• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe draag je een autogordel

Ray

SHTF Expert
Vandaag in het nieuws, draag geen dikke winterjas onder je gordel, hierdoor ontstaat vaak veel letsel: https://nos.nl/artikel/2360299-draag-geen-dikke-winterjas-onder-de-autogordel-waarschuwt-adac.html

Ik kan dit alleen maar onderschrijven, ik wijs al jaren mensen op het correcte gebruik van de autogordel en het heeft mij een keer het leven gered.

M'n pa met z'n buik, heeft nogal de neiging het ding over de buik te hebben liggen en dan scheuren je interne organen kapot bij een botsing met zeer lage snelheid (in het artikel bij 16 km/h getest). Onder die dikke buik, onder de jas en over de heupbotten en dan even strak aantrekken, daar hoort die gordel. Verder moet de bovenkant goed over de schouder liggen en er niet naast, zoals je veel ziet. Anders klap je alsnog met volle kracht tegen het stuur of de voorruit.

Tijdens rijvaardigheids-, en race sessies op de kombaan bij Lelystad heb ik zelf ervaren hoe belangrijk het is dat de gordel perfect aansluit en goed strak zit. Geheid schiet je tijdens dergelijk sessies uit het spoor en zelfs zonder botsing levert dat flinke blauwe plekken op als de gordel niet goed zit. Zo'n vier of vijfpuntsgordel zit meestal goed, maar als je voor de ANWB elandtestjes doet in reguliere auto's moet je echt zorgen dat die standaard gordel goed en aan de onderkant strak zit.

Eenmaal heb ik een mega crash met een auto overleefd, met een oude Corolla uitgeweken, in de sloot beland en in de lengte richting over de kop geslagen met 100 km/h. De bergers waar ik later ging kijken waren stom verbaasd dat ik zelf de volgende dag het wrak kwam bekijken, hij zat dermate in elkaar dat ze zeer ernstig letsel vermoedden. Afgebroken wiel, motorblok wat half uit de auto lag en zowel voor-, als achterkant en een zijkant volledig in elkaar.

Ik had een paar gebroken ribben, vele gekneusde en bulten en blauwe plekken op m'n kop waar ik alsnog het dak heb geraakt. Dankzij het consequent goed gebruik van de gordel is mij erger bespaard gebleven, zelfs in zo'n oude bak zonder airbags en andere veiligheidsmiddelen. De veiligheidskooi en goed gebruikte gordel hebben mij gered. :)
 

drent

Diehard Prepper
Aanvulling hier op, ga goed in je stoel zitten en kijk waar je met je handen bij kan zodat je zo'n lifehamer ding inderdaad kan pakken na zo'n klap. Op de standaard onder je deur voor je stoel plek kan je dat nl echt vergeten met een vastgeslagen gordel om.
 
P

Popeye

Gast
Even iets anders.
Ik verbaas mij regelmatig dat veel mensen nonchalant met maar een hand sturen.
Bij mijn rijlessen heb ik geleerd met twee handen te sturen.
Gelukkig heb ik dat altijd gedaan ( en nog steeds )
Lang geleden kreeg ik een klapband op de A12 en dank zij de goede raad kon ik mijn auto veilig naar de vluchtstrook manoevreren.
 

Ray

SHTF Expert
@drent Ik had die dingen eerder ook altijd ergens in de auto, maar in het Pandaatje zit zo'n Lifehammer Evolution (beste uit de test destijds) nu bij de voet van de binnenspiegel gemonteerd. Het is namelijk ook wel handig als de passagier erbij kan. Omdat ik niet vertrouwde op het enkele schroefje in de bekleding van 't dak daarbij ook dot goede lijm gebruikt.

@Popeye Moderne stuurbekrachtiging, beetje afhankelijk van het type, geven gelukkig veel minder een knal in het stuur dan vroeger. Desalniettemin blijft het goede raad, want met een hand kun je bij lange niet zo nauwkeurig sturen als met twee. Ontwijk je die voetganger met een overmatige correctie en duik je alsnog de sloot in.

