• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ik ga op kanotrektocht en ik neem mee:

DO-it

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Als vervolg op @De Bezorgde Burger, maar dan een beetje anders.

Afgelopen week ben ik op een kanotrektocht geweest ergens in Friesland. Naast dat we natuurlijk fantastisch weer hebben gehad, een leuke uitdaging en wat mij betreft ook een geslaagde uitdaging!
Tuurlijk hebben jullie vast vele tips voor verbeteringen, maar wellicht zou je deze uitdaging zelf ook willen aangaan en dan de verbeteringen in praktijk willen brengen.

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik met een groep kinderen ben weggeweest, we hadden 3 (volgepakte) Canadese Kayaks en twee eenpersoons kano’s. We hebben in een week tijd 4 eilanden bezocht en overnacht. We hebben twee keer boodschappen gedaan, want met een groep opgroeiende kinderen moet je ze ook verse groenten en fruit geven.

Wat mocht iedereen meenemen:
3 t-shirts
3 onderbroeken
3 paar sokken
Lange broek
Korte broek (en dan een van de twee aan)
Joggingbroek
Pyjama
1 warme trui
Regenjas
Zonnebrand
Toiletspullen los verpakt (denk aan tandenborstel etc.)
Toiletrol
1 zoet beleg wat ze lekker vinden (scheelt weer in ons eigen budget:fluit:)
Slaapzak en matje.
Bord, mok en bestek
Zwembroek en handdoek.
Schoenen die ze aan hebben
Waterschoenen
Petje en zonnebril
2 liter aan water, verdeeld over diverse flessen.
Zakmes
Klein spelletje
Opblaasbal

Er zijn vier kleine tentjes meegegaan en twee sliepen er onder een tarp. Verder 4 gasbranders (volgende keer is twee voldoende), de envirofit woodstove, de dutch Oven, wat pannetjes, messen, snijplanken, waterzakken, EHBO, kleine bijl, parakoord, visgraat en haken en vast nog iets wat ik vergeten ben. Van de kleding die ze bij zich hadden, moesten ze 1 setje maken, die apart verpakt werd, zodat we zeker wisten, dat er altijd droge kleding was, voor het geval dat.... er een kayak omgaat (is gelukkig niet gebeurd, alle setjes zijn gebruikt om met schone en frisse kleding naar huis te gaan.)

Om even een indruk te geven twee van de drie kano’s bij het derde eiland:
50C66857-B8CB-46AB-A4AA-6DCD8EFE7501.jpeg

Zelf had ik naast een tarp (geen licht gewicht, want ik ben bang dat die niet bestand is tegen pubers) mijn jungle hangmat mee en daar was ik zo blij mee! Al was het alleen al vanwege al die muggen ‘s avonds. Helaas waren er niet altijd bomen om in te hangen, maar met de hangmat kun je ook prima op de grond liggen. Vlak voor vertrek naar Friesland had ik ook het lichtgewicht luchtbed gekocht bij de Lidl (ja ik heb het gelezen, isolatiewaarde 0, maar ik wilde op deze tocht niet mijn goede matje meenemen. Op de eerste plaats, omdat deze een flink stuk duurder is dan die van de Lidl en daarnaast ietsje groter en zwaarder is). Tijdens de eerste nacht heb ik het best koud gehad, dus ging er ook een deken mee (gelukkig ligt die altijd in de auto;)). Dat heft de koude dan weer op van het matje:fluit:.

Ik heb twee verschillende set ups gemaakt:
De eerste:

ABE9153E-1438-4AB0-8C35-C4E82583DAC2.jpeg

In een soort van driehoek, want de achterste punt heeft ook een stok, zodat het aan 1 kant wat hoger is. Deze had ik zo neergezet zodat ik zoveel mogelijk privacy had en toch een beetje ruimte had om om te kleden. De hangmat heb ik vastgemaakt met 2 haringen en het muggennet zit vast aan de bovenkant van de palen, onder de punt waar de stok door het lusje van de tarp heen gaat (heb ik geen foto van).

Alle andere nachten heb ik het geheel iets ruimer opgezet en wat beter gekeken naar de plek waar ik hem heb neergezet. Dusdanig dat ik ruimte had om me om te kleden, maar ook voldoende privacy.

9E9F0319-1408-46A1-B353-931D420B01DC.jpeg

Mijn collega had alleen tarp bij en bij gebrek aan stokken, had ik het volgende bedacht:

0D51C768-6CFB-49E0-933D-08F9BC6FD4F9.jpeg


Overigens ben ik over het luchtbed zeer tevreden. Het is makkelijk en snel op te blazen, loopt niet leeg als je aan de praat gehouden wordt (er zit een soort van terugslagklepje in) en ligt best lekker. Het enige iets van minpuntje is, dat je even moet uitvogelen hoe je dit matje het makkelijkst laat leeg lopen met zo’n terugslagklepje. Daarbij als je hem opblaast (banen lopen in de lengte), wordt eerst de eerste baan volgeblazen, daarna de tweede enzovoort. Bij leeglopen is dat dus andersom en dan heeft vouwen (zoals ik dat normaal doe) en leegduwen geen zin. Ik heb gemerkt dat wringen wel goed ging en dan vouwen in de lengte (lange zijde) i.p.v. de breedte (korte zijde), richting de dop prima werkt.
 

