• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Houdbaarheid meel (verlengen)

A.N.

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen tijd zijn er best wat berichten rond gegaan op het forum die te maken hebben met de houdbaarheid van meel, en of dit nu wel of niet goed te bewaren is. Blijkbaar is het best een interessant onderwerp dus wou ik hier toch een apart topic aan wijden.

Om alle informatie die tot dusver gegeven is heb ik de relevante berichten gekopieerd naar mijn posts hieronder.
De oorspronkelijke posts zijn hier en hier terug te vinden.

[MOD] Op verzoek TS OP vervangen [MOD]
 

A.N.

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
De niet-meel-gerelateerde-informatie of informatie over het verlengen hiervan heb ik er uit gefilterd (te herkennen aan "...").

------------------------------
@A.N. schreef:
------------------------------

Naar aanleiding van onderstaande post in dit topic ben ik een testje gaan uitvoeren, hopelijk vinden jullie het leuk om te lezen:

Dit bericht volgde op een opmerking van mij dat meel wel goed zou blijven, maar van het bovenstaande wist ik niet af. Aangezien houdbaarheid wel een punt van redelijk belang is bij het preppen had ik nu mooi de kans het uit te testen, want ik heb nog tarwebloem met een tht van 2012.


Om het echt goed te testen moet het natuurlijk vergeleken worden met nog houdbare meel, dus op naar de winkel om hetzelfde volkoren tarwemeel op te halen (en gist).


Voor het bereiden van het deeg heb ik het volgende recept en verhoudingen gebruikt:
  • 200 gram meel
  • 110 ml water
  • 4 gram zout (overigens tht 2013)
  • 4 gram suiker
  • 2,8 gram gist
Tijdens het kneden was de over datum deeg duidelijk droger en stugger, pas na 6 minuten kneden begon het deeg goed aan te voelen. Ik heb geen extra water toegevoegd om goed in beeld te kunnen brengen wat nu echt het verschil is.
De nog houdbare deeg was overduidelijk stukken soepeler en voelde direct goed aan.
Beide degen heb ik 10 minuten gekneed, resultaat:


Na 60 minuten rijzen was er wederom verschil te vernemen. Waar het over datum deeg rond was gebleven en gescheurd, was de houdbare deeg een beetje uitgezakt en zonder scheuren. Na het houdbare deeg weer wat ronder te maken was wel duidelijk dat beide ballen deeg ongeveer 1 centimeter waren gegroeid.


Vervolgens heb ik beide 5 minuten gekneed en hier hetzelfde verschil; de over datum deeg was stugger en droger, de houdbare deeg veel soepeler.
Van beiden heb ik vervolgens 2 pistoletjes gemaakt. Het over datum deeg was wat lastiger te vormen en vertoonde scheurtjes, de houdbare deeg liet zich goed vormen.

Alles heb ik hierna nog 30 minuten laten rijzen alvorens het op 220 graden in 20 minuten af te bakken, met een schaal water onderin de oven. Na het afbakken mag het verschil overduidelijk wezen:


Na het afkoelen de pistoletjes open gesneden. De over datum pistolet was vele malen compacter, maar ook vochtiger gebleven. In vergelijking was het houdbare pistoletje redelijk luchtig en had het juiste vochtgehalte:


Smaaktest:
Van beide degen heb ik 1 pistoletje opgegeten, voor de helft droog, en de andere helft met boter en een plakje kaas.
De over datum pistolet was duidelijk stukken zuurder, maar vies? Nee absoluut niet, hij was nog prima te eten, uit de winkel heb ik minder smaakvolle broden gehad.
De nog houdbare pistolet was gewoon zoals het hoort, daar heb ik verder geen op of aanmerking over.

Conclusie:
Zolang er geen SHTF is zou ik het meel blijven rouleren zodat men altijd houdbare meel in de kast heeft staan, dit komt de smaak zeker ten goede.
Maar tijdens een SHTF zal ik gerust nog eens een broodje bakken met 5 jaar over de datum meel.
Het is nu ruim een uur terug dat ik ze heb gegeten en verneem niks, mocht hier nog verandering in komen zal ik het melden.

