• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ideale BOD (bug out dog)

imker

Survivor
Goedemorgen,

wat vinden jullie de beste BOD, oftewel wat voor hond heb je graag bij je in tijden van misère? Ik heb veel interesse in uw motivatie.

Groeten, imker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Het hangt er een beetje van af of je een specifiek doel hebt waar je de hond voor wilt: beveiliging van je kamp (waakhond), hulp bij het jagen, beveiliging van jezelf (vechthond), anders..?

Zelf zou ik gaan voor een Border Collie: super intelligent, op de baas gericht en veelzijdig. Er is maar heel weinig dat je ze niet kunt leren.
Waken is geen probleem, wild vinden, naar je toe drijven en apporteren (ook waterwild) is geen probleem. Zelf konijnen/ratten/duiven vangen is geen probleem. Uitsturen om bv een tegenstander af te leiden is geen probleem. Kunnen ook langere tijd zelfstandig een taak uitvoeren.
Alleen als vechthond zijn ze niet echt heel goed, al zullen ze hun leven voor je geven.
Ik heb mensen gekend in Australie die hun 4 Borders met de helicopter bij de schaapskudde van 800+ schapen dropten op vele miles afstand en de honden brachten een paar dagen later de kudde zelfstandig naar de farm. Onderweg waren riviertjes en ravijnen die overgestoken moesten worden, waren wellicht dingo's die afgewend moesten worden, de schapen kunnen maar een beperkt aantal mijl per dag afleggen en moeten ook tijd krijgen om te grazen/herkauwen dus de honden moesten weten wanneer te rusten/stoppen, de honden moesten voor hun eigen eten zorgen (waarschijnlijk konijn ;)) en ze moesten met elkaar samenwerken.
Ik ken geen andere hond die dat zou kunnen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Hangt echt zoveel van de situatie af. Persoonlijk zou ik liever geen hond bij hebben. Het is toch een extra zorgt en wanneer ik me bijv. in stilte wil verplaatsen of ophouden, zit ik niet op een blaffer te wachten. Vast te trainen dat die stil blijft, maar dan nog.
 

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Toen ik nog bij mijn ouders woonde, hebben wij Rottweilers gehad. Waren net schoothondjes, maar werkte wel afschrikwekkend merkte ik vaak.
Jehova's gingen heerlijk snel weg als de hond erbij kwam. Die kwamen hinderlijk vaak langs die tijd, mensen met andere honden gingen weleens wat omlopen als we er aankwamen.
En we hadden eens bij de achterdeur sporen van inbraak, waarschijnlijk door de hond die aansloeg, zijn ze weer vertrokken.

Dus als waakhond bod je doel is, raad ik je zo eentje aan.

Voor slimheid moet je kijken naar die hulphonden en labradors en labradoodle worden daar vaak voor gebruikt.

Maar ik lees hieronder geen hond, en dat is ook mijn idee.
Eten, drinken delen en uitlaten enzo. Hond gaat ook eerder dood dan jij, word je weer verdrietig enzo, daar heb ik ook geen zin in, tijdens een shtf is dat nog kutter.

En bij een bug out is snachts verplaatsen vaak handig, en gaat dat met zo een hond? Lastig denk ik.
En hij of zij wordt oud, helemaal een blok aan je been dan.
 

Niels

Mankinds only hope
Geen hond.

Ik zie geen meerwaarde in een hond die ik ook nog moet voeden en die me ook nog kan verraden.
Een hond eten gaat me in die zin te ver al bederft je vlees niet zolang deze leeft.
 

Flos

SHTF Expert
Moest de poep de ventilator raken een van deze dagen ga ik mijn hond nu niet de hersen in slaan. Maar als het echt menens word ben je beter zonder een hond als die van mij denk ik.
Al is hij nog zo lief.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zie weinig voordelen in een Bug Out Dog of het moet een jachthond zijn.

:off:(Toevallig kwam er één aanwaaien op de finca een paar maanden terug doe door jagers was achtergelaten. En ze is nooit meer vertrokken. Een lief beest goed voor de veiligheid en jacht.):off:

Een Bug In Dog zie ik wel wat voordelen in. Voor de veiligheid, afschrikken, bewaking, gezelschap etc.

Sinds 8 maanden hebben we een middelgrote 4-voeter die wat blaft tegen vreemden, de katten verjaagd, maar verder ook een goed sul is. Als je al voor 11 prept, dan kan dat beetje voer voor een huisdier er ook wel bij.

Mijn buren aan de overkant hebben twee grote herders, ook nog jong maar veel afschrikwekkender. Daar loopt je niet graag naar binnen als je de beesten niet kent.:eek:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik zou zonder twijfel voor twee (één is geen) duitse herders gaan. Maar dat is vooral omdat we bij ons thuis altijd meerdere herders hadden.
Zijn zeer goed te trainen, intelligent en trouw aan hun baas. Eén hond is geheel afhankelijk van jou, twee honden houden ook elkaar bezig.
Onze honden sliepen buiten in een ren, maar konden 24/7 de keuken en woonkamer in... succes inbreker :D.
 

imker

Survivor
Allemaal bedankt voor jullie input, dit geeft weer stof tot nadenken! Zelf heb ik een jachthond, een DSL oftewel een Duitse Staande Langhaar mijn trouwe metgezel en gaat bijna altijd mee, ook naar het werk. Het is een zacht hondje wat zeer goed onder appel staat, waaks is, lief voor kinderen en fantastisch tijdens de jacht. Voorstaan, nazoeken en apporteren is haar lust en haar leven, als ik de Dogtra pak springt ze al een gat in de lucht van enthousiasme. Waarschijnlijk zoals elke trotse hondenbezitter zou zeggen over zijn of haar hond, ik had me geen betere kunnen wensen.

Groeten, imker.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Allemaal bedankt voor jullie input, dit geeft weer stof tot nadenken! Zelf heb ik een jachthond, een DSL oftewel een Duitse Staande Langhaar mijn trouwe metgezel en gaat bijna altijd mee, ook naar het werk. Het is een zacht hondje wat zeer goed onder appel staat, waaks is, lief voor kinderen en fantastisch tijdens de jacht. Voorstaan, nazoeken en apporteren is haar lust en haar leven, als ik de Dogtra pak springt ze al een gat in de lucht van enthousiasme. Waarschijnlijk zoals elke trotse hondenbezitter zou zeggen over zijn of haar hond, ik had me geen betere kunnen wensen.

Groeten, imker.

Fantastisch beestje zo te horen, rest mij wel de vraag; hoe je er nu in staat? Gaat je hond ten alle tijde mee of als het gaat om een situatie waarbij je moeten kiezen voor jezelf ipv je hond... kan je dat dan ook?
 

Larik

Diehard Prepper
Die van ons waren niet wakker te krijgen tussen 2200 en 0700.
Daar doelde ik eigenlijk op, maar dat waren huisdieren en geen geleide, hulp, jacht, of weet ik het wat voor.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wij hebben een bug out kat, kwamgeregeld thuis met extra proteïne. Echter na een aanvaring met meneer vos jaagt hij nu liever op speelgoed muizen.

Gromt ook met vreemde aan de deur
 
Bovenaan