In de praktijk heb ik vaak m'n dampertje (e-sigaret) in m'n rechterhand, al dan niet alsnog op het stuur en bij 'onraad' laat ik die gewoon vallen, toch geen brandgevaar.

Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk afstand houden om ongelukken te voorkomen. Laat ze maar invoegen, ervoor duiken, etc, daar ben ik zeer consequent in en dat heeft ook al heel wat ongelukken gescheeld, voor mezelf en de mensen achter me.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Stja, de rijinstructeur die mij had klaar gestoomd voor examen zei toen al geen dikke jas onder de gordel en altijd na trekken. Anders kon je net zo goed geen gordel om doen was zijn argument.

Tijdens de zwangerschap kocht ik dit ding:
10010123_BeSafe_Pregnant-iZi-FIX-768x768.png
En gebruik m nog steeds, de gordel kruipt dan ook niet meer omhoog.
 

Flos

SHTF Expert
Stja, de rijinstructeur die mij had klaar gestoomd voor examen zei toen al geen dikke jas onder de gordel en altijd na trekken. Anders kon je net zo goed geen gordel om doen was zijn argument.

Tijdens de zwangerschap kocht ik dit ding:
Bekijk bijlage 20254
En gebruik m nog steeds, de gordel kruipt dan ook niet meer omhoog.
Dat heb ik mijn dochter ook cadeau gedaan voor tijdens haar zwangerschap.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Omdat ik zoals sommigen wel weten een bewogen jeugd achter de rug heb en de gordel nog niet in alle auto standaard gemonteerd was en zeker niet achteraan heb ik meerdere fratsen meegemaakt met het aldanniet dragen van een auto gordel. En dan heb ik het nog niet op de tientallen bekeuringen om dat we het destijds niet nodig vonden er een te dragen. We reden eigenlijk alleen maar auto omdat onze motorfiets het niet deed die dag of omdat het bar slecht weer was. En op de motorfiets hadden we toch ook geen gordel.
Zo ben ik eens ( 8 aug 1981 ) bij het verlaten van de snelweg uit een auto geslingerd. Ik zat achteraan zonder gordel ( want die waren er niet ) het portier zal wel niet correct dicht geweest zijn met een veel te hoge snelheid ongetwijfeld en ik durf ook niet te zeggen of de chauffeur helemaal nuchter was. Op wat kleerscheuren na en wat blauwe plekken had ik niets en konden we ons nachtelijk avontuur verder zetten.

Met twee van de zelfde vrienden van mijn vorig verhaal zijn we eens ( 15 jan 1982 ) op een blind muur gereden.
Het was 05.10u smorgen en we reden nog niet huiswaarts. Ik zat achteraan en ben als eerste uit het wrak gekropen. Door de opening waar eens de voorruit zat. Het eerste huis waar Ik aanbelde om te vragen of ze een zieken wagen konden bellen stond een man voor mij met een pet en ik weet zeker dat het geen postbode was.
Toen de ambulance aan kwam zijden ze mij dat ik mocht plaats nemen in de zieken wagen. Enkele minuten later was de bestuurder bevrijd en ging de ambulance vertrekken waar op ik de ambulanciers attent maakt dat we met zijn drieën waren.
Onze vriend zat onder de uitgescheurde motor en hij had zijn gordel nog om. Die was door zijn kleren in zijn vel gesneden tussen borstbeen en huid . Hij heeft 32 dagen tussen leven en dood gezweefd.
Dat was ons laatste avontuur met ons drieën door ons toenmalige vriendinnen zijn we uit elkaar gegaan. Ik heb nog steeds contact met hun maar zij onderling niet.
Oja mijn vriend is helemaal goed gekomen en draagt nog steeds geen gordel.
 
P

Popeye

Gast
@Popeye Moderne stuurbekrachtiging, beetje afhankelijk van het type, geven gelukkig veel minder een knal in het stuur dan vroeger. Desalniettemin blijft het goede raad, want met een hand kun je bij lange niet zo nauwkeurig sturen als met twee. Ontwijk je die voetganger met een overmatige correctie en duik je alsnog de sloot in.

Het was begin jaren 80 met een Fiat Panda.:lol:
 
Bovenaan