------------------------------
@Ray schreef:
------------------------------

Zeer nuttig experiment en dijk van een post. 👍

Het volkoren deel van het meel bevat plantaardige vetten die zijn gaan oxideren (kort gezegd). Hierbij ontstaat o.a. boterzuur, wat de zuurdere smaak verklaard, ook is dit spul niet echt lekker, maar op zich niet schadelijk. Wel gaan er ook voedingswaarde en vitaminen verloren. Dat rouleren heeft dus wel echt de voorkeur.
...

------------------------------
@A.N. schreef:
------------------------------

Nu blijf ik even hangen op het woord oxideren, oftewel "materiaal" wat reageert (oxideert) door de aanwezigheid van water en zuurstof (sorry, ben een metaalbewerker ;)).
Mag ik dan concluderen dat het vacuüm verpakken van meel, het meel nagenoeg "eeuwig" houdbaar maakt?

------------------------------
@Ray schreef:
------------------------------

Eeuwig is overdreven, maar zuurstof en vocht zijn de hoofdrolspelers bij bederf van dergelijke 'droge' spullen. Zuurstof vanwege het oxideren van vooral vetten, vocht vanwege bacteriën, gisten en schimmels. Veel voedingswaren kun je zo verpakken dat ze 10 jaar of langer goed blijven.

Meel is best een lastige omdat meel zelf een percentage vocht bevat, 10 a 15% wat aanzienlijk meer is dan het minimale nodig voor de groei van micro organismen. Van gedehydrateerde bloem/meel heb ik nog nooit gehoord. De hele korrel is langer houdbaar, dan helpt de natuur een handje met een uitgekiend ontwerp graankorrel.

------------------------------
@A.N. schreef:
------------------------------

@Ray
Vandaar dat ik eeuwig ook tussen aanhalingstekens had gezet. Maar goed te weten dat meel zo'n hoog vochtgehalte heeft. Dat zal ook verklaren waarom het deeg van mijn over datum meel stugger en droger was, het zal wat vocht hebben verloren over de jaren.

Dan hou ik het maar bij het rouleren van de meel, en misschien, als de prepper ziekte echt toeslaat dat ik nog een zak graan aanschaf.

------------------------------
@Ray schreef:
------------------------------

Ik heb werkelijk maar vijf broden in m'n hele leven gebakken (en 238343 spacecakes vroeger :fluit:) maar volgens deze pagina met uitgebreide info over de eigenschappen van meel, moet je twee keer zoveel water extra toevoegen bij oud meel, dan wat er verdampt is: http://www.classofoods.com/pagina1_1.html

Graan inslaan kost weinig, maar zo'n molen om mee te malen kost een flinke zak duiten. Je hebt gemerkt dat bloem van vijf jaar over datum feitelijk nog wel te eten is. Als je een voorraad voor een heel jaar wilt aanhouden, hoef je door te rouleren zelfs niet over die THT heen te gaan. Zelfs al komt de klad in het zelf broodbakken, een jaartje over THT is zo'n probleem niet. :)

Ik ken mensen die een andere strategie hebben, die willen een noodvoorraad in de schuur waar je tien jaar niet naar om hoeft te kijken. Tja, dan wordt het wel extra investeren in mylarzakken, zuurstofabsorbers, vochtabsorbers, vacuummachine, stikstofgas, etc.
...

------------------------------
@A.N. schreef:
------------------------------

@Ray
Voor mij was het zelfs de eerste keer brood bakken, maar neem het direct aan dat er meer water nodig is. Had het zelf ook bijna gedaan maar vond het belangrijker het verschil te laten zien, en daarvoor moesten mijn inziens alle ingrediënten in dezelfde hoeveelheden gebruikt worden.

Volgens mij al eerder gezegd, maar graan is toch ook wel te malen met een koffiemolen? Het zal vrij lang duren om genoeg meel te malen, maar je moet wat zonder tv. ;)
...

------------------------------
@Ray schreef:
------------------------------

Terecht dat je het recept hetzelfde hield, dat levert juist het duidelijke verschil. @A.N.

Met de koffiemolen meel malen heb ik eerlijk gezegd nog weinig over gehoord. De standaard DE koffiemolen is daar volgens mij echt niet fijn genoeg voor, hoogstens krijg je een soort griesmeel. De Turkse koffiemolens gaan een stapje fijner, zeg maar gemalen peper fijn, maar of dat fijn genoeg is om een brood te bakken, werkelijk geen idee. Het werd er nooit voor gebruikt, als was het maar omdat je maar weinig grammen per keer kunt malen.

