• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe te preppen tegen aardbevingen zoals in Groningen

Hallo!

Ik ben benieuwd naar hoe mensen op dit forum, wonende in het aardbevingsgebied in Groningen, zich voorbereiden en/of weren tegen aardbevingen of andere noodsituaties.
 

Ray

SHTF Expert
Een aardbeving kan ervoor zorgen dat je onverwacht snel je huis moet verlaten en wellicht niet meteen kan terugkeren na de schokken.

Preppers kennen een zogenaamde BOB, Bug Out Bag, met de noodzakelijkheden om 72 uur vooruit te kunnen. Beetje net zoals een hoogzwangere vrouw een tas heeft klaar staan om mee te nemen naar het ziekenhuis.

Een BOB bevat wat kleren, evt. medicijnen (als je die gebruikt), EHBO setje, maar ook je documenten als je ID, etc. Een BOB voor iemand die prept om het bos in te vluchten bij een SHTF zal er heel anders uit zien dan een BOB voor een lokaal incident, zoals dit soort aardbevingen.

Dergelijke aardbevingen kunnen er ook voor zorgen dat de nutsvoorzieningen uitvallen (dus ook de supermarkt, pinautomaten en benzinepomp) en dat is zo ongeveer de basis van het preppen, wat als al dat moois niet meer werkt.

Zowel over Bug Out Bags als het algemene preppen staat heel wat op forum. :)
 

Flos

SHTF Expert
Al woon ik nu niet in een aardbevingsgebied een idee er voor te preppen lijkt mij wel wat.
Ik zou eerst en vooral voor een veilige plek in mijn huis zorgen.
Iets dat bestand is tegen een duwtje meet meer of een uitgang. Dit voor de eerste schok.
En dan ergens in de nabije omgeving. De tuin bv. voor een voorraadje zorgen.
 
J

J.J

Gast
Beste Jett,
Wat leuk een dame er bij, van harte :hi:

Wij wonen aan de rand van stad Groningen, hebben woningen gehad met aardige scheuren, en hebben een keer een beving mee gemaakt dat leek als of er een vrachtwagen tegen het huis reed.
Ook hebben we een woning mee gemaakt waar van de woonkamer vloer een web van scheuren was ook zat aan de zijkant een lange scheur van meters hoog.
Wij hebben ook een BOB met spullen klaarstaan als er wat gebeurd, ook hebben we een T5-campertje met spullen als de nood aan de man is dat we daar in kunnen bivakkeren.

Mhg,
J.J
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Hotel boeken op kosten van de NAM?

Vergeet geen cash in je bob.

Deel 1


Deel 2


Meeste dingen zijn logish, maar je moet er wel even tijd voor maken:

*Ruimte vrij houden onder je bureau of tafel om er zelf onder te kunnen.
*Noodpakketje voor aantal dagen.
(Zaklampje, water, voedsel zoals noedelsoep kan rauw gegeten worden en weegt / kost niets, fluitje, smartphone met radio functie, medicijnen etc, )
* zware spullen zo laag mogelijk plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Ha je bent jong en je wit wat.:oops:
Misschien als vrijwilliger bij de brandweer in Groningen, ze willen de brandweer mensen een aarbevingstrainingen geven daar kan je ook je voordeel mee doen, en ze zorgen wel dat je een top conditie krijgt door trainingen.:D
Als je dat werk dan een tijdje doet kan je ons belangrijke tips geven dan zijn de rollen omgedraaid, hahaha:thumbsup:
 

drent

Diehard Prepper
Ook in je bob : adresboekje met alle telnrs, adressen, etc. (incl. email) en de nummers + polisnummers van je verzekeringen, nummer paspoort/rijbewijs/id-kaart.

In huis : zet de kasten vast aan de muur, zet grendels op de kastdeuren, in elk geval die met breekbare zaken, want meestal zijn die erg scherp als je er overheen moet lopen/kruipen.
 

Dreutel

Prepper goeroe
En iets voor op je hoofd is wellicht ook wel prettig:

9-AJP17000_1.jpg


http://www.maxisafety.nl/jsp-evo-fu...Jns2I2qyXBUIJnQj7gfjy26_kxwt3cQe-gaAhMB8P8HAQ
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
@Jett Ruigrok, welkom op het forum.

Beste tip: verhuizen.
Voorkomen kan je het niet, je kan je alleen verdiepen in wat er gebeurt en wat je dan kan doen. Wel naar buiten, niet naar buiten ?
(Waar) Ben je buiten veilig etc. naar buiten > vluchtkoffer klaar staan ?
Verder is het een groot verschil in wat voor soort gebouw je woont / bent. Oude boerderij van 1800 reageert anders dan een modern betongebouw.

Overigens zou ik buiten niet mien kop "in de grond steken" maar juist alert om mij heen kijken wat er wel of niet op mij afkomt.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

wildemossel

Diehard Prepper
Als het maar even kan ergens anders gaan wonen. Gaat dat niet dan een goed doordachte BOB, en rennen naar een open veld of plein.....
 
Bovenaan