• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

hygiene (nu en als de SHTF)

Mayo

Last (wo)man standing
Stelling: het gebruik van zeep, shampoo en deo is niet alleen overbodig, maar eigenlijk zelfs schadelijk.

Door niet meer / slechts heel af en toe te douchen en daarbij in ieder geval geen zeep en shampoo te gebruiken herstelt de huid zich en kan zich zelf verweren tegen schadelijke bacterien. Zodra de natuurlijke balans hersteld is heb je geen vieze zweetgeur meer en worden haren niet meer vettig.

(Eventueel zouden handen met zeep gewassen moeten worden na toiletbezoek, verschonen van baby-luiers of vlak voor het bereiden van voedsel dat rauw gegeten wordt (wordt het gekookt of door-en-door gebakken dan doodt dat de meeste bacterien ). )

Een en ander is niet alleen beter voor je gezondheid en spaart het geld uit, maar zeker in een SHTF situatie zou het handig zijn als je huid in balans is en je gewend bent om niet/heel weinig te douchen.

Er zijn diverse websites/blogs die hier over schrijven. Voorbeelden zijn:
http://www.gezondlevenmetpien.nl/wees-lief-voor-je-huid-stappenplan-naar-leven-zonder-zeep/
http://www.greenevelien.com/blog/shampoo-vrij en
http://www.greenevelien.com/blog/schoon-zonder-zeep


Ik ben benieuwd dit ook aanspreekt/er ervaring mee hebben of het juist helemaal niks vinden :p

Zelf douche ik nu nog 1x per 2 weken en was dan ook mn (erg lange) haar. Om me te wassen gebruik ik zeepvrije emulsie. Na 2 weken is mn haar een klein beetje vettig, maar zeker niet zo als vroeger. Ik gebruik geen body-lotion meer en mn huid is toch niet droog. Ik gebruik nooit meer deodorant en toch: zweetgeur? Nope :D
 

Lai

Prepper goeroe
Voor mij geen crème-pjes, shampoo's, deo's of van dat soort spul.

Ik ben een pech geval. Heb geprobeerd om mijn haar met niet anders dan water te spoelen omdat de shampoo die ik gebruikte hoofdpijn gaf (kan dat? ja dat kan, er zitten stoffen in de het zenuwstelsel aantasten), effect giga vette pruik die alle kanten opstaat behalve de goeie :mad: Ik was mijn haar met sun light zeep om de 2 dagen en dan is het houdbaar.

Verder was ik de oksels dagelijks minimaal 2 x ook met sun light zeep. In de zomer een keertje of 4 per dag wegens veel zweten. Ja stink oksels hier, nee deo helpt niet. Ben ik allergisch voor. Daarnaast weet ik inmiddels wat een troep er in zit (anti vries zelfs :confused:) En het ligt zeker ook heel erg aan wat ik eet in hoeverre de oksel geuren.

De sun light zeep gebruik ik ook als scheerschuim :D Werkt perfect.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Lai

Prepper goeroe
Olijfolie zeep ook gebruikt, geen succes hier. Mijn haar werd er zelfs vetter van.
Zelfs bijenwaszeep geprobeerd. Rook lekker, maar daar hielt het wel mee op.
Dierlijke vetten is voor mij geen probleem.
Heb nog 3 stukken veganisten zeep in verpakking liggen, kan er niet tegen.

In het linkje staande recept valt voor mij af. Zitten 2 hoofd ingrediënten in die ik niet verdraag.
Vaak wassen is de enige remedie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
F

forumlid 1447

Gast
ALDI-Zeep per doos gekocht.
Wast goed vet weg, en voor de huid en het haar werkt het perfect.
 

Papillon

Diehard Prepper
Door niet meer / slechts heel af en toe te douchen en daarbij in ieder geval geen zeep en shampoo te gebruiken herstelt de huid zich en kan zich zelf verweren tegen schadelijke bacterien. Zodra de natuurlijke balans hersteld is heb je geen vieze zweetgeur meer en worden haren niet meer vettig.

Parfum is ooit uitgevonden niet om lekker te ruiken, maar om niet te stinken. Arabieren uit de woestijn waren op kilometers afstand al te ruiken omdat ze zich niet konden wassen.