Toch moet het allemaal niet zo lastig zijn, de eerste prehistorische maalstenen waren niet meer dan een bol van graniet (heb er eentje hier), die je in een stenen bak met uitholling met de hand bewoog. Misschien alleen voor pap, dat komt wat minder nauw, maar uiteindelijk heeft men toch ook meel gemalen met primitieve methodes. Kwestie van volharding en geduld.

Effectief graan vermalen tot meel zoals we gewend zijn op de ouderwetse manier, daar zijn prachtige voorbeelden/producten van die goed werken, maar allen kosten honderden euro's.

------------------------------
@A.N. schreef:
------------------------------

@Ray
Informatief, had de koffiemolen al op m'n verlanglijstje staan, maar daar kan dus een streep door.[/QUOTE]
 

A.N.

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
------------------------------
@Stuudje schreef:
------------------------------
Voor graan kan er een streep door de koffiemolen. Voor lijnzaad(gebruik ik voor crackers) en rijstmeel is een koffiemolen wél geschikt. O, en voor koffiebonen.

------------------------------
@Ray schreef:
------------------------------
Rijstmeel wel? Dat geeft opties hier waar ik nog niet bekend mee ben (alleen theoretisch).

------------------------------
@Stuudje schreef:
------------------------------
Witte rijst, ik heb nooit zilvervliesrijst in de handkoffiemolen gedaan.


------------------------------
@A.N. schreef:
------------------------------
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/aanbiedingen-supermarkt.122/page-2#post-50933
...
Zoals veel van jullie weten is meel semi oneindig houdbaar als je het goed bewaard en vacuüm en donker enzovoort
...
@W-O-L-F

...
Wel grappig dat je meel "nagenoeg oneindig houdbaar" noemt. We hebben er laatst redelijk wat aandacht aan besteed in het "Wat hebben jullie gegeten voorbij de tht datum?". Ook het vacuüm verpakken is hier aan de orde gekomen en daar werden andere beweringen gedaan dan jouw stelling (de waarheid laat ik maar even in het midden).

------------------------------
@J.J schreef:
------------------------------
Mijn al oude ouders hadden meel in papieren zakken ook al wat over datum, en die hebben toch een meel kevertjes gehad niet normaal, het was ook nog een warme zomer, en ook wat vochtig, ik heb het hele huis schoon gemaakt tot alle kieren en naden, veel weg gegooid, alle kleding door de wasmachine en droger, extra waslijnen gespannen mijn ouders kwamen thuis en keken hun ogen uit.

------------------------------
@W-O-L-F schreef:
------------------------------

...
ik heb meel en bloem ( zijn 2 verschillende dingen ) van meerdere jaren over datum gebruikt
jazeker graan vacuüm verpakt is veel beter te bewaren
maar meel KAN lang mee gaan, koel, donker, zuurstof en vocht vrij, en idd temperatuur stabiel en beslist niet te hoog
is het besmet met "wevels" sja dan heb je een probleem.
 

A.N.

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
------------------------------
@A.N. schreef:
------------------------------
@W-O-L-F
...
Laatst pistoletjes gebakken met meel die 5 jaar voorbij de tht datum was en die verpakking stond al die tijd gewoon open op kamer temperatuur. Smaak was zeker minder (zuurder) maar nog prima te doen.
Geloof wel dat het vacuüm verpakt langer mee gaat. Maar (volgens mij was het) Ray wees er ook op dat meel vanwege zijn hoge vochtgehalte ook vacuüm verpakt een lastig product blijft.

------------------------------
@W-O-L-F schreef:
------------------------------

...
Ik heb al een keer +/- 10 jaar gered over datum, oke smaak was niet optimaal maar ook niet slecht
Maar zoals gezegd, hoe het bewaard wordt is 80% van de houdbaarheid
veranderingen in temperatuur en luchtvochtigheid moeten minimaal blijven
en wat voor meel we het over hebben
volkoren gemalen zal sneller bederven, juist oa door het hogere vocht gehalte

idd heeft meel een x vocht gehalte
de tarwe korrel heeft +/- 14% vocht gehalte.
Maar het vocht gehalte wordt voor opslag, drastich verlaagd om broei tegen te gaan
en meel kan veel droger

de aanwezige eiwitten zijn redelijk stabiel met een zeer laag vocht gehalte en stabiele temperatuur
maar gaat het mis, dan smaakt het broodje niet meer :)

maar als je kijkt naar wat op sommige sites word beweerd
dan zou alle meel en bloem maar 8 maanden houdbaar zijn :) en iedere keuken prins weet wel beter

