• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

IKEA hydrocultuur kweekbakken

Preppertt

Senior Prepper
Ik liep gisteren door de IKEA en zag daar van die hippe kweekbaken staan voor een binnentuin. Compleet met licht en bakjes voor stekken. Nu hebben ze dus een bak voor "gewoon" aarde, maar ze hebben ook kweekbakken waar je geen aarde voor nodig hebt, maar alleen water en wat absorberende korrels. Iemand hier die dit systeem gebruikt en wat zijn de ervaringen? Is aarde niet beter voor de plant?

http://wooninspiratie.ikea.nl/binnenshuis-kweken/

Lijkt me ook niet zoals in het filmpje te zien is dat het licht continue moet blijven branden, daar zal ook wel een schema voor zijn. En het lijkt mij ook niet dat je hiermee het hele jaar door alle soorten groenten en kruiden die naar boven groeien gewoon binnen kan kweken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
De principes die de ikea gebruikt voor dit systeem zijn niet onbekend.
Zij hebben het alleen in een, nogal duur, designwit geheel gezet. En ze noemen het zelf HIP...
Beetje de overtreffende trap van het AHmoestuintjes gebeuren...

Voor hydrocultuurkweek is inderdaad geen aarde nodig zolang je complete voeding geeft die daarop is afgesteld.
Bij de ikea plantenvoeding kan ik de samenstelling totaal niet vinden... Je weet dus niet wat je je planten eigenlijk geeft.

En inderdaad hebben planten (meestal) ook graag een dag én nachtritme. Hier kun je wel wat mee spelen zodat de dagen langer zijn en je daarmee dus ook invloed uitoefent op de groei én bloei.
Je zou er dus ook nog een timer bij moeten kopen.

Verder heb ik het filmpje eens bekeken en mis toch een erg belangrijk component... ikea noemt Warmte niet bij het kiemen van de zaadjes en ook verder niet in het groeiproces.
Bij het ikeasysteem zijn de planten dus afhankelijk van de warmte van de ruimte waarin ze staan.
Hetgeen in de winter wel eens geheel anders kan zijn dan in de zomer.

Ook vind ik de afstand van licht tot plantjes niet optimaal. In het begin is de afstand veel te groot waardoor de kiemen zullen gaan strekken naar het licht. Als later de planten groter worden is de lichtverdeling alleen vanuit het midden en zullen de planten aan de zijkant onvoldoende licht krijgen.
Timelapse op yt:

En ook is de afstand te klein om bijvoorbeeld tomaten of pepers te kunnen kweken (behalve de voorkweek).
Het lijkt geschikt voor wat bladgroenten zoals sla en wat van die Aziatische bladgroenten en sommige tuinkruiden.

Zelf vind ik het dus een totaal overpriced marketing product. Groente verbouwen is hip, vieze handen niet dus komt ikea hiermee.
Maar je moet wel alles apart kopen en heel veel erbij zodat de totaal prijs van een compleet systeem nogal extreem duur uitvalt. Wat de groenten/kruiden die je eventueel gaat oogsten ook extreem duur maakt.
Voor mensen met een dikke portemonnee die niet meer weten waar ze met hun geld heen moeten.

Dat kan ook anders... je kunt het ook zelf maken/doen.
Propegators (kweekbakjes) van de Action á 2,40 euro.
TL buizen met armatuur á 10 euro (tegenwoordig ook al leuke ledlampen voor klein prijsje)
Warmtematjes van bv de Repshop <10 euro (http://www.repshop.nl/verwarming/verwarmingsmatten/p-1a/08084--terra-heatmat.html)
En dat kan dan in een kast die je bijvoorbeeld nog hebt staan en ook in HIP ikea wit verft of je neemt zo'n muurkweekkas van bv de Gamma voor zo'n 30 euro om de boel in te hangen of een ikea Hylliskastje á 12,95.
Je kunt de tl's dan ook aan verstelbare kettinkjes hangen zodat de kleine kiemen dichter op het licht staan.
(Zelf gebruik ik voor de eerste opkweek de zaailingen van de pepers en tomaten ook zoiets, wel met aarde én voeding... geen hydro.)

