bijv. Tsjernobyl platgespoten met bestrijdingsmiddelen.

In het Westland vind je al bedrijven die al gewassen kweken onder ideale omstandigheden voor de consumptie. Zodra het op grote schaal wordt toegepast hoeven we ook in de winter geen gewassen meer te importeren uit Zuidelijke landen of zelfs andere continenten. Wat ook weer slecht voor het milieu is.

Ik ben er persoonlijk sowieso al geen voorstander om spullen van ver te halen en geloof in lokale economieën. Al haal of breng ook ik wel eens speciale dingen naar of vanuit Nederland.
 
Bovenaan