Laatst pistoletjes gebakken met meel die 5 jaar voorbij de tht datum was...
Kijk dat vindt ik dan weer dapper :)
kamer temp heb ik altijd mijn bedenkingen
dat gaat snel fout
en de schommelingen in temp zijn dan vaak ook veel groter
daarom heeft een urban prepper zonder kelder eigenlijk best een groot probleem

------------------------------
@W-O-L-F schreef:
------------------------------
:) jap, die beestjes komen in grote getalen
de eitjes hebben dan er al in gezeten
en wat je beschrijft, kan dat zeker al in de winkel of zelfs de molen al zijn gebeurd

gek genoeg was dat vroeger niet zo een probleem
vaak zeefde men het meel extra en hoppa, gaan met die banaan
onze voorouders waren toch veel makkelijker en gewend aan dat soort dingen

------------------------------
@A.N. schreef:
------------------------------
@W-O-L-F

...
Verlaag je zelf het vochtgehalte in de meel en zo ja hoe doe je dat?

------------------------------
@W-O-L-F schreef:
------------------------------
@A.N.
...
van veel dingen probeer ik ze zo droog mogelijk te krijgen
waar mogelijk met vocht vangers

...
een oven heb ik wel eens geprobeerd ( beef yerky methode ) maar dingen zoals bloem en meel
mja was geen suc6 zeg maar :)

...

------------------------------
@J.J schreef:
------------------------------
Bedankt beste Wolf,
Ik heb ook wel eens een advies gelezen om na de aankoop, de pak meel een paar dagen in de vriezer te doen om Eitjes (Leven) te doden, denk dat het ook verstandig is het eerst in een plastiek zak af te sluiten zodat het geen vocht aan trekt als je de koude meel uit de vriezer haalt,,,,, trekt condens aan.

------------------------------
@J.J schreef:
------------------------------
Een uitstekende manier om vocht uit een product, of omgeving te halen zijn Silica gel zakjes

...
------------------------------
Tot dusver einde berichtgeving
------------------------------
 

petroman

SHTF Expert
Als ik meel zou willen bearen zou ik dat per definitie niet in een papieren zak doen.
Die is niet luchtdicht en ook niet vochtdicht.

Idee:
meel drogen op CV, in cakevorm of iets dergelijks,
dan opslaan in plastic, voedsel geschikte, brede hals flessen. Bij voorkeur zwarte donkere kleur.
Dan fles in zwarte plastic ziploc zak nog een keer verpakken, daarna koel en droog in de kast zetten.

De plastic (goed afsluitbare) fles en extra plastic verpakking zorgen voor een vocht barrïere. De donkere kleuren houden licht tegen. Hoewel ik vermoed dat licht op zich geen nadelige invloed heeft op het meel.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

A.N.

Senior Prepper
Creëer je hier niet juist ook een risico mee?
Door het luchtdicht met lucht in de verpakking te verpakken zou het misschien kunnen gaan groeien met alle gevolgen van dien.
In de papieren zak kan het nog ademen, maar toegegeven, dit is ook geen ideale manier van langdurig opslaan.

Zou drogen en daarna vacuüm verpakken of wecken, eventueel met silica gel in de verpakking, niet het beste zijn?
 

A.N.

Senior Prepper
Wat als.. Je kent het wel, je hebt iets gedaan, maar wat als je het nou anders had gedaan? Soms zal je het nooit weten en de andere keer kun je het opnieuw proberen, zoals het volgende:

Wat als ik nou meer water had toegevoegd aan mijn overdatum meel? Ik had nog +100 gram meel over, dus dat kon ik wel eens uitproberen, en aangezien ik vandaag toch al lekker aan het testen was.

