• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

hygiene rondom waterzuivering

Mayo

Last (wo)man standing
Stel de SHTF en er komt geen water meer uit de kraan.
Ik heb een flinke voorraad, maar die is op een gegeven moment natuurlijk ook op.
Er loopt een sloot/vaart voor mn deur, dus daar kan ik water uit halen.
Makkelijk: emmer aan een koord in het water gooien, ophalen en je hebt 10 liter.
Ik heb meerdere filters, dus dat is ook geen probleem.

Maar... de mogelijkheid bestaat dat het water in de sloot vervuilt is, met ontlasting of iets anders.
(Virussen komen niet in water voor, toch? Of moet ik daar toch rekening mee houden?)

Ik ga er wel vanuit dat er op een gegeven moment bacterien in kunnen zitten: cholera, buiktyfus, botulisme, leptospirose, etc.
Op het moment dat ik dus die emmer erin gooi, is die aan de binnenkant én de buitenkant 'besmet', net als het koord wat er aan zit. Bij het vullen van de 'vuile jerrycan' wordt de trechter besmet en ik zal wellicht ook wat over mn handen of de vloer morsen. De bacterien zitten, na het filteren, ook aan de 'vuile' kant van het filter. Én aan je handen, of de handschoenen die je gebruikt..

Vraag: zouden jullie alles iedere keer reinigen/desinfecteren om te voorkomen dat je op wat voor manier dan ook kruisbestuiving oploopt? Of let je gewoon heel goed op en hou je de besmette voorwerpen heel goed apart? Je moet natuurlijk sowieso héél goed opletten dat je niet met je handen aan je mond, ogen of een wondje zit, natuurlijk. Maar toch...
In een SHTF wil je geen enge ziekte krijgen als je niet naar het ziekenhuis kunt :oops:.

En hoe denken mensen die 'op trek' zijn dit te doen?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Lastig, een filter haalt in principe 99% van alle vuil eruit. Maar ik zou alleen in geval van nood stilstaand water drinken, ook al is het gefilterd.

Misschien kun je naast filteren het water ook goed doorkoken, althans je drinkwater.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Ray

SHTF Expert
Je moet zeker vuilwater containers gescheiden houden van schoonwater containers. En opletten dat je niet staat te morsen als een malle.

Een kleine hoeveelheid bacteriën kan je lijf prima aan. Anders zou zwemmen in natuurwater meteen slecht aflopen, krijg je ook redelijk wat van dat water binnen. Heel veel bacteriën, of extreem slechte conditie/afweer maakt het leven gevaarlijk, maar daar heb je nu juist zo'n waterfilter voor. Die haalt verreweg de meeste bacteriën eruit (99,9.. en nog wat 9-ens).

Virussen komen meestal met bacteriën of ander microbiologisch leven mee, die kunnen slecht op zichzelf overleven. Alleen voor de tropen worden aanvullende maatregelen geadviseerd, aangezien je daar meer kans loopt op hardnekkige virussen die slapend overleven. Steripen (UV-licht), maar ook alle bekende chemische methodes (dunne bleek, jodium, tabletten, peroxide, etc) doden 100% virussen.

Behalve rond de evenaar, volstaan de bekende waterfilters allemaal. Sawyer en andere met microfibers (typisch 0,1 micron) of de keramische oude filters van bv.Katadyn (typisch 0,2 micron). Sommigen zoals Sawyer leveren ook de 0,02 micron filters, ben je meteen ook van de virussen af. Deze is dan ook meer voor doktoren/eerste hulp/operaties in derdewereldlanden bedoelt.
 

Jasje

Prepper goeroe
Of let je gewoon heel goed op en hou je de besmette voorwerpen heel goed apart?
Ik heb idd de focus liggen op een goede scheiding tussen schoon en vuil tijdens de handelingen. Om het allemaal wat makkerlijker te maken is uitbreiding en hulpmiddelen in de vorm van trechters, voorfilter-materiaal en vooral (extra) slangen (die overal op passen:rolleyes:) voor die scheiding handig. Als je filter en opvang direct onder de spetterende stort van vuilwatertoevoer zit is dat niet handig natuurlijk.
Mocht er toch schoongemaakt/ontsmet moeten worden dan heb ik daarvoor blanke bleek. Overgegoten in een glazen fles want in de plastic flessen waarin je ze koopt twijfel ik over de houdbaarheid.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk uitgelegd :D
Ik stel absoluut de werking van de ons allen bekende filters ter discussie, het gaat me om de logistiek om tot waterzuivering te komen .

