• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

hoe bewaren van blikvoer?

miss-elliot

Survivor
Geen enkel ervaring hiermee maar het eerste waar ik aan denk bij blik is roest.
Gaan blikken (en blikken deksels op glazen poten) niet uiteindelijk roesten?
leuk dat het zo lang houdbaar is maar als eenmaal gaat roesten ben je nog verder van huis.

En het beste plekken om te bewaren is koel en donkere plekken gok ik?
En is het belangrijk deze producten zo koel mogelijk te bewaren of heeft temperatuur geen invloed? (lijkt mij wel maar goed)
Zou diep in de grond (in zakken plastic ofzo) ideale bewaar plek zijn?
in de grond is altijd wel koeler dan erboven gok ik? (ook in de zomermaanden bij 30+)?
In de winter zou het dan wel goed kunnen vriezen en dan weet ik niet wat er gebeurd met het voedsel.
(zou wel heel stom idee zijn besef ik me nu haha)
 

miss-elliot

Survivor
Zeg ga je hier alleen maar vragen stellen ?
Dat mag hoor maar misschien eerst even zoeken en lezen wat er al geschreven is ?
ja zoveel valt er niet te vinden.
- uv licht vermijden (dus donker bewaren)
- koel bewaren (vertraagd oa verouderings proces)
- Blikvoer, glazen potten en flessen met gesteriliseerde waren zijn decennia houdbaar, zolang de blikken of deksels niet verroesten of beschadigen.
Dat is beetje alles wat ik hier hebt kunnen vinden want blikvoer aangaat..
 

Loreen

Last (wo)man standing
Indd koel donker en droog bewaren. Eventuele optie is de blikken insmeren met vaseline of onderdompelen in gesmolten kaarsvet tegen het roesten, maar met een grote hoeveelheid blikken is dat natuurlijk behoorlijk wat werk.
Onder de grond is koel en donker maar verre van droog, en daarmee dus geen oplossing tegen de roestvorming.
 

miss-elliot

Survivor
Indd koel donker en droog bewaren. Eventuele optie is de blikken insmeren met vaseline of onderdompelen in gesmolten kaarsvet tegen het roesten, maar met een grote hoeveelheid blikken is dat natuurlijk behoorlijk wat werk.
Onder de grond is koel en donker maar verre van droog, en daarmee dus geen oplossing tegen de roestvorming.
klopt maar je zou blikken wel in een zak of ton kunnen doen. dat houd het vocht erbuiten.
Maar dan zit ik me af te vragen wat temperatuur verschillen per seizoen doen? heeft dat enige invloed?
 

Niels

Mankinds only hope
Ik zet ze gewoon op schappen in mijn kelder o.a. Zoms zie ik een puntje roest, daar maak ik me niet druk om, maar ik heb veel in glas, dat heb ik nog niet zien roesten.
 

Loreen

Last (wo)man standing
klopt maar je zou blikken wel in een zak of ton kunnen doen. dat houd het vocht erbuiten.
Maar dan zit ik me af te vragen wat temperatuur verschillen per seizoen doen? heeft dat enige invloed?

Persoonlijk denk ik dat in dit geval (als het puur gaat om roestvorming van blik te voorkomen) de voordelen van het onder de grond bewaren (stabielere/koelere temperatuur) niet opwegen tegen de nadelen daarvan (vocht, ongedierte).
Als je het zo goed in kan pakken dat de blikken tegen de elementen beschermd zijn, denk ik dat je het net zo goed zo goed verpakt ergens anders neer kan zetten. Bespaart je de moeite van het graven van een gat (en het risico dat je later niet meer weet waar je het precies begraven had ;) ).

Persoonlijk zou ik alleen voedsel begraven als het is om op meerdere tactische plaatsen voeding te kunnen bewaren, of als het gaat om inkuilen. Maar dat doe je dan weer niet met blik ;)
 

wildemossel

Diehard Prepper
Het is vrij simpel.
Het best kan je zelf "inblikken" ( vragen daarover kan je bij mij of Mayo stellen)
Niet onder de grond of andere gekke dingen, gewoon op een schap, met weinig licht.
Ja na verloop van tijd gaat de voedingswaarde achteruit, maar hé so what als er iets gebeurt?
Dus kan je het beste blikken wat jij lust en rouleren.
Trouwens, als je goed blikt kan het inderdaad decennia lang eetbaar blijven......
En zoals petro al vertelde: je mag best wat meer over jezelf melden :fluit:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Mijn oudste blikken zijn een jaar of 6 oud. Een aantal grote blikken vertonen wat roestplekjes aan de buitenkant op de randen, omdat deze weliswaar in een donkere omgeving staan, maar te vochtig.

Zo nu en dan eet ik zo'n blik zonder problemen. Het zal zeker nog 10 jaar duren eer het echt zal door roesten.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Zorg bij het opslaan van de blikken dat ze de achterwand niet raken. Dit om contactvocht te mijden. Tevens is een werkende radiator in dezelfde ruimte best handig om de temperatuur te regelen. Zorg voor een gordijn of deur voor de voorraadkast.

Bij aanschaf van een blik altijd boven & onderzeide schoon/droogmaken vòòr plaatsing.

Verder gewoon beginnen @Miss-Eliot. Ervaring geeft betere antwoorden dan google

CTM
 

Flos

SHTF Expert
Mijn blikken staan gewoon in mijn kelder. Oudste zijn rond de 8 jaar. Van roest heb ik geen last, wel hier en daar komen de etiketten los.
En dit ook bij de glazen potten. Ik heb nog een geheime opslag daar is het dan weer wat vochtiger. Heb ik de blikken afzonderlijk of per 2 in een plastic zak gestopt. Scheelt weer wat.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Geen enkele problemen met roestvorming hier eigenlijk. Temperatuur en de luchtvochtigheid zijn mooi constant in de voorraad kamer.

De blikken staan bij ons op metalen rekken waar over tafelzijl gespannen is, dus lekker makkelijk schoon te maken.

De enige blikken die soms wat spotting hebben zijn de blikken met zuurkool uit Denemarken
 

petroman

SHTF Expert
Het aller belangrijkste bij het bewaren van blikken is dat ze niet gedeukt zijn! Een klein beetje roest aan de buitenkant kan helemaal geen kwaad. Mijn blikken rouleren gewoon, fifo: first in, first out, en ik heb eigenlijk nooit roest op mijn blikken.

Maar goed dit was dus al een keer opgeschreven bij het blikken roulatie systeem.
Ik snap nog steeds niet goed waarom alles meerdere keren opgeschreven moet worden. Is de zoekfunctie echt zo ruk ?
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Maar goed dit was dus al een keer opgeschreven bij het blikken roulatie systeem.
Ik snap nog steeds niet goed waarom alles meerdere keren opgeschreven moet worden. Is de zoekfunctie echt zo ruk ?
Ja die zoekfunctie werkt imo niet geweldig. Ik heb zelf al dingen opgezocht met een woord dat letterlijk in de titel stond, en nog vond die het topic niet.
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
zijn jullie niet bang om leeg geroofd te worden?
in ww2 werd ook het ene huis naar de andere leeggeplunderd door bijv de Duitse militairen of gewoon weg grote groepen criminelen.
ook nu in het buitenland in oorlogsgebieden gebeurd dit vaak. Ze nemen niet alleen je voedsel mee maar ook autos, traktoren, huisdieren etc.
Je bent als het ware aan het preppen voor de vijand lijkt me.
ik zeg niet dat het zinloos is, maar het opslaan in je eigen kelder/zolder lijkt me niet bepaald handig gezien dat behoorlijk voorspelbaar is.

wat voor temperatuur verschillen kan voedsel in blik hebben?
En zit er kwa houdbaarheid in blik vs glazenpot een verschil? (heb net op een glazen pot met bonen gekeken maar naast een reeks rare getallen kan ik er geen datum op vinden)
Op een blik erwtensoep 2021, dus zeker geen 10 jaar houdbaar, of kan ik dit negeren?
 

AWOL

Prepper goeroe
Je bent als het ware aan het preppen voor de vijand lijkt me.
ik zeg niet dat het zinloos is, maar het opslaan in je eigen kelder/zolder lijkt me niet bepaald handig gezien dat behoorlijk voorspelbaar is.

Beetje meer relativeren denk ik dan. Je prept eerst voor de meest waarschijnlijke scenario's, zoals kortdurende verstoringen van nuts voorzieningen, of wellicht internetbankieren dat een tijdje eruit ligt om welke reden dan ook (sowieso heb je natuurlijk wat cash in huis). En dan pas veel verderop in de lijn de verwachtingen is er een kans op totale anarchie of een wereldoorlog. Als je je toch zorgen maakt dan kun je het beste verspreide caches aanleggen.
 

Richard434

Prepper goeroe
zijn jullie niet bang om leeg geroofd te worden?
in ww2 werd ook het ene huis naar de andere leeggeplunderd door bijv de Duitse militairen of gewoon weg grote groepen criminelen.
ook nu in het buitenland in oorlogsgebieden gebeurd dit vaak. Ze nemen niet alleen je voedsel mee maar ook autos, traktoren, huisdieren etc.
Je bent als het ware aan het preppen voor de vijand lijkt me.
ik zeg niet dat het zinloos is, maar het opslaan in je eigen kelder/zolder lijkt me niet bepaald handig gezien dat behoorlijk voorspelbaar is.

wat voor temperatuur verschillen kan voedsel in blik hebben?
En zit er kwa houdbaarheid in blik vs glazenpot een verschil? (heb net op een glazen pot met bonen gekeken maar naast een reeks rare getallen kan ik er geen datum op vinden)
Op een blik erwtensoep 2021, dus zeker geen 10 jaar houdbaar, of kan ik dit negeren?

Indien er genoeg mensen in (je) omgeving ook preppen, is het gevaar dat jullie als groep alles kwijt raken al en stuk kleiner.
Verder wens ik degene die alles uit mijn huis weet te halen, er heel veel succes mee.. ;)

In WW2 zijn er veel huizen leeggeroofd, maar nog veel en veel meer huizen niet..
De huizen die leeggeroofd zijn, waren vaak van mensen die meer hadden dan ze zouden moeten hebben, of anderszins in de gaten liepen.

Overigens is er waarschijnlijk meer kg aan voedsel van de Duitse militairen gestolen dan andersom.

Maar, en daar kaart je wel een puntje aan, je moet er inderdaad wel voor zorgen dat jouw huis er niet uit ziet alsof er veel te halen is.

Zoals al eerder gezegd, zolang het blik niet bol staat, gedeukt is, of erg geroest, of op een andere manier beschadigd is, is die erwtensoep na 15 jaar nog prima eetbaar..
En na 20 en 25 etc..
 
Bovenaan