Het vorige gebruikte recept heb ik gehalveerd, met uitzondering van het water. Vorige keer had ik 34% water gebruikt (110 ml op 200 gram meel). Ditmaal heb ik 42% water gebruikt (80 ml op 107 gram meel). Het suiker, zout en gist heb ik wel meegenomen in de berekening maar laat die getallen even achterwege.
Waarom 107 gram meel en niet gewoon 100 gram? Ik had iets te veel water toegevoegd, daarom heb ik net zo lang meel toegevoegd totdat de consistentie van het deeg juist was.
Wederom 10 minuten kneden, gaf ditmaal een mooie bal deeg.
ambimf.jpg


60 minuten rijzen verder was de bal een goede centimeter gegroeid, en net zoals het verse deeg de vorige keer iets uitgezakt maar (nagenoeg) zonder scheuren.
5kou54.jpg


5 minuten kneden verder een pistoletje gevormd, deze liet zich goed vormen, net zoals bij vers meel.
Deze nog 30 minuten laten rijzen. 20 minuten in de oven op 220 graden met een bak water onderin gaf het volgende resultaat.
b68wfc.jpg

fk5zyh.jpg


De kleur is gelijk gebleven aan de vorige keer, maar het pistoletje is duidelijk luchtiger.
Qua smaak had ik geen verandering verwacht, maar deze was er toch in hele lichte mate. Doordat het pistoletje luchtiger was, was de zure smaak iets minder sterk. Men hoeft immers niet zo'n compacte hap deeg weg te werken dus daar zal het aan gelegen hebben.

Conclusie (was gedeeltelijk al bekend, maar goed), meer water bij oud deeg gebruiken, net zolang water toevoegen totdat het deeg de juiste consistentie heeft. Dit komt het rijzen, vormen en de smaak ten goede.

Waar zal het aan liggen dat het pistoletje niet zo'n mooie bruine kleur krijgt? En zou dit met een toevoeging op te lossen zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

W-O-L-F

Senior Prepper
Afgelopen tijd zijn er best wat berichten rond gegaan op het forum die te maken hebben met de houdbaarheid van meel, en of dit nu wel of niet goed te bewaren is. Blijkbaar is het best een interessant onderwerp dus wou ik hier toch een apart topic aan wijden.

goed plan en goede zet :)

Ik wil dan graag even iets op de lopende band gooien

Niet iedereen is natuurlijk goed op de hoogte van de grondstof waar we het hier over hebben
Ik heb al een tijd een link naar een uitermate goede en erg uitgebreide informatie bron over meel en brood
je moet er wel even voor gaan zitten, het is veel ...
http://www.classofoods.com/
en de pagina die over graan en meel gaat http://www.classofoods.com/pagina1_1.html

als aanvulling op mijn eigen voorraden
Ik store geen volkorenmeel, om de redenen die hier al voorbij zijn gekomen
mijn eigen ervaring is dat "bloem " (doorgemalen meel dus ) minder veranderingen doormaakt bij het verouderen en bij gebruik van oud bloem, minder afwijkingen heeft in smaak en gebruik, of dat alleen door het "fractioneren " komt weet ik gewoon niet.
( tot het moment dat het "vet "gaat veranderen, dan is het op geen enkele manier meer te pruimen

Ik store geen graan, omdat het malen een probleem is in veel SHTF scenario's
Ondanks dat graan makkelijker en veel langer ( naar zeggen ) is te bewaren
En ook omdat graan niet direct inzetbaar is, is het voor mij wel een goed item maar voor mij niet geschikt binnen mijn ideeën

En wat houdbaarheid in het algemeen aangaat
Het verbaast mij telkens weer, dat sommige zeken onder omstandigheden echt veel langer bruikbaar blijven dan ik of anderen zouden verwachten
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

W-O-L-F

Senior Prepper
@J.J schreef:
------------------------------
Een uitstekende manier om vocht uit een product, of omgeving te halen zijn Silica gel zakjes
@J.J
Ik heb een gevoelsmatig probleem met Silicagel

Bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Silicagel
Er wordt nog regelmatig kobalt gebruikt als vochtindicator, zowel in silicagel (blauwe of roze korrels), als in de opdruk op zakjes silicagel die blauw of roze verkleuren. Afhankelijk van het vochtgehalte kleurt de silicagel: onder 20% relatieve vochtigheid blauw, en boven de 20% roze. Kobalt is giftig en kan kankerverwekkend zijn. (EEC list II substance) Kobalthoudend silicagel mag niet bij het huishoudelijk afval, maar hoort gelabeld als chemisch afval te worden aangeboden.

en ik geloof nooit dat je dat altijd kan zien
dus voor mijn kleding en andere niet levensmiddelen, of al voor verpakte levensmiddelen zal ik wel regelmatig Silicagel gebruiken, maar direct contact met levensmiddelen ben ik een beetje huiverig voor.

pak meel een paar dagen in de vriezer te doen om Eitjes (Leven) te doden, denk dat het ook verstandig is het eerst in een plastiek zak af te sluiten zodat het geen vocht aan trekt als je de koude meel uit de vriezer haalt,,,,, trekt condens aan
ik heb dat wel eens geprobeerd maar bij mij was dat een grote mislukking
een klomp onbruikbaar meel was bij mij het resultaat na ontdooien
 

A.N.

