• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoeveel zilver heb je nodig?

Jack72

Elementary prepper
Stel: er breekt terug een grote depressie uit zoals 90 jaar geleden? Hoeveel zilver zou je moeten hebben per persoon om vlot te overleven? 1 kg, 10 kg, 20, 50, ... of 200 kg of ...? En in welke eenheden? Silver eagles of maple’s van 1 Toz of zilveren guldens van 4,68 gram zuiver zilver? Greetz
 

Ray

SHTF Expert
Jaren dertig ellende duurde hoelang?
Stegen de prijzen of daalden ze juist?
Hoeveel verbruik jij en eventueel je naasten?

Daar kan ik denk ik, weinig zinnigs over zeggen, maar zou je toch wel een beetje zelf moeten kunnen uitrekenen en inschatten.

Zelf zou ik het liefst 51,9 miljard troy ounce willen, want dat bezit ik alle zilver die ooit is opgegraven. :D
 

PBear

Mankinds only hope
Jaren dertig ellende duurde hoelang?
Stegen de prijzen of daalden ze juist?
Hoeveel verbruik jij en eventueel je naasten?

Daar kan ik denk ik, weinig zinnigs over zeggen, maar zou je toch wel een beetje zelf moeten kunnen uitrekenen en inschatten.

Zelf zou ik het liefst 51,9 miljard troy ounce willen, want dat bezit ik alle zilver die ooit is opgegraven. :D
Dat weegt grofweg 1,6 miljoen ton. Is je huidige woning groot en sterk genoeg om zo'n prepvoorraadje op te bergen :eek: ?
Maar alle gekheid op een stokje, als een valutacrisis uitbreekt en je tegen de huidige prijs hebt ingekocht, dan denk ik dat je voorraadje edelmetaal de huidige waarde redelijk kan verzekeren. Ofwel de prijs die tijdens zo'n crisis in valuta betaald moet worden, groeit mee met de geldontwaarding. Dat blijkt al aardig op te gaan met de inflatie over de afgelopen eeuwen.
Goud en zilver worden ogenschijnlijk steeds duurder, maar in feite houden die hun koopkracht. Het zijn valuta zoals euro en dollar die steeds minder waard worden. Afgezien van wat fluctuaties zo nu en dan, veroorzaakt door manipulatie van de prijzen voor edelmetalen. Het beleid van de ECB om te streven naar 2% inflatie zorgt ervoor dat ongeveer elke generatie (30 jaar) de waarde (koopkracht) van ons "geld" halveert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@Jack72 toch, dat hangt toch van zoveel factoren af.
De recessie van toen was de opmaat naar de tweede wereldoorlog. Persoonlijk weet ik niet of ik(op mijn leeftijd) zin heb om zoiets mee te gaan maken. Dus heb ik naast zilver ook andere middelen nodig. (en ook dat hangt natuurlijk van meerdere persoonlijke factoren af)
 

Ray

SHTF Expert
Qua keuze van de Eagles (ook Canadese Maples, Oosterrijkse Philharmonikers) of oud Nederlands muntgeld zou ik voor die oude munten gaan.

Beiden types, bijna puur zilver of de 72% van het oude muntgeld, worden zeer goed herkend en op waarde geschat hier en ons omringende landen.

Alleen betaal je voor die mooie verzamelaars munten 21% extra BTW bij aanschaf, terwijl de oude munten worden gezien als grondstof en je alleen voor het zilver betaald, zonder BTW.
 
Ik kies bewust voor nieuwe munten als het om een shtf-scenario gaat. Met name Canadese ML en Oostenrijkse PK's. Nieuwe munten, zuiver op gewicht, herkenbaar en betrouwbaar.

Mijn persoonlijke ratio zilver vs goud is ongeveer 33-1. Ik zal zilver aankopen wanneer de gelegenheid zich voordoet. Zit nog wel groeipotentie in. De koers van zilver staat gezien de historie te laag tov goud.
 

Ray

SHTF Expert
Je hebt gelijk @Havenplaats dat die munten echt wereldwijd worden herkend. Omdat het ook nagenoeg 100% zilver is het zelfs eeuwen in de toekomst precies duidelijk is wat hun waarde is. Persoonlijk als armoedzaaier, vind ik 21% extra wel een dingetje.

