• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het weken van pasta en rijst.

martin

Mankinds only hope
Wat?
Met het weken van pasta en rijst bedoel ik dat pasta/rijst in een bakje water (op kamertemperatuur) wordt gedaan.

Ik dacht de term wellen te gebruiken, maar dat is onjuist want dan gebruik je water wat net onder het kookpunt zit.


Waarom?
Ik heb drie verschillende redenen.
  1. Ik wil domweg zeker weten of het wel of niet mogelijk is. (vooral de rijst, pasta geloof ik wel)
  2. Ik heb mezelf ooit afgevraagd of je een brood kan bakken met pasta, en door de opmerking van @RockyFlats zou ik het vermalen van de pasta kunnen overslaan (dat ik daar zelf niet aan gedacht heb)
  3. Mijn dochter heeft zichzelf voorgenomen om 7 dagen een “raw food dieet” te gaan volgen, en dan lijkt het me wel belangrijk om wat meer naar binnen te werken dan rauwe groenten.
Geen kruiden/smaak?
Het gaat mij in dit experiment om het gegeven of je met weken instaat bent om pasta en/of rijst te kunnen eten. En zo ja, in welk tijdsbestek de ingrediënten voldoende zacht geworden zijn om het te kunnen eten. Ik snap dat je het altijd kunt eten, maar in een rauwe vorm zal het niet of nauwelijks verteerd worden.

Wat gaan we wellen?:
Ik ben het meest benieuwd naar de rijst, dus dat is bakje 1.
kClCyu2LrCxLVxn-QMrqkZsxDAl8tQBQ0vtPtuuCsBChUwcKwV_iF31_nKwCzNHBLSdVb_cZWBRlt3V2A0hROFWD2HJkUZNS95BkUm1N-jvfsZCEiMHAXq3xftXRSpTtSYfsxcKG


Hierna een bakje met pasta in spiraalvorm, dus dat is bakje 2
KaY5xMvz91Go60U446yZS267pBPXBu9-duylMrZ62H5SLm21WxPslav7x1jtVQePKnKKK00eoW4brkLaH-5RYYQLjc0it2I9Ph_AwEg38IJSpj0UYCRU4nSaIFrQh6nWQeoUOxVn


En in het laatste bakje noodle mie.
0Jx8qAn1eC1NrV1JX8WfaPhV1UVCM5FikcqgbxzvM-O3Le_oRqdqW6ifQavFA897BRcvdczoQeUyG8nDFsKsfaC56vFhVMT9BLfLs6zDfcRM2n3LbYQfy_YyLKQQ5M9y4pR7vY6Y


Gisterenavond zijn de bakjes voorzien van water, en vanochtend moest ik vooral in het bakje rijst en in het bakje noodles een flinke slok water toevoegen omdat er al veel water was opgenomen.

Vandaag was het 17 uur later en hoewel ik eigenlijk pas na 24 uur van plan was te gaan proeven was vooral de pasta al dermate zacht dat we alvast een proeftest hebben uitgevoerd.

Het ziet er zo uit:
-0iFyB8Pj8QCLctj4IoVYzfVC9uogShhqQSlPisAQope5H3mDHppGOTASitV_tF8WJo_dsD-lmb2q9_L8GApeYpUiTlPFxFp8rIXn2zTZ3tco0IPlwcJlR1S8G0bgTR_w339147A


En ik moet bekennen dat ik toch verrast ben over het huidige resultaat namelijk:
  • Noodle mie is al bijna te zacht. (dus 12 uur was voldoende geweest)
  • Pasta wokkel is perfect (ik had verwacht dat het minimaal 48 uur zou duren)
  • En de rijst is bijna eetbaar, maar is nog te hard (ik gok dat het morgen perfect is)
Conclusie:
Wederom is voor mij duidelijk dat het slim is om zaken in de praktijk te testen.
Je kan na 24 uur weken in lauw water je pasta's eten, en hoewel ik vermoed dat water van 16 graden een stuk sneller zal weken dan water van 5 graden is het in ieder geval prima uitvoerbaar.
De rijst gaan we morgen nogmaals proeven, en als het moet herhalen we dat tot max 7 dagen.