Senior Prepper
@J.J
De meel die ik gebruikt heb was wel volkorenmeel, en na 5 jaar overdatum vind ik het nog te doen. Als bloem beter houdbaar zou zijn, betekend dit voor mij dat je het behoorlijk lang kan opslaan. :thumbsup:
@J.J
Ik heb een gevoelsmatig probleem met Silicagel
...
een klomp onbruikbaar meel was bij mij het resultaat na ontdooien
Wat betreft de silica gel verwijs ik je door naar een nieuw topic hierover. Maar in het kort, er bestaat ook voedsel veilige silica gel.

Hoe heb je de meel in de vriezer gedaan? Gewoon in de papieren zak waarin je het aanschaft/nog extra met plastic verpakt?
------------------------------
Gewoon even een gedachtegang, maar de bedoeling met invriezen is om de (eitjes van) meelkevers te doden. Dan kunnen we het toch ook gewoon in de magnetron gooien..? Geen idee hoe lang overigens
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Hoe heb je de meel in de vriezer gedaan? Gewoon in de papieren zak waarin je het aanschaft/nog extra met plastic verpakt?
in extra plastic ( seal maar geen vacuüm, wel alle overtollige lucht er uit )
maar toch kwam er bij het ontdooien genoeg vochtigheid vrij om het te beschadigen

ik hou het bij de droogkast van mijn collega :)

Gewoon even een gedachtegang, maar de bedoeling met invriezen is om de (eitjes van) meelkevers te doden. Dan kunnen we het toch ook gewoon in de magnetron gooien..? Geen idee hoe lang overigens
nee, de magnetron begin je het kook proces en verander je definitief de structuur op cel niveau
althans dat is mijn mening :)

ga dan voor een kobalt stralingsbron, even zappen en sterieler krijg je het niet
alleen die zijn al een tijd uitverkocht bij de lokale supermarkt hahaha
 

A.N.

Senior Prepper
...
maar toch kwam er bij het ontdooien genoeg vochtigheid vrij om het te beschadigen
...
ga dan voor een kobalt stralingsbron, even zappen en sterieler krijg je het niet
alleen die zijn al een tijd uitverkocht bij de lokale supermarkt hahaha
Misschien tijdens het ontdooien het plastic er om weg halen, of misschien juist helemaal niet gebruiken? Hmm, voel weer een testje opkomen.

Wel balen dat ze het bij de super niet meer verkopen, ik hou marktplaats wel even in de gaten :lol:
 

Ray

SHTF Expert
@J.J
De meel die ik gebruikt heb was wel volkorenmeel, en na 5 jaar overdatum vind ik het nog te doen. Als bloem beter houdbaar zou zijn, betekend dit voor mij dat je het behoorlijk lang kan opslaan. :thumbsup:
Wat betreft de silica gel verwijs ik je door naar een nieuw topic hierover. Maar in het kort, er bestaat ook voedsel veilige silica gel.

Hoe heb je de meel in de vriezer gedaan? Gewoon in de papieren zak waarin je het aanschaft/nog extra met plastic verpakt?
------------------------------
Gewoon even een gedachtegang, maar de bedoeling met invriezen is om de (eitjes van) meelkevers te doden. Dan kunnen we het toch ook gewoon in de magnetron gooien..? Geen idee hoe lang overigens

Bij mij was ooit een vlieg de magnetron in gevlogen en ik was wel in voor een experimentje. Niet dood te krijgen dus. Maar ja, eerste vijf mm vanaf de wanden werkt die straling niet. Sterker nog, die is zo gebundeld en slecht verspreid, je moet echt mazzel hebben dat die vlieg lang genoeg op de juiste plek blijft zitten. Een magnetron om iets te steriliseren, werkt alleen als je het in een bak water legt.

Invriezen (naast verhitten uiteraard) is de meest gebruikte methode om eitjes en larfjes in granen, noten, zaden en peulvruchten te doden.

