• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe maak je een boogzaag in de wildernis

Up North

Elementary prepper
Hallo fellow preppers,

Hoewel de meesten bij het samenstellen van hun kit een bijl als onmisbaar zien voor het verzamelen van hout (en eventueel als wapen), is een zaag veel efficiënter. En ook een stuk lichter.
Neem een flink zaagblad (60 cm) mee en je kunt er eenvoudig een goedwerkende tool van maken.

Ik heb een korte video gemaakt en hoor graag jullie ervaringen met tools in the wild!
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Hallo Up North,

Van harte :hi:we hadden al het genoegen,
mooi man je hebt je nog maar net aan gemeld vandaag en je gaat er al direct voor, een mooie start.
Het zou trouwen ook mooi zijn als je je gaat voorstelen om je nog beter te leren kennen, daar zien we altijd naar uit.
Ook hoe je hier bent terecht gekomen.

Mhg,
J.J
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo fellow preppers,

Hoewel de meesten bij het samenstellen van hun kit een bijl als onmisbaar zien voor het verzamelen van hout (en eventueel als wapen), is een zaag veel efficiënter. En ook een stuk lichter.
Neem een flink zaagblad (60 cm) mee en je kunt er eenvoudig een goedwerkende tool van maken.

Ik heb een korte video gemaakt en hoor graag jullie ervaringen met tools in the wild!

Een vijl is toch ergens wel onmisbaar !
Natuurlijk kun je overwegen een minder zware mee te nemen .
Wie was er eerder de Kip .of het Ei haha
In dit geval de Kip ( bijl ) en daarna het complete ei ( beugelzaag ) .
Want laten we eerlijk zijn !
Je had die bijl nodig om het belangrijke onderdeel te maken voor jou Handmade Beugelzaag .

 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Up North

Elementary prepper
:) Ik had het boompje of tak ook met alleen het zaagblad om kunnen krijgen en op maat kunnen maken.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
:) Ik had het boompje of tak ook met alleen het zaagblad om kunnen krijgen en op maat kunnen maken.

Dat klopt .
Maar een Bijl is geen zaag en een Zaag geen bijl .
Beide hebben specifieke eigenschappen die niet met elkaar te vergelijken zijn .
De een kan de ander niet vervangen . Jou Topic titel omschrijft ies anders dan in de tekst verder aangehaald word.
Een bijl is te missen maar niet onmisbaar .
En dat geld ook voor een zaag .
Wel een mooie youtube verwijzing met info .
TOP .

Edit

Zo'n opgerold zaagblad is ideaal !! Lekker licht en praktisch. En met jou Tip een heuse bijdrage .
 

Wafels

Diehard Prepper
@Up North ik vind het altijd mooi als iemand improviseert en zelf maakt maar ik ben het met @frans81
eens dat je die twee niet kunt vergelijken . Een zaag is heel efficient om een boom om te zagen , maar een bijl
werkt toch iets beter om een boom te splijten :D ook eventueel timmeren gaat aanzienlijk beter
met de achterkant van een bijl . Ik denk dat u snapt wat ik bedoel . Ook lijkt het me slimmer om dan een zaag (frame)
alvast te maken .Je kan ze opvouwbaar maken , ze nemen nagenoeg geen plaats in .
zo maar een voorbeeldje , ) .
In de natuur kun je redelijk goed een geschikte tak vinden , maar als prepper in stedelijk gebied is dat aanzienlijk moeilijker
Dus om all round te hebben lijkt mij zo'n opvouwbare zaag handiger .
Overigens een leuke video :cool:
gr will
 

Up North

Elementary prepper
@Up North ik vind het altijd mooi als iemand improviseert en zelf maakt maar ik ben het met @frans81
eens dat je die twee niet kunt vergelijken . Een zaag is heel efficient om een boom om te zagen , maar een bijl
werkt toch iets beter om een boom te splijten :D ook eventueel timmeren gaat aanzienlijk beter
met de achterkant van een bijl . Ik denk dat u snapt wat ik bedoel . Ook lijkt het me slimmer om dan een zaag (frame)
alvast te maken .Je kan ze opvouwbaar maken , ze nemen nagenoeg geen plaats in .
zo maar een voorbeeldje , ) .
In de natuur kun je redelijk goed een geschikte tak vinden , maar als prepper in stedelijk gebied is dat aanzienlijk moeilijker
Dus om all round te hebben lijkt mij zo'n opvouwbare zaag handiger .
Overigens een leuke video :cool:
gr will

Dag Wafel, bedankt! Ik snap wat u bedoelt hoor ;-) Het zijn tools die elkaar aanvullen. Ik zou niet zonder bijl willen! Timmeren met een zaag..... geen aanrader :)

In de natuur, maar ook in stedelijk gebied, zul je als prepper niet gauw een oude eik omhalen zonder professioneel gereedschap. Dus we hebben het over hout van bescheiden omvang. Als je een grote tak of boom hebt met een stam van zeg 4 meter en 20 cm doorsnee, zaag ik die liever in 10 hapklare brokken dan dat ik 10 stukken van 40 cm moet hakken. Zagen gaat echt sneller. En die stukken kan ik direct gebruiken. Want ik heb ook kleiner materiaal voorhanden bij zo'n boom(tak) als aanmaakhout.

