• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

hout of multibrandstof kachel, welke heb of wil jij?

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Een kachel gestookt op hout, kolen, pellets etc lijkt mij een wens voor iedere prepper.
Ik vond een topic over tentkachels en pelletkachels en één over een kachel aankoop van een forumlid.

Nu heb ik vandaag een lang gekoesterde wens in vervulling gebracht en mijzelf een tweedehands multibrandstof kachel aangeschaft.
Kan wel zeggen dat ik hier zeer blij mee ben:thumbsup:

Graag zou ik in dit topic lezen welke kachel jullie hebben of willen, waarom en eventuele opgedane ervaringen met de kachel.
De voor en de nadelen, de verschillen tussen het verbranden van hout(soorten), kolen etc.
De keuze voor plaatstaal, gietstaal, speksteen of een combi hiervan en ervaring op het gebied van koken/ warm houden van voedsel in potten en pannen in of op de kachel.
kortom alles op het gebied van hout en multibrandstof gestookte kachels.

Vandaag ben ik afgereisd naar Vlaams-Brabant om een houtkachel te gaan kopen en ophalen die ik op een advertentie site had gevonden.
Ik had bepaalde wensen voor mijn kachel en een bepaald budget ( bewust klein ) niet duurder dan nodig is om de praktische kant van mijn wens te doen vervullen ofwel stoken, koken, het vuur zien en mezelf het kot niet uitroken:D.
Dat laatste is nog ff afwachten, maar heb er vertrouwen in dat dat niet gebeurd.

Mijn kachelwensen op een rijtje:

betaalbaar ( max €500)
klassiek uiterlijk ( geen franjes etc)
gietstaal
deurtje met glas
zijdeur ( makkelijk ivm lange stukken hout)
vlakke bovenkant ivm potten en pannen
vermogen min. 7 kw
niet te klein.
geen voorkeur voor een bepaald merk. ( jotul of altech is natuurlijk prachtig, maar erg kostbaar ook tweedehands nog)
multibrandstof was geen harde eis, dat het nu kan is mooi meegenomen, al stook ik vermoedelijk enkel hout.

Dit zo in het achterhoofd ben ik opzoek gegaan en zo kwam ik terrecht bij een kachel van het merk Dovre.
Specifiek de Dovre 310gx.
De kachel stond in het net aangekochte huis en stond in de weg voor de huidige eigenaar, die druk doende is met een verbouwing.
Er zitten een paar roestige plekjes op die wanneer wenselijk goed bij te werken zijn, verder het ruitje schoonmaken en dat was het.
De kachel is compleet en in een prima staat, geen barsten of andere zaken die niet deugen.
Is volledig demontabel en alle onderdelen zijn indien nodig nieuw te verkrijgen.
De bovenzijde is mooi vlak en dus zeer geschikt voor een pan erop, in hoeverre je echt kan bakken, braden en koken zal ik nog moeten gaan ontdekken.
De binnenbak is wel zodanig dat de hitte aan de bovenzijde naar de voorkant wordt geleid om vervolgens langs de onderzijde van de ' pannendeksels ' de kachel te verlaten via de achteraansluiting voor de kachelpijp.
Binnenkort verder met het verzamelen van de resterende benodigdheden voor de schoorsteen, dubbelwandig rvs door twee houten vloeren en het dak.
Zo'n 4 meter en twee keer 45C bochten zijn al aanwezig.

De kachel ( achterwand binnenbak bestaat uit 3 losse platen)
IMG_9596.JPG
Zijdeurtje
IMG_9597.JPG
Bovenzijde met aansluiting voor kachelpijp, echter ik ga gebruik maken van de achteraansluiting van 150mm.
De bruingeroeste plaat onder de gaten is het plafond van de binnenbak waar vanaf de voorzijde de hitte en rook overheen wordt geleid naar de achter aansluiting.
IMG_9598.JPG
De twee vuurroosters en aslade.
IMG_9605.JPG
Een flinke stookruimte, waar gekloofd hout van zo'n 50/60 cm in past.
IMG_9607.JPG
 