Dus DB en Stuudje hadden gelijk?
Ja, ze hadden gelijk. (niet dat ik twijfel, maar ik test het graag zelf even uit :) )

Vervolg?
Het vervolg zal bestaan uit het weken van 500 gram droge spaghetti voor 24 uur, en het dan als deegmassa gebruiken voor het bakken van een brood.
Maar als er iemand anders op het forum een broodbakmachine heeft, en dit experiment alvast wil posten dan vind ik dat ook een prima optie.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Fantastisch @martin!!
Speciaal voor jou, een hele bos veren! (zelf in de daarvoor bestemde plek te steken)
219286.jpg





Pastabrood heb ik nog geen beeld van, rijstmeel en cake bakken weer wel. Vanwege de coeliakie van dochter bakte ik alle taarten en cakes met rijstmeel. Niks ingewikkeld, gewoon de meel vervangen door rijstmeel.
Pannenkoeken maakte ik van de combinatie rijstmeel en boekweitmeel, half om half. Voor brood is het rijstmeel minder geschikt vanwege het ontbreken van gluten. Dan moet je het mengen met andere melen.Nooit uitgeprobeerd.

Rijstmeel, wordt gemaakt van gemalen gewone rijst.

Als je maar een beetje meel nodig hebt kun je ook gemakkelijk zelf wat rijst fijnmalen in een koffiemolen. Let op dat er 2 soorten zijn. De ene gemaakt van gewone rijst, de andere van kleefrijst. Die twee zijn niet zomaar onderling uitwisselbaar. Een gerecht kan echt finaal mislukken als je de verkeerde soort gebruikt. Meel van zilvervliesrijst is bruin van kleur en heeft meer tijd nodig om gaar te worden, net als zilvervliesrijst. link


Ik kocht de rijstmeel bij de toko, per doos, voor toen 50 cent per pond (zal nu wel duurder zijn want het is nu hip om glutenvrij te eten)
 

Ray

SHTF Expert
Wat voor rijst heb je gebruikt dat is de hamvraag. @martin

Ik gebruikte zilvervliesrijst, die volgens het pak 15 minuten gekookt zou moeten worden, maar maak daar maar een klein half uur van. Je hebt ook volledig gepolijste witte rijst, waarbij het vlies compleet verwijderd is (zelfs nog verder bewerkt is voor de snelkookvariant) en er is nog een soort tussenvorm, parboiled rijst.

Mijn zilvervliesrijst bleef zelfs voor mijn gebit een uitdaging na een week weken. Ik heb natuurlijk niets anders geprobeerd dan de rijst die ik normaal eet, lijkt me handig om soort/naam te vermelden. Nu heb ik destijds (en nog in voorraad) de zilvervliesrijst van de Lidl in die kartonnen dozen van 1kg, maar die is recent veranderd. Niet ten slechte, maar niet getest met de welproef.

Als iedereen nu eens wat rijst in een bakje gooit...... :)
 

Ray

SHTF Expert
Net gedaan, voorgekookte langgraan zilvervliesrijst van de AH, normale kooktijd 8 minuten.
Deze dus.

AHI_434d50303134353638_2_LowRes_JPG.JPG
Ik moet eerst rijst bij m'n pa jatten, gebruik hier nog het oude spul wat niet weken wil. Weer zilvervliesrijst, 15 minuten kooktijd van de Lidl, maar dan de nieuwe variant.
 

A.N.

Senior Prepper
@martin
Helemaal te gek! Hier hou ik nou van :thumbsup:
Je iets afvragen en proefondervindelijk wijzer worden, leuk dat je het ook deelt in een leuk te lezen verslag.

Ben heel erg benieuwd naar het vervolg, wat zijn je vereisten om het een brood te mogen noemen? Bijvoorbeeld; moet het rijzen, hoe luchtig moet het zijn, ...?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Half tien gisteravond rijst en water uit de kraan in bakje gedaan, vier keer zoveel water als rijst, net een lepeltje geproefd, na 15,5 uur dus
Het is prima weg te krijgen...kan waarschijnlijk nog "zachter", maar er is zeker geen sprake van mijn kiezen erop stuk bijten. Het scheelt zeker dat dit snelkookrijst is die al is voorgekookt.
Ik proef vanavond nog een keer, maar het viel me niet tegen. Voor de survival zou het kunnen, lekker is anders natuurlijk.
 

Flos

SHTF Expert
Als ik mij niet vergis wordt pasta gemaakt van deeg. En de deeg bestaat uit tarwebloem eieren en zout. Soms een beetje water. Brood met eieren in gaat dat lekker zijn?
En om brood te bakken van rijst zou ik de rijst vermalen in plaats van weken.
 

A.N.

Senior Prepper
Als ik mij niet vergis wordt pasta gemaakt van deeg. En de deeg bestaat uit tarwebloem eieren en zout. Soms een beetje water. Brood met eieren in gaat dat lekker zijn?
En om brood te bakken van rijst zou ik de rijst vermalen in plaats van weken.
Brood met ei is in ieder geval wel lekker.

