• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mayo

Last (wo)man standing
Ik kan van een imker 5 kilo honing krijgen. Moet het wel zelf in potjes doen.
Heeft het qua smaak nog toegevoegde waarde om het in te vriezen of vacuum te trekken?

Honing is - onder de juiste omsandigheden - 'eeuwig' houdbaar, maar de smaak verandert wel omdat de pollen vergaan/verteren, de Ph verandert etc. Op zich geen ramp, maar als ik toch bezig ben is het een kleine moeite het in te vriezen of vacuum te trekken.

Heeft iemand er ervaring mee?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik kan van een imker 5 kilo honing krijgen. Moet het wel zelf in potjes doen.
Heeft het qua smaak nog toegevoegde waarde om het in te vriezen of vacuum te trekken?

Honing is - onder de juiste omsandigheden - 'eeuwig' houdbaar, maar de smaak verandert wel omdat de pollen vergaan/verteren, de Ph verandert etc. Op zich geen ramp, maar als ik toch bezig ben is het een kleine moeite het in te vriezen of vacuum te trekken.

Heeft iemand er ervaring mee?

Mayo, doen man. Honing bederft nooit.

Er zijn potten gevonden van 3000 jaar oud en de honing is gewoon nog eetbaar technisch gezien. Gewoon in een gesloten pot doen, luchtdicht en wegzetten in koele ruimte. Eigenlijk zoals met alle preps.:thumbsup:
 

Mayo

Last (wo)man standing
Dus wel vacuum trekken die potjes..?

Ja, ik doe het sowieso :) Het is heerlijke honing, afgelopen zomer ook al gekregen.
Het gaat me er vooral om of potjes invriezen of vacuum trekken nog iets toevoegt aan de smaak/houdbaarheid
 
F

frans81

Gast
Ik heb ze gewoon in het Keldergat staan . Koud en Donker . Zomerdag staan ze iets warmer daar in dat gat .

Ik krijg de potten honing altijd van een Vriendin.

Zij koopt 1 keer per jaar een grote partij in Oostenrijk .
Het word steeds weer duurder ;)

Die rotzooi in supermarkten vertrouw ik niet meer .
 

Ray

SHTF Expert
Dus wel vacuum trekken die potjes..?

Ja, ik doe het sowieso :) Het is heerlijke honing, afgelopen zomer ook al gekregen.
Het gaat me er vooral om of potjes invriezen of vacuum trekken nog iets toevoegt aan de smaak/houdbaarheid
Hoef je niets mee te doen, behalve in een goed afsluitbare pot te doen. Dat beetje zuurstof, vocht en evt. schimmels en gisten maakt voor honing niets uit. In een open of niet goed afgesloten pot, blijft het alsnog jaren goed, alleen geen 3000 jaar, dat lukt je alleen in een klimaat waarin er nagenoeg geen schimmels en gisten in de lucht rondzwerven.

Invriezen of verhitten sterk af te raden, dat maakt de honing kapot en minder houdbaar.
 

JiJi mind

Senior Prepper
Honing moet je inderdaad donker, droog en tussen de 12°C en 15°C opslaan. Het beste is in een koelbox om temperatuurschommelingen tegen te gaan.

Honing is in principe onbeperkt houdbaar, maar de nuttige bestanddelen (de enzymen) in honing nemen wel geleidelijk af.
Na 1,5 tot 2 jaar - voornamelijk afhankelijk van het vochtpercentage in de honing - wordt de honing hierdoor donkerder en ontstaat bakkershoning (stroop.)

Voor meer info over honing zie het imkerforum: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Enzymen

5 kilo is een flink portie. Ik zou wat mede proberen te maken, schijnt niet moeilijk te zijn, maar wel superleuk.
 
F

frans81

Gast
Ik heb meer dan 8 kilo en van verschillende data .
De oudste smaakt nog als de nieuwste uit kleinere potjes . Potjes die ik per ongeluk geopend heb .
Het zijn ook 3 verschillende . Nu iets meer Linde en Bloemen .
Ik vind sommige soorten niet lekker maar kieskeurig is geen goede eigenschap voor de Prepper.

Vier jaar geleden is er een
volle 10 liter emmer omgekiept op de achterbank van auto . Dit door een noodstop .

K.t klusje van jewelste om de vloer / Bank / Deur / Dorpel / een handtas ENZ te reinigen.
 
F

frans81

Gast
Oei!!! Dat lijkt me inderdaad een klus! :eek::eek:

Het was niet onze auto maar van een Vriendin van mij . Ik heb met kopjes / spatel en in begin zelf met een Blik ( zonder handveger ) staan scheppen . Daarna met plamuurmessen , lepels .

En toen met onze joekel van een Numatic CT 570 Tapijtreiniger de klus geklaard .

Dit is een Must have bij zulks klusjes ;)

numatic-numatic-ct570-tapijtreiniger.jpg
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
je moet de honin gewoon gebruiken. 5 kilo is niet zo veel. invriezen of verhitten boven 60 graden maakt de honing kapot.
 

Flos

SHTF Expert
Ik eet tussen een halve en een kilo honing op per week. In mijn eentje. Dus een voorraadje van vijf kg is zo hier op
Ik zou de honing in kleine potten doen halve kg of zo met plastiek deksel.
Supermarkt honing kan na een tijd versuikeren.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
alle suiker versuikerd als het niet kapot gekookt is. gewoon op de verwarming zetten en niet verhitten boven de50 graden.
 

Ray

SHTF Expert
Honing is zo'n 80 procent suikers, de vorm maakt niet uit, het blijft voor je lijf hetzelfde.
Je moet wel een taaie rakker zijn met zo'n dieet. :lol:
 
J

J.J

Gast
Honing is zo'n 80 procent suikers, de vorm maakt niet uit, het blijft voor je lijf hetzelfde.
Je moet wel een taaie rakker zijn met zo'n dieet. :lol:
@Flos blijkt ons honingbeertje te zijn.:thumbsup:
Jij past niet meer in de Topic, "Honing bewaren":D
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Sandra

Senior Prepper
Hoe minder vocht des te makkelijker om te bewaren.
Zo heb ik een aantal emmers met 10%vocht. Deze kristalliseren heel snel. Voor bereiden in gerechten een veel mindere klieder zooi.
Je kan dan zelfs de honing in blokken bewaren. Stuk eraf snijden beetje opwarmen en klaar
 
Bovenaan