Rataplan

Mankinds only hope
De kachel volledig aangekleed.
IMG_9604.JPG
Verschillende opties dmv schuiven om de verbranding optimaal afstellen.
IMG_9606.JPG
Genoeg ruimte voor een aantal pannen.
IMG_9608.JPG
De kenmerken en gegevens van de kachel.
IMG_9610.PNG
IMG_9611.PNG

Hopelijk zit ik er komende winter warmpjes bij en krijg ik volgend jaar flink wat terug dankzij een lagere gasrekening:)
 

Papillon

Diehard Prepper
Mooie kachel, zelf heb ik ook een dovre. Erg zuinig en prima.
Mijn vorige kachel was minder zuinig maar wel idealer met laden. daar konden stammen tot 80 cm in! En ik weet nu proefondervindelijk dat dat ideaal was eigenlijk.
Dus ga op termijn weer op zoek naar een kachel waar ik grote blokken en stammen in kan schuiven, ipv exact 35 cm.
Gaat zeker geld schelen Rattaplan!
 

Rataplan

Mankinds only hope
Mooie kachel, zelf heb ik ook een dovre. Erg zuinig en prima.
Mijn vorige kachel was minder zuinig maar wel idealer met laden. daar konden stammen tot 80 cm in! En ik weet nu proefondervindelijk dat dat ideaal was eigenlijk.
Dus ga op termijn weer op zoek naar een kachel waar ik grote blokken en stammen in kan schuiven, ipv exact 35 cm.
Gaat zeker geld schelen Rattaplan!

Precies, scheelt ook de helft aan zaagwerk vooraf.
In Frankrijk zie ik het hout te drogen liggen op lengte van 1 meter, weet niet of dat voor de openhaard is of dat ze het nog een keer halveren voor in de kachel.

Hout tot 80 cm, dat is een flinke kachel geweest dan, kon je die goed stoken zonder dat het TE warm werd in huis?

Zijn zulke lengtes ook nog goed te klieven met de kloofbijl?
Essen, berk, abeel lukt wel vermoed ik, een iep is op 30 cm al een flinke krachttraining.
Eiken en beuken heb ik niet veel ervaring mee.

Een kachel moeten temperen omdat het te warm wordt binnen geeft een slechtere verbranding, wat vervolgens weer de nodige extra aanslag geeft.
In zo'n geval is iets minder vermogen raadzaam.
 

Papillon

Diehard Prepper
Precies, scheelt ook de helft aan zaagwerk vooraf.
In Frankrijk zie ik het hout te drogen liggen op lengte van 1 meter, weet niet of dat voor de openhaard is of dat ze het nog een keer halveren voor in de kachel.

Hout tot 80 cm, dat is een flinke kachel geweest dan, kon je die goed stoken zonder dat het TE warm werd in huis?

Zijn zulke lengtes ook nog goed te klieven met de kloofbijl?
Essen, berk, abeel lukt wel vermoed ik, een iep is op 30 cm al een flinke krachttraining.
Eiken en beuken heb ik niet veel ervaring mee.

Een kachel moeten temperen omdat het te warm wordt binnen geeft een slechtere verbranding, wat vervolgens weer de nodige extra aanslag geeft.
In zo'n geval is iets minder vermogen raadzaam.

Nee dat was het dilemma ratteplan haha. Het was hier meteen standje suriname! Echt de kaarsen dropen uit de standaard bij wijze van spreken!
Nee! je hoeft niets meer te klieven dat is dus echt mega ideaal! Gewoon stammetjes een keer door midden trappen en hoppa erin!
Echt het was een verademing, nooit gedoe met zagen enz.

Joh dat gedoe over branden wordt ik altijd zo moe van. Gewoon fik erin en prima hoor! Schoorsteenveger ziet nooit iets raars, terwijl ik niets volgens de regels doe.

Bij die vorige kachel ramde ik die ramvol, dan vuur erin eerst klep open later dicht, dan werd het hier tegen de 40 graden beneden, verwarmde heel de schouw op dat jem bijna niet kon aanraken en had ik 24 uur warmte van. Van 1 keer stoken.

Nu gebruik ik dezelfde hoeveelheid hout, alleen dan verdeel over de dag in een klein degelijk kacheltje met hoop gedoe met zagen en kloven.

Dus ik ben nu op zoek naar een kachel die minder huge is als die vorige maar wel met lange inschuiflengte.

Maar die van jou is al een slag groter dan mijn dovre. Mij mij is het dus irritant als blokken net te groot zijn gaat dat klepje niet dicht.

Daar had ik met die vorige nooit last van, laadde ik een halve kruiwagen erin en klaar.
 

AWOL

Prepper goeroe
Een kachel gestookt op hout, kolen, pellets etc lijkt mij een wens voor iedere prepper.

Inderdaad, maar helaas niet te realiseren in mijn huur appartementje...
Daarom dus voor een petroleum kacheltje gekozen (Tonysun Foetsie) als noodverwarming. Goedkoop, verplaatsbaar, geen rookkanaal nodig (wel ventilatie uiteraard). Kun je ook op koken. Maar daar vroeg je niet naar dus beschouw dit bericht maar als ongeschreven :p
 

Flos

SHTF Expert
@Rataplan met een Dovre kachel kan je niet bij de neus genomen zijn. Mijn moeder stookt al 40 jaar in een Dovre. Wel een ander type.
Vroeger had ik een zelfbouw gesloten haard in mijn woonkamer en daar kon ook hout in van ongeveer 80 cm maar ik zaagde gewoon op 45cm dat stapeld veel beter.
 

Papillon

Diehard Prepper
@Rataplan met een Dovre kachel kan je niet bij de neus genomen zijn. Mijn moeder stookt al 40 jaar in een Dovre. Wel een ander type.
Vroeger had ik een zelfbouw gesloten haard in mijn woonkamer en daar kon ook hout in van ongeveer 80 cm maar ik zaagde gewoon op 45cm dat stapeld veel beter.

Mee eens Flos! Alleen mijn zaag was kapot regelmatig (makita) gal ding. En kon dan hier uit de erfbeplanting genoeg dood hout trekken en even doormidden trappen en hop erin. Dat was een verademing. Nu moet ik echt met zagen in de weer om het op lengte te krijgen.
 

Lai

Prepper goeroe
Mijn droom houtkachel is na het zien van huisjes in Zweden toch de vedspis geworden. Is eigenlijk een houtfornuis zonder poten ingemetseld in dikke muren al dan niet met broodoven in de rookkanaal.
Hier wat voorbeelden van de vele maten die er zijn. http://lantliv.com/lantkok/vilka-fantastiska-vedspisar/

Voor campert heb ik een antiek kolen/hout kacheltje uit een binnen schip. Past mooi 1 pan/fluitketel op. Pootjes kunnen met beugeltjes mooi aan de vloer vast gezet worden. Staat ie stevig. Gaat wel klein hout in of droge paarden vijgen. :p Heb 2 schijt kanonnen, dus aan "brandstof" geen gebrek het hele jaar door. Het is ook mijn doel om paardenmest briketten te gaan maken als ik (weer) een houtkachel/fornuis heb. Scheelt in mestbult en gezonde bomen om zagen.

DSC_0115[1].JPG
(sjips, op zijn kant, ruzie met flaptop :mad:)
 

Rataplan

Mankinds only hope
Mijn droom houtkachel is na het zien van huisjes in Zweden toch de vedspis geworden. Is eigenlijk een houtfornuis zonder poten ingemetseld in dikke muren al dan niet met broodoven in de rookkanaal.
Hier wat voorbeelden van de vele maten die er zijn. http://lantliv.com/lantkok/vilka-fantastiska-vedspisar/

Voor campert heb ik een antiek kolen/hout kacheltje uit een binnen schip. Past mooi 1 pan/fluitketel op. Pootjes kunnen met beugeltjes mooi aan de vloer vast gezet worden. Staat ie stevig. Gaat wel klein hout in of droge paarden vijgen. :p Heb 2 schijt kanonnen, dus aan "brandstof" geen gebrek het hele jaar door. Het is ook mijn doel om paardenmest briketten te gaan maken als ik (weer) een houtkachel/fornuis heb. Scheelt in mestbult en gezonde bomen om zagen.

Bekijk bijlage 7747
(sjips, op zijn kant, ruzie met flaptop :mad:)


Vind die ook prachtig inderdaad en heb er ook voor gekeken en dan in combi met lemen schouw/bank, al ging dat nogal in de papieren lopen.

Voor in de camper zoek ik ook nog iets leuks eenvoudigs en met mogelijkheid iets erop te kunnen koken/bakken.
dat is voor een later project.

Over 2 weken komt mn buurman langs op eens te kijken wat ik nog aan materialen nodig heb en wat dat gaat kosten.
Hij werkt bij een bedrijf waar ze dit maken:)
Als de kosten te doen zijn kan ik van het najaar beginnen met stoken....hout ligt al paar jaar, dus dat is wel droog nu.
 

petroman

SHTF Expert
Mijn droom houtkachel is na het zien van huisjes in Zweden toch de vedspis geworden.

Afmetingen overstijgen menig hollandse huiskamer. Maar inderdaad mooi maar vooral praktisch.

Voor in de camper zoek ik ook nog iets leuks eenvoudigs en met mogelijkheid iets erop te kunnen koken/bakken.

We hebben in frankrijk ook pizzas gekocht die gebakken werden in een heuse steenoven IN een busje.
 

drent

Diehard Prepper
Voor in de camper zoek ik ook nog iets leuks eenvoudigs en met mogelijkheid iets erop te kunnen koken/bakken.
dat is voor een later project.
Google even op tentkachel, die zijn ong. de juiste maat en ook om op te koken. Simpele met 4 poten (3 schijnen stabieler te zijn en dus duurder) kost 100 euro.
 

Lai

Prepper goeroe
Kringloop winkels willen ook nog wel eens kleine hout/kolen kacheltjes te koop hebben staan. Hier in het dorp bij 2 van deze winkels mooie kleine kacheltjes voor een paar tientjes. Helaas al snel verkocht.
 
L

LadyPrepper

Gast
In ons woonhuis hebben we helaas gekozen voor gaskachels dus dat biedt geen soelaas. In BOL No 2 hebben we een soort pot kachel en in Africa hebben we ook zoiets maar daar kun je het hout idd vanaf de zijkant er in doen (erg handig). Als ik het over zou doen in NL zou ik voor een AGA cooker gaan; vriendinnen van mij hebben die voor koken, bakken en verwarming. Machtig mooi apparaat!
 

Bijlagen

  • IMG_2692.PNG
    IMG_2692.PNG
    183.4 KB · Weergaven: 17
  • IMG_2677.PNG
    IMG_2677.PNG
    75.5 KB · Weergaven: 16
V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Eigelnijk is dit iedeaal, koken, bakken en een warme slaapplaats. In de kleine huisjes in de bergen was dit normaal, laag verbruik bij optimaal rendament. Alleen om dit te combineeren met je andere meubels wordt wel een uitdaging.

Als je toevallig nog een ouwe sok met geld hebt liggen en je wil zo een kachel, dan kan onderandere de firma in de link hieronder je helpen aan het huis er omheen, zodat je in stijl blijft. hele of half houten huizen in traditionele stijl. maar met een modern prijskaartje
http://www.roubenkyroubal.cz/interier/
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt door een moderator:
Eigelnijk is dit iedeaal, koken, bakken en een warme slaapplaats. In de kleine huisjes in de bergen was dit normaal, laag verbruik bij optimaal rendament. Alleen om dit te combineeren met je andere meubels wordt wel een uitdaging.


Ik zou dit erg mooi vinden en heb hier ook voor gekeken.
De kachels zijn niet echt goedkoop, al gaan ze wel een leven mee, dus dan valt het weer mee natuurlijk.
Leem is een goed betaalbare bouwstof en in sommige streken zijn volop leemgronden, dus lukt dat vast wel om gratis of goedkoop het te verkrijgen.
Stroo is ook goedkoop en om het geheel op te vullen kan men stenen, tegels etc gebruiken die ook vaak gratis af te halen zijn.
Je zou er ook een bank aan kunnen koppelen van leem en deze direct verwarmen, schijnt erg aangenaam te zijn.
Ik heb nu ook geen bepaalde trend in mijn huis of het moet allergaartje zijn voor 2018, dan ben ik mijn tijd al vooruit.:D
Het is een flinke klus en daarom heb ik er voor nu vanaf gezien.
Ik zou blij zijn dat ik dadelijk mijn houtkachel heb kunnen plaatsen voor de winter.
 
Bovenaan