Ben wel enkele recepten tegengekomen waar ei wordt gebruikt voor het deeg van brood, maar dat zal een hele andere verhouding zijn.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik heb verschillende reepten voor brood met ei, koolhydraatarm brood en glutenvrij brood. Maar dat deeg is van hele andere samenstelling dus. Zonder meel(want daar zitten gluten in)
Heb je niks aan voor de test van brood met pasta maken, maar wilde het wel even noemen dat ei wél in speciaal brood zoals koolhydraatarm of glutenvrij brood voorkomt. Ik vind het ook leuk om bij gebrek aan meel nog wat bijzondere recepten voor brood te hebben.

  • 250 gram Griekse Yoghurt
  • 6 eieren
  • 75 gram gebroken lijnzaad
  • 100 gram sesamzaad
  • 75 gram fijngemalen zonnebloempitten
  • 75 gram roomboter zonder zout
  • 2 flinke theelepels bakpoeder
  • 1,5 theelepel zout
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@martin Leuk, dit draadje! Zonder het te hebben gelezen, had ik vanmiddag al het plan om vanavond maar eens wat "prepperbrood" te bakken, uit macaroni. Ik probeer deze post vanavond aan te vullen met ... het resultaat.

Een pakje macaroni van de Lidl gaat er aan geloven, en de helft daarvan krijgt wat stookgist mee en de andere helft wat bakpoeder. Stookgist is eenvoudig zelf te vermeerderen/verzamelen uit gegiste "stookwijn", en is dus een aardig prepper-waardig-ingredient. Het bakpoeder is even een noodgreep, want dat baaltje natriumbicarbonaat dat ik nog eens wil kopen, heb ik nog niet in huis...
upload_2017-4-19_18-2-22.png

Ik heb het recept voor basis brood van internet geplukt.
https://www.goedboerenindestad.nl/recepten/de-bakkerij/basis-brood-bakken/

  • 500 gram bloem
  • 5 gram droge gist
  • 10 gram zout
  • 300 ml (lauw)warm water
En wordt dan naar mijn idee:
  • 500 g macaroni laten wellen in 320 ml heet water (20 ml meer dan voor 500 g bloem wordt aangegeven, vanwege misschien iets verlies door verdampen). Voor de snelheid stop ik het nu dus in een pan met het deksel er op, maar in koud water laten wellen kan ook zie ik, mooi;
  • ***de 500 g macaroni in 320 ml water ging gemakkelijk. Bij voortdurend roeren was het water binnen 5 minuten opgenomen. Ik laat het nog even 30 minuten doortrekken met het deksel op de pan, en dan is de macaroni vast taai genoeg voor de vleesmolen;). Met ei slecht rijzen? Hmmm, ik verhoog de gist en het bakpoeder dan het beste van resp. 2,5 g en 3 g naar 3,5 g en 4,5 g ***
  • m.b.v. een hand-vleesmolen tot een kleffe massa verwerken. Of dat gaat lukken...? *** dat ging prima. Er is wel een stevige molen voor nodig want de macaroni was nog aardig "vast", maar was voor de vleesmolen geen probleem*** En vervolgens:
  • de helft van die macaroni-brei + 3,5 g gist + 5 g zout, en kneden. Ik haal het daartoe het beste weer door die handmolen denk ik, maar eens kijken of dat gaat; *** nog eens door de handmolen bleek niet nodig; het was prima met de hand te kneden.***
  • de helft van die macaroni-brei + 4,5 g bakpoeder + 5 g zout, en eveneens kneden;
  • en dan laten rijzen, *** daar nu aanbeland*** en vervolgens 20 minuten bakken in een hete lucht oven op 230 graden C, en nog eens 20 minuten op 200 graden C.
upload_2017-4-19_22-15-37.png

upload_2017-4-19_22-16-10.png

upload_2017-4-19_22-16-39.png


Wordt vervolgd...
 

drent

Diehard Prepper
@A.N. deeg met eieren er is veel zwaarder. En reist niet.dus het brood zal ook zwaar zijn en slecht verteerbaar.
Eieren goed opkloppen bv met een vork en rest er voorzichtig doorheen mengen. Slecht verteerbaar zeker niet, maar hier is de basis eieren en havermout dan of appel (geraspt/moes), rozijnen, kaneel of ui&courgette (geraspt ivm genoeg vocht), sweet&sour woksaus, geraspte kaas. Soort quiche met de bodem er door gemengd.

Ipv weken zou ik liever wellen met behulp van een thermoskan als het om geen aandacht trekken/energie besparen gaat. Zelfde als een hooikist, maar handzamer voor kleine hoeveelheden (en dan werkt een hooikist juist slecht ivm te weinig massa).
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Half tien gisteravond rijst en water uit de kraan in bakje gedaan, vier keer zoveel water als rijst, net een lepeltje geproefd, na 15,5 uur dus
Het is prima weg te krijgen...kan waarschijnlijk nog "zachter", maar er is zeker geen sprake van mijn kiezen erop stuk bijten. Het scheelt zeker dat dit snelkookrijst is die al is voorgekookt.
Ik proef vanavond nog een keer, maar het viel me niet tegen. Voor de survival zou het kunnen, lekker is anders natuurlijk.