Nee, zolang het nog kan vind ik een goede lichaamshygiene erg prettig, van mijzelf en van iemand waar ik mee slaap.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Douchen doe ik 2x in de week, ook erg afhankelijk wat ik overdag heb gedaan. Als ik heel de dag snotneuzen of poepbroeken verschoon dan douche echt wel daarna. Jezelf aan de wastafel wassen is ook helemaal prima. Haren wassen doe ik met thee of groene zeep en daarna neutraliseren met verdunde azijn.

Goede hand en nies/hoest hygiëne moeten we ook niet vergeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Pfff, dan ben ik wel een buitenbeentje.
Ik douche me doorgaans elke dag, soms een dag niet.
Ik vind dat na het douchen wel fris voelen, dus ik zou wel vies zijn geweest denk ik dan.
Ik gebruik gewoon shampoo en zeep van de supermarkt of drogist.
Ik zal eens iets ecologisch proberen.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Ik vind dat na het douchen wel fris voelen, dus ik zou wel vies zijn geweest denk ik dan.

Vermoedelijk zal daar ook een psychisch element in zitten, want wanneer ben je vies? Zelf werk ik veel met jongeren en velen staan het liefst drie keer per dag of vaker onder de douche. Als ze even buiten geweest zijn, willen ze opnieuw hun haren wassen! Wij hebben echt een regel ingesteld van maximaal twee keer per dag douchen!
 

Roel

Mankinds only hope
Vroeger hadden we geen douche, gewoon in de tobbe als kinderen en later staande bij de gootsteen je afsoppen.
Geen probleem, je werd schoon met groene zeep.
Douche? Shampoo? Zeep. Schoon.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Zelf douche ik nu nog 1x per 2 weken en was dan ook mn (erg lange) haar.

Ben stiekem wel benieuwd of je sport?
Geen waardeoordeel hoor, ik geloof zeker dat je juist je natuurlijke "beschermlaag" verpest door warm te douchen en allerlei zeepgebruik. Ik weet echter ook dat als ik gesport heb, de "schade" niet beperkt blijft tot geurende oksels maar ik van top tot teen gezweet heb. Persoonlijk ben ik toch erg blij als ik die plakkerige zoutkorst dan van m'n lijf kan spoelen ;)
Wel gebruik ik van die zeep-vrije natuurlijke zeep en shampoo. Ook ivm een overgevoelige huid.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ben stiekem wel benieuwd of je sport?
Geen waardeoordeel hoor, ik geloof zeker dat je juist je natuurlijke "beschermlaag" verpest door warm te douchen en allerlei zeepgebruik. Ik weet echter ook dat als ik gesport heb, de "schade" niet beperkt blijft tot geurende oksels maar ik van top tot teen gezweet heb. Persoonlijk ben ik toch erg blij als ik die plakkerige zoutkorst dan van m'n lijf kan spoelen ;)
Wel gebruik ik van die zeep-vrije natuurlijke zeep en shampoo. Ook ivm een overgevoelige huid.

Ik zal voor de gein eens de temperatuur van het water meten wanneer ik douche, dat is meestal standje koud :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Ben stiekem wel benieuwd of je sport?
Geen waardeoordeel hoor, ik geloof zeker dat je juist je natuurlijke "beschermlaag" verpest door warm te douchen en allerlei zeepgebruik. Ik weet echter ook dat als ik gesport heb, de "schade" niet beperkt blijft tot geurende oksels maar ik van top tot teen gezweet heb. Persoonlijk ben ik toch erg blij als ik die plakkerige zoutkorst dan van m'n lijf kan spoelen ;)
Wel gebruik ik van die zeep-vrije natuurlijke zeep en shampoo. Ook ivm een overgevoelige huid.


Ja, ik sport 2x per week op mn werk in de sportschool en train elke dag thuis 45 minuten via Fitness Blender
(een website met enorm veel sportprogramma's waaruit je zelf kunt kiezen. Lijkt op wat je op de tv reclame regelmatig ziet (Fit Channel??), maar dan gratis :D)

Ik kom, net als een aantal anderen van dit forum, uit een tijd dat niemand een douche had ;)
Inderdaad, als klein kind 1x per week in de tobbe en verder wassen bij de gootsteen. Dat deed iedereen zo en niemand is er dood aan gegaan.
Wij wérden als kind ten minste wel eens vuil, het lijkt wel of dat tegenwoordig zowat niet meer mag als je de reclame moet geloven. Kinderen moeten hun handen wassen met Dettol en dan vooral niet het pompje aanraken.. Vuil worden is goed voor je weerstand zei mijn moeder altijd al :)

2x of meer per DAG douchen?? Dat klinkt bijna als een vorm van smetvrees...?

