• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[in het zonnetje] de Eden 106 / SanRenMu 710

AWOL

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Dit zakmes is vast bij velen al bekend maar wat zijn het toch fijne mesjes. Kosten weinig maar bieden veel waar voor je geld. Ik kan iedereen dit mes aanraden, voor EDC, in de BOB of waar dan ook. Ook een prima cadeau. Voor de vanaf prijs van €12.95 hoef je het niet te laten.
https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/eden-quality-messen.htm

De Eden collectie van Knives And Tools is overigens gewoon de lijn van SanRenMu, maar dan met een eigen merkje er opgeplakt. De SanRenMu 710 / Eden 106 heeft een bijna legendarische reputatie, door sommigen ook wel de 'poor man's Sebenza' genoemd. De Sebenza is een net zo legendarisch zakmes, gewild door velen, maar zeer duur.
https://www.chrisreeve.com/sebenza-21.html

Enig nadeel dat dit mes heeft is zijn gewicht. Het is volledig van staal zonder 'skeletonizing' en dat maakt het natuurlijk ook sterk maar tevens relatief zwaar.
Het lemmet staal is van ruim voldoende kwaliteit (8Cr14MoV) en natuurlijk niet de top maar zeer bruikbaar en blijft lang genoeg scherp. Sommigen zeggen dat het vergelijkbaar is met AUS8 en ik denk dat dat aardig klopt. De vergrendeling is prima en het mes opent makkelijk. De lange broekclip werkt ook goed.

Hier onder mijn 3 versies. De camo is van het merk SanRenMu zelf. De bovenste heeft wat roestplekjes op het heft wat ik kan vergeven daar het zo'n 4 jaar in mijn auto heeft gelegen en mijn auto wordt soms wat vochtig van binnen. Het lemmet zelf heeft geen enkele roestvorming.

Een aanrader voor wie zoekt naar een goed en betaalbaar mesje.
P.S. ik heb geen banden met KAT, ik ben gewoon enthousiast ;)

IMG_0844.JPG

En nog een filmpje waarin het mes tot de limiet wordt misbruikt, in het Pools maar dat maakt weinig uit:


Specificaties

  • Merk: Eden
  • Type mes: everyday carry
  • Staalsoort: 8Cr14MoV
  • Eenhandig te openen: ja
  • Lemmetlengte: 7 cm
  • Totale lengte geopend: 16.5 cm
  • Totale lengte gesloten: 9.5 cm
  • Lemmetvorm: droppoint
  • Hardheid: 57 HRC
  • Type snede: plain edge
  • Afwerking lemmet: blackwashed
  • Blokkering: framelock
  • Kleur: zwart
  • Gewicht: 90 gram
  • Materiaal handgreep: roestvast staal
  • Pocketclip: ja
  • Foedraal: nee
  • Land van herkomst: China
  • Garantie op materiaal- en fabricagefouten: 5 jaar
  • Graveerbaar: ja
 

Nomad

Diehard Prepper
Dit model lijkt wel heel erg veel op de CRK Sebenza. ;)
Daar kan je van denken wat je wil, maar het verklaart wel waarom deze messen zo'n goede reputatie hebben.
Chris Reeve heeft goed nagedacht over zijn mes. Als ik het goed heb betekend Sebenza zo iets al werken, en een werkpaard is het.
Zelf heb ik een Small Sebenza, een replica (ook daar kan je van denken wat je wil). Die gebruik ik naast mijn zakmes.
In de praktijk gebruik ik deze vaker dan mijn Victorinox. Het mes is voor vrijwel alles geschikt, ligt zeer plezierig in de hand en is niet te zwaar (titanium versie). Daarnaast is het met één hand te openen en dus direct beschikbaar, ook in onhandige situaties (bijvoorbeeld als ik onder een auto lig en een Tyrap los moet maken.

MbQFFKol.jpg


Nogmaals, van de 'clone' van SanRenMu of een replica kan je denken wat je wil. Dat wil ik voor nu even in het midden laten.
Maar dit mes is een aanrader voor iedereen. Van dozen snijden tot feather sticks, van het snijden van vlees tot het smeren van een broodje. Dit met is vrijwel overal voor geschikt.
 

AWOL

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Een echte kloon van de sebenza is de srm 710 niet, er zijn toch aardig wat verschillen. Dat de sebenza een 'inspiratie bron' was kan denk ik wel gesteld worden.

 

Nomad

Diehard Prepper
Leuk filmpje! Er zijn inderdaad best wat verschillen.
Het is inderdaad wel duidelijk waar de Chinezen hun inspiratie op hebben gedaan en waar CRK het op de ene manier doet doen ze het op de tegenovergestelde manier :lips:.
Maar goed, met een prijsverschil van zo'n 382,- euro ben je zeker niet bekocht aan dit mes en ik kan alleen nog maar een keer benadrukken hoe fijn dit mes is.
 

ABC

Prepper
Ik heb ook ooit zo'n Eden gehad, model 106 denk ik. Puik mesje en dat voor slechts 15 euro. Helaas verloren in een hotel in Amsterdam.

Onlangs heb ik ter vervanging bij Plentyparts een Escape mes aangeschaft dat drie functies heeft: mes, gordelsnijder en glasbreker. Goede kwaliteit, 5 jaar garantie en ongeveer in dezelfde prijsklasse als het mes van Eden. Is volgens mij wel een aanrader.

homeij-escape-mes.jpg
.
 
Bovenaan