DO-it

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Het vervolg:


Ook in de week voor mijn vertrek heb ik de (5,2 kilo) envirofit woodstove gekocht. Deze stond al wat langer op mijn verlanglijstje en nu heb ik hem dus uiteindelijk gekocht (samen met de uitbreiding, zodat je twee pannen tegelijk kan koken. Deze is niet meegegaan, omdat ik niet wist of daar ruimte voor zou zijn geweest, wat er dus niet was). Ik heb deze woodstove gekocht , omdat ik daarop een Dutch Oven kan zetten. Je mag namelijk niet op alle eilanden stoken (je zit wel in veengebied en bij droog weer brand dat prima:rolleyes:), maar wel met een woodstove koken. Er is nog een versie die een kilo lichter is, maar omdat deze taps toeloopt en van die rare buigzame ‘pootjes’ heeft, leek me die minder stabiel als diegene die ik heb gekocht.

Deze is het niet geworden:

D10F653A-9AC0-4292-AF3B-1C6ED737CCA8.jpeg

Deze wel:

0310358E-C159-4EE6-9017-DD149E79B598.jpeg

Het is een hele fijne woodstove, hij brand snel en is goed brandend te houden. Het is wel oppassen, want je stookt hem al snel te heet heet ( :)oops: vlam in de deksel bij het bakken van eieren). Verder is het belangrijk dat je droog hout gebruikt, zodra het hout wat natter is (nog te ‘vers’), wordt de woodstove niet warm genoeg om een DO te verwarmen.

CD053184-4BEA-4EF5-9D80-55FA21F9CF70.jpeg

De woodstove brand heel zuinig en je houdt bijna geen restafval over. Kortom ik ben heel blij met mijn woodstove en kan niet wachten om de uitbreiding uit te proberen. Wordt vervolgt!

Verder is het zeker aan te raden om een keer een trektocht met een kano te maken. Vanaf het water ziet de wereld er anders uit, maar ook het navigeren werkt anders (er staan geen bordjes om je de weg te wijzen) en de eilanden hebben op papier wel een naam, maar daar aangekomen heet het allemaal hetzelfde. Dus je moet echt gaan letten op andere herkenningspunten en kaart kunnen lezen (want je telefoon kan zomaar in het water terecht komen).
 
J

J.J

Gast
Beste @DO-it
Zo wat een onderneming, en voorbereidingen, en eigenlijk was het zee kanoën.
Wist ja alles af van de stromingen, hebben jullie daar rekening mee gehouden, met het roeien, had je ook een marifoon bij je mocht er dingen mis gaan.
Hoeveel vermogen moet een marifoon hebben voor varen op zee.
 

DO-it

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Beste @DO-it
Zo wat een onderneming, en voorbereidingen, en eigenlijk was het zee kanoën.
Wist ja alles af van de stromingen, hebben jullie daar rekening mee gehouden, met het roeien, had je ook een marifoon bij je mocht er dingen mis gaan.
Hoeveel vermogen moet een marifoon hebben voor varen op zee.

We hebben niet op zee gevaren, maar in een natuurgebied. We hebben iemand uit die omgeving mee laten denken. Hij was voor ons bereikbaar in geval van nood. Verder hadden we een Schouw mee (een gemotoriseerde boot), want met in totaal 22 personen (twee groepen en de andere groep had deze bij) is het wel een fijn idee dat je weg kunt als het moet. Ook kun je iedereen op het water daar aanspreken, men is dan verplicht je te helpen.

Ik heb geen idee wat een marifoon is (ik denk een portofoon-achting iets, maar dan voor op een boot?), maar dat zoek ik zo wel op (en het klopt;)). Dus nee, ik heb geen idee hoeveel vermogen zo’n ding op zee moet hebben. Gelukkig hebben we hem niet nodig gehad.
 
J

J.J

Gast
Top verhaal, een aanwinst voor het forum. :thumbsup:
Ja en @DO-it ook:D:thumbsup:
Omdat je schreef:::: We hebben in een week tijd 4 eilanden bezocht en overnacht.
Van Friesland dacht ik zo dat is een onderneming,:oops: en dat over zee.
Maar ik heb het wel vaker mis:rolleyes: past een beetje bij mij lijkt wel.:rolleyes:
Maar zo als al gezegt wat een top topic.:thumbsup:
 

Lai

Prepper goeroe
Mooie onderneming. :thumbsup:
En hoe vonden de kinderen het? Niet geheel onbelangrijk.
Hebben ze er wat van geleerd?
Hoe heb je het zelf ervaren met zo'n grote groep een onderneming als deze te ondergaan?
Zie jij je zelf al met een dergelijke groep een bug out op deze manier doen?

