• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe bepaal je of ongefilterd water zoet is en niet zout of brak?

Marcov

Prepper goeroe
Stel je moet water gaan filteren, hoe bepaal je of het wel zoet water is? Zout of brak water wordt, door uiteenlopende oorzaken, een steeds groter probleem. Hier in de buurt zijn een paar locaties waar brak water uit de grond komt. En zo zijn er wel meer plaatsen waar zout/brak water is. Ook hebben we de afgelopen zomer te weinig neerslag gehad waardoor het oppervlakte water in Nederland wat zilter is geworden.

Ga je eerst filteren om dan tot de conclusie te komen dat het water niet drinkbaar is? Misschien heb je het zelfs al in je restant gefilterd zoet water laten lopen. Dan heb je op dat moment ook geen water om je filter door te spoelen.

Of proef je eerst een beetje ongefilterd water. Waarbij je mogelijkerwijs iets van oploopt.
Je kan natuurlijk ook een EC meter meenemen maar waar eindig je dan met het meesjouwen van materialen.
Een EC meter meet de electrische geleiding van water. Hoe meer zouten, hoe groter de geleiding. EC => electric conductivity.

Zelf heb ik er eigenlijk nog nooit bij stil gestaan, gisteravond dacht ik daar ineens aan. Dus ik heb het antwoord niet klaar liggen.

Ik ben benieuwd.
 

Lai

Prepper goeroe
Eerst ruiken, dan wat van de vingers likken om te proeven. Voor zout/brak water heb je niet veel nodig om het te proeven. En van dat beetje zal een gezond mens niet ziek worden. Een beetje zoutig water drinken is nog niet het einde van de wereld. In geval van een shtf zou ik het wel drinken. Drink nu ook dagelijks een glas water met volle thee lepel backing soda. Is ook zoutig.
 
F

frans81

Gast
Zout water is oa zwaarder , en natuurlijk even het verdampen .

Laten droogkoken laat een witte waas achter in pannetje .

Ook geleid zeewater / Brakwater veel beter dan zoet water. Weerstand test . Dit vermelde je al !

En dan idd wanneer bovengenoemd niet te achterhalen is , is er de proef test . Vinger er in en richting mond .
 

Niels

Mankinds only hope
Ik denk dat als je een redelijke duidelijkheid wilt hebben of dat het water nog wat brakkig is om wat water d.m.v. koken te verdampen, het achterblijfsel in het pannetje te proeven.
Mocht er nog zout in zitten proef je dat direct.

P.s. ik ben misschien een noob, maar als er nog iets zout in zit is dit niet super slecht toch?
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Drink nu ook dagelijks een glas water met volle thee lepel backing soda. Is ook zoutig.
Beste @Lai
Wij hebben ook leuk wat natriumbicarbonaat, en verschillende flesjes ook in onze BOB's.
Mijn maatje gebruikt het ook vaak.
Zie voor belangrijke info over de Natriumbicarbonaat op: https://www.succesboeken.nl/?ISBN=9789079872831&PC=89D29F39#.W82hbvZuKjD
Je houd het niet voor mogelijk wat de Natriumbicarbonaat allemaal doet.

Ik heb altijd een te hoge bloeddruk ook is de onderdruk wel 130.

Hoe lang drink je dat al, met welk doel, en wat merk je nu al.
 

Ray

SHTF Expert
Ik denk dat als je een redelijke duidelijkheid wilt hebben of dat het water nog wat brakkig is om wat water d.m.v. koken te verdampen, het achterblijfsel in het pannetje te proeven.
Mocht er nog zout in zitten proef je dat direct.

P.s. ik ben misschien een noob, maar als er nog iets zout in zit is dit niet super slecht toch?

In onze huidige maatschappij wordt ons geleerd dat zout net zo slecht als roken, maar langdurig onderzoek wijst uit dat te weinig zout ook leidt tot hart-, en vaatziekten. Een gram of tien tot twaalf per dag schijnt het beste te zijn, itt de zes gram die ons voedingcentrum adviseert. Maar daar is een reden voor.

