• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ik ga op bushcraftcursus en ik neem mee

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste preppers,

Omdat ik over een paar weken op survival/bushcraftcursus ga en ik daarbij niets aan het toeval wil overlaten, ben ik alvast bezig met mijn paklijst samen te stellen. Deze cursus gaat niet om een "echte" survivalsituatie na te bootsen, er zullen gewoon verzorgde maaltijden en stromend water zijn. Het gaat met name over vaardigheden oefenen, methoden en ervaringen uitwisselen. Sommige deelnemers zullen dit gewoon als een kampeertocht benaderen.

Voor mezelf wil ik het wel een extra dimensie geven door het qua uitrusting zo minimaal mogelijk aan te pakken: de spullen die ik normaliter zelf op mijn rug meeneem op een dagtocht zouden voldoende moeten zijn om het te redden in een 24u-noodsituatie. Ik ga hierbij als basis dus uit van mijn paklijst die ik normaliter voor een dagtocht (door de natuur in NL) gebruik, met enkele extra's vanwege de geplande overnachting, en nog een paar extra's vanwege de bushcraftactiviteiten.

Omdat elke ons telt op een hele dag rondsjouwen, heb ik de gewichten van de zaken ook in deze lijst opgenomen. Mijn basislijst weegt alles bij elkaar 6.7 kg, en ik neem nog eens 2.3 kg aan extra's mee, waardoor het totaal dus 9.0 kg wordt.

Graag hoor ik jullie commentaar / ideeën / inzichten!

KLEDING (gewicht niet meegerekend)
  • Ondergoed, shirt, sokken
  • Outdoorbroek (afritsbaar, met fijne zakken)
  • Warm vest
  • Wind/regenjack
  • Stevige wandelschoenen
PERSONALIA (440 gram)
  • 50 Horloge (met kompas, GPS, thermometer, barometer)
  • 30 Paracord armband (met noodfluit en mini-firesteel)
  • 250 Telefoon (in waterdichte hoes)
  • 90 Portemonnee (eigenlijk alleen bankpas, rijbewijs, zorgpas, paar flappen cash)
  • 20 Sleutels (alleen voordeursleutel)
BEPAKKING (1670 gram)
  • 1580 Dagrugzak 30L
  • 20 Plastic zak (afval meenemen)
  • 20 Plastic zak (foerageren, sprokkelen)
  • 50 Puinzak (regenval, drijver, drybag)
COMFORT (760 gram)
  • 20 Kauwgum
  • 140 Zonnebril (in hardcase)
  • 30 Zonnebrand mini
  • 12 Lippenbalsem zon
  • 25 Insectenspray
  • 6 Oordoppen
  • 30 Buff
  • 120 Pet
  • 380 Poncho (kan doubleren als grondzeiltje)
GEREEDSCHAP (650 gram)
  • 80 Handschoenen (snijbestendig)
  • 120 Zaklamp (+ diffuser)
  • 280 Multitool
  • 120 Verrekijker (mono)
  • 52 Hoofdlamp
HYGIENE (110 gram)
  • 6 Toiletpapier (paar velletjes genoeg voor 1x)
  • 55 Handenreiniger (tevens brandstof)
  • 52 Vochtige doekjes
SCHUILPLAATS (890 gram)
  • 890 Tarp (3x4,5m) + haringen (6 st) + paracord (30m)
PROVIAND (1510 gram)
(basisuitgangspunt: verzorgde maaltijden)
  • 1350 Waterfles 1.1L + hengsel
  • 70 Eetgerei (mok, spork)
  • 90 Energierepen (2 st)
VOORZIENIGHEID (630 gram)
  • 300 EHBO-kit
  • 30 Reisapotheek
  • 300 Survival kit EDC (puur voor de show, inhoud in deze context niet zo relevant, omdat ik niks hiervan verwacht nodig te hebben - misschien zal ik ooit een keer een 24u oefening doen met uitsluitend deze kit)
EXTRA: GEPLANDE OVERNACHTING (1510 gram):
  • 250 Bivakzak (bij ongeplande overnachting zou ik een nooddeken gebruiken uit de survivalkit)
  • 830 Slaapmatje (alleen als backup, ik wil eigenlijk iets improviseren met de poncho)
  • 50 Reistandenborstel + tandpasta mini + tandenstoker
  • 120 Reserve ondergoed, sokken (waterdicht verpakt)
  • 10 Koffie instant (pure kampeerluxe, in echte overlevingssituatie zou ik eerder een caffeinepil nemen uit de survivalkit)
  • 250 Powerpack + laadkabeltjes (tevens kampverlichting)
EXTRA: BUSHCRAFTEN (820 gram):
  • 50 Notitieblokje + pen/potlood
  • 100? Holsters/foedraals/riembuidels e.d.
  • 120 Vast mes
  • 250 Klapzaag
  • 30 Firesteel
  • 65 Slijpgerei
  • 5 Puntenslijper (tondel)
  • 100 Waterfilter (puur voor de show, er is kraanwater op de kamplocatie)
 