Wat betreft fikkie stoken op veen eilanden, je heb toch veel water om je heen om te blussen en veel handen om dat te doen??? :fluit: (zegt een scouting leidster :D) Met de woostove een kleine tip, maak de grond rond om die dingen schoon van begroeiing. Ook nog groen uitziend gras word met dit weer snel droog en wil echt wel fikken. Desnoods steek een plag uit (wel vochtig houden) die je later weer terug legt. Houd met dit droge weer de stookplek vochtig. Scheelt brand gevaar. En een hoop bluswerk ;)

Ergens schuilt er een Viking in je :D Die gebruikten ook peddels als tentstokken.

Dat meeneem lijstje, wij bezuinigde niet op de eerste 3 dingen. Tenzij je ze de hele dag in zwemkleding laat lopen of tussen door kleding laat wassen. Nu hadden jullie de hele week mooi droog weer, als het de helft van de tijd nat is gaan het beetje droge kleren er snel door bij de jeugd. En het uithangen om te drogen, dat kennen de meeste niet.
Spel materiaal namen we zelf mee, alles op batterij/accu moesten ze bij hun ouders weer inleveren. Wij wilde die verantwoording niet dragen.

@J.J het Sneker meer heeft verschillende eilanden/tjes waar overnacht mag worden. Zelfs rivieren/kanalen hebben eilandjes.
 

Flos

SHTF Expert
@DO-it mooi verhaal.
Kan je eens een stukje land kaart posten waar de eilanden opstaan. Zo kan ik en misschien ook anderen een beeld krijgen waar het avontuur zich afspeelde.
 

DO-it

Diehard Prepper
De kinderen hebben genoten @Lai en ongelooflijk veel geleerd. Wat dacht je alleen al vanwege het feit dat er geen toiletten waren. Douches waren er ook niet, dus zwemmen in de plomp met eventueel wat zeep. Ze weten zich snel aan te passen, goed samen te werken en elkaar te helpen. Verder natuurlijk het iedere keer in en uitpakken van hun spullen of wat dacht je van het inpakken van de kayaks. Aan het eind van de week ging dat zo vlot, dat we met 2 uur weg waren, incl. ontbijten.
Ze hebben ook geleerd het te doen met de middelen die we tot onze beschikking hadden. Ja ik zou zo met een groep kinderen een bug out doen. Al wil ik zelf eerst wat meer weten over vissen (fileren kan ik wel), maar dat ga ik tijdens de SC doen. Ik had wel visdraad bij en haakjes, maar blijkbaar komt er meer bij kijken. Zeker als er eenden op het brood (gebruikt als aas) afkomen. Helaas wilde ze geen eend aan hun haak, anders hadden we eend gegeten ;).

Wat betreft de woodstove, de grond hebben we goed nat gemaakt voordat we gingen koken, dat hebben we ook tussendoor gedaan. Ging prima, want bij gebrek aan een schep (die lag bij de andere groep, die niet bij ons wilde staan (tja je weet hoe explorers soms kunnen zijn:fluit:)) en de hoeveelheid water om ons heen was het geen probleem.

We hebben bewust gekozen voor 3 kledingstukken. Ook jij als scoutingleidster weet vast wel dat de kinderen het liefst de hele week in dezelfde kleding willen lopen. Als ze hadden gewild dan hadden ze kunnen wassen. Bij heel slecht weer en nog maar 1 droogpakketje hebben, waren we teruggegaan naar de start plek. Je wil de kinderen niet ziek afleveren bij hun ouders. Gelukkig roken we na een paar dagen allemaal hetzelfde, dus dan maakt het niet meer uit (ook de plomp/ het water was gewoon natuurlijk. Stonk niet, maar had wel een natuurgeur). Handen wassen moesten ze wel, daar heb je zeep voor, waar je geen water bij nodig hebt. Aan het eind van de week konden ze weer douchen op de startlocatie, dus ze gingen heerlijk fris naar huis.

De grootste uitdaging met dit weer en op het water was vooral dat ze zouden blijven drinken en dan zoveel dat ze ook gewoon moesten plassen. Ook hygiëne is belangrijk, maar ook dat verliep goed.