In de oude wereld (voor deze geïndustrialiseerde mondiale maatschappij) was zout verreweg het belangrijkste handelsproduct, een mens kan namelijk niet zonder. Mocht alles instorten, dan wordt zout het nieuwe (of oude?) goud, net als toiletpapier.

Het grootste probleem met zout in de moderne maatschappij is de beperkte inname van gewoon, plat water en verminderde kalium inname door minder groenten te consumeren. Door voldoende kalium en water kan je lichaam een teveel natriumchloride eenvoudig in balans houden.

Ik zou best durven stellen dat we in de huidige maatschappij te weinig groenten (bron van kalium) eten en water drinken, ipv dat er teveel zout in ons eten zit.
 

Dreutel

Prepper goeroe
van de vingers likken om te proeven

Je vingers zijn ook licht zoutig, daarom kun je beter een theelepeltje gebruiken. Je hoeft het trouwens niet door te slikken, uitspugen en mond spoelen met schoon water kan natuurlijk ook.

Wat betreft de elektrische geleiding van water zou je natuurlijk ook een huis-, tuin-, en keuken multimeter kunnen gebruiken. Wellicht aan te raden om daar nu al mee te experimenteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Marcov

Prepper goeroe
Je vingers zijn ook licht zoutig, daarom kun je beter een theelepeltje gebruiken. Je hoeft het trouwens niet door te slikken, uitspugen en mond spoelen met schoon water kan natuurlijk ook.

Wat betreft de elektrische geleiding van water zou je natuurlijk ook een huis-, tuin-, en keuken multimeter kunnen gebruiken. Wellicht aan te raden om daar nu al mee te experimenteren.
Ik werk al jaren met EC meters, dus ik weet wel hoe ik het kan bepalen. De simpele zijn bij Ali oid ook goed betaalbaar :)
Maar die heb ik met wandelen meestal niet bij me. Dus vandaar eigenlijk de vraag.
 

Ray

SHTF Expert
Je vingers zijn ook licht zoutig, daarom kun je beter een theelepeltje gebruiken. Je hoeft het trouwens niet door te slikken, uitspugen en mond spoelen met schoon water kan natuurlijk ook.

Wat betreft de elektrische geleiding van water zou je natuurlijk ook een huis-, tuin-, en keuken multimeter kunnen gebruiken. Wellicht aan te raden om daar nu al mee te experimenteren.
Veel multimeters hebben een functie om de lading van een batterij te meten, wat niets meer is dan het ontladen over een bekende weerstand. Diezelfde functie zou je daarom ook kunnen gebruiken met een gestandaardiseerd medium tussen de pennen, afstand, watten, vloeistof, om de weerstand te meten. Je bepaald zo geen absolute waarden, maar verschillen tussen diverse vloeistoffen.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Veel multimeters hebben een functie om de lading van een batterij te meten, wat niets meer is dan het ontladen over een bekende weerstand. Diezelfde functie zou je daarom ook kunnen gebruiken met een gestandaardiseerd medium tussen de pennen, afstand, watten, vloeistof, om de weerstand te meten. Je bepaald zo geen absolute waarden, maar verschillen tussen diverse vloeistoffen.

Een multimeter kan ook weerstand in Ohms meten. Je zou de twee pennen eerst in schoon water kunnen steken, en daarna in verschillende zoutoplossingen, en dan maar kijken wat de meter zegt. Inderdaad de pennen op gelijke afstand houden.
 

Ray

SHTF Expert
Een multimeter kan ook weerstand in Ohms meten. Je zou de twee pennen eerst in schoon water kunnen steken, en daarna in verschillende zoutoplossingen, en dan maar kijken wat de meter zegt. Inderdaad de pennen op gelijke afstand houden.
Dat is idd hetzelfde principe.
 

petroman

SHTF Expert
Gewoon uitproberen JJ....
linkje klikerdeklik

500_11DL002_Trietrier_uitrusting_in_kist_7097383.jpg
 
Bovenaan