Tuurlijk, zoals ik ik mn 1e stukje aangaf: kom je met ontlasting in aanraking (of dat nou van kleine kinderen of bv volwassenen met incontinentie door ziekte is) dan is het belangrijk je handen goed te wassen. In een SHTF situatie zou ik in dat laatste geval trouwens aanraden, indien mogelijk, handschoenen te dragen, maar dat is een ander topic :D

Douchen is een luxe waar je goed zonder kan. De meesten zullen in hun BOL ook geen douche hebben, denk ik. Kun je er beter nu aan wennen :p

Dat schijnt wel veel beter te zijn door de huid, omdat je met warm water het vettige beschermlaagje er af spoelt.


Of je nu warm of koud doucht maakt niet uit: zodra je zeep gebruikt gaat dat beschermlaagje eraf, dat is nou juist mijn punt.
Koud douchen is wel goed voor je bloedsomloop en hart. :D
 

Loreen

Last (wo)man standing
Of je nu warm of koud doucht maakt niet uit: zodra je zeep gebruikt gaat dat beschermlaagje eraf, dat is nou juist mijn punt.
Koud douchen is wel goed voor je bloedsomloop en hart. :D

Mijn punt is dus dat als je zónder zeep maar mét warm water doucht, je alsnog dat laagje eraf wast. Spoel maar eens een vette pan af met koud, en dan met warm water :)

Maar als ik het nu goed begrijp was je je dus wel, alleen niet onder de douche. Ik had begrepen dat er gewoon überhaupt niet gewassen werd, op dus 1x in de 2 weken na.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Mijn punt is dus dat als je zónder zeep maar mét warm water doucht, je alsnog dat laagje eraf wast. Spoel maar eens een vette pan af met koud, en dan met warm water :)

Maar als ik het nu goed begrijp was je je dus wel, alleen niet onder de douche. Ik had begrepen dat er gewoon überhaupt niet gewassen werd, op dus 1x in de 2 weken na.

ah... :D
Ja, ik was me dus wel, alleen met zeepvrije emulsie en meestal niet onder de douche :fluit:
 

drent

Diehard Prepper
shft, eco en waterbesparende "shampoo", fijn getande kam of vlooienkam, 2x daags consequent je haren mee kammen (nadat je met een grovere kam de klitten er uit hebt). Kam tussendoor en na elk gebruik afwassen is wel handig, zeker in het begin komt er aardig wat huidvet aan te zitten.

Ruth Goodman (BBC series van ... Farm) heeft 2 boeken geschreven over dagelijkse routine in zulke tijden. Victoriaanse en Tudor periode in Engeland. Kort en grof samengevat : komt het qua hygiene neer op schone kleren is wat stank voorkomt. Je lijf wassen werkt daar niet voor. Onderste laag, dus ondergoed en wat direct op de huid ligt moet natuurlijke materialen zijn (toen linnen ivm makkelijk te wassen en neemt goed zweet, etc. op), nu zou je voor katoen of misschien bamboe kiezen en die verschoon je zo vaak mogelijk (toen zeker 1x/week voor de zondagse kerkdienst). Samen met het regelmatig wassen van handen en gezicht (koud water was toen het devies) en 's avonds (of 's ochtends) je afboenen (eerst zachtjes) met een droge, ruwe waslap en de geurtjes zitten in de stoffen (die in een sopje kunnen, waarvoor het water niet drinkwater veilig hoeft te zijn) ipv op je lijf.

In addition to providing clean clothes, linen could also be employed to cleanse the body actively. In Sir Thomas Elyot’s book The Castel of Helth (1534), he recommends that the morning routine should include a session whereby a man was to ‘rubbe the body with a course lynnen clothe, first softely and easilye, and after to increase more and more, to a harde and swyfte rubbynge, untyll the fleshe do swelle, and be somewhat ruddy, and that not only downe ryghte, but also overthwart and round’. This would ensure that ‘his body is clensed’. This vigorous rubbing, especially if done after exercise, was intended to help draw out the body’s toxins through the open pores, with the unwanted bodily matter then being carried away by the coarse linen cloth. ‘Rubbing cloths’ or ‘body cloths’, despite their very low financial value, occasionally turn up in inventories of people’s goods.
A friend and colleague has also tried it the other way around, washing his body but not the underwear. The difference between the two was stark and revealing. He continued with a full modern hygiene routine, showering at least once a day and using a range of modern products, but wore the same linen shirt (and outer clothes) for several months without washing them at all. The smell was overpowering, impossible to ignore. He looked filthy too.
Beide quotes uit : How to Be a Tudor : A dawn-to-Dusk Guide to Tudor life , Ruth Goodman, hoofdstuk 2 To Wash or Not to Wash