Wat een gedoe zeg, dat meel bewaren terwijl niemand een voedselvoorraad aanlegt voor tien jaar. Gewoon rouleren en je voorraad muisvrij opslaan, of brood gaan wecken, of simpelweg eten wat er is. :p
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Een magnetron om iets te steriliseren, werkt alleen als je het in een bak water legt.

steriliseren was dan ook een verkeerde woord keus
het ging om doden van eitjes / larven ( bacteriën en virussen is een heel ander verhaal, daar is echt meer voor nodig )
en dat zou wel werken hoor, alleen dan moet je het in een paar centimeter laag verdelen, maar dan wordt je meel gekookt ""
de golven van de microwave dringen helemaal niet zo ver door
voedsel wordt dan ook niet zoals sommige mensen denken, door en door gekookt / gestraald door de elektromagnetische straling op +/- 2,4Ghz
maar van buiten naar binnen door de geleiding van warmte die wordt opgewekt door de moleculen ( delen er van ) in beweging te zetten in de buitenste lagen.
kijk maar wat er gebeurd als je een nog bevroren stuk vlees te lang er in zet.
Maar goed dat weet jij wel :)

terwijl niemand een voedselvoorraad aanlegt voor tien jaar
niemand ?
en luie preppers. ( zoals ik)

maar wat ook in deze discussie zou tellen is, hoe lang kan je nog gebruik maken van eventueel gevonden voorraden, meel in dit geval,
en dan is het maar net hoe lang die SHTF duurt

Terwijl meel een goed iets is om te hebben,
gebruik ik het zelf niet zo veel als dat ik inschat nodig te hebben in een SHTF situatie
dus dat rouleren gaat ook niet werken !

ik haal mijn meeste brood net als jullie allemaal bij de bakker :) en die is dicht in een SHTF situ
mijn voorraad meel wordt dus gewoon oud.
vandaar dat het hoelang te bewaren, niet helemaal zonder motivatie is.

maar hoe lang is dan geweckt brood te bewaren :)
ik heb oa ingeblikt brood wat volgens de leverancier 5 jaar minstens goed zou moeten blijven

maar ik eet nog af en toe hard keks ( die groene pakjes uit de dag rantsoenen ) die al minstens 10 jaar oud zijn
mankeert niets aan, ik leef nog steeds en heb geen buikloop. En mijn Partner ook niet.
Zelfs die in de auto met alle enorme temperatuur schommelingen die daar optreden, zijn nog prima te eten.
 

W-O-L-F

Senior Prepper

uitzonderingen bevestigen de regel :p
de meeste echter wel hoor

maar idd lang, lang, lang geleden bakte ik bijna elke dag brood, 1 of 2 stuks, met verse gist ed
en jaren geleden nog wel regelmatig met een bak machine ( hmmm, niet mijn favoriet )

maar de laatste 15 jaar, toch meer cake, taart, en brezel's
 

Ray

SHTF Expert
maar hoe lang is dan geweckt brood te bewaren :)
ik heb oa ingeblikt brood wat volgens de leverancier 5 jaar minstens goed zou moeten blijven

maar ik eet nog af en toe hard keks ( die groene pakjes uit de dag rantsoenen ) die al minstens 10 jaar oud zijn
mankeert niets aan, ik leef nog steeds en heb geen buikloop. En mijn Partner ook niet.
Zelfs die in de auto met alle enorme temperatuur schommelingen die daar optreden, zijn nog prima te eten.

Geweckt, ingeblikt, de leverancier heeft te maken met juridische aansprakelijkheid waar hij zich makkelijk wettelijk van kan vrijwaren, door de THT datum, maar het is decennia houdbaar, eerlijk gezegd bestaat het proces nog niet lang genoeg (tijd van Napoleon) om uitsluitsel te kunnen geven. :D

Mijn ingeblikte brood heeft idd een THT tot 2018, terwijl het al in 2013 is aangeschaft. Denk dat ik het nog een decennium laat liggen om tot de perfecte rijpheid te komen. ;) (De supermarkt in Duitsland die het verkocht voor 2 euro per blik is er helaas mee gestopt)

Meel is handig, vooral als je graan kunt verbouwen en voldoende middelen bezit om het meel eetbaar te maken. Zelf als zou ik een voorraad voedsel aanleggen voor een jaar, sla ik meel nog even over. Bonen, rijst en pasta het prept zoveel makkelijker...

