• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe kan een rvs thermosfles kapot gaan?

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo iedereen,

Het is mij nu al 2x overkomen dat a een paar keer netjes/voorzichtig en lief gebruik van mijn thermoskannen zomaar ineens "lek" gaan en dus de thermoskan aan de buitenkant warm word en dus warmte verliezen.

Ik begrijp niet hoe dit komt gezien ik nooit 1 hebt laten vallen, of iets dergelijks.
Daarnaast zijn het rvs thermoskannen zoals op het plaatje hieronder.
Die kunnen toch nooit kapot gaan, alleen maar gedeukt...

ik heb altijd gedacht dat deze wel hufterproof waren gezien de hele fles van dubbelwandig rvs is gemaakt en niet meer van glas zoals vroeger...

Nou blijkbaar niet dus.:confused:. ik begrijp het niet...
ever...th-strap-silver-black-solid--19543103--hd.jpg

(Bron foto: distributor.golding.eu)

[MOD]Hyperlink even omgezet in foto + bronvermeldig geplaatst.[MOD]
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

drent

Diehard Prepper
Ook zonder vaatwasser kunnen ze stuk. Rvs is geen 100% garantie op nooit roesten, ik heb er daarom wel eens eentje weg moeten gooien. Dacht hema, ikea nooit problemen mee gehad.
 

miss-elliot

Survivor
Niet iedere "rvs" thermos is vaatwasserbestendig las ik net. Zou het dat kunnen zijn?
ik doe ze nooit in de vaatwasser, maar stel ik zou het wel doen, wat dan nog.. het is staal...
ik begrijp ook niet hoe zo'n ding lek kan gaan en ineens warmte door kan laten. Dan is de ruimte tussen de 2 lagen niet meer vacuum ofzo?

ik heb ook zo'n thermos mok, laat ook gewoon warmte door, maar nergens een lek te vinden..
 

Marcov

Prepper goeroe
Hoe kan dat dan? Hoe kan roest vrij staal nou roesten
Omdat het geen roest vrij staal is, maar roest VAST staal. Afhankelijk van de kwaliteit, kan het meer of minder roesten.
Tussen de binnen- en de buitenwand zou een vacuum moeten zitten, waarschijnlijk is dat vacuum weg door een micro lekje in een lasnaad oid.
De vaatwasser gebruikt behoorlijk agressieve middelen om mee schoon te maken. Ik heb me wel eens laten vertellen dat messen er bot van kunnen worden.
Heb het nooit geprobeerd, daar is die set te duur voor.
 

Ray

SHTF Expert
ik heb ook zo'n thermos mok, laat ook gewoon warmte door, maar nergens een lek te vinden..
RVS thermoskannen zijn nu eenmaal niet zo goed als die met een glazen binnenwerk, echt een groot verschil. Dat ze warm worden aan de buitenkant heb ik zelf ook ervaren, al waren dat van die kleintjes van een tientje. Daar bleef de koffie ook maar een paar uurtjes warm in, geeneens echt lekker heet meer.

Wil je perse kunnen voetballen met je thermoskan en moet het compact zijn, kijk eens wat testen na van bv. de ANWB voor een goeie en dan ben je echt een paar tientjes kwijt.

Compacte thermoskannen met glazen binnenkant zijn er niet, 't begint ergens vanaf 1 liter. Bijvoorbeeld deze klassieker, waar je igv breuk een nieuwe binnenkan voor kan kopen: https://www.bol.com/nl/p/stelton-th...ltgh=piIOdQhGCX8GIWeUUydLdw.1.23.ProductTitle

Zelf heb ik een oudje van 1 liter met glazen binnenfles en hele grote opening, ideaal om bv. ook pasta in te koken met minimaal brandstof verbruik, slow cooking met wat tempo, zeg maar.