Mijn hele zilver voorraad bestaat uit twee zilveren tientjes die ik al had voor ik ooit van preppen gehoord had en daar is nog zo'n lelijke kop van Willem Alexander bijgekomen die ik cadeau kreeg. Had ik een kilo liggen, ging het in de verkoop want nu aangenaam leven is ook wat waard en die dure schoenen van me zijn alweer aan vervanging toe en de bril (9 jaar oud) en de koppelingsgroep van de Panda. :( Vandaar ook mijn offtopic en grappige opmerking over de gehele wereldvoorraad. :D
 

Battletanker

Senior Prepper
Ik stack al Jaren zilver vind t mooi en ziet het als n andere manier van sparen.
Als je eenmaal n langere tijd spaart krijg je feeling voor de munten die zeldzamer gaan worden door bv hun oplage.
Toen de Queens beast serie begon kocht ik gelijk 7 stuks van de eerste en de tweede enz voor rond de 30 euro per stuk ( 2 troy ounce).
De 2e uit de serie staan nu gemiddeld voor 100 euro te koop...
Mocht de markt volledig instorten heb ik alsnog m'n pure zilver :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Candyman

Diehard Prepper
Hoeveel heb je nodig, dat is wel een interessante vraag.
Als je nu 50.000€ per jaar uit geeft, heb je dan per jaar voor 50.000€ aan edelmetaal nodig om rond te komen bij een crisis?
 

petroman

SHTF Expert
Als je nu 50.000€ per jaar uit geeft, heb je dan per jaar voor 50.000€ aan edelmetaal nodig om rond te komen bij een crisis?
Wat denk je zelf ?
Ik denk dat je waarschijnlijk:
A) geen baan meer hebt.
B) alles xkeer zo duur wordt
C) niemand weet wat er gebeurt want wat is "een" crisus ?
Maar ga er van uit dat alles duurder wordt dus je hebt in ieder geval meer nodig.
 

Candyman

Diehard Prepper
Wat denk je zelf ?
Ik denk dat je waarschijnlijk:
A) geen baan meer hebt.
B) alles xkeer zo duur wordt
C) niemand weet wat er gebeurt want wat is "een" crisus ?
Maar ga er van uit dat alles duurder wordt dus je hebt in ieder geval meer nodig.


Wat ik zelf denk is dat het geld wel minder waard kan worden maar edelmetalen blijven relatief hun waarde houden.
Tenzij er erg veel schaarste is.
 

martin

Mankinds only hope
Als je nu 50.000€ per jaar uit geeft, heb je dan per jaar voor 50.000€ aan edelmetaal nodig om rond te komen bij een crisis?

Dat zal iets ander verlopen
Stel er komt een flinke crisis dan is het geld sowieso niks meer waard.
Dus die 50.000 euro kan je dan net gebruiken om 1 brood te kopen in de beginfase.
Hierna kan je die 50.000 euro gebruiken om de kachel aan te steken.

Het zilver zal wel een aanzienlijke ruilwaarde hebben.
Je zal met 1 zilveren gulden bij een boer bijvoorbeeld 1 liter melk kunnen kopen of 12 eieren en afhankelijk van de situatie misschien wel 10 liter of 120 eieren want die boer heeft liever 1 zilveren gulden dan een bankbiljet die niks waard zal zijn.
In detail is het in ieder geval zeer lastig te voorspellen maar als ik mag gokken zou ik gaan voor 2 kilo aan oude zilveren munten en het daar bij laten.

https://www.thesilvermountain.nl/nl/2-kilo-nederlands-muntgeld

Goud is sowieso niet te hanteren tijdens ene crisis en 50.000 euro aan zilver lijkt me ook een beetje onzinnig. Dan zou ik die 49.000 euro spenderen aan leuke dingen waar je nu iets aan hebt.
 

Preppertt

Senior Prepper
Ach ja. Misschien interesseert het die boer wel helemaal geen reet of jij zilver hebt en wilt hij zijn kippen wel ruilen tegen voer voor zijn koeien. Kom jij aan met je zak zilver. Laat staan dat de gemiddelde boer weet hoeveel jouw zilver op dat moment waard is.

Zilver is een beveiliging tegen inflatie en waardeverlies. Niks meer en niks minder. Als de euro straks niks meer waard is zal er een ander betaalmiddel op de markt komen tegen een nieuwe waarde. ALS deze nieuwe valuta gekoppeld wordt aan goud/edelmetalen in het geheel, kun je met een voorraadje zilver of goud en voorsprong hebben op anderen door je zilver in te ruilen tegen de nieuwe valuta.

Ik zie niks in zilver of goud als betaalmiddel. Daardoor zijn er veel te weinig mensen die het in bezit hebben, en dan nog ligt het overgrote deel in kluizen opgeslagen (vaak niet eens in het thuisland van de eigenaar). Ga jij je zilver maar eens vanuit een kluis in Canada hier heen halen tijdens een crisis. Vaak zijn dat nog baren ook, die moet je vervolgens eerst gaan omsmelten in kleinere hoeveelheden, als je er al mee kunt betalen en de ander weet hoeveel het waard is.

De aankomende crisis wordt niet voor niets een "wealth transfer" genoemd. Het kapitaal (in de vorm van een nieuwe valuta, vastgoed of grondstoffen) zullen van Dollar/Euro naar mensen/overheden/instanties met edelmetalen gaan, om vervolgens een nieuw systeem uit de grond te stampen. Pas daarna zul je een voordeel hebben aan het nu bezitten van edelmetalen.
 

martin

Mankinds only hope
Laat staan dat de gemiddelde boer weet hoeveel jouw zilver op dat moment waard is.

Ik denk dat je de boer nu toch echt onderschat.
Iedere boer zal begrijpen dat een zilveren rijksdaalder of een zilveren gulden sowieso meer waardebehoud zal hebben dan een bankbiljet.

Er zijn in ieder geval al genoeg crisissen geweest (en er zijn momenteel ook voldoende actieve crisissen) om te kunnen concluderen dat zilver (of goud) omarmd zal worden als ruilmiddel/valuta. Als je het in een kluis heb liggen dan ben je uiteraard niet goed bezig. En als je het moet omsmelten naar kleinere hoeveelheden dan heb je het over goud en niet over zilver. (vandaar ook dat ik zilver adviseer en geen goud, vandaar dat ik munten adviseer en geen baren)

Goud is alleen interessant om in geval van een crisis die je ziet aankomen je reservekapitaal veilig te stellen tot na de crisis. Tijdens een crisis zal je niet veel met goud kunnen doen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Zilver is behoorlijk zwaar, een munt van een troy ounce 31 gram, 25 in een box dus 750 gram ongeveer voor een waarde van momenteel 450€.

Wil je dus een voorraad zilver aanleggen om na een shtf mee te handelen dan heb je al gauw 10 kilo of meer nodig. Voor mij is zilver dus wisselgeld.

Één kilo goud is namelijk momenteel 43.000€ waard. Een veel lichter edelmetaal met een hogere waarde.

Dit alles kun je echter niet eten of drinken, dus eerst je bol/bil, voorraden, gear en gereedschap op orde brengen. Dan kun je aan zilver of andere waardevolle grondstoffen denken.
 

Preppertt

Senior Prepper
Er zijn in ieder geval al genoeg crisissen geweest (en er zijn momenteel ook voldoende actieve crisissen) om te kunnen concluderen dat zilver (of goud) omarmd zal worden als ruilmiddel/valuta.

Waar blijkt dat uit, dat Zilver echt als geld gaat fungeren tijdens een crisis? Er doen verhalen de rondte dat bedrijven en panden van de hand werden gedaan voor edelmetaal, maar in het dagelijks leven? Dus dat jij met je zilveren munten bij de supermarkt/visboer/boer/kledingwinkel aan komt en je dan werkelijk betaalt voor je dagelijkse benodigdheden?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik denk dat er als eerste ruilhandel zal ontstaan tussen voedsel, gear, gereedschap, brandstof, verwarming, water, zout, suiker, alcohol, tabak, vervoersmiddelen, wapens etc etc.

Daarna komt een geld vervangend middel pas aan de orde.
 

martin

Mankinds only hope
Daar dacht ik ook aan, wat heeft die boer aan een deel vol met goud als ie niets meer te bikken heeft ?

Ik kom zelf "van het platte land" en een boer die niets te bikken heeft is geen boer. Een boer is een prepper zonder dat hij dit woord kent. Een gemiddelde boer heeft een voorraad voedsel waar je jaloers van zou worden. Iedere boerderij heeft een kelder die tjokvol staat met voedsel.
Ok, zal ondertussen wel een stuk minder zijn maar zelfs toen ik als kleine martin ging spelen bij schoolgenoten keek ik vol verwondering naar de keukenkelders.

Toen mijn opa (geboren in 1899 en is al wat jaartjes overleden) in de 2e wereldoorlog in een boerendorp iets meer nodig had dan een ei of een paar liter melk of een zak aardappelen (lees sterke drank voor een verjaardag) dan was met zilver of sieraden alles wel te regelen.
Natuurlijk zal je eerst met gesloten beurs dingen gaan ruilen maar heel de economie is gebaseerd op het gegeven dat sommige mensen nou eenmaal meer bezittingen hebben en dan ga je overstappen op een product/item/ding wat schaars is en waarde zal behouden. En laat PM nou net hetgeen zijn wat vanaf de jaartelling (en ruim ervoor) zijn waarde heeft behouden.

Hier een quote van iemand met een situatie in Venezuela:


Al Holme
11 maanden geleden
My sister inlaw lives in Venezuela , they don't have any problems buying food because of the silver we gave them 10 years ago.. Silver has saved her family as she feeds her family of 5 for less then an oz of silver per month.. My family is proof that silver and gold will save you ..

of

Darren Steiner
10 maanden geleden
If a shop owner doesn't accept your silver or gold, you're at the wrong shop.

Natuurlijk blijft het giswerk en weet je niet of en op welke manier er een mogelijke crisis komt en hoe zich dit zou kunnen ontwikkelen.
Ik geloof niet in een complete chaos maar een flinke financiële crisis zou me echt niet verbazen.

Ik sluit me aan bij het lijstje (en de volgorde) van @Harry Nack
En die boer heeft zover ik het kan inschatten die eerste items echt wel op orde en juist omdat hij dit op orde heeft zal een boer de "supermarkt" zijn waar je gaat shoppen tijdens een crisis.
 
Bovenaan