• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Huis verwarmen

A.N.

Senior Prepper
Stel; SHTF, hartje winter, men kiest om de SHTF thuis uit te zitten.. Hoe verwarmen jullie dan het huis?

Ik ben reeds bekend met de bloempotkachel (geschikt voor kleine ruimtes, maar een huis..? Nee) en rocket stove mass heater, deze laatste is voor mij persoonlijk alleen niet haalbaar.

Ik ben dus op zoek naar alternatieven om het huis te verwarmen. Voor mensen met een houtkachel is het antwoord natuurlijk vanzelfsprekend (dus laten we die optie in dit topic overslaan).
 
F

frans81

Gast
Misschien sla ik de plank mis !?
Maar waarom zou je een heel huis willen verwarmen ?
We hadden vroeger op de bovenverdieping nergens een vorm van verwarming .
Daar voelde ik mij destijds als kind al prettig bij .
Lekkere wollen dekens en ijsbloemen op de slaapkamerramen .
En toen kwam die verwarming s opties en droge lucht en alle ellende .
Kacheltjes en zo .Nee geen centrale verwarming haha .
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Nah, die bloempot werkt niet hoor, geeft te weinig energie af.
Een Zibrokachel, petroleum kachel dus, Zibro heet tegenwoordig anders Qlima ofzo. Op Marktplaats is de Zibro nog wel te koop, de Qlima kan je in de bouwmarkt kopen(natuurlijk wel even wachten op een actie met 25% korting)
Er zijn ook mobiele gaskachels.
server


Altijd een koolmonoxidemeter gebruiken als je gas of petroleum stookt in huis en zorg voor ventilatie.

Verder verwarm je niet je huis, hooguit dat je een kamertje van de kou af stookt. Trui aan, wollen deken erbij. Prep je voor uitvallende Nutsvoorzieningen,storing in gasvoorziening, dan is een elektrisch kacheltje ook fijn, als dan het gas een week afgesloten wordt hoef je niet twee dagen te wachten tot de gemeente elektrische kacheltjes aanrukt.
 

A.N.

Senior Prepper
Hebben jullie gelijk in, doel eigenlijk ook meer op een woonkamer van bijvoorbeeld 40 vierkante meter.
De rest van het huis zou ik lekker afsluiten.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik heb een slaapkamertje met bureau en boekenkast...kleine kamer 1,80m x 2,60m, kan eventueel nog een slaapmat op de grond als ik er wil slapen...die zou ik verwarmen, niet de huiskamer. Bij erge kou kan ik nog noppenfolie tegen ruit plakken met tape, voor meer isolatie (dat werkt prima) en gordijn sluiten.
 

A.N.

Senior Prepper
@Stuudje
Als ik zou bivakkeren in m'n slaapkamer zou ik dus echt gillend gek worden, ik heb toch wel een beetje ruimte nodig; slapen, overdag leven, was drogen, partner & huisdieren om me heen, noem maar op..
 
F

frans81

Gast
Op plaatsen waar hier nog geen dubbele beglazing zit gebruiken we ieder jaar noppenfolie .
Helaas hebben wij een doorwaai eind jaren 60 amper geisoleerde huur woning .
Bij ons waait het soms zelfs binnen haha . Licht er aan hoe de wind staat en de windkracht . 4 of 5 begint het al te tochten .
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Hmhm, klopt, je kan gillend gek worden...maar ja SHTF he...en dan weet je dus meteen de moeilijkste taak in een SHTF, je stemming goed houden, optimistisch blijven, de anderen in huis niet aanvallen of lastig vallen, wat te doen hebben(boekenkast doet veel, spellen ook, muziekinstrumenten ook) en als je alleen bent, en niet uit huis kan, niet eenzaam worden of gillend gek worden van de stilte.
 

A.N.

Senior Prepper
@frans81
Oef dat kan pittig zijn.. zelf ook eens zo geleefd.. heb toen van buiten en binnen alle naden en kieren dicht gekit, kosten €10,- besparing €340,-

@Stuudje
Vermaak is inderdaad heel belangrijk om het moraal hoog te houden, daar zie ik eerlijk gezegd nog best tegen op, tv en internet is me heilig.
 

Wafels

Diehard Prepper
@A.N. Ik ben van mening dat we zoals we tegenwoordig leven behoorlijk verwend zijn ,met grote huizen
veel ramen (hoge plafonds) en veel verwarming .Bij een SHTF zullen we het met iets minder luxe moeten doen
dus mij lijkt het verwarmen van 1 ruimte waar je leeft beter als het verwarmen van heel je huis .Tevens kun je er voor
kiezen om die ruimte nog kleiner te maken door een kleinere ruimte in die kamer te creeren met plastic (noppenfolie ed)
maar ook die kamer beter te isoleren door noppenfolie voor het raam te plakken ed .
hierdoor is je brandstof verbruik veel lager ,maar het heeft wel psychologische invloeden op een gezin .De één zal het knus
vinden en bij de ander het op je lip zitten en stress geven. Dus naast stook kosten besparen en een leefbare omgeving creeren
iets om over na te denken . Voor me zelf is het niet zo'n probleem ik woon alleen met mijn kat dus ik heb daar geen maken mee
Ik zou gewoon een tentje opzetten in een kamer die op het zuiden met een kleine verwarmingsbron en veel dekens :cool:
Zelfs voor mensen met een houtkachel en hout ,de meeste weten wel dat als je je huis ermee wilt verwarmen dat hier toch
ook aardig wat hout mee gemoeid is en ze toch een behoorlijke voorraad zullen moeten hebben .Wat met zich meebrengt waar
laat je dat , in het buiten gebied geen probleem maar als je in een stad woont en jij hebt een stapel hout in je tuin liggen en al je
buren hebben het koud en honger zul je toch dingen erbij in moeten calculeren :D dus naast waar je naar vraagt komt er een hele
hoop bij om goed over na te denken denk ik ;)
@Stuudje ik ben veel alleen en heb er geen problemen mee en heb me nog nooit verveeld :D
gr will
 

petroman

SHTF Expert
tv en internet is me heilig.

Ja maar bij HINBG* heb je waarschijnlijk geen stroom > internet.
Verder is het natuurlijk een kwestie van "roep maar wat", immers je meld niet hoe lang de situatie gaat duren, wat er gebeurd is etc. etc.

Hier viel recentelijk hartje winter (het vroor) de CV uit, op zondag, das mooi balen. Maar dan denk je ok, morgen is er een vakman die langs gaat komen, daarna werkt alles weer, dus steek wel een paar kaarsen aan. en vroeg naar bed.

*HINBG: hemel is naar beneden gevallen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@Stuudje ik ben veel alleen en heb er geen problemen mee en heb me nog nooit verveeld :D
gr will
Ik denk dat wij ook heel blij mogen zijn met onze jeugd en vroegere jaren waarin mobiel en tv nog niet standaard waren. Luxe vermaak waren oa radio(hoorspelen!) en lezen.
Voor mensen uit de jongere generatie zal het echt wel tegenvallen. Een weekendje kamperen(zonder wifi en stroom) helpt wel om te leren dat het zonder al die modernigheden ook leuk kan zijn.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Stuudje dat zal er zeker mee te maken hebben dat we die dingen van nu allemaal niet hadden en ook je opvoeding
denk ik, mijn moeder was een natuur mens en zo wordt je ook opgevoed en eigenlijk ben je dan nooit alleen :cool:
Wat de jeugd betreft nou een weekendje geen wifi hoeft nog niet eens hoor , na een paar uur gaan sommige al op tilt
omdat ze geen youtube filmpes kunnen kijken of whatsappen ed:rolleyes::D .
gr will
 

sterredag

Prepper goeroe
Eigenlijk wel een hele goede vraag en toch iets waar ik me niet zo mee bezig houdt.

Ik denk dan simpelweg, meer/warmere kleding aan, dekens erbij (die hebben we genoeg) en zo moet het wel gaan lukken. Eventueel er nog voor kiezen om met zijn allen in de kleinste slaapkamer te gaan slapen.
 

A.N.

Senior Prepper
@Wafels
Klopt, we zijn een hoop luxe gewend, en noem me dan maar een verwend nest, maar aan welke luxe ik kan vasthouden doe ik graag.
Het verwarmen van een huis is inderdaad overdreven, helaas kan ik mijn beginpost en titel niet meer aanpassen, maar het gaat mij om een wat grotere ruimte zoals de woonkamer.
Waarom niet in een klein kamertje bunkeren? Juist vanwege die psychologische invloeden die je al noemt.

Ja maar bij HINBG* heb je waarschijnlijk geen stroom > internet.
Verder is het natuurlijk een kwestie van "roep maar wat", immers je meld niet hoe lang de situatie gaat duren, wat er gebeurd is etc. etc.
Ik reken ook niet op tv of internet, vandaar dat ik ook zei er tegenop te zien ;)

Goed, een iets uitgebreidere situatieschets:
Alle nutsvoorzieningen zijn uitgevallen en de vooruitzichten op snel herstel zijn niet positief, maar ze werken er wel aan. De schatting is dat het 2 tot 3 maanden gaat duren. Buiten vriest het hard, alleen warme kleding en dekens zal niet voldoende zijn en enige bron van warmte is dus gewenst.

@sterredag
Warme kleding en dekens zie ik als een deel van de oplossing, ik hoef echt geen behagelijke temperatuur van 20 graden, maar een minima van 10 graden zou toch prettig zijn.
 

AWOL

Prepper goeroe
Nogmaals: petroleum kachel. Draagbaar, zeker voldoende voor kleinere ruimtes, en op de versie die ik heb (zie eerdere post) kun je nog koken ook waardoor je efficiënter met je brandstof omgaat. Naast dat alles ook nog makkelijke op te bergen als je de kachel niet gebruikt en goed betaalbaar zijn ze ook.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Alle nutsvoorzieningen zijn uitgevallen en de vooruitzichten op snel herstel zijn niet positief, maar ze werken er wel aan. De schatting is dat het 2 tot 3 maanden gaat duren. Buiten vriest het hard, alleen warme kleding en dekens zal niet voldoende zijn en enige bron van warmte is dus gewenst.
Ik denk dat we er nog weleens te makkelijk over denken. Gooi gewoon de stroom er eens af midden in de winter. Ervaar hoe het kan zijn.


Verslag van de realiteit: Kitty Vermist - Boermans aan het woord - Hongerwinter 1944-1945
link voor volledige verhaal

Noodkacheltje
Alweer iemand anders had een noodkacheltje (een duveltje) voor ons gemaakt met een deurtje aan de voorkant en uiteraard een gat in de bovenkant. Daarin werd alles gestookt wat maar branden kon, naast de minikooltjes die Ben op het kolenland gevonden had. Al onze kinderboeken gingen er onder protest aan. Ik zie nog zo ‘De baard van Daantje’ in vlammen opgaan. We zaten dan tegen etenstijd allemaal rondom dat noodkacheltje, tevens enige warmtebron in het steenkoude huis. Ieder had een vaste plek: ik zat op de hooikist! Voorovergebogen, ellebogen op de knieën, handen bijna tegen het kacheltje aan. Zó zat je te wachten op dat karige hapje. En maar kijken of de één niet meer kreeg dan de ander! Eten aan tafel was er niet meer bij: allemaal energieverspilling en te ver weg van de warmtebron.



006.jpg

Het noodkacheltje, gemaakt door mijn schoonvader


De winter van 1979 in Groningen...er werd gewerkt aan oplossingen, maar het duurde wel even.

 

Dorpsgek

Survivor
Een paar klassieke Franse olielampen in de woonkamer en het is zo 21 graden. Afgelopen 2 jaar is er bij ons in de woonkamer geen c v aan geweest.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Stuudje ik ben me er toch aardig van bewust wat het zou zijn en ik hoop het eigenlijk nooit mee te hoeven maken !!
Ik heb ook stukken over de oorlog en met name de hongeroorlog gelezen , hoe mensen toen leefden , woonden en aten ed en heb ook de verhalen van mijn moeder mee gekregen en dat was alles behalve een prettig manier van leven .Eerder gewoon overleven , letterlijk . Ik ben wel met je eens dat mensen er soms te luchtig over nadenken wat het zou zijn en hoever het allemaal strekt .
Als je ziet wat sommige mensen weggooien aan eten (nog steeds) en weg doen aan kleding en spullen ed dan vraag ik me af hoelang deze mensen zouden leven in een SHTF tijd .
gr will
 
Bovenaan