Of ik zoiets zou doen met een groep kinderen die ik niet ken of die niets weten van kamperen, dat weet ik niet. Het is wel een bepaalde mentaliteit of mindset die je denk ik moet hebben, om zoiets te kunnen. Je moet de knop om kunnen zetten van luxe naar niets. Als je overal vies van bent of bang voor bent, niet kunt plassen in de natuur oid, dan wordt het wel heel ingewikkeld. Het vraagt ook iets van je flexibiliteit en gebruik maken van wat je hebt. Zo kwamen we er bv achter dat er in een bepaalde saus echt gluten in zaten, dan moet je snel wat verzinnen, zodat iedereen goed te eten had.

Volgende keer wil ik ook een waterfilter meenemen. Daar was het nu te kort dag voor, maar wil ik ze nog wel graag leren. Op het laatste moment ook besloten om geen gevriesdroogde maaltijden te kopen. Op de eerste plaats vanwege de prijs, op de tweede plaats wilden we weten hoe het zou gaan als we wel alle maaltijden vers zouden klaar maken. Er is namelijk voldoende fruit en er zijn voldoende groentes, die best lang houdbaar zijn. Ook bevroren vlees kan lang mee zonder koelkast (goed verpakt in alufolie en kranten, was het een dag later mag steed koud). Voor een volgende keer (als we het eerder weten, want dit kamp is in een paar weken geregeld), wil ik wel van die maaltijden kopen. Dan kan ik vooral kijken naar de aanbiedingen. Heeft met name te maken dat de kinderen ook hier weer van leren. Voor dit kamp hadden ze echter uitdagingen genoeg, je moet ze niet gelijk overvoeren met allemaal nieuwe dingen.
 

DO-it

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
E318001F-EE8F-4837-9F21-6C0CDFF6814C.jpeg @Flos, hier een kaart van het natuurgebied. Het lijkt klein, maar je vergist je in de afstanden. Al hoewel we er in het begin van de week langer over deden dan aan het eind van de week (betere samenwerking in de kayak en meer rechtuit dan gebruik maken van de hele rivier;)). We hebben wel het hele gebied gezien, dus het was een mooi rondje!

@Lai, op een moment staken we met 10 boten over een meer over. Een boot had een vlag er op, de boten verspreid over het water, allemaal druk aan het peddelen om zo snel mogelijk over te steken, het leek echt op een invasie van de Vikingen!
 

Lai

Prepper goeroe
O ja, geen wc of douche!! :confused: Da's een vreemd iets voor de meesten. Gat spitten, en daar je behoefte boven doen :eek: Da's toch even andere koek.
(was een keer met leiding mee die het poepen wel op de wc van de winkel deden waar we tussen door boodschappen haalden :lips: en dan boos werden op de kinderen die mee waren en dat ook wilden)
Kinderen passen zich inderdaad snel aan. Wij hadden er wel van die prinsjes en prinsesjes bij die het liefst dagelijks schonen kleding aan trokken. Was hun thuis zo geleerd. Dan kijkt moeders toch wel vreemd op dat de paklijst zo weinig kleding bevat. (1 jongen had 12 paar! sokken mee, bleek ook nog van een oudere broer te wezen ook, paste hij niet) Sun light zeep doet wonderen bij dit soort kinderen, maar wel zelf wassen :D

En explorers o_O Breek me dek niet open!! Er zitten er bij die je graag achter een dikke laag behang wil plakken. :fluit: Volgende keer zorgen dat er meer verdeeld word aan materiaal zodat 1 groep niet zonder komt te zitten. ;)

Tip voor de volgend keer vissen met brood, maak kleine balletje van het brood, dan zinken ze voor de eenden ze kunnen oppeuzelen. Dan lok je de vissen ook beter naar je haakje. ;)

Dieetvoer is altijd een punt van goed voorbereiden. Maar niet alles staat op de verpakking! Helaas zo geregeld bij de wet dat met minder dan zoveel procent het niet vermeld hoeft te worden :mad: En een ziek persoon op kamp zit niemand op te wachten, zeker de persoon zelf niet.

Misschien ook leuk naast water filteren iets met zonnen energie te doen de volgende keer.
 

DO-it

Diehard Prepper
Tip voor de volgend keer vissen met brood, maak kleine balletje van het brood, dan zinken ze voor de eenden ze kunnen oppeuzelen. Dan lok je de vissen ook beter naar je haakje. ;)

Dat is een goed idee! Ga ik proberen. Daarnaast ga ik tips krijgen van Zanzara tijdens de SC in Vlaanderen.
 

DO-it

Diehard Prepper
En explorers o_O Breek me dek niet open!! Er zitten er bij die je graag achter een dikke laag behang wil plakken. :fluit: Volgende keer zorgen dat er meer verdeeld word aan materiaal zodat 1 groep niet zonder komt te zitten. ;)

Tja, dat wilde ik wel doen, maar...... ze wilden perse alles zelf doen. Tja dan je neus maar stoten.
 
Bovenaan