• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Schrijver

Prepper
Laatst bewerkt:
Inmaak in Alcohol

Recept voor: aarbeien, kersen, morellen, frambozen, moerbeien, abrikozen, perziken, pruimen, rozijnen en zwarte bessen.

Nodig:
- bovengenoemde vruchten (een or meerdere soorten);
- brandewijn;
- suiker (bij voorkeur witte kandijsuiker);
- stopfles (uiteraard gesteriliseerd);

Let op: zwarte bessen worden ingemaakt met jenever ipv. brandewijn zoals van toepassing is bij de andere vruchten.

Het stappenplan:

Stap 1. Steriliseer de fles;
Stap 2. Was het fruit;
Stap 3. Vul de fles voor 1/3 met suiker;
Stap 4. Vul de fles voor 2/3 met de vruchten;
Stap 5. Giet de fles vol met brandewijn tot de vruchten onderstaan;
Stap 6. Sluit de fles en plaats deze op een (bij voorkeur zonnige) warme plaats tot de suiker gesmolten is.

Stap 7. Van toepassing bij abrikozen, perziken, pruimen en rozijnen: kook de vruchten 10 minuten in de fles na in een pan met kokend water. Let op: zorg dat de fles de bodem niet kan raken om stukstoten te voorkomen (bijvoorbeeld door gebruik te maken van een draadbode of desnoods een stuk karton)!

Toevoeging van @Erny
ipv karton kan je ook een theedoek gebruiken.

Smaakmaker: bij kersen kan je een kaneelstokje (of twee) toevoegen.

Toevoeging van @InfernoSis
Heb eens van een Engelse vriend gehoord dat hij damson pruimen (wilde pruimen) inmaakt in wodka. Heb het recept gevraagd (eigenlijk zo goed als hetzelfde als jouw @De Schrijver )

Damsonwodka

0,5 liter wodka of gin
0,5 kg damsons
0,5 kg suiker

Geef een snee in de schil van de pruimen zodat de smaak vrij komt. Mix alles in een grote pot en zet het geheel in een kast. Roer dagelijks tot de suiker oplost.
Het is drinkbaar na enkele weken, maar als je het 2-3 maanden laat staan krijgt het een betere smaak.
De suiker maakt het zoet en niet zo scherp als wodka of gin normaal zijn.


Pro-tip: in het geval van bessen kan het vocht door een vochtige doek overgegoten worden in een tweede fles/karaf voor likeur. Dit kan ook bij de andere vruchten maar enkel bij de bessen kan je de fles met vruchten nogmaals vullen met jenever en wat suiker naar smaak zonder dat de kwaliteit van de vruchten verloren gaan.
Eet je je ingemaakte aarbeitjes ook graag los en lust je er wel een likeurtje van? Ook alle andere vruchten kunnen op dezelfde wijze afgegoten worden en apart genuttigd, echter kun je deze dus niet "opnieuw" inmaken/aanvullen.

Toevoeging van @Pris
Ik vind het handig om een fles invertsuiker klaar te hebben staan om de boel mee te tweaken als ik het niet zoet genoeg vindt. Je kan het lang bewaren, ik heb nu al een jaar een fles staan waar ik zo nu en dan wat uit gebruik. Het is nog steeds goed. Hieronder een recept wat ik ergens heb opgeduikeld, dus de credits zijn voor de oorspronkelijke poster:

Invertsuiker krijg je door de suikeroplossing te koken met citroenzuur als volgt:
Suiker inverteren:
per kilo suiker 42 cl water nemen
verwarm het mengsel en roeren ,als het kookt 0.5 gram citroenzuur
per liter toevoegen het ontstane schuim weghalen
na 10 minuten door een doek in een pan gieten en afkoelen

(ik bewaar het in een fles die ik eerst heb gesteriliseerd)
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Leuk, maar een paar vraagjes duiken op @Schrijver :
- waarom is Stap 7 nodig? Of is dit een optionele stap bij gebruik van steenvruchten??
- waarom worden de zwarte bessen beter met jenever ingemaakt ipv brandewijn? Komt die de smaak van deze bessen ten goede? Er gaat dit jaar hopelijk weer een goede zwarte bessenoogst aankomen...

In plaats van karton e.d. om het stoten van de fles in de pan tijdens koken te voorkomen kun je ook gewoon theedoeken gebruiken, net als bij het wecken.

In 2014 heb ik gedurende het oogstjaar een Rumtopf gevuld met eigen fruitoogst.
Dat is goed bevallen. Helemaal met die twee pepertjes erin voor een extra bite. :cool: En ook wat kaneelstok en steranijs toegevoegd.

In dit topic hielden we bij wat we deden:
http://www.moestuinforum.nl/rumtopf-2014-wie-doet-er-mee-t14423.html

IMG_4553m_349x600_zps1b7f8763.jpg


Daarnaast had ik in aparte fles nog