petroman

SHTF Expert
Ahum, je wilt minimaal meenemen maar ook spullen voor de show meenemen.
Bivakzak en slaapmat scheelt al weer een dikke kg (1000gram) aan gewicht.
Survialkit show, weer 300gram.
De rest kan je zelf wel invullen.

Maak een keuze: minimaal zonder showdingen of luxe maar dan hoef je niets te vragen want dan neem je alles mee.
Je schrijft niet hoe lang de cursus duurt noch of het gewoon op een camping is>auto uitladen klaar.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik zou de show dingen ook thuis laten, in plaats daarvan zou ik een kleine lichte brander/stove meenemen en misschien 1 0f 2 Mountain House maaltijden, voor als het voorgeschotelde voedsel niet in de smaak valt.
 

Highway

Last (wo)man standing
Met 9 kilo zit je best netjes vind ik. Als de maten ook kloppen heb je handbagage voor in het vliegtuig ;) (best handig als je vlot en zonder extra kosten een ander land wil bezoeken)
Je gaat rondsjouwen zeg je. Is het een lange afstand wandeling? Verharde weg of paden en heuvels? Want het dragen van die massa is een ervaring op zich. Zeker met een dagrugzak.
Ik mis ook een bord of pannetje, en een rol gaffertape voor tijdelijke situatie of nood reparatie's. Verder een prima basis uitrusting.
Veel plezier! :wave:
 

Vempain

Prepper goeroe
ziet er erg netjes uit :thumbsup:
Toch zou ik persoonlijk een slaapzak of deken boven een slaapmatje verkiezen (met een nooddeken kun je bladeren of dennennaalden uit de natuur ertussen/onder stoppen en daarmee kun je prima een slaapmat met wat extra isolatie maken maar hetzelfde principe voor een deken lijkt me wat minder praktisch)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Dank voor al jullie reacties! Ik zie dat ik een paar dingen vergeten was te zeggen:

1. Het is een 24-uurs cursus op een vaste locatie, ik ga daar per OV + benenwagen naartoe.

2. Het minimale aspect bestaat er vooral uit dat ik het qua survivalbenodigdheden ga proberen te redden met mijn basisuitrusting (van 6.7 kg dus) die ik normaal op een dagtocht bij me heb (dus zonder alle dingen die genoemd staan bij extra, met uitzondering van de bivakzak omdat slapen onder een nooddeken me net een tikje te oncomfortabel wordt). Dit heeft alles te maken met het specifieke scenario waar ik voor prep: een dagtocht die door verdwalen / noodweer / ongeluk omslaat in een overnachtingssituatie in het wild.

3. Het gewicht van de showdingen en de backupdingen neem ik op de koop toe, een tas van 9 kg is prima te doen voor mij (heb onlangs 10-daagse vakantie gedaan met elke dag urenlang zo'n 10 tot 12 kg op de rug).

4. Ik heb inderdaad geen kookspullen of maaltijden mee, deze zaken heb ik ook niet in mijn bezit. Misschien een ontwikkelpuntje voor als ik in de toekomst meer zelfstandig dit soort meerdaagse ondernemingen zou willen doen, of toch eens ga denken aan het samenstellen van een BOB (heb ik op dit moment niet). Nog liever zou ik leren hoe ik mijn voedsel kan betrekken uit de natuur, en met minimale middelen klaar kan maken.

@Vempain, mijn slaapsysteem is dus om van mijn poncho een grondbedekking/improv matras te maken, en daarop dan met kleding te gaan liggen in die bivakzak (eigenlijk een soort heel dun slaapzakje). Het slaapmatje heb ik alleen maar bij me als een soort van softy verzekering (voor als ik die natuurmatras niet goed voor elkaar krijg).

@Highway, dankjewel voor de toevoeging, een bord of iets dergelijks ben ik natuurlijk vergeten! Tape voor noodreparatie zit wel 1m in de survivalkit, daar heb ik ook nog staalgaren+naald, veiligheidsspelden en kabelbinders inzitten.

@Dreutel, misschien denk ik er na het komende kamp net zo over, maar voor nu denk ik nog dat ik het prima ga bolwerken met mes (Mora Companion Heavy Duty MG carbon) + klapzaag (Gardena 135P inklapbare snoeizaag).
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik zou aanvullend meenemen:

Meer toiletpapier.
Meer koffie.
Pakje kaarten.
Een bakje om uit te eten. Ik raad die van Wildo aan.
Een slaapzak.
Kooksetje, dit kan al voor een paar euro. Als je voorbeelden wilt laat maar horen.
Hoofdlampje, zo simpel mogelijk, niet te fel.

En je bivi... Ik zou een fatsoenlijke nemen met muggengaas, anders word je gek.
De KL bivi voldoet, en is degelijk.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie @Niels!
  • Inderdaad iets meer toiletpapier is wel handig voor een 24u-missie, wellicht ook voor de kameraden die er niet aan gedacht hebben. Het weegt toch geen drol :lol:.
  • Instantkoffie heb ik in van die 1-kops porties, met 6 stuks dek ik mijn eigen behoefte toch wel ruimschoots, maar uitdelen is natuurlijk een goede manier om snel populair te worden.
  • Een trog voor de maaltijd was ik inderdaad totaal vergeten zoals Highway ook opmerkte... Bedoel je die Wildo opvouwbare mok XL? Dat ziet er eigenlijk wel praktisch uit.
  • Kaarten verwacht ik geen tijd voor te hebben, we hebben immers ons bushcraft/survival speelgoed mee.
  • Hoofdlamp staat op de lijst.
  • Mijn slaapsysteem is inderdaad het meest dubieuze onderdeel van mijn huidige paklijst. In plaats van praktisch en/of comfortabel ga ik voor een behoorlijk spartaanse aanpak, juist om een onverwachte overnachting te simuleren, waarbij ik normaal gesproken dus geen slaapzak, matje of volwaardige bivakzak bij me zou dragen. Dit is dus omdat ik dit weekend beschouw als een gelegenheid om ervaring op te doen met geïmproviseerd wildbivakkeren. En ja, wellicht wordt het inderdaad totaal ruk en kan ik voor geen meter slapen. Die kans neem ik op de koop toe.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Dank voor je reactie @Niels!
  • Inderdaad iets meer toiletpapier is wel handig voor een 24u-missie, wellicht ook voor de kameraden die er niet aan gedacht hebben. Het weegt toch geen drol :lol:.
  • Instantkoffie heb ik in van die 1-kops porties, met 6 stuks dek ik mijn eigen behoefte toch wel ruimschoots, maar uitdelen is natuurlijk een goede manier om snel populair te worden.
  • Een trog voor de maaltijd was ik inderdaad totaal vergeten zoals Highway ook opmerkte... Bedoel je die Wildo opvouwbare mok XL? Dat ziet er eigenlijk wel praktisch uit.
  • Kaarten verwacht ik geen tijd voor te hebben, we hebben immers ons bushcraft/survival speelgoed mee.
  • Hoofdlamp staat op de lijst.
  • Mijn slaapsysteem is inderdaad het meest dubieuze onderdeel van mijn huidige paklijst. In plaats van praktisch en/of comfortabel ga ik voor een behoorlijk spartaanse aanpak, juist om een onverwachte overnachting te simuleren, waarbij ik normaal gesproken dus geen slaapzak, matje of volwaardige bivakzak bij me zou dragen. Dit is dus omdat ik dit weekend beschouw als een gelegenheid om ervaring op te doen met geïmproviseerd wildbivakkeren. En ja, wellicht wordt het inderdaad totaal ruk en kan ik voor geen meter slapen. Die kans neem ik op de koop toe.
Voor een hoofdlampje adviseer ik een Petzl Tikkina, kost ongeveer 17 euro, heb ik ook en werkt perfect.

Nog beter is een hoofdlamp met extra rood licht (minimaal 2 lumen), zodat je nachtvisie niet verstoord word, maar ik heb gewoon die van 17 euro.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Sun Beh Nim, Het hoofdlampje heb ik al, is een redelijk merkloos prulding van een paar euri, maar doet wat het moet doen. In mijn basisuitrusting neem ik die niet eens mee, ik improviseer dan met mijn Nitecore MT10A zaklamp die met een klipje aan de buff op m'n hoofd kan zitten (beide zitten ook in mijn EDC). Die zaklamp heeft ook een maanlichtstand en een roodstand, en nog een stuk of wat andere standen (o.a. daglicht, stroboscoop, SOS baken).

IMG_20180524_104252.jpg
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Trog om uit te eten ? Je hebt toch een pannetje of beter messtin, wel zwaar maar werkt op allerlei vuren.
Op het gevaar af van in herhaling vallen: ik heb geen kookgerei bij me op een dagtocht, en ook geen slaapgerei. Dit is geen complete BOB of wilderness living uitrusting. Wat ik op dit weekend wil simuleren is een normale alledaagse dagtocht die afgelopen is voor het avondeten (met overeenstemmende uitrusting), die onverhoopt fout loopt en uitmondt in een overnachting in het wild. Ik wil praktijkervaring opdoen voor als mij dit echt zou overkomen, een test van mijn kennis, uitrusting en vaardigheden. (In het echt zou ik dus gewoon zeer brak slapen en honger hebben totdat de normaliteit hersteld is).
 

Lai

Prepper goeroe
De bush crafters die ik volg hebben lang zoveel niet mee voor een weekend (of langer) weg :eek:

Daar blijft het meestal bij een:
lichtgewicht slaapzak, hangmat/grondzeil, tarp, parakoord, haringen, (de metalen variant :p)
goed stevig mes, handbijl (ook als hamer te gebruiken ;)), klapzaagje,
hoofdlampje,
poncho/regen dichte kleding,
1 zet schone kleding,
wc papier (rol gewoon pletten, neemt minder ruimte in :D),
toilettasje met: kam, zeepje, tandenborsteltje, tandpasta tubetje, tandenstokers,
snel drogende handdoek,
ehbo setje + spiegeltje,
woodstoveachtig ding om op hout te koken, buideltje tondel + vuurmaak dingen (wat je zelf prettig vind te gebruiken)
1 (lichtgewicht) kampeer pan max. 1 l.+ deksel,
beker, vork en lepel of spork,
waterfles en wat voedsel.
Dit zit nu in mijn BOB + een beetje meer :cool: Oké, de klapzaag en handbijl maken weer gewicht. Maar ik ga niet voor zo licht mogelijk. Ik ga voor kunnen leven in geval van ....

Waarom er niet een volwaardige BOB van maken? Er mist alleen een slaapzak en een pan + brandertje. Is het om het gewicht?

Je hebt het over dat elke ons telt, waarom dan zoveel "onzin dingen" mee? (let wel, in mijn ogen onzin)
Ruil je matje om voor een hangmat ;) Scheelt 210 gr. in gewicht. + je hebt gelijk een klamboe.
( https://www.tarpshop.nl/nl/product/dd-superlight-frontline-hammock-olive-green/ )

Dingen als dit zou ik er uitlaten:
830 slaapmatje
20 Plastic zak (foerageren, sprokkelen) Gebruik wat je hebt.
50 Horloge (met kompas, GPS, thermometer, barometer) Wat die horloge kan kan je mobieltje ook en meer ;)
50 Puinzak (regenval, drijver, drybag)
20 Kauwgum
50 hardcase voor zonnebril
30 Zonnebrand mini
12 Lippenbalsem zon
25 Insectenspray
6 Oordoppen
80 Handschoenen (snijbestendig)
55 Handenreiniger (tevens brandstof)
52 Vochtige doekjes
----
= 1280 gr. lichter! ;) Ruimte voor een slaapzak en pan met brander.

Als het je bedoeling is om de poncho ook als regenkleding te gebruiken zou ik die niet gebruiken als grond bedekking/matras. Kans op lekkage door scherpe steentjes/hout of dorens is groot. Kies dan voor een hangmat. Poncho als tarp gebruiken kan wel ;) Jij kanaal heeft er veel filmpjes over.

Slaapzak heb je dunne lichtgewicht dingen van die toch nog verrassend warm zijn. Lidl heeft ze gehad.

Om te koken volstaat een leeg conserven blik ook, gaten in boren voor zuurstof toevoer/rook afvoer en hout vul gat. + een foedraal om het in op te bergen en de rest van je tas schoon te houden. Maar zo'n kleine Happy stove die mooi plat op te bergen is is ook mooi :D
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Beste @Lai,

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie! Je tips zijn zeer waardevol voor de mensen die echt puur voor het bushcraft/kamperen gaan, maar ik vertrek hier juist vanuit een beetje andere filosofie: ik ga specifiek trainen voor het scenario "wat nou als ik gewoon een rustige comfortabele dagtocht aan het maken ben en shit gaat fout", vandaar mijn nogal ongebruikelijke lijst. Het draait voor mij op dat weekend juist om het oefenen van situaties en vaardigheden zonder bepaalde gear te gebruiken. Dat is wat ik bedoel met dat alle gewicht telt: ik ga normaal gesproken op vakantie niet lekker ontspannen een wandeltochtje met de kids maken met een volledige BOB op de rug. Specifiek voor dit weekend zeul ik juist wél van alles extra mee, puur zodat ik met verschillende methoden / plannen / aanpakken wat praktijkervaring kan opdoen. Dit is tenslotte een survivaltraining, en soms moet je het gewoon zien te redden met wat je op dat moment op je lijf had.

Er zijn een paar zaken op mijn lijst die jij weg zou laten waar ik toch even op wil reageren (misschien om voor sommige meelezers nog een ander perspectief te bieden):
  • Handschoenen: alle bushcrafters die ik volg op jijbuis gebruiken dergelijke handschoenen (Alfie, Mike McQ, Paul Kirby). Sowieso voor mij persoonlijk werk ik veel prettiger met een mes als ik deze dingen aan heb, 't is gewoon een soort klunsverzekering zeg maar.
  • Horloge met GPS: het is waar wat je zegt over de telefoon, maar mijn telefoon is binnen 24u leeg en normaliter heb ik in mijn GHB geen powerbank zitten. Mijn horloge gaat echter meer dan 10 dagen mee op 1 batterijlading, en maakt bovendien het dragen van een los kompas overbodig. Bovendien is het horloge waterdicht 50 atm, en de telefoon zit in dat hoesje op zijn best slechts regendicht.
  • Puinzak: dit is in mijn geval een zeer grote stevige transparante zak die gebruikt kan worden om een rivier over te steken met droge kleding en gear, en tevens groot genoeg is om een micro-shelter voor 1 persoon van te improviseren. Een dergelijke zak heb ik ook in mijn EDC, en is in mijn ogen onmisbaar om een verscheidenheid aan mogelijke crisissituaties het hoofd te bieden. Als ik ooit gestrand raak op een boot op zee heb ik zelfs alles bij me om een zonnedistillerij te maken.
  • Insectenspray: is inderdaad niet nodig als je slaapsysteem een muggennet heeft, maar als je emergency shelter uit een puinzak en een reddingsdeken bestaat is de insectenspray een waardevolle toevoeging om de nachtrust te verbeteren.
  • Handenreiniger en vochtige doekjes: simpelweg essentieel als je met kinderen op pad bent. Beschouw ik als kritische EDC.
  • Hardcase voor zonnebril: absoluut niet noodzakelijk voor overleven, maar wel giga balen als iemand per ongeluk op mijn 150,- UV-werende zonnebril op sterkte gaat zitten met z'n dikke billen.
Ook trouwens zeer bedankt voor de tip over de poncho die lek kan raken, daar had ik niet aan gedacht en zit ik ook niet op te wachten natuurlijk. Dat idee om dat als grondzeil te gebruiken ga ik even heroverwegen. En ook moet ik nog eens nadenken of er niet toch zo'n microvezel handdoekje mee moet.

Overigens, de reden dat ik (nu nog) niet gericht ben op het inrichten van een volwaardige BOB is vanwege mijn gezinssituatie: met vrouw en 3 (kleine) kinderen valt er weinig te bug outen. Mijn prepstrategie en responsplannen zijn momenteel volledig toegespitst op de get home + collect family + bug in (en daar ben ik nog lang niet zo ver mee als ik wil zijn, dus voorlopig genoeg te doen).

Happy prepping!
 

Lai

Prepper goeroe
Nee hoor. Mijn tips zijn zeker niet alleen waardevol voor Bush crafters of kampeerders. Als je dit in je rugzak hebt kom je een heel eind met een SHTF. Daar is het mij om te doen. Dat ik voor mij voldoende comfort kan creëren.

Als dit je wens is voor een specifiek scenario waarom dan nog zoveel mee? Waarom niet op pad met alleen je survival kit en een goed zakmes? Kijken hoe ver je daarmee komt? Dat komt meer overeen met wat je bij je kan hebben op een wandeling. Neem aan dat je niet elke keer met 9 kilo op de rug met kids het bos in gaat?
Aan de ene kant snap ik je, aan de andere helemaal niet. Je wilt zo weinig mogelijk in je tas, maar neemt naar een Bush craft kampje wel veel mee wat je geheid niet gaat gebruiken wegens tijd te kort. Bush craft is juist zo weinig mogelijk mee nemen en daar zoveel mogelijk mee doen. Bush craft is een mooie aanvulling op preppen.;)

Ik ben iemand die niet met handschoenen aan kan werken. Het snijden in mijn vingers neem ik voor lief. Gebeurt regelmatig met een hand waar de tomtom het nogal eens niet van doet o_O Mijn messen zijn ook niet vlijm scherp. Te gevaarlijk in mijn handen. Altijd al geweest. Dus voor mij geen reden om handschoenen mee te nemen. Pleisters heb ik meer aan :D
Geen powerbank bij je? Dan ben je een van de weinige. Ik ken haast niemand die er niet altijd eentje (of 2) mee op zak heeft. Iedereen is te bang dat ze ineens zonder mobiel zitten. Waterdichtheid van mobiel is kwestie van een waterdicht model aanschaffen. Kost helaas wel een paar centen :( Heb een mooie op het oog, maar helaas.
Wat doe je als de GPS het niet doet? Denk aan EMP andere soort verstoringen. Kan je dan zonder kompas nog verder? Gewoon interesse, ik en GPS gaat niet samen. Heb altijd wel ergens een kompasje. Maar zonder kom ik ook een heel eind als het onbewolkt is.
Hoe vaak denk je een rivier over te moeten steken zonder gebruik te maken van brug/bootje/vlot of op een boot op zee te belanden waar niks aan boord is? En heb je dan je rugzak bij je? Die kans is voor mij zeer klein, vandaar dat ik het er uit zou laten. Spullen die droog moeten blijven kan je ook in een vuilniszak stoppen en deze goed dicht knopen. Met lucht er in drijft het ook nog eens goed heeft de ervaring geleerd.
Handreiniger en vochtige doekjes essentieel met kleine kinderen??? :confused: Hier schrik ik toch wel van. Mijn ouders hebben dat spul nooit gebruikt. Wat is er mis met een stukje van een microvezel doekjes nat maken en een beetje zeep? Wat is er mis met kinderen die vies worden? Krijgen ze weerstand van. We leven al veel te steriel tegenwoordig.
Bril altijd op je lijf dragen! Zeker als die op sterkte is. In een SHTF weet je nooit wanneer je weer een goed bril kan krijgen. Mijn bril is een stukkie veel duurder en zit of op mijn neus of op mijn hoofd of hangt aan een elastiek om mijn hals. (elastiek zorgt er voor dat de bril altijd blijft zitten) Die leg ik echt niet ergens neer.

Lieverd je hebt al een bijna volwaardige BOB voor 1 persoon. (extra tarp en bivakzak en het is voor 2) Er mist alleen een paar kleine dingen.
Met een gezin van 5 is zeker ook te bug outen ;) Waar een wil is is een weg. Met 2 honden, 2 katten, 2 pony's (eentje voor een karretje, eentje als "pakezel") gaat het mij lukken. De 2 kippen kunnen dan als het goed is ook nog mee. Dan moet het met 2 volwassenen en 3 kids ook kunnen. :oops::off:
 

Highway

Last (wo)man standing
Voor de eerste ervaring begrijp ik dat @De Bezorgde Burger deze start zo maakt. Opzich is dat al een confrontatie aangaan met jezelf -wat mij aanspreekt- door het opzettelijk aangaan van ervaringen met bewust gekozen middelen. Gewoon eens kijken hoe je dat gaat doen, zo'n all inclusive-shtf. Voor sommige mensen is het buitenleven zelf al een compleet nieuwe ervaring, vol met beren op de weg. Die krijg je met geen stok een tent in, en vervolgens met geen stok meer uit de tent. Want buiten? dat is gevaarlijk!

@Lai beschrijft duidelijk vanuit kennis en ervaring, en vooral ook vanuit bewustzijn meen ik. Je hebt steeds minder materiaal nodig als je merkt dat je inzichten ontwikkeld, als je vaardigheden ontwikkeld, als je vertrouwd bent geraakt, als je hebt ontdekt wat werkelijk nodig is en daardoor dus ook onnodig is. Eigenlijk is dat een volgende stap in de ontwikkeling die ontstaat bij het aangaan van deze bushcraft cursus. Die stap komt vanzelf. Het is goed om daar alvast bekend mee te ze zijn en rekening mee te houden.

Het begint met een cursus, en het word vanzelf een way of life.
 

Erny

Last (wo)man standing
Eh, tja, doe er een tentje bij en je hebt een complete kampeeruitrusting. :confused: Voel aan wat je meeneemt weinig survival uitdaging. Beetje geartraining/ glamping voor bushcrafters to be? Maar lees dat je daar je redenen voor hebt.
Mes, bijl, tarp, touw, bakje(mok/pannetjeding), aansteker/firesteel... en dan bushcraften en survivallen.:)
Oh, en die insectenspray ook natuurlijk, rotbeesten. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai
Bovenaan