Daarnaast heb ik een grote Japanner, RVS aan de buitenkant en glazen fles binnenin, die is met kokend water gevuld na 48 uur nog steeds 55 graden. Ideaal op lange autoreizen. Dat is er zo'n eentje met pompje bovenop van 2,2 liter. Veel meer volume uiteraard, maar vooral die dubbelwandige glazen binnenfles doet het 'em. Hij kan rustig omvallen zonder te breken al moet je er niet mee gaan voetballen. Wel duur die dingen nieuw, begint bij de 50, maar 100 euro is voor de betere normaal.

Hier zie ik nog een redelijk betaalbare met glazen binnenwerk:https://cookinglife.nl/thermos-thermoskan-pomp-inox/

Ik scoor ze tweedehands bij de kringloop, al is dat wel zoeken, de meesten zijn slecht. Tip: Je moet er eentje hebben die in Japan gemaakt is, al is het een model met bloemetjes op de buitenkant. Zelf had ik de mazzel voor 6,50 deze hele luxe op te vissen, onderhouden door zo'n bejaard kampeerstel die een halve eeuw met hun spullen doet.

Let op: Beide type kannen uit de links moet je rechtop vervoeren! Kan ook gewoon in de fietstas, maar bij een grote smakker op 't asfalt is er goede kans op breuk.

Veel gemaakte fout bij thermoskannen met glazen binnenkant is het te vast willen aandraaien van de schroef onderop, die de glazen pot tegen het bovenste rubber drukt. Niet doen, als hij net goed sluit is het vast zat, anders breekt hij wel bij de eerste keer omvallen.
 

Erny

Last (wo)man standing
Mijn ervaring is dat rvs goedkope thermoskannen/kannetjes niet goed isoleren. Het worden dan meer kruikjes gezien de buitenkant warm wordt.
Action dus niet kopen! Met een Hema-exemplaar heb ik wel goede ervaring.
Mijn grote "bouw"rvs thermo gaat al +15 jaar mee en houdt de boel lang heet en nog langer warm, goede aanschaf (gedaan nadat mijn glazen thermo's snel sneuvelden.

Heb mij gisteren bij de Xenos laten verleiden (lekkere kleurtjes) om een Aqua Max te kopen voor een tientje. Zou 6 uur heet(of koud) moeten blijven maar heb zo mijn twijfels.
 

petroman

SHTF Expert
Metalen thermoskannen worden volgens mij niet vacuum getrokken tussen binnen en buitenwand.
Maar dat kan per fabrikant verschillen. Stilstaande lucht isoleert ook maar minder.
Glazen dubbelwandige binnenflesses hebben wel een "vacuum"/lage druk binnenkant. Dat komt omdat vloeibaar heet glas in en vorm geperst wordt.
Bij metalen flessen heb je altijd ergens een naad of bodemdop en zoals gezegd een klein productiefoutje kan dan genoeg zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Flos

SHTF Expert
Volgens mij is de kwaliteit van de dop ook heel belangrijk. Toen ik nog ging uit werken had ik er twee. Een voor soep en een voor koffie. En mijn soep werd sneller koud dan de koffie. Volgens mij lag het aan de dop.

@Marcov warm water is sowieso niet goed voor een messnede.
 

miss-elliot

Survivor
RVS thermoskannen zijn nu eenmaal niet zo goed als die met een glazen binnenwerk, echt een groot verschil. Dat ze warm worden aan de buitenkant heb ik zelf ook ervaren, al waren dat van die kleintjes van een tientje. Daar bleef de koffie ook maar een paar uurtjes warm in, geeneens echt lekker heet meer.

Wil je perse kunnen voetballen met je thermoskan en moet het compact zijn, kijk eens wat testen na van bv. de ANWB voor een goeie en dan ben je echt een paar tientjes kwijt.

Compacte thermoskannen met glazen binnenkant zijn er niet, 't begint ergens vanaf 1 liter. Bijvoorbeeld deze klassieker, waar je igv breuk een nieuwe binnenkan voor kan kopen: https://www.bol.com/nl/p/stelton-th...ltgh=piIOdQhGCX8GIWeUUydLdw.1.23.ProductTitle

Zelf heb ik een oudje van 1 liter met glazen binnenfles en hele grote opening, ideaal om bv. ook pasta in te koken met minimaal brandstof verbruik, slow cooking met wat tempo, zeg maar.