Ook voor hydrocultuur kun je gemakkelijk zelf aan de slag. Op YT zijn hier heel veel filmpjes van setups over te vinden.
En... dan kun je van het geld dat je overhoudt, in vergelijk met het ikeasysteem, ook nog een goéde led groeilamp kopen als je dat geld tóch wilt uitgeven. :cool:
Op het ChiliPeperforum zijn er ook mensen met hydrosystemen bezig geweest, zoals bv. deze:
http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=1372&hilit=samla+hydro
(meer interessante hydro setups daar te vinden)

Aanverwante topics op moestuinforum:
http://www.moestuinforum.nl/wie-heeft-er-ervaring-met-de-krydda-ikea-t20364.html
http://www.moestuinforum.nl/tl-groeilamp-voor-je-zaailingen-simpel-en-goedkoop-t12237.html
(op pag.2 het begin van mijn opstelling, deze is ondertussen wel uitgebreidt)
http://www.moestuinforum.nl/groeilampenkastje-t4151.html
http://www.moestuinforum.nl/dhz-project-zaailingenflat-met-verlichting-t8482.html
 

Erny

Last (wo)man standing
Ter verduidelijking van mijn opstelling even een foto gezocht van mijn ingerichte Hyllisrekje (met dikke alufolie eromheen).
IMG_8804.JPG

Hier vol met peperplantjes.

En dan heb ik ook nog een extra rek met nog twee tl's waar de plantjes onder kunnen als ze hoger worden.
 

Preppertt

Senior Prepper
Goede informatie Erny, erg leuk om te lezen dat je er verstand van hebt. Ziet er goed uit jouw opstelling, daar kan ik wel een voorbeeld aan nemen. Ik had inderdaad in de IKEA al het een en ander aan bedragen bij elkaar opgeteld en dat was niet mis en dan is het dus nog niet eens echt optimaal.

Jij zou dus sowieso adviseren planten altijd in aarde te zetten, in plaats van zo'n hydrocultuur?
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Nee, @Preppertt of je voor hydro gaat of voor aarde blijft je eigen keuze.:cool:
Maar voor hydro moet je bij voorkeur wel geschikte cómplete voeding hebben (mét microstoffen etc).
En ik vermoed dat, gezien de prijs, de ikea voeding dat niet is.
En hydro is natuurlijk wel enorm leuk om mee te spelen en te testen. Zoals bv. met die Samlabakken uit één van de links...

Voor mij is aarde gemakkelijker omdat mijn planten uiteindelijk buiten (of in kas) ook weer in (potten met) aarde komen. In de potgrond zit dan na elke verpotactie weer voeding voor een week of 6. De kweekkast is bij mij dus alleen voor de eerste opkweek. In mijn huis heb ik geen raam met genoeg licht en warmte om de pepers adequaat te laten groeien, dat resulteert in lange iele plantjes. En pepers hebben een lang groeiseizoen nodig vandaar dat ik daar in januari/februari al mee moet beginnen.
Dus kwamen er eerst warmtematjes en daarna de lampen bij... en dat bevalt zo prima.
Een timer op de lampen en een timer op de warmtematjes (anders wordt het te heet in de bakken).
Na de pepers is het dan de beurt aan de tomaten en dat gaat dan zo verder...
De planten worden dus niet tot oogst onder de lampen gekweekt.

Voor het compleet laten opgroeien van je plantjes binnenshuis is het wel een idee om naar de speciale groeilampen te kijken (en ervaringen ermee) zoals je die ook in één van de links kon zien... die met dat blauw en rood. Het licht in die spectra hebben de plantjes echt nodig. De ikeaopstelling voorziet daar ook niet in. Dus is erg nuttig om je ook in te lezen over dat onderwerp.

Ik zou zeggen, ga dit jaar wat dingen kleinschalig uittesten zonder te veel investering en kijk dan wat jou ligt en bouw dat uit. En maak er vooral hier ook een verslagje van, zeker ook van mislukkingen... die zijn erg leerzaam. ;)
 
Bovenaan