Op het moment dat de SHTF een tijdje onderweg is en de riolen en waterleidingen een tijdje niet gewerkt hebben, moet je ervan uitgaan dat alle open waters waar mensen in de buurt zijn (geweest) met een assorti van niet zo gezellige bacterien gesmet zijn.
Bacterien waar je dus serieus ziek van kunt worden en die, in die situatie en op dat moment, dodelijk kunnen zijn.
(En misschien is de S die de F hits wel een nieuw, nog gevaarlijker bacterie. Ga er voor deze casus gewoon van uit dat 'besmet water' ook echt besmet is. Gevaarlijk alleen bij inname, of via contact met ogen, mond etc niet via de lucht of de huid ;))

Op het moment nu dat je je emmertje of Platypus in dat water doopt om m te vullen, is zowel de binnenkant (waar je vuile water zit) als de buitenkant (want je hebt 'm onderwater gehouden) én waarschijnlijk je hand (die je emmer/fles onderwater hield) besmet met die genoemde bacterien.

- De manier waarop je dat water vervolgens zuivert (filter/chloor/koken/.. laat ik even buiten beschouwing. -

Het gaat mij erom, wat doe je met die vuile emmer of fles? En op welk moment desinfecteer je je hand en de rest?

Zolang de buitenkant van je emmer/fles nog besmet is en je moet 'm daar nog aanraken (om 'm bv aan n slangetje of je filter te koppelen) heeft t geen nut je hand schoon te maken. Maar als je met je 'vuile' hand je filter, schoonwater fles of iets anders aanraakt zitten daar ook bacterien aan.
Óf je moet, na het waterputten, eerst de buitenkant van je emmer/fles desinfecteren, je hand desinfecteren, water filteren (niet knoeien!) en dan de binnenkant van je emmer/fles desinfecteren?

Niets desinfecteren (behalve je hand) is natuurlijk ook een optie. Ben je in een stationaire situatie (bv thuis) dan kun je 'm misschien ergens neerzetten waar-ie niet in contact met andere voorwerpen komt, maar ben je onderweg dan wil je toch geen besmette fles in je backpack terug stoppen.. Daarnaast blijven emmer/fles een bron van mogelijke besmetting en dus gevaarlijk.

Speel het maar eens na, het is nog wel iets om uit te puzzelen!
(en nee, ik heb geen smetvrees :lol:)
 
J

J.J

Gast
Haha ik heb ook een paar ideetjes.:p

Ik zou er geen water uit halen maar een stuk verder op met een schep gaan graven tot ik op het niveau van het vervuilde water grondwater bereik dat is door hopelijk door de afstand veel schoner en dat zal ik dan filteren, met minder risico van besmetting en vuil water.
Een zwengelpomp zou daar bij ook handig zijn.

Of als ik een groot gat heb gemaakt door middel van verdamping (zon) de water opvangen.
Ook kan je door een vuur te maken, grote stenen kunnen verhitten (wel op een afstand blijven explosie gevaar) als het vuur lang heeft gebrand en al wat milder word de nog goed warme stenen in de vochtige klei rollen en dat die verdamping opvangen, op de daar voor geschikte manier, die onder ons bekend is.

Ook kan je van klei en vuur een prima gebakken distillateur maken, het is wel wat werk maar dan heb je ook wat.
Ik zal proberen het filmpje weer op te zoeken op het internet, kans van slagen is klein.:oops:
Een ander mag mij voor zijn.:thumbsup:
 

Ray

SHTF Expert
Misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk uitgelegd :D
Ik stel absoluut de werking van de ons allen bekende filters ter discussie, het gaat me om de logistiek om tot waterzuivering te komen .

Op het moment dat de SHTF een tijdje onderweg is en de riolen en waterleidingen een tijdje niet gewerkt hebben, moet je ervan uitgaan dat alle open waters waar mensen in de buurt zijn (geweest) met een assorti van niet zo gezellige bacterien gesmet zijn.
Bacterien waar je dus serieus ziek van kunt worden en die, in die situatie en op dat moment, dodelijk kunnen zijn.
(En misschien is de S die de F hits wel een nieuw, nog gevaarlijker bacterie. Ga er voor deze casus gewoon van uit dat 'besmet water' ook echt besmet is. Gevaarlijk alleen bij inname, of via contact met ogen, mond etc niet via de lucht of de huid ;))

Op het moment nu dat je je emmertje of Platypus in dat water doopt om m te vullen, is zowel de binnenkant (waar je vuile water zit) als de buitenkant (want je hebt 'm onderwater gehouden) én waarschijnlijk je hand (die je emmer/fles onderwater hield) besmet met die genoemde bacterien.