Na een totaal van 24 uur nog een hapje geproefd, zachter, misschien wel te zacht. Geen gekraak tussen de kiezen in elk geval.
Ik maak straks nog een bakje rijst en water, maar dan met wat bouillonpoeder erbij, kijken of dat een beetje opgenomen wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
upload_2017-4-19_22-19-12.png

Nu, 22:20, dus na een uurtje "rijzen", is het brood met de gist zo te zien wel iets gerezen, maar niet veel. Het brood met het bakpoeder lijkt niet te zijn gerezen, maar dat gebeurt vast pas bij de hogere temperatuur van het bakken (denk ik). Ik laat het nog rijzen tot 23:20, en dan 20 minuten bakken op 230C en 20 minuten op 200C. Dus zo om het spokenuur:eek:, zou het klaar moeten zijn;)
upload_2017-4-19_22-30-32.png
https://www.kokswereld.nl/forum/viewtopic.php?t=3814
Daar lees ik: "Rijzen kan bij elke temperatuur tussen 0 en 37 graden, hoe lager de temperatuur hoe langer de nodige tijd. Voor de opstart is een wat hogere temperatuur wel raadzaam!
Een nacht op een koele plek voorrijzen en daarna kneden, vormen en na laten rijzen geeft hele mooie resultaten! Bakken moet met een hoge starttemperatuur en hoge beginvochtigheid. in de professionele steamer makkelijk te realizeren maar met een thuisoventje lastig...
Een Franse truc van de thuisbakker:
Zet een bak met water onderin de oven en verwarm tot 200 of hoger als mogelijk.
Zet een baksteen op het fornuis (vuur) en laat gloeiend heet worden.
Schuif het brood in de oven en gooi de gloeiendhete baksteen in de waterbak.
oven snel dicht en temperatuur terugdraaien naar 175 graden en afbakken tot gaar en mooi bruin.
Beetje omslachtig maar werkt perfect! Sproeien kan uiteraard ook maar dan vervormt je ovenwand heel snel, op den duur gaat dat je een nieuwe oven kosten".


Ik heb hier zo even geen baksteen bij de hand, en in m'n (denkbeeldige) SHTF werkt m'n combi-magnetron nog, dus heb ik die op net even onder de 40C gezet om het rijzen te bevorderen. Straks snel op 230C, maar hoe in 's hemelsnaam een vochtige omgeving creëren? Ach, ik verwarm op 230C voor, en plaats tegelijk met de schaal met het brooddeeg ook een paar glazen water op de glazen draaitafel. Misschien helpt dat. Het zal wel aardige stoom-effecten geven denk ik:rolleyes: Het is maar goed dat mijn vrouw even uit de keuken is:fluit: Stuudje heeft de kookwekker al gezet zie ik, mooi!;)

Het was 11:20 inmiddels, en de oven is 200C. Mijn hete lucht oven gaat @#!%$# niet hoger dan 200C merk ik nu, dus dat wordt het dan 40minuten lang. Ik heb het deeg zojuist in de oven gestopt, met twee borrelglaasjes met water er bij (zie onder). Gerezen is het deeg nog niet zo geweldig, maar wie weet... Ach, naast de gebruikelijke ratten en muizen op het SHTF menu, zal het toch best smaken lijkt me.
 

Bijlagen

  • upload_2017-4-19_23-28-13.png
    upload_2017-4-19_23-28-13.png
    435.3 KB · Weergaven: 6

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Wat voor rijst heb je gebruikt dat is de hamvraag.

Ik heb deze rijst gebruikt
asset-724861.jpg

Dat is een merk van de colruyt (België) en kost ongeveer 0,80 / kilo (het is een zak van 2 kilo)
Deze parboiled rijst is door stoom onder druk voorbehandeld,waardoor de vitaminen uit het zilvervlies overgaan naar de meelkern.
Ik vind het een zeer smakelijk rijst. Het smaakt stukken beter dan de dure pakken Lassie rijst.


Nu is het overigens 31 uur later en de rijst is nog steeds iets te hard.
Dus je kan het wel eten, maar het is echt nog te hard.
@Stuudje het zal inderdaad een verschil zijn tussen parboiled en snelkookrijst. Als de verhouding juist is zou ik dus na 72 tot 96 uur een zachte rijst moeten hebben.
 
Bovenaan