• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe bescherm je je kippen tegen vossen?

InfernoSis

Diehard Prepper
http://www.velt.nu/bescherm-je-kippen-tegen-vossen
  • De verticale hoogte van omheining is minimum 150 cm.
  • De maasgrootte van de omheining mag maximum 3 tot 4 cm bedragen.
  • Bevestig de omheining aan de buitenkant van de palen en span de draad strak aan.
  • Plooi de bovenste 40 cm van de draad naar buiten, onder een hoek van ong. 30°.
  • Vossen zijn luie dieren, ze graven steeds net langs de draad en hebben niet de reflex om van op een verdere afstand te graven. Leg rondom de buitenzijde van de omheining een rij tegels, betonplaten, planken of gaas van 40 cm breed.
  • Als je geen tegels, betonplaten of planken legt, graaf de draad dan 50 cm diep in.
vosveilige_kippenren_0.png
 

Flos

SHTF Expert
Als je een vos rond jou kippe ren hebt gezien waarschuw ook de plaatselijk jager . Die kan misschien ook wat doen aan een overschot aan vossen .
In Nederland mag er 's nachts op vossen gejaagd worden in België niet maar dan wel op zondag in Nederland dan weer niet .
In België kan men een vergunning krijgen voor een uur voor en na zonsondergang en opgang.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Voor het snachts jagen is er wel een ontheffing nodig.

"De vos staat op de landelijke vrijstellingslijst, dat betekent dat de vos bejaagd mag worden tussen zonsopkomst tot zonsondergang. De vos is echter het meest ’s nachts actief. Wanneer er zwaarwegende redenen zijn om de vos ook ’s nachts te bejagen, zoals schade aan kippenbedrijven of ter bescherming van weidevogels, kan de provincie hiervoor een ontheffing verstrekken.
http://www.jagersvereniging.nl/jagen/de-jachtpraktijk/vossenbejaging/"
 

martin

Mankinds only hope
Ik heb een automatisch kippenluikje wat op licht werkt (en niet op tijd). Dit is belangrijk omdat een kip in de winter veel eerder "op stok" zal gaan dan in de zomer.
Een vos is een slim dier, en het is bijna onmogelijk om de complete ren "vosproof" te maken.
Het nachthok is een stuk eenvoudiger, maar dan moet deze wel goed afsluiten.
En omdat ik geen zin hem om in de zomer rond 05:00 hun hok open te maken is dat automatisch kippenluikje een uitkomst.

Ik heb (ongeveer) deze

http://www.dierenhokken.eu/Anti-renard/Portier-électronique-a-piles
automatische-kippenhok-deur-op-batterijen-318-500x500.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Roel

Mankinds only hope
Ik denk dat je prima een kippenhok vosbestendig kan bouwen.
Wij hebben een ren waar gaas rondom is aangebracht, óók onder de grond.
Overdag loopt het spul buiten, beetje risico moet je toch nemen, maar 's nachts gaan ze naar binnen en gaat de deur dicht. Knappe Reintje die daar in komt...:)

DSCF9428.JPG
 

Flos

SHTF Expert
Ik denk dat zo een automatische deur wel zelf te maken is . Zeker als men het het verschil kent tussen volt en ampère. Met een beetje 2dehands spullen kom je een heel eind.
 

Roel

Mankinds only hope
Lijkt me ook geen raar idee, alleen heb ik op de plek waar ze lopen geen boom die groot genoeg is.... :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

W-O-L-F

Senior Prepper
tjongejonge
tis toch echt niet zo moeilijk

1 bewaar alle bier dopjes
2 koop tande stokers
3 maak van de bierdopjes "kippe helmen "
geef ze een tanden stoker en stuur ze de stormbaan op
als de vos komt kunnen ze aanvallen

alternatief
laat 50 kleine geweren maken

sowie :oops:kon het niet laten
de post was serieus en een goed onderwerp
dus excuus
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Ik denk dat je prima een kippenhok vosbestendig kan bouwen.

grinzzzz
ik had/heb famillie in Duitsland met boerderij
en kippen

en geloof me, die vossen zijn erg vastberaden
en komen bijna overal in
en brutaal man,,,,, niet tegeloven
 

Nomad

Diehard Prepper
Zo bescherm je je kippen tegen vossen:
freezer2.jpg


Maar serieus @InfernoSis, dit is een goed topic. Hoewel niet direct op mij van toepassing, ik zal het aan mijn oom doorgeven. Die heeft/had kippen, ze sneuvelen nog wel eens door vosjes.