Zelfmaak deo : azijn en baking soda nee dankje. Als ik zelf deo maak is dat heel simpel 1 lepeltje ontgeurde kokosolie, 1 lepeltje maizena en 2-3 druppels essentiele olie voor een geurtje. Geen rotzooi, vrijwel geen allergie en als je ook nog eens imker bent, accepteren de bijen je ook met dit spul op (of kies voor bv lavendel, dan ben je minder aantrekkelijk om te steken). Maak dit spul wel altijd in kleine hoeveelheden, want je hebt weining nodig en ivm geen conserveermiddelen is het beter om elke maand nieuw te maken.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Koud douchen is wel goed voor je bloedsomloop en hart. :D
Ook voor je haren trouwens, het sluit de haarschubben waardoor er minder troep tussen kan blijven hangen.

Ik douche zelf eens in de week/1,5, met haren wassen, en 1x in de week met kiddo in bad (opblaasbadje in douchecabine), maar gezien de beperkte ruimte dan is dat meer 'nat worden' dan echt schoon worden. Daar buitenom alleen even met een washandje de ergste plekken. Natuurlijk na meer inspanning wel even er onderdoor (veel sjouwwerk, klussen, in de tuin bezig geweest ofzo) en als het echt klef warm is 's zomers even afspoelen.

En het ligt zeker ook heel erg aan wat ik eet in hoeverre de oksel geuren.
So true! Hier is ui een van de grote 'boosdoeners' (gelukkig eet ik dat tegenwoordig nog amper), dat lijk gewoon een direct lijntje naar de zweetklieren te hebben.

Wij wérden als kind ten minste wel eens vuil, het lijkt wel of dat tegenwoordig zowat niet meer mag als je de reclame moet geloven. Kinderen moeten hun handen wassen met Dettol en dan vooral niet het pompje aanraken.. Vuil worden is goed voor je weerstand zei mijn moeder altijd al :)
Pff hou op, en iedereen zich maar afvragen waarom ze élk minimaal verkoudheidje oppikken. Nou, hier zijn we niet zo panisch hoor. Kiddo baddert 2x per week (met soppen), 1 keer hier, 1 keer bij papa, en 's ochtends bij het aankleden even een babydoekje er overheen. Handen wassen eigenlijk alleen voor het eten (toiletgang nog niet van toepassing), en als ie weer loopt te mekken over vieze handen (aarde ofzo), even met een babydoekje ergste wegpoetsen.
Van mij mag ie lekker vuil worden met spelen hoor, inderdaad goed voor de weerstand, en de wasmachine is geduldig (ohhh jee vieze kleren, neeeee toch! :rolleyes::lol:pfff, alstjeblieft zeg.), zou van mij zelfs nog wel wat meer mogen worden, hij is best wel een miepdoos daarover helaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Lai

Prepper goeroe
@ReadyMom ik gebruik tegenwoordig gevriesdroogde uien. Geen last meer. Verse knoflook en prei is ook een probleem bij mij.

Gister de gasfles weer eens leeg tijdens het douche (zal ook weer eens niet o_O) Moest alleen mijn pruik (haar :p) nog uitspoelen. Heb nog hoofdpijn door het koude water :mad: Maar oké, dat ligt aan de dystrofie. Vroeghu kon ik wel koud douchen. Nu douche ik lauw. Een hete douche droogt mijn huid heel erg uit, wat weer jeuk geeft.

Ik heb wel in (rug)tassen pakjes vochtige babydoekjes om toch fris te blijven ruiken als ik niet even kan wassen. Heb een hekel aan mijn eigen oksellucht. Met scouting kampen gebruikte ik die ook, schoon en fris. Andere leiding gebruikte alleen de deobus, die was dus alleen fris.
 
Bovenaan