• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

In de laarzen van de boer staan.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
ValleiBoertBewust-week voorjaar 2016
02-05-2016
De Vallei Boert Bewust komt er weer aan! Onze boeren hebben weer leuke activiteiten bedacht waarbij ze jou uitnodigen op de boerderij. Kijk in de link eens naar het programma en geef je op voor de activiteit die jou leuk lijkt!

Je kan je opgeven voor een activiteit zoals:
- een rondleiding door de stallen en help je mee met de gezondheidscheck van de kalveren. De boerin verteld je precies hoe je die kan observeren.
-meehelpen de kalveren brokjes voeren tijdens een kijk op het bedrijf.
- eieren rapen, terwijl de boer je uitlegt waar je in de stal allemaal op moet letten.
-samen met de boer ga je de kalveren voeren en een gezondheidscheck doen.
-meehelpen bij het insemineren van de zeugen. Dit is het toedienen van het sperma, zodat de zeugen zwanger worden.
 

Flos

SHTF Expert
@Stuudje ik zou dat nu niet als hobby kiezen. Ik heb dit moeten doen en nog veel meer boere activiteiten als ik kind was . Het was dat of geen eten. Het stront scheppen heeft het de das omgedaan dat ik het minder leuk ging gaan vinden. En ja ik heb er geschept, hopen.
 

houthe

Senior Prepper
Op zich lijkt een boerderij mij geweldig, niet zo'n massa fabriek dan maar lekker voor jezelf, en evt de lokale gemeenschap.




Tapa Tapa Tapa Tapa Cameleon.....
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
ik kan geen boeren vinden in het noorden maar kan aan mij liggen.
Dat ligt niet aan jou, het is een activiteit van ValleiBoertBewust. Die boeren zitten allemaal in de Gelderse vallei en richten zich op de bewuste burgers die meer van hun boer willen weten.
Er is ondertussen ook een Utrechtse variant...KrommeRijnBoert heet die.

Op de Boerburgertweet op Twitter en de bijbehorende facebookpagina https://www.facebook.com/boerburgertweet/
verslaat elke week een boer uit België of Nederland een week zijn activiteiten.
Ze vertellen van hun koeien, varkens, geiten, schapen, kippen, boomgaard, uienteelt, aardappelboerderij. Met filmpjes, foto's en verhalen brengen ze zo het huidige boerenleven in beeld. Erg leuk om te volgen. Ze staan erg open voor contact, je kan alles vragen wat je nog te vragen hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: easy

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@Stuudje ik zou dat nu niet als hobby kiezen. Ik heb dit moeten doen en nog veel meer boere activiteiten als ik kind was . Het was dat of geen eten. Het stront scheppen heeft het de das omgedaan dat ik het minder leuk ging gaan vinden. En ja ik heb er geschept, hopen.
Tegenwoordig gaat dat anders Flos, daar gebruiken ze de mestrobot voor.
discovery-003-1024x768.jpg


In de biologische boerenstal wordt ook veel gebruik gemaakt van de potstal.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Andere boerenactie, wel landelijk is Lekker naar de boer, 18 en 19 juni

Vorig jaar hebben bijna 55 duizend mensen tijdens het Lekker naar de Boer weekend een biologische boerderij bezocht. In heel Nederland deden ruim 150 boeren en tuinders mee, van groente- en fruittelers tot en met varkens- en pluimveehouders. Er waren rondleidingen, boerenmarkten en proeverijen. Doel van het Lekker naar de Boer-weekend meer bekendheid te geven aan biologisch en de boer en consument met elkaar te verbinden.

Je kan op de link hieronder je woonplaats of postcode invullen om de aangesloten boerderijen in de buurt te vinden .
http://www.lekkernaardeboer.nl/

Biologische boeren en tuinders zijn niet alleen te bezoeken tijdens het Lekker naar de Boer weekend. Het hele jaar door vinden er activiteiten plaats bij biologische bedrijven, zoals excursies, workshops, plukdagen en rondleidingen waarbij de boer je van alles kan vertellen over zijn boerderij en over de biologische landbouw. Op www.lekkernaardeboer.nl/agenda staat welke biologische boerderijen in de overige (zomer)maanden een open dag of activiteit organiseren.
 

Flos

SHTF Expert
@Stuudje als de gelegenheid zich voordoet zal ik het jou eens verhalen hoe het er aan toe ging bij een boertje in belgie. Een boertje dat niet eens een traktor had maar lekker met een paard. En onze laatste was dan nog een met Nederlandse roets. Een fries zo koppig als een ezel.
 
Bovenaan