Het grappige is dat hij eerst trots vertelde dat hij 's ochtends een vos zijn tuin had gezien. Haha, een paar dagen later was hij er niet zo blij meer mee ^_^
 

petroman

SHTF Expert
Een boom of klimrek geeft d kip een natuurlijke vluchtweg.
In tegenstelling tot een kippenhok dat geen vluchtweg heeft. Dus dat is een soort supermarkt voor de sjoppende vos.
Eenmaal binnen kunnen de kippen niet ontsnappen.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Haha @W-O-L-F en @Nomad, voor mij is het voorlopig ook nog niet van toepassing ;) Hoewel de (toekomstige) buren allemaal kippen hebben, en heb nog niet gehoord dat er een vos loopt. Later komen er wel kippen (als dat huis ooit verbouwd geraakt).

Heb ook ooit eens gelezen dat doornstruiken die dicht betakt zijn ook een goede vluchtweg bieden. Daar kunnen de kippen meestal wel tussen, maar de vos niet.
 

Roel

Mankinds only hope
Eenmaal binnen kunnen de kippen niet ontsnappen.
En dat is dus de kunst. Als je hok dicht is is ie dicht. Ik moet de eerste vos nog tegen komen die het gaas door knipt.
Of die de grendel, op 120 cm, open doet. Ik houd al veertig jaar kippen zonder dat Rein er ooit eentje heeft gepakt, en dat klop ik niet af.... :)
 

Loreen

Last (wo)man standing
Pieter Boxman † had een andere benadering, zijn kippen liepen altijd vrij rond (kon daar ook) en gingen 's nachts op stok in een boom. De domme, zwakke en zieke kippen gingen of konden niet in de boom en daar had Reintje dan een maaltje aan.

Dit vind ik echt een heel mooie methode. Hier bij mij in de tuin zou dat niet echt werken, want als die kippen de bomen in gaan zullen ze ook wel de tuinen van de buren in gaan ben ik bang :)
Ik ben wel benieuwd hoe dat dan gaat met de eieren? Hebben ze dan wel legkasten, of leggen ze die eieren ook in de bomen? Of ergens op de grond?
En moet je die kippen in het begin dan zelf in de boom zetten om het ze aan te leren, of doen ze dat gewoon zelf uit instinct?

Als ik later groot ben en een huis heb waar kippen gewoon rond kunnen lopen mogen die kippen van mij ook de boom in :D
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Kippen leggen hun eieren normaal op de grond. ;) Ik ken mensen wiens kippen ze onder de struiken gingen leggen in plaats van in hun legkasten. Ik vermoed dat ze dit vaak zullen doen als ze de kans daartoe krijgen en niet elke avond opgesloten worden. Maar hoe dat dan zit bij die Pieter Boxman weet ik niet :)
Geen idee of ze uit instinct in de boom zullen vliegen. Misschien sommige wel?
 

Ray

SHTF Expert
@Loreen @Native

Kippen hebben idd niet zo bar veel met erf grenzen, maar afdwalen doen ze ook niet. Het groepje blijft graag bij mekaar.
Bij Pieter hadden ze idd gewoon legkasten, wat niet uitsluit dat je af en toe een eitje onder de struiken vind, als de kip eens hoge nood heeft.

Hoe hij ze in de boom heeft gekregen, geen idee, ik denk dat de kippen dat zelf uitgevonden hebben of door schade en schande hebben geleerd, ik kan het helaas niet meer navragen. Hangt er natuurlijk wel vanaf wat voor kippen je hebt. Brahma's zijn van die hele dikke, grote kippen met grote eieren en veel vlees. Deze beestjes kom nog geen meter van de grond en niet echt geschikt om voor zichzelf uit te kijken. Een Drents hoen daarentegen is klein, met kleine eitjes, maar zijn veel harder, een typische erf kip. Niet gekortwiekt kunnen die behoorlijk hun vleugels gebruiken. Echt vliegen is er niet bij, maar drie meter omhoog de boom in is voor hun een eitje.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
"Eeuwenlang werden kippen loslopend bij boerderijen gehouden. Ze moesten doorgaans maar zien hoe ze aan de kost kwamen en werden in het beste geval wat bijgevoerd. Overnachten deden ze in schuren, bomen en stallen. De eieren werden door de boeren voor eigen gebruik
geraapt, als ze tenminste gevonden werden. Zo niet,dan was het gevolg vaak een nieuwe toom kuikens waarbij het lot van de overtollige
dieren reeds bepaald was. Aan het eind van de negentiende eeuw kwam er aandacht voor de economische waarde van kippen en werden de
dieren voornamelijk nog in hokken gehuisvest. Door de verbeterde huisvesting en voeding werd vooral de eierenproductie geoptimaliseerd en deden soorten zoals de leghorn, als leggers van grote eieren, hun intrede."
Uit Kippen info van 'duurzaamfaunaadvies.nl'

Hier verderop is nog een boerderij met loslopende kippen. Op het fietspad wat door de wijk loopt moet je soms even afremmen voor een paar kippen. Ze lopen nooit echt ver van de boerderij, verder dan 100 meter zie je ze eigenlijk niet.
 

dimidrie

Senior Prepper
Als je een toom jonge hennen plus haan bij aankoop direct vrij zou laten op een (in mijn geval nog even hypothetisch..:cool:) boerenerf, dan zullen ze inderdaad zelf in een schuur , struikgewas of boom een plek zoeken om rustig en veilig op stok te gaan. En vaak is dat lekker hoog---> veilig. Dat is echt instinct. Vervolgens zullen ze dan iedere avond weer terug keren naar dezelfde plek om op stok te gaan.
Laat je een nieuwe toom de eerste paar nachten in een nachthok slapen, dan hebben ze sterk de neiging om iedere avond weer op stok te gaan in het nachthok, ook als ze de hele dag vrij hebben rondgescharreld.
Tenminste, dat is mijn ervaring na twee jaar voor kippen gezorgd te hebben op een recreatieterrein. Dat terrein is maar zo'n 4 maanden per jaar in gebruik en de overige maanden leidt het een slapend bestaan. Toen ik voor de kippen ging zorgen werd mij op het hart gedrukt om ze vooral niet te laten ontsnappen omdat ze dan binnen een uur door buizerds of rondlopende vossen verorbert zouden worden.
Na een paar weken was ik een keer vergeten om de buitenren goed af te sluiten, dus ik halsoverkop aan het begin van de avond terug om te kijken of de kippen er nog wel waren. En die waren er gewoon nog allemaal en ze liepen net rustig de ren weer in om rustig op stok te gaan, haha!
Sindsdien laat ik vaak overdag het hek van de buitenren op een kiertje staan( te klein voor buizerd of kraai)en rond etenstijd gaat deze weer dicht. De kippen scharrelen door het gras en chillen massaal in de boom en struik pal naast de kippenren. En de eieren worden netjes in de legkasjes gelegd, omdat ze dat simpelweg al zo gewend waren. En bij een dreigende shtf-situatie racet het hele zwikkie de buitenren/nachthok in.
En de buitenren is precies zo opgezet zoalsin de tekening van @InfernoSis, met een rij stoeptegels rondom de buitenren.

Vooraf had ik het idee dat ik heel veel moest doen om goed voor die kippen te zorgen, maar de conclusie is dat ze heel goed voor zichzelf kunnen zorgen.
Ik ben nog steeds op zoek naar een boerderijtje met grond(om te huren). Heb ik dat eenmaal gevonden, dan mogen die beesten bij mij ook vrij rondscharrelen zoals @Ray omschrijft in de Boxman-methode. Niet alleen de kippen trouwens, alle beesten die ik zou houden krijgen flink de ruimte(buiten) zodat ze zoveel mogelijk hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. Hoe gezonder en stressvrijer ze leven, hoe beter het vlees uiteindelijk. daar ben ik van overtuigd.
Voor de kippen heb ik dan wel 1 harde eis en dat is dat ze de eieren gewoon centraal in de legkastjes leggen :fluit:. Want ik vertik het om iedere dag eieren te gaan zoeken!:D
 
Bovenaan