• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

In hoeverre is ons idee beïnvloed

LoneDrone

Senior Prepper
Een tijd geleden heb ik een paar afleveringen gekeken van “the last man on earth”, een comedyserie. (spoiler: hij is niet de laatste..) De eerste aflevering vond ik hilarisch, daarna vond ik het snel minder leuk worden. Na de 3e aflevering ben ik eens wat gaan zoeken op internet of het nog beter werd (nog een spoiler: Nee)

In de 1e aflevering komt de hoofdpersoon na een rondreis met een camper door heel de VS weer “thuis” in zijn stad, volledig overtuigd dat hij helemaal alleen is en dat een epidemie heel de wereld heeft uitgeroeid. Daarover kwam ik een comment tegen wat me aan het denken zette. Het comment was namelijk dat e.a. niet realistisch was (duh!!!.. comedyserie) want de hoofdpersoon kon rondrijden, en dat zou helemaal niet kunnen WANT bij iets dergelijks zouden wegen geblokkeerd zijn met verlaten voertuigen.


Even generaliserend: elke apocalyptisch film/boek heeft dezelfde standaard formule: 2 uur na gebeurtenis X beginnen mensen massaal te plunderen (en zie je minimaal 2 man wegrennen met grote televisies). 2 dagen na gebeurtenis X zijn de straten geblokkeerd met verlaten auto’s, ontstaan er bendes van (kannibalistische) plunderaars en loopt iedereen rond in mad-max outfits, waarbij vooral amercan-footbal body-armour een big-thing zijn.


Er is natuurlijk weinig vergelijkingsmateriaal, want onze samenleving is nog nooit plotseling ingestort (en hopelijk gebeurt dat ook niet). Er leven natuurlijk vele ideeën over wat er zou gebeuren, maar ik vraag me af in hoeverre deze ideeën zijn beïnvloed door films en boeken die ook elkaar weer beïnvloeden.

Een lange inleiding, maar nu komt mijn punt: In hoeverre is het idee van een SHTF bepaald door “Holywood”.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Even generaliserend :lol:; ik denk dat elke ietwat weldenkende prepper wel zelf kan observeren en conclusies trekken/projecteren hoe het hier dan zou gaan (bijv. situaties in andere landen met natuurrampen en de gevolgen van oorlog (ook in ons eigen verleden natuurlijk) ).
De grote lijnen dus. Details van verloop/hoe men reageert blijft toch afwachten.

En tja, kijkende naar de filmwereld; elk verhaal heeft toch een bron van inspiratie. Tel de geschiedenis van plotseling weggevaagde beschavingen (maya, 'atlantis', verdronken 'landen' enz enz), sommigen met verklaarbare oorzaken, andere met wat meer mysterie omhuld, op bij bijv. de raadsels over wel/geen buitenaards leven en wat hun aard zou zijn, het onvoorspelbare van de aarde en natuur, en echt gebeurde overlevings-situaties (tsunami's/overstromingen, gecrasht vliegtuig e.d.), gooi er een sausje over van overactief fantaseren en je hebt een prima recept voor Hollywood.
Maar ook zonder Hollywood zou je altijd mensen hebben die overactief fantaseren, situaties in hun hoofd makkelijk kunnen opblazen (en soms start zo'n persoon bijv. een cult :p )
Dus in hoeverre heeft Hollywood er hand in? Het maakt het idee wel veel makkelijker verspreidbaar en toegankelijker voor een groter publiek natuurlijk. Het prevalerende idee van als een rambo/madmax typetje zwaar bewapend rondrennen en vooral je mede-overlevers het licht in de ogen niet gunnen is mijns inziens wel erg gevoed door Hollywood
 
D

Deleted member 2138

Gast
Ligt denk ik ook een beetje aan hetgeen dat gebeurd is. Valt de economische wereld in elkaar dan zal een groot deel van de populatie pas realiseren hoe erg het is als ze naar de winkel gaan (denk ik)? Worden er bommen gegooid over Nederland dan ga ik er vanuit dat men het besef iets sneller heeft.

Met jouw vraag in hoever is het idee van een SHTF bepaald door Hollywood, neem ik aan dat je bedoeld in hoe verre 'ons' idee bepaald is door Hollywood?
Zeker gezien we geen (goed) vergelijkingsmateriaal hebben uit voorgaande keren om daar de lessen uit te nemen, blijft het gissen wat er daadwerkelijk gebeurd. Ik denk echter wel dat zeker in een stad het een grote bende zal zijn, men wil NU weg daar en dan zijn er zat mensen die een duwtje met de auto geven of 'm er gewoon tussendoor douwen of ze je nu raken of niet. Dat zal op den duur fout gaan en ik ga er vanuit dat dat het moment is dat zo'n straat vast begint te lopen.
Ik twijfel er ook niet aan dat er geplunderd zal worden. Moorden zonder reden of aanleiding zie ik niet snel gebeuren, misschien als men al bonje had voordat er wat gebeurde.

De vraag blijft wel binnen welke tijd dat gebeuren gaat en op welke schaal. En dat vind ik erg lastig te bepalen gezien we geen maatstaaf hebben van eerder gebeurde situaties.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Flos

SHTF Expert
Ik heb alle afleveringen van die serie gezien een jaar of 2 terug.
En er zie wel een beetje waarheid in het verhaal. Maar ook veel stomme dingen.
Zoals een terrein vol met lijken en ik geloof dat ze niet stinken het zelfde met een strand vol walvissen.
Maar ook dat benzine bederft en dat voedsel schaars wordt.

Maar goed het verhaal is verzonnen zoals jij en ik er een kan verzinnen.
 

Ray

SHTF Expert
Het gemiddelde, ongeïnformeerde publiek zal vooral het Hollywood idee voor ogen hebben, helemaal na het kijken van een aflevering Doomsday Preppers van NGC.

Het zouden juist de geïnformeerde preppers moeten zijn die beter weten.
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou zelfs durven stellen dat je doro de terk shtf al beinvloed bent.
Het is een term die is komen overwaaien. Normaal gebruikt men de term ram, natuurramp of catastrofe.

En als je zoals al geschreven om je heen kijkt dan zie je of er zombies onstaan zijn, geplunderd wordt enz.
Ik denk dat de menselijk reactie verschilt per stam of volk of generatie.
Op de balkan maakte het nogal wat verschil oj je servier of bosnier bent.
In afrika kan je zomaar een genocide krijgen als er een andere stam aan de macht komt.
Ik zie hier nog niet zo snel de protestanten, de katholieke vrouwen verkrachten om hun geloof uit te roeien. Noch kerken af laten branden. Plunderingen gebeuren vooral om goederen en in de 2e plaats om eten en drinken. En dan vaak nog in winkels waar de stroom toch al uitgevallen is. Waarom je kan verwachten dat er (atoom)bommen op NL gegooid worden ontgaat me totaal. Ja het zou kunnen maar ik zie geen enkel europees hier voor aan.
Kijk naar zuid amerikaanse landen waar inflatie toeslaat, hoe lang duurt het dat het volk in opstand komt ?

Maar qua fantasie kan je net zo veel scenarios bedenken als je wilt: komeet, supervulkaan, aliens, etc.

Het werkelijke gevaar ontgaat de meeste mensen: dat China Portugal, Italië en Griekenland en diverse afrikaanse landen overgenomen heeft.
 

mrsjones

Diehard Prepper
De shtfs die ik heb mee gemaakt . Natuurrampen , mensen helpen vaal vooral bij homogene samenleving. Politiek onrust leiden tot enorm onderling vantrouw en diefstal op grote schaal. Bij oorlog is alles geoorloofd tegen de vijand en om een camarad te redden ben je bereid 12 mannen te doden. Plundering gebeurde altijd .... dus de aard van de ramp heeft grote invloed op de reactie.
 
D

Deleted member 569

Gast
Scripts moeten enige vorm van waarheid of waarschijnlijkheid bevatten anders slaat het niet aan bij de gemiddelde kijker, anders gezegd aanknopingspunten waarin de kijker zich kan vinden. Het voordeel van het bekijken van TV en Film producties rondom survival en apocalypse is dat er scenario's tussen zitten waaraan jij waarschijnlijk nooit gedacht had. Ook een visie -weliswaar misschien fantasie- van een door jouw bestaande feit rondom survival en apocalypse, waaraan jij nog niet gedacht had.

Het is belangrijk om dan wel zelf bij twijfel of uit nieuwsgierigheid achter de feiten aan te gaan. Om een voorbeeld te noemen na verschillende nucleaire apocalypse films en TV series (Book of Eli, the 100, The Road) gezien te hebben wilde ik weten wat nou waar is.
Op deze wijze ben ik er bijv. erachter gekomen wat een luchtfilter nou uithaalt in een nucleaire fall out. Ook welke type straling er vrij komt, welke gevaarlijk en welk materiaal tegen welke straling te gebruiken.

Preppen is voornamelijk voorbereiden op het negatieve onbekende. En ik denk dat het bekijken van films en TV series jezelf open minded houdt. De feiten uit de verschillende producties niet voor lief nemen en wat nieuw voor jezelf is opzoeken en jezelf er wegwijs in maken.
 
F

forumlid 1447

Gast
Zijn we beïnvloed door Hollywood?
Als we De films geloven, hebben de indianen heel veel mensen vermoord,
maar de meeste mensen gingen dood door ondervoeding, ziekte, het harde milieu, weer.
Wel zijn er veel indianen uitgeroeid , door moord, uithongering, ziekte en slechte behandeling.
De Indianenkampen in de VS, hoefde niet onder te doen , voor de werkkampen in WO II.
En als een blanken een native vermoorde, was dat maar zo zo.
Omgekeerd werd een hele familie afgeslacht.
Maar bedenk dat de meeste blanken in Amerika stierven, door slechte voorbereiding, slechte landbouwgrond,
en onnodige risico's. En uiteraard geweld.
Veel van de fouten die ze maakte, om te overleven, gelden nu nog steeds.
Vervuild of te weinig water, eenzijdige voeding, te weinig vetten en eten in het algemeen.
Weinig kennis van gezondheid, te weinig voorraad voor de winter, etc etc.
Ook als je de verhalen leest van de SAS etc, hoelang overleven deze mensen?
The Wooded Beardsman hebben eens een survivaltest gedaan en wat bleek,
eten zoeken, door jagen en verzamelen kost meer energie, dan dat het opbrengt.
En zij deden het in het zomerseizoen.
leert veel, of deze
 
Bovenaan