• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe bewaar je koel/vriesspullen 48 uur?

sterredag

Prepper goeroe
Ik moet waarschijnlijk mijn no frost koelvriescombi 48 uur uit zetten.
Hoe ga ik dat doen met de inhoud? = volle vriezer en paar dingen in koeling


Waarschijnlijk is er wat ontregeld ivm deur stukje open of ivm verhuizing te snel teveel in vriezer. Een google actie gaf bovenstaande tip. Maar ja. Hoe ga ik dat nu doen. Heb niet iemand die even 48 uur ook mijn spullen ff in de koel/vries kan stoppen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Alles eerst opmaken voordat die uitgaat. Sowieso regelmatig spullen eruit halen die al lang ingevroren liggen.

Verder kun je een vriesbox huren -25gr hier en ik heb ze in NL ook al gezien. Deze staan meestal bij tankstations.

Of je leent van iemand een tafelmodel vriezer die je een paar dagen evt in je berging laat draaien. Vaak ook gratis of voor weinig af te halen via MP.
 

Flos

SHTF Expert
Ik vraag mij af over welke hoeveelheid dit gaat.
Bij kleine hoeveelheid zou ik zoals @Harry Nack zegt eerst zoveel mogelijk opmaken.
Is het een iets grotere hoeveelheid ergens een vrieskist huren of lenen van een kennis.

Wat over is van jou kleine hoeveelheid in een koelbox steken en deze op een zeer koele plaats zetten en vooral niet onnodig openen.
 

sterredag

Prepper goeroe
Een volle vriezer tafelmodel voorlader qua hoeveelheid. En met alleen ik en 2 kids lastig opmaken.
Vriezer huren kan ik wel naar kijken.
Of iets via weggeefhoek oid.
 

petroman

SHTF Expert
Even terug naar het begin: ik begrijp dat de vriezer het nog wel doet.
Waarom dan 48uur uitzetten ?
Wat ik mij ook afvraag is ofdat met de huidige generatie koelkast/vriezers nog wel opgaat. vroeger moest je koelmiddel weer "zakken" in het systeem als de kast verplaatst was.
 

Ray

SHTF Expert
Even terug naar het begin: ik begrijp dat de vriezer het nog wel doet.
Waarom dan 48uur uitzetten ?
Wat ik mij ook afvraag is ofdat met de huidige generatie koelkast/vriezers nog wel opgaat. vroeger moest je koelmiddel weer "zakken" in het systeem als de kast verplaatst was.
Dat geldt nog steeds. Als je een koelkast of vriezer verplaatst en je laat hem niet netjes rechtop staan, dien je hem eerst 24 uur te laten staan voordat je hem aan zet. Anders kans op luchtbellen bij de pomp waardoor het geheel niet of minder werkt.

Wellicht dat @sterredag hierop doelt, dan is 24 uur voldoende. Helemaal als je hem een beetje heen en weer schudt om de boel te helpen. Gewoon goed inpakken van de diepvries waar in dikke deken is dan voldoende, dat blijft wel langer dan 24 uur keihard bevroren.
 

David

Elementary prepper
Mocht je met koelboxen bezig gaan, halverwege stoppen met vullen en een zak ijsblokjes bovenop, koude zakt. Het eerste wat ontdooit zijn de ijsblokjes welke te vervangen zijn daarna pas wat onderop licht...maar überhaupt pas op deze manier werken als er geen andere opties zijn. Risico dat alles begint te ontdooien na 8 uur slapen is erg groot
 

Loreen

Last (wo)man standing
bij okvlees.nl wordt het vlees gewoon met de post bezorgd. Dat vlees zit dan diepgevroren met droogijs in isolatiezakken.
Nou ging ik laatst naar pinkpop toe, en wou ik natuurlijk wel mijn biertjes koud houden. Dus had ik een paar 1,5 liter petflessen gevuld met water, in de diepvries gelegd, daarna zo'n isolatiezak in een kartonnen doos gedaan, flessen ijs erin, biertjes erin, dicht geplakt en in de kofferbak gezet, voor als de voorraad bij de tent op zou zijn (je mocht pp maar 6 blikjes meenemen de camping op)
Het werd dat weekend heel erg warm en de auto stond op een groot veld pal in de zon. Nou had ik 2 dagen gedaan met die 6 blikjes, dus ik kwam pas na 2 dagen weer bij de auto, en toen waren de flessen nog bevroren.

Dus ik denk dat als je iets soortgelijks doet, en dan op een koele plek zet, het ook wel zou moeten lukken?
 

sterredag

Prepper goeroe
Ik kan een 2l melkkan invriezen. Klinkt als een plan.