Daarnaast heb ik een grote Japanner, RVS aan de buitenkant en glazen fles binnenin, die is met kokend water gevuld na 48 uur nog steeds 55 graden. Ideaal op lange autoreizen. Dat is er zo'n eentje met pompje bovenop van 2,2 liter. Veel meer volume uiteraard, maar vooral die dubbelwandige glazen binnenfles doet het 'em. Hij kan rustig omvallen zonder te breken al moet je er niet mee gaan voetballen. Wel duur die dingen nieuw, begint bij de 50, maar 100 euro is voor de betere normaal.

Hier zie ik nog een redelijk betaalbare met glazen binnenwerk:https://cookinglife.nl/thermos-thermoskan-pomp-inox/

Ik scoor ze tweedehands bij de kringloop, al is dat wel zoeken, de meesten zijn slecht. Tip: Je moet er eentje hebben die in Japan gemaakt is, al is het een model met bloemetjes op de buitenkant. Zelf had ik de mazzel voor 6,50 deze hele luxe op te vissen, onderhouden door zo'n bejaard kampeerstel die een halve eeuw met hun spullen doet.

Let op: Beide type kannen uit de links moet je rechtop vervoeren! Kan ook gewoon in de fietstas, maar bij een grote smakker op 't asfalt is er goede kans op breuk.

Veel gemaakte fout bij thermoskannen met glazen binnenkant is het te vast willen aandraaien van de schroef onderop, die de glazen pot tegen het bovenste rubber drukt. Niet doen, als hij net goed sluit is het vast zat, anders breekt hij wel bij de eerste keer omvallen.

Bedankt voor je informatief uitleg.
Er schijnt dus ook nog kwaliteit verschil te zitten tussen rvs en rvs, kwa vacuum, lasnaden en staal.
nooit aan gedacht.

Je hebt ook nog thermosflessen met stalen binnenkant en plastic (staal like) buitenkant, hoe werkt dat dan?
Daar heb ik een voedselcontainer van, die werkt super (tot nu toe)

Ik moet dus een jappanner hebben met glazenfles..
Niet alle Thermosflessen van het merk Thermos hebben jammer genoeg een glazen binnenfles (zoals uit jou voorbeeld)
maar schijnt wel goed merk te wezen gezien de revieuws
https://www.bol.com/nl/p/thermos-isoleerfles-1-2-liter-zwart/9200000054318574/?bltg=itm_event=click&mmt_id=XcVmrchKn4WNELn3heVf2gAABOI&slt_type=recommendations&pg_nm=pdp&slt_id=prd_reco&slt_nm=product_recommendations&slt_pos=C1&slt_owner=ccs&itm_type=product&itm_lp=2&itm_id=9200000054318574&bltgh=qO-8GI-asbsH-fbWbzVDqw.1_7_8.10.ProductImage


Vraag mij af wat de kwaliteiten zijn van de oude en nieuwe moddelen van defensie zijn.
Iemand ervaring mee?
- oud model: https://dumpboon.nl/winkel/militaria/thermosfles-nld-defensie/
- nieuw model: https://www.militarycollectibles4u....w-in-verpakking-afmeting-30-x-8-cm-origineel/
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik koop nooit meer goedkope thermosflessen met schenkdop, die schenkdop wil ik niet. Thermosfles van Stanley heeft een vaste dop, ja die moet je bij schenken dus opendraaien, maar het blijft wel veel langer warmer.
Wil ik kokend hete koffie of thee dan neem ik klein brandertje mee en zet ik ter plekke koffie of thee.

Dichte dop zoals bij Stanley classic

s-l1000.jpg

,
 

Ray

SHTF Expert
Volgens mij heeft @petroman gelijk dat bij een RVS fles de ruimte tussen de lagen niet vacuum is. Dat is volgens mij ook niet het grote verschil tussen glas en volledig RVS. Lucht is al een geweldige isolator omdat het zo verrekte weinig massa heeft en het verschil tussen vacuum of een beetje lucht zal nihil zijn, weet ik dankzij m'n natuurkunde studie. De voornaamste overdracht van warmte zal via warmtestraling zijn, niet geleiding door dat luchtlaagje heen.

Desondanks zijn die lasnaden bij volledig RVS flessen wel belangrijk, want zodra er vocht bij dat laagje lucht komt, gaat geleiding wel weer een belangrijke rol spelen.

Wel of geen 'makkelijke' schenkdop, zoals @Stuudje terecht aanhaalt, maakt ook flink uit. Zo'n gemakkelijke schenkdop blijft een flink warmtelek, itt een schroefdop.
 

petroman

SHTF Expert
want zodra er vocht bij dat laagje lucht komt, gaat geleiding wel weer een belangrijke rol spelen.
Dat is ook de voornaamste reden om niet de vaatwasser te gebruiken. De kans dat water via via tussen de binnen en buiten fles terecht komt.
Voor de isolatie waarschijnlijk minder van invloed dan het feit dat het "vies" is.
Ook hier speelt de constructie van dop op fles een grote rol.

Zo als bij alle produkten weten wij niet wat de insteek van een fabrikant is geweest om iets te (laten) maken.

Een verkoopkreet als blijft lekker lang warm zegt dus niet veel. Want wat is lekker warm? en na hoeveel tijd ?
Ook defensie zal een bepaalde doelstelling hebben, moet zo lang warm, heet, blijven.
 

Marcov

Prepper goeroe
Zal maar even een tip geven, heb ik hier nog niet gelezen. Misschien wel 2 tips, want het is bijna sinterklaas. Is wel een beetje :off: maar vind vast niemand erg.

1) Verwarm de fles voor. Vul hem met kokend water voordat je hem vult met bv. koffie. In het geval van koude vloeistoffen, doe een paar ijsklontjes bij de vloeistof in de fles.
2) Neem een zo groot mogelijke fles. Dan is de warme (of koude) massa groter ten opzichte van de afkoelende oppervlakte.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ook OpPad en Kassa doen regelmatig thermosflessentest.OpPad koopt meer outdoormerken in voor de test, andere merken dan Kassa dus.

Ik vond deze Primus Trailbreak Ex wel noemenswaardig, omdat het kopje ook dubbelwandig is, en om de twee doppen.
Net als bij de normale Trailbreak thermosflessen zijn de EX modellen gemaakt van hoogwaardig roestvrij staal en geheel dubbelwandig. Zelfs het kopje is dubbelwandig, zodat zelfs na het inschenken uw drankje lang warm blijft! De trailbreak modellen worden geleverd met twee stoppers. Een normale stopper voor maximaal temperatuur behoudt, en een ClickClose stopper. Met de ClickClose stopper kunt u gemakkelijk drinken, rechtstreeks vanuit de fles. https://www.primusshop.nl/primus-trailbreak-ex-thermosfles-1ltr/

Ik heb deze brander mee, Trangia met triangel(of de ooit door een forumlid gemaakte variant daarvan) Die driehoek is plat,neemt weinig ruimte in, de Trangia spiritusbrander kan onderweg in mijn mok.



Triangle[640x480].jpg
 

petroman

SHTF Expert
Voor alles geld dus: zoek reviews, ik zag ook ergens een deens ontwerp, duur, maar diverse mensen vonden de schenkdop, tuit, waardeloos.
Tis maar net wat je belangrijk vind, dat de inhoud heet blijft of goed schenkt, onbreekbaar is , etc.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Waar je ook nog over na kan denken is, wanneer gebruik je een thermosfles echt. Wil je je thermoskan echt de hele dag meesjouwen.
Ik loop met een vriend, en na een paar keer vieze koffie in restaurantjes onderweg wilde ik dat niet meer. Zonde van mijn humeur. Dan is een investering van veertig euro voor een goede thermosfles of brandertje voor "lekkere koffie onderweg" zo terugverdiend.
 
Bovenaan