- De manier waarop je dat water vervolgens zuivert (filter/chloor/koken/.. laat ik even buiten beschouwing. -

Het gaat mij erom, wat doe je met die vuile emmer of fles? En op welk moment desinfecteer je je hand en de rest?

Zolang de buitenkant van je emmer/fles nog besmet is en je moet 'm daar nog aanraken (om 'm bv aan n slangetje of je filter te koppelen) heeft t geen nut je hand schoon te maken. Maar als je met je 'vuile' hand je filter, schoonwater fles of iets anders aanraakt zitten daar ook bacterien aan.
Óf je moet, na het waterputten, eerst de buitenkant van je emmer/fles desinfecteren, je hand desinfecteren, water filteren (niet knoeien!) en dan de binnenkant van je emmer/fles desinfecteren?

Niets desinfecteren (behalve je hand) is natuurlijk ook een optie. Ben je in een stationaire situatie (bv thuis) dan kun je 'm misschien ergens neerzetten waar-ie niet in contact met andere voorwerpen komt, maar ben je onderweg dan wil je toch geen besmette fles in je backpack terug stoppen.. Daarnaast blijven emmer/fles een bron van mogelijke besmetting en dus gevaarlijk.

Speel het maar eens na, het is nog wel iets om uit te puzzelen!
(en nee, ik heb geen smetvrees :lol:)
Ga gewoon kamperen, gebruik een waterfilter en je weet al snel de zin en onzin te scheiden. Theoretisch alle beren op de weg zien en gaan oplossen wordt best lastig en leidt zelden tot nooit tot een werkbare oplossing. In de praktijk is het echt niet zo moeilijk en de afgelopen 25 jaar wereldwijde ervaring met waterfilters voor persoonlijk gebruik (en distributie in derde wereld landen) is jouw zorg niet het grote probleem gebleken. ;)

Een weldenkend mens/prepper die iets weet over besmettingen, hoe en wanneer je ze oploopt zal niet snel stomme fouten maken. Het blijft daarmee wel een belangrijk onderwerp om rekening mee te houden, maar het is niet van één druppel en je bent besmet. Ja, dat is met een enkele ziekte wel het geval, dus die komen constant in het nieuws. Bekende Ebola en bv. Hanta is er eentje, maar ook die gaat er aan als je naast een deeltjes filter een steripen/dunne bleek/0.02 filter/tablet gebruikt. Zelfs bij dat soort heftige bedreigingen is de hoeveelheid virus/bacterie die je binnen krijgt zeer bepalend. Als je van elke enkele bacterie/virus een besmetting zou oplopen, was er geen complex organisch leven op deze planeet geweest.
 

Niels

Mankinds only hope
Goeie hoor, hier kom je achter als je aan de kant van een beekje staat te filteren.

Hoe ik het doe?
Ik gebruik een Sayer mini (of eigenlijk de Care plus van de Bever).
In het slootje vul ik de bijgeleverde zak voor (vuil) water, en schroef de sayer er op met de sayer nog bovenop.
Meeste water schud ik overal vanaf, en poets er een keer omheen met de mouwen van mijn jas ofzo, in ieder geval zorg ik er voor dat er vanaf de buitenkant NIKS
meer kan druppelen in de schoonwater fles.
Voor het schoon water kan je van alles gebruiken, ik gebruik vaak zo'n 1 liter Nalgene fles, en knijp daar dus de vuilwater zak door het filter in leeg.

Om het wat effectiever te houden filter ik graag wat meer water in 1 keer omdat het altijd even een klusje is.
Ik neem ook altijd of het liefst een leeg pet flesje mee voor schoon water. Met de petfles die ik op de uitgang van de sayer kan schroeven kan ik de sayer even terugspoelen.
De sayer is gemaakt om te kunnen terugspoelen.
Na het terugspoelen schud ik de sayer uit met de centrifugaalkracht naar de uitgang. Of dat goed is, geen idee, maar ik doe het zo.
 
Bovenaan