De reden dat ik dit moet doen is omdat mijn nofrost koelvriescombi toch ijs aanmaakt op de bodem. In alle jaren dat ik dit gedaan hebt is dit nooit voorgekomen.

Vlak voor de verhuizing ineens wel ijs. En nu na de verhuizing weer.

Kan komen doordat deurtje niet goed dicht was. Of bij te snel te vol doen.
En beiden kan gebeurd zijn.

IJs vormt zich op de bodem.
Het kan zijn dat in het systeem wat niet zichtbaar is ook ijs zit. Daardoor niet adquaat reageert.

Dit kan mogelijk opgelost worden door 48 uur uit te laten zodat zeker is dat alle ijsvorming weg is.

Dit schijnt voor mensen echt geholpen te hebben ook. Ook als advies gekregen te hebben van fabrikant
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik kan een 2l melkkan invriezen. Klinkt als een plan.
Ijs zet uit, let daar op, water krimpt steeds tot ergens vlakbij de 0 graden, en als het dus vaste vorm aanneemt zet het weer uit.
Een glazen melkkan zal uiteen spatten misschien, een metalen kan iets vervormen.

Maar wat is de reden van ontdooien? Zit er ijsvorming in de vriezer?
Kak Pak alles goed in met ingevroren flessen water in koelboxen enz enz. dat in de kelder, niet openen, en zet een ventilatorkachel voor je diepvries met de laden er uit en de deur los.
Wedden dat met een paar uur alle ijs uit je diepvries is?
Dan is het zaak om alles goed droog te maken (anders vriest het meteen weer aan), en de boel weer aan te zetten.
Als e.e.a. een half uur aan staat dan gooi je jouw meuk er weer in, opgelost.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Om snel te ontdooien werkt een föhn ook prima. Gewoon in de vriezer leggen. Als het kan wel de deurtjes of lade uit de vriezer halen. Wel de deur dan op een klein kiertje open zetten om oververhitting te voorkomen.
 

Ray

SHTF Expert
Ik zet altijd een pan heet water in de diepvries als ik hem snel wil ontdooien.
Er zullen nog wel tig manieren zijn om dat te versnellen. 48 uur is dus beetje onzin, gewoon ontdooien, droog maken en hij kan weer aan. Dat lukt je wel in een half dagje met dergelijke kunstgrepen, hoef je ook je spul geen twee dagen koud te houden.
 

petroman

SHTF Expert
Olielampie er in ?
Heb er wel eens waxinelichtjes in gezet.
Als het alleen de bodem is: die met de gegeven tips ontdooien.
Kontroleer ook je deurrubber even. Misschien zit daar wat tussen of gescheurd ?
 

sterredag

Prepper goeroe
kan prima versneld ontdooien, maar wie garandeert mij dan dat het ijs weg is op de plekken waar ik het niet kan zien? Dat is min of meer het hele punt eigenlijk. Zou wel minder kunnen dan waarschijnlijk, maar ja hoeveel minder?
 

petroman

SHTF Expert
Je hebt maar weinig garanties in het leven.
Maar als je even bezig bent en de boel ontdooit zal denk ik ook het systeem erachter wel aardig ontdooit zijn.
Wie geeft je de garantie dat 24u genoeg zijn ?
En wat moet er dan nog ontdooien ?
 

sterredag

Prepper goeroe
Je hebt maar weinig garanties in het leven.
Maar als je even bezig bent en de boel ontdooit zal denk ik ook het systeem erachter wel aardig ontdooit zijn.
Wie geeft je de garantie dat 24u genoeg zijn ?
En wat moet er dan nog ontdooien ?

48 uur dus en dat is schijnbaar wat door fabrikant wordt aangegeven en dat zal vast een ruime marge zijn om er zeker van te zijn. Ik weet het niet ben geen techneut, maar kan wel ingewikkeld hiervan afwijken, of het gelezen advies gewoon opvolgen, maar dan moet ik dus wel mijn spulletjes veilig stellen :D
 

Loreen

Last (wo)man standing
OF je probeert het gewoon eerst in een kortere periode, en kijkt dan of je probleem daarna verholpen is. Als dat niet zo is, is er geen man overboord en kan je alsnog je diepvries 48 uur laten ontdooien. Als het dan wel al verholpen is heb je jezelf mooi een hoop geklooi bespaard toch?

Als ik het goed begrijp is het probleem nu in een relatief korte tijd ontstaan, dus zou je er ook vrij snel achter moeten zijn of het wel of niet geholpen heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan