• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoeveel voorraad heeft gemiddelde Nederlander in huis?

Dutchprepper

Elementary prepper
Ik ben nog steeds aan het bepalen hoeveel voorraad ik zal gaan opslaan. Op dit moment heb ik voor 5 personen nog steeds pas voor 2 weken liggen (aan 2000 Kcal p.p.) en schoonmaakmiddelen, naast de lopende voorraad. Ik heb eens een onderzoekje gedaan op niet-preppersites, waar toch het onderwerp voorraad aan bod kwam. Enkele links:

https://forum.viva.nl/eten/wat-heb-jij-altijd-op-voorraad-thuis/list_messages/265903
https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/basisproductenvoorraadkast
https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/in-de-voorraadkast

Het verwonderde me dat veel mensen toch wel het e.e.a. op voorraad hebben liggen. Geen 3 maanden, maar zo'n 50% op deze forums hoeft, schat ik, minimaal 2-3 weken geen boodschappen te doen. De andere helft kiest bewust voor bijna dagelijks boodschappen en kunnen slechts enkele dagen vooruit. Maar mijn indruk is dat, gemiddeld gezien, elk huishouden zo'n 10 dagen vooruit kan, voordat de situatie nijpend wordt. Maar, zoals ik al zei, het varieert tussen 1 en 28 dagen.

Mijn vraag is: Wat denken jullie dat Nederlanders gemiddeld aan voorraad in huis hebben (in dagen)?

Bepaalde groepen zijn echter risicogroepen: jongeren onder 35 jaar (wonen vaak in de stad, dicht bij supermarkt, weinig plaats), gezinnen (lastiger om voorraad op te bouwen voor meer mensen) en carrieremensen (vaak uiteten, denken vaak in just-in-time termen: halen als het nodig is). Oudere mensen en ik vermoed ook allochtonen (zeker die als eens crisissituaties hebben meegemaakt), zullen minder kwetsbaar zijn. Maar ook verwacht ik dat er gedeeld zal gaan worden (zou ik misschien ook doen voor een deel).

Daarnaast bedacht ik me kan de voorraad 7 dagen verschillen, afhankelijk van het 'haalmoment'. Breekt de noodsituatie uit als ik net boodschappen heb gedaan voor een week, heb ik 7 dagen extra. Breekt de noodsituatie één dag eerder uit, heb ik 6 dagen minder. Op een maand voorraad scheelt dat natuurlijk behoorlijk (30 of 37 dagen voorraad).

De reden waarom ik het wil benoemen: ik wil natuurlijk pas beginnen aan mijn veiligheidsvoorraad op het moment dat in de rest van het land gemiddeld gezien de voorraad op is. Want op dag 1 van de noodsituatie zal de supermarkt wel worden leeggetrokken, maar vermoedelijk is het daarna een heel aantal dagen rustig (want er is nog genoeg), voordat pas de echte noodsituatie begint. Dus vermoed ik dat ik dus in principe 16 dagen erbij moet tellen (10 dagen voorraad gemiddelde NL'er + 6 dagen om risico uit te sluiten dat ik net een dag te laat ben met boodschappen doen).

Hoe denken jullie hierover en wat is jullie redenatie achter jullie streefdoel qua voorraad?
 

Mayo

Last (wo)man standing
De meeste mensen die ik ken hebben gemiddeld voor 3 dagen alles in huis. Dus, voor ontbijt, lunch en avondeten.
Daarnaast hebben ze redelijk veel aangebroken potjes en pakken van vanalles, zoals macaroni, ontbijtgranen, broodbeleg, pannenkoekmeel, soep, pak toastjes, aangebroken pak melk, flessen limonade, half krat bier, en het een en ander in de vriezer: patat, frikandellen, spinazie a la creme, ijs. Daar kunnen ze wel een paar dagen van eten (zolang er stroom/gas is), maar niet zoals ze gewend zijn.
(ja, ik weet het: ik ben nozy en snuffel in keukenkastjes :lol:)

Hangt er wellicht inderdaad wel aan bij wie je in de kast kijkt ;) Ik ken voornamelijk alleenstaande ouderen met een AOW-tje, alleenstaande jongeren en gezinnen met jonge kinderen: de eersten hebben geen geld om een flinke voorraad in te kopen en gebruiken het (dagelijkse) winkelen als sociaal moment (kopje koffie bij de AH), de tweede groep heb ik noog nooit zien koken en leeft voor zover ik kan zien van de frituurpan, de chinees, de pizzaboer, etc. De gezinnen met jonge kinderen die ik ken eten 'gezond' van de Ekoplaza en dus is het meeste vers= slecht te bewaren.

Afhankelijk van de situatie schat ik in dat de meeste mensen NIET op dag 1 naar de winkel racen om de vakken leeg te trekken. Men zal er in 1e instantie van uitgaan dat morgen alles weer 'normaal' is en alleen de gewone boodschappen doen. Misschien een blik soep 'voor t geval dat'. Pas als het een aantal dagen langer duurt en/of de media paniek gaan zaaien over mogelijke tekorten en langdurige ellende zullen mensen meer in gaan slaan, schat ik zo. En dan nog: ik heb zo mn twijfels over de keuzes die dan gemaakt zullen worden... Ik verwacht dat mensen eerder méér zullen kopen van wat ze gewend zijn, plus misschien wat blikvoer.

De meeste mensen hebben nog nooit een noodsituatie meegemaakt en hebben geen idee wat ze moeten doen!
We hebben geen orkanen, aardbevingen, vulkanen, geen moesson met jaarlijkse overstromingen, geen bosbranden die steden bedreigen, niks!
De bevolking is in slaap gesukkeld en wordt zoet gehouden door de overheid met de berichten dat het in Nederland veilig is en je niets kan overkomen.
Hongersnood, dat is iets van landen in de 3e wereld, toch? :eek:
Zelfs de mensen die ik ken die wel eens gaan kamperen gaan tegenwoordig naar een kant&klaar-staande caravan in Frankrijk, waar alles voor je geregeld is en je dus niks hoeft mee te brengen behalve je kleding.. Kampeerspullen hebben ze dus ook niet.
En behalve de ouderen, die 1 of 2x per maand geld uit de muur halen, heeft bijna niemand die ik ken contant geld in huis.

Als prepper kun je volgens mij gebruik maken van de voorsprong die wij hebben en op dag 1 juist wél nog je slag slaan. Op de dagen erna (als iedereen gaat 'inslaan') kun je die dingen kopen die niemand wil. Contant geld is daarbij dan een pré ;) (Winkelen als de stroom 'stottert' of uitgevallen is zal soms nog even kunnen als je contant kunt betalen).
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Heb nu geen zin in rekensommetjes, maar hier is de dagelijkse voorraad, met wat creativiteit, ruim voldoende voor 2 weken voor mij en 3jarige. Wel puur voeding, geen luxedrinken ofzo, en na een aantal dagen/max week zullen het wel wat kalere maaltijden zijn, dus puur rijst/pasta oid met bijv. wat kruiden, sausachtig iets en misschien nog wat vlees. Maar daar komt natuurlijk dan de noodvoorraad om de hoek kijken :)
Daarvan zou mijn doel een maand zijn voor 2 volwassen/2 kind, dan zit ik voor 2 maanden goed als ik alleen met zoontje ben, en is er ruimte voor een noodlogee (ex die nét kind ophaalt of brengt bijv. , of straks een schoolvriendje die net hier is komen spelen, etcetc). Zou zijn ja, ik zit er nog lang niet aan, en heb soms dat ik het toch noodgedwongen ietwat aanspreek om een paar laatste dagen te overbruggen.
De redenatie achter het streefdoel? Hmm, buitenom bovengenoemde, dus rekening houden dat door de omstandigheden je met meer man in huis zit, heb ik toch wel de insteek 'hoe meer hoe beter', geboren uit weten hoe het is om op blanco rijst of pasta te leven met misschien met mazzel een blikje mais erbij. Zorgen om eten kunnen behoorlijk aan je vreten, dus die zorg wil ik in een crisissituatie gewoon NIET erbij hebben.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Waarom zou je willen kijken naar degemiddelde voorraad van de Nederlander en niet gewoon je eigen plan trekken?

:off:Viva forum?:p:off:

Het beste is je eigen plan te trekken door jezelf een aantal vragen te stellen omtrent het preppen. Waarom, wat en hoe ...

Daarnaast heb je natuurlijk wel wat aan cijfers van bijvoorbeeld het Nibud als je wilt bekijken hoeveel jij uitgeeft aan je boodschappen. Deze cijfers zijn van 2018.

Screenshot_20181220-143511_Chrome.jpg

Nu je weet wat de gemiddelde Nederlander uitgeeft, kun je kijken hoe jij het doet gemiddeld.

Verder kun je tot wel 1400€ per jaar besparen op je boodschappen door slim in te kopen. Voorraad spullen en langer houdbare spulletjes koop je uitsluitend in de aanbieding en hiermee bespaar je jezelf een hoop geld. Met dit geld kun je je preps bekostigen en de jouw gewenste voorraad op peil brengen.:thumbsup:

Als ik een schatting zou moeten doen dan zou ik zeggen dat de gemiddelde Nederlander een voorraad van 1 tot 2 weken heeft hooguit aan boodschappen.

Maar water en een waterfilter....:( een dikke fail denk ik.
 

Dutchprepper

Elementary prepper
@Harry Nack Waarom ik wil weten wat de Nederlander gemiddeld op voorraad heeft? Voorbeeld: Stel, ik heb 1 maand voorraad liggen en de gemiddelde Nederlander heeft 2 weken op voorraad liggen. De noodsituatie breekt aan waarbij we allemaal aan onze voorraad beginnen. Op het moment dat de gemiddelde Nederlander door zijn voorraad heen is, heb ik ook nog maar 2 weken over. Wat dus betekent dat ik dan maar 2 weken (effectieve) noodvoorraad heb liggen en niet 1 maand. De voorraad in dagen van de gemiddelde Nederlander moet je dus van je voorraad aftrekken om aan je effectieve veiligheidsvoorraad te komen. Daarom is het handig als je weet of men gemiddeld 3 dagen, 3 weken of 3 maanden heeft liggen. Maar het maakt idd niet uit zodra je 2 jaar voorraad hebt liggen.

Wordt een interessante (hypothetische) vraag: Wat nu als iedereen dit forum zou lezen en vervolgens een voorraad van 6 maanden inslaat? Zou je daar dan nog overheen willen gaan met nog meer voorraad?

@Mayo Ik denk dat als er geen stroom/gas is, er tijdelijk even paniek uitbreekt. Maar veel mensen hebben bv. een barbecue, houtkachel, campingkookstel,... Ik verwacht dat mensen vrij snel wel een manier vinden om alles te bereiden en anders gaan ze gauw genoeg naar papa. Maar als de voorraden op zijn (of de gasfles leeg of de kolen op), dan wordt het lastiger natuurlijk. En water... eigenlijk niet zo over nagedacht. Heb 48.000 liter liggen (zwembad) en nog 5 kilo chloortabletten. En anders een flinke beek in de buurt (en een waterfilter op zolder van een trekking 2 jaar geleden). Dat water loopt wel los. :thumbsup:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Dutchprepper

Heel Simpel !

Je hebt nooit genoeg vind ik . Je weet namelijk nooit wat voor situatie er aan komt en hoelang die aanhoud .

Gezien er geplunderd kan worden is het derhalve ook wel nuttig om meer dan de gemiddelde :confused: Nederlander in bezit te hebben :hug:.

Met zo'n insteek is het ook verstandig niet alles op 1 plek te bewaren :rolleyes:

Edit

De Gemiddelde Nederlander moet eigenlijk De Gemiddelde Prepper zijn ;)

De Gemiddelde Nederlander staat namelijk totaal niet stil bij wat er zoal kan gebeuren .
Het woord Anticiperen is hun ook vreemd :eek:
 

Mayo

Last (wo)man standing
@Dutchprepper

Ik maak zelf onderscheid tussen de 'voorraad' en de 'lopende voorraad' ;)
Zodra iets naar de keuken of een koelkast verhuist dan trek ik het van mijn 'voorraad' af, ook al maak ik het niet direct helemaal op.
Begrijp me niet verkeerd: mn keukenkastjes zitten vól en ik heb zowel in de keuken als de garage een koelkast staan.
Ook de inhoud van mijn vriezers tel ik niet mee als 'voorraad': zodra de stroom wegvalt zal ik het meeste niet langdurig kunnen bewaren (is ook veel vlees).
Maar, zolang er stroom is kan ik ca een maand leven van de lopende voorraad, zonder dat ik gedwongen de deur uit moet.

De gemiddelde nederlander zal vaak niet meer hebben dan lopende voorraad. Échte 'voorraad', waar je in principe niet aankomt behalve bij SHTF (en om te rouleren) hebben alleen mensen die er bewust mee bezig zijn.

Een barbecue, houtkachel, campingkookstel? Nah, in mijn wijk zijn er ca 4 houtkachels/openhaarden (kun je ruiken als je buiten loopt :D), bbq's misschien wat meer maar ook niet veel (kon je afgelopen zomer goed waarnemen) en campingkooktoestellen zijn, verwacht ik, al helemaal schaars. De mensen in mijn wijk zijn veel alleenstaande ouderen, mensen met kleine kinderen (' groene yuppen') en studenten/jong volwassenen.

Het zal ongetwijfeld afhangen van waar je woont. Buiten de Randstad zal het vast makkelijker zijn en hebben mensen meer in huis. Hier heb ik binnen een straal van 10 minuten lopen 5 supermarkten, iets van 14 restaurants, een afhaal chinees, 2 afhaal thai's, 3 snackbars en 2 afhaal pizzeria's... Alles is 7 dagen per week open, ook op feestdagen. Dan is de verleiding wel erg groot om daar op te 'vertrouwen' en niet van alles in huis te hebben...
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Dutchprepper, ik begrijp je gedachtengang nu inderdaad. Maar gemiddeld is een erg lastig begrip. Er zijn dus mensen met nauwelijks voorraad en mensen met maanden/jaren. Die geen voorraad hebben zullen als eerste gaan zoeken.

In jouw geval zou ik de demografische gegevens van je omgeving goed bestuderen. Woon je in een relatief arme wijk waar mensen weinig te besteden hebben, dan zal de voorraad over het algemeen beperkter zijn. Woon je in een middenklasse wijk, dan zijn de meesten al beter voorbereid. Zo kun je ook andere democratische gegevens meenemen, leeftijd, etniciteiten, gezinssamenstelling etc.

@frans81, wat mij betreft heb je gelijk. Ik werk momenteel naar een ruimte toe waar ik voor meerdere jaren voorraad kan opslaan. Ook al zou er nooit wat gebeuren, het is een soort verzekeringspolis voor mijn familie. We kunnen het later alsnog opeten en veel producten zullen alleen maar duurder worden door inflatie of tekorten. Neem alleen maar al de btw verhoging van 6 naar 9 procent per 1 januari. Bij de bank krijg je geen 3 procent meer op je geld.:D
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Dutchprepper

Elementary prepper
@Mayo Klopt, ik heb idd nu 16 dagen 'echte' voorraad en daarnaast dus lopende. Maar ik woon in een dorp (ver van de Randstad) met één super en een stad vlakbij (5km) met een stuk of 12 supers. Een houtkachel heeft iedereen in de straat hier, barbecue ook. Campingkookstel misschien iets minder, maar veel hier hebben ook een caravan. We hebben allemaal behoorlijke tuinen (grote moestuin is mogelijk), fruitbomen en bos achter ons. Misschien merk ik wel helemaal niks als er buiten onze straat iets gebeurt. :D
Alleen in de rest van de buurt is het wat minder dik gezaaid, denk ik. Maar ik denk doordat er maar 1 supermarkt is hier, dat de meeste mensen wekelijks boodschappen doen i.p.v. dagelijks. Dat scheelt in principe al gemiddeld 3 dagen.
 

petroman

SHTF Expert
Woon je in een relatief arme wijk waar mensen weinig te besteden hebben, dan zal de voorraad over het algemeen beperkter zijn. Woon je in een middenklasse wijk, dan zijn de meesten al beter voorbereid.

hhmm, interessante gedachte, ik bekijk het andersom.
Rijke mensen hebben alles al en pakken gewoon de auto en gaan schoppen.
Armere mensen zijn meer afhakelijk van aanbiedingen en kopen dan toch relatief meer, bewaren meer en zijn zuiniger.

Meer geld geeft wel meer mogelijkhied maar kan ook lui maken.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
@DutchprepperWoon je in een relatief arme wijk waar mensen weinig te besteden hebben, dan zal de voorraad over het algemeen beperkter zijn. Woon je in een middenklasse wijk, dan zijn de meesten al beter voorbereid.
Hier zou ik toch niet te snel vanuit gaan, juist mensen met weinig te besteden gaan eerder voor aanbiedingen als 2voor1 etc, juist omdat ze weten dat ze (soms) moeilijk zitten wordt er vaak wel geprobeerd iets aan voorraad voor zulke tijden te hebben, waarals de 'rijken' eerder een instelling hebben van 'ach, eten is op, we bestellen wel/gaan uit eten oid of kopen per dag waar er die dag zin in is want het geld is toch voorhanden.

Edit; oh @petroman was me net voor
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@petroman en @ReadyMom, ik denk juist andersom. Echt rijken ken ik er maar een paar van maar ik ken veel middenklassers.

De meesten hebben grote vriezers of zelfs een koelcel. Ook zie ik veel voorraad kelders met niet alleen maar wijn.:rolleyes: er hangen worsten, hammen en andere houdbare producten.
 

Mayo

Last (wo)man standing
@Dutchprepper

Interessant! Ik merk dat ik onbewust 'de gemiddelde nederlander' inderdaad invul met de regio en zelfs wijk waar ik woon :cool:
Is op zich ook terecht, want afhankelijk van de situatie ter plaatse zullen de mensen anders reageren, net zoals @Harry Nack al zegt.

De echte gemiddelde nederlander zal dus niet bestaan of, als je het totaal bij elkaar optelt en deelt door (wat is het?) 10 miljoen huishoudens, dan krijg je in bijna alle gevallen een heel vertekend beeld.

Voor mij is de mogelijkheid om nog ergens iets te 'scoren' veel groter dan bij jou: ik val zowat over de supermarkten en restaurants. Bij jou zullen mensen meer in huis hebben en langer voor zichzelf kunnen zorgen :)
Misschien moet je gewoon in huis halen wat je kunt betalen, wat je kwijt kunt aan ruimte en waar je je goed bij voelt. ;)
 

ReadyMom

Prepper goeroe
@Harry Nack Ahja, dat kan wel, puur mijn gedachtengang, maar zal vermoed ik wel uit een andere grondslag zijn; arm uit noodzaak (dus veelal ook meer de basic noodvoedselzaken), middenstand meer uit gemak/tijdswinst/luxe (ja, tuurlijk ook uitzonderingen die ook gewoon onontdekte preppers zijn, of fanatiek in de keuken...)

Verder sluit ik me vooral aan bij @Mayo , doe je eigen ding @Dutchprepper , die 'gemiddelden' (bij jou in de buurt) zijn ook aan zóveel factoren onderhevig, als je dat steeds bij moet gaan houden en je voorraden daarvan af moet laten hangen kan je bezig blijven
 

Flos

SHTF Expert
Het gaat hier niet over mijn prep systeem, maar ik reageer toch maar.
Vandaag kom ik in de Colruyt naar het schijnt de goedkoopste Belgische supermarkt. Staat er een winkelkar midden in een wandelgang blijkt die van een bekende te zijn. Ik zij Pol je staat hier de helft van het mooie weer af. Waarop hij zij sorry ook de voorraad komen aanvullen ? Ik zij nee ik kom hier dagelijks. Nu kan ik er van uit gaan dat Pol ook een voorraad heeft. En voor minder op te vallen doe ik elke boodschappen of toch bijna elke dag.
Vooral voor de aanbiedingen in al de supermarkten bij ons hier in de gemeente.
Als je rouleert met jou voorraad moet je die inprencipe alle dagen aanvullen. Toch.
 

Mayo

Last (wo)man standing
De meesten hebben grote vriezers of zelfs een koelcel. Ook zie ik veel voorraad kelders met niet alleen maar wijn.:rolleyes: er hangen worsten, hammen en andere houdbare producten.

Ah ja, maar in mijn optiek vallen die grote vriezers en koelcellen (kwijl kwijl! :p) onder de lopende voorraad: zodra de stroom uitvalt en je hebt geen generator dan kun je de inhoud al snel weggooien ;) Mits het geen winter is en je in Alaska woont ofzo :D
Dat valt dus niet onder de (nood)voorraad.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Als je rouleert met jou voorraad moet je die inprencipe alle dagen aanvullen. Toch.

Nee dus. Mijn 'lopende voorraad' fluctueert. Ik maak graag gebruik van aanbiedingen en soms moet je daar even op wachten ;)
Áls ik dan koop dan gaat het nieuwste de voorraad in (om te rouleren) en een gelijk aantal/hoeveelheid met de oudste datum gaat de 'lopende voorraad' in.
Maar dat is dus niet elke dag/ elke week.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb soms nauwelijks voorraad meer van een product omdat het nog niet in de aanbieding is geweest. Dan merk ik wel aan mezelf dat ik er zuiniger mee om ga.:oops:

Verder ben ik in de loop der jaren meer "luxere" producten gaan preppen die ik lekker vind.:eek:
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Sowieso is 'preppen wat je lekker vind' een heel goed advies wat zeker in de 'prep 101' moet staan :) Zit je in een crisissituatie, heb je alleen maar eten staan wat je tegenstaat...lekker voor het moraal hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Bovenaan