Als ik er niet van uit kon gaan dat ik een frame kon maken, zou ik de beugel gewoon meenemen. Weegt evenveel als de onderdelen van een vouw-zaag en direct gebruiksklaar. Door de kromming van de beugel kun je dan ook hout van iets meer diameter aan.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Up North ik zou ook veel liever takken doorzagen dan ze te moeten kappen met een bijl en het liefst zou ik
het geen van beide doen maar gewoon dood hout van een goede grootte zoeken (spaart een hoop energie :D)
Ik vind het wel knap van u dat u zo'n zaag maakt van een tak want ik ben altijd huiverig van die zaagbladen
(erg flexibel en vieze scherpe tand''jes'' die gemene wonden kunnen maken :( ) en om zo'n zaagblad in een tak op te spannen
moet je toch weten wat je doet want als zo'n zaagblad los komt is het niet leuk als je te dichtbij bent :rolleyes:
gr will
 

Myronprps

Prepper goeroe
Hoewel de meesten bij het samenstellen van hun kit een bijl als onmisbaar zien voor het verzamelen van hout (en eventueel als wapen), is een zaag veel efficiënter. En ook een stuk lichter.

je hebt het over hout van bescheiding omvang en ik gok in het algemeen bushcraft doeleinden dan heb ik toch veel liever een bijl dan een boogzaag. Het "oogsten" van kleiner hout voor een vuurtje gaat vele malen sneller (een tik van de bijl en klaar) maar met een bijl kun je hout ook nog eens splijten, hameren eventueel als mes gebruiken en nog veel meer dus dan liever een bijl dan een boogzaag. ik snap ook best wel dat je dan je eigen filmpje niet kan promoten maar bijl lijkt mij vele malen handiger.
 

Up North

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
@Up North ik zou ook veel liever takken doorzagen dan ze te moeten kappen met een bijl en het liefst zou ik
het geen van beide doen maar gewoon dood hout van een goede grootte zoeken (spaart een hoop energie :D)
Ik vind het wel knap van u dat u zo'n zaag maakt van een tak want ik ben altijd huiverig van die zaagbladen
(erg flexibel en vieze scherpe tand''jes'' die gemene wonden kunnen maken :( ) en om zo'n zaagblad in een tak op te spannen
moet je toch weten wat je doet want als zo'n zaagblad los komt is het niet leuk als je te dichtbij bent :rolleyes:
gr will
Dag Wafels, bedankt voor uw reactie. Helemaal mee eens. Als het een tijd erg droog is geweest, kan sprokkelen ook. Meestal ligt dood hout op de grond en is het vochtig of rot.
Als je het blad vastzet met ijzerdraad (eventueel met een ring als je die bij je hebt) zit het goed vast hoor.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ray Mears doet het met hazel:



edit doet de video het nu?
 

Up North

Elementary prepper
je hebt het over hout van bescheiding omvang en ik gok in het algemeen bushcraft doeleinden dan heb ik toch veel liever een bijl dan een boogzaag. Het "oogsten" van kleiner hout voor een vuurtje gaat vele malen sneller (een tik van de bijl en klaar) maar met een bijl kun je hout ook nog eens splijten, hameren eventueel als mes gebruiken en nog veel meer dus dan liever een bijl dan een boogzaag. ik snap ook best wel dat je dan je eigen filmpje niet kan promoten maar bijl lijkt mij vele malen handiger.
Dag Myronprps, ik zou zelf altijd een bijl boven een zaag verkiezen, als het er maar één mocht zijn. Maar dat was het punt ook niet. Ook niet in het filmpje. Ik heb daar nota bene een bijl gebruikt om de tak te oogsten en te bewerken. Bijl en zaag vullen elkaar aan en een zaagblad is dus eenvoudig tot zaag te maken.

De situatie die ik schetste was op basis van wat Wafel vertelde. Dan is een bijl juist niet per definitie handiger. Ik hoef op dat moment namelijk niet te hameren, te splijten of te snijden. En gebruik de tool die het best past bij hetgeen gedaan moet worden: een lange stam met redelijke doorsnede tot kampvuur hout verwerken.
Het "oogsten" van kleiner hout voor een vuurtje gaat vele malen sneller (een tik van de bijl en klaar)
Maar dat is ook zo opgebrand. En ik hou er niet van om 's nachts weer op te staan en slaapdronken in het donker met een bijl aan het werk te gaan. Ik heb het over het verwerken van een lange stam tot brandhout, niet over aanmaakhoutjes van bomen afslaan. Dat doe je met een bijl ;-)
 

Myronprps

Prepper goeroe
Dag Myronprps, ik zou zelf altijd een bijl boven een zaag verkiezen, als het er maar één mocht zijn. Maar dat was het punt ook niet. Ook niet in het filmpje. Ik heb daar nota bene een bijl gebruikt om de tak te oogsten en te bewerken. Bijl en zaag vullen elkaar aan en een zaagblad is dus eenvoudig tot zaag te maken.

De situatie die ik schetste was op basis van wat Wafel vertelde. Dan is een bijl juist niet per definitie handiger. Ik hoef op dat moment namelijk niet te hameren, te splijten of te snijden. En gebruik de tool die het best past bij hetgeen gedaan moet worden: een lange stam met redelijke doorsnede tot kampvuur hout verwerken.

Maar dat is ook zo opgebrand. En ik hou er niet van om 's nachts weer op te staan en slaapdronken in het donker met een bijl aan het werk te gaan. Ik heb het over het verwerken van een lange stam tot brandhout, niet over aanmaakhoutjes van bomen afslaan. Dat doe je met een bijl ;-)

leg dat de volgende keer dan ook in je beginpost zo uit IPV:

Hoewel de meesten bij het samenstellen van hun kit een bijl als onmisbaar zien voor het verzamelen van hout (en eventueel als wapen), is een zaag veel efficiënter. En ook een stuk lichter.

het is maar een idee nu gaat er een boel aandacht naar je openingspost ipv jouw filmpje.

@Dreutel wat een werk als je ook gewoon een bijl mee kunt nemen haha
 

petroman

SHTF Expert
Resumé: een zaagblad is lichter en kleiner om mee te nemen,
maar je hebt een bijl nodig om het boompje voor de zaagbeugel te kappen :cool:
Verder heb je dus ook ijzerdraad nodig begrijp ik.

Aan de andere kant vraag ik mij af of het meenemen van een lichtgewicht kunststof beugelzaag toch niet net iets praktischer is.
 

Flos

SHTF Expert
@Wafels een gesprokkelde tak dus een dode tak zal nooit buigzaam genoeg zijn om een zaagbeugel te maken.
Ook in een van mijn tasjes zit een zaagblad. Je weet maar nooit.
 

Nomad

Diehard Prepper
Deze staat nog op mijn verlanglijstje om te maken:


Gezien het geringe gewicht van een zaagblad denk ik dat het wel verstandig is om er één of twee in de tas te gooien.
Een Bucksaw is al eenvoudig te maken, maar de zaag van @Up North is nog simpeler.

De discussie zaag/bijl is wat mij betreft heel simpel. Je hebt iets van een bijl of machette nodig om te kunnen hakken. Maar als je echt wil bouwen dan is een zaag sneller en kost minder energie. De zaag zul je echter steeds uit elkaar moeten halen, als je snel moet reizen is dat wat minder handig dan een bijl.
 
J

J.J

Gast
Dag Wafels, bedankt voor uw reactie. Helemaal mee eens. Als het een tijd erg droog is geweest, kan sprokkelen ook. Meestal ligt dood hout op de grond en is het vochtig of rot.
Als je het blad vastzet met ijzerdraad (eventueel met een ring als je die bij je hebt) zit het goed vast hoor.

Goedendag ""Beugelzaag bovenal""
Ik geloof dat ik je voortaan Beugelzaag ga noemen.:p:D:eek:
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Deze staat nog op mijn verlanglijstje om te maken:


Gezien het geringe gewicht van een zaagblad denk ik dat het wel verstandig is om er één of twee in de tas te gooien.
Een Bucksaw is al eenvoudig te maken, maar de zaag van @Up North is nog simpeler.

De discussie zaag/bijl is wat mij betreft heel simpel. Je hebt iets van een bijl of machette nodig om te kunnen hakken. Maar als je echt wil bouwen dan is een zaag sneller en kost minder energie. De zaag zul je echter steeds uit elkaar moeten halen, als je snel moet reizen is dat wat minder handig dan een bijl.


Als je wilt bouwen heb je weer iets van een hamer (ongekeerde bijl) nodig voor de wigjes en wat dacht je van tentharingen in een bevroren grond?

De een kan de ander niet vervangen helaas daarom maar van alle twee.
 
Bovenaan