Hard keks heb ik een bloedhekel aan, maar ook hier liggen wel een paar pakjes in de auto, niet kapot te krijgen, maar ook nauwelijks te verteren. :lol:
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

W-O-L-F

Senior Prepper
Meel is handig, vooral als je graan kunt verbouwen en voldoende middelen bezit om het meel eetbaar te maken. Zelf als zou ik een voorraad voedsel aanleggen voor een jaar, sla ik meel nog even over

ik dus niet, ik heb zowel zout, eipoeder, melkpoeder, vanille poeder en extract als aanvulling in redelijke hoeveelheid
dus met beetje water en gist, kom ik wel een eind
van pannenkoeken ( met de vanille ) tot "Brood" - stokbrood tracker style tot pap (gatverdegriezel pap )

Hard keks heb ik een bloedhekel aan, maar ook hier liggen wel een paar pakjes in de auto, niet kapot te krijgen, maar ook nauwelijks te verteren

nog even off topp, maar de hardkeks van bever, gatver
maar de keks uit de rantsoenen van vroeger, prima, beetje vanille achtig
en deze
upload_2017-4-24_0-31-4.png zijn prima te eten hoor, voordeel van deze is dat ze in dik alu vacuüm zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

A.N.

Senior Prepper
Meel is handig, vooral als je graan kunt verbouwen en voldoende middelen bezit om het meel eetbaar te maken. Zelf als zou ik een voorraad voedsel aanleggen voor een jaar, sla ik meel nog even over. Bonen, rijst en pasta het prept zoveel makkelijker...
Ik moet ook wel eerlijk toegeven dat ik enigszins een luxe prepper ben, wel op budget maar ik lever niet graag in op eten of comfort. Ik prep dan ook op een bug in.
En hoe zinvol is meel dan? Uit een pak van 1kg haal je ongeveer 2 broden en als ik actief ben eet ik makkelijk een half brood per dag.
Pasta, rijst, bonen en ook aardappelpuree zijn dan veel efficiënter om te preppen, dat ben ik met je eens, maar zou mezelf graag verwennen met een broodje, pannenkoek of pizza.

@W-O-L-F
Waar haal jij je eipoeder en melkpoeder vandaan?
 

Ray

SHTF Expert
ik dus niet, ik heb zowel zout, eipoeder, melkpoeder, vanille poeder en extract als aanvulling in redelijke hoeveelheid
dus met beetje water en gist, kom ik wel een eind
van pannenkoeken ( met de vanille ) tot "Brood" - stokbrood tracker style tot pap (gatverdegriezel pap )



nog even off topp, maar de hardkeks van bever, gatver
maar de keks uit de rantsoenen van vroeger, prima, beetje vanille achtig
en deze
Bekijk bijlage 6591 zijn prima te eten hoor, voordeel van deze is dat ze in dik alu vacuüm zijn.
Smaken, voorkeuren en strategieën verschillen, gelukkig maar anders was het een saaie wereld. Maar idd, hoe ze ooit Bambix en Brinta succesvol hebben kunnen marketen vind ik nog steeds knap. :rolleyes:

Toch proberen ze het nog steeds, met Soylent Green achtige producten, poedervormige shakes met zogenaamd alles wat je nodig bent en nog lang houdbaar ook. Dan toch liever die hardkeks (totdat ik toe ben aan een kunstgebit althans).
Ik moet ook wel eerlijk toegeven dat ik enigszins een luxe prepper ben, wel op budget maar ik lever niet graag in op eten of comfort. Ik prep dan ook op een bug in.
En hoe zinvol is meel dan? Uit een pak van 1kg haal je ongeveer 2 broden en als ik actief ben eet ik makkelijk een half brood per dag.
Pasta, rijst, bonen en ook aardappelpuree zijn dan veel efficiënter om te preppen, dat ben ik met je eens, maar zou mezelf graag verwennen met een broodje.
Meel, kant en klaar is best lastig te preppen. Het is minder houdbaar dan andere producten/energie en dus is rouleren en nu al zelf bakken (en de middelen daarvoor in huis hebben) de beste optie. Maar ach, was je werkelijke van plan om meer dan zeg maar vijf jaar voedselvoorraad aan te leggen? Het grootste gewin door je experimenten is dat je een bepaalde zekerheid hebt verkregen dat jij met vijf jaar oud volkoren meel nog steeds een broodje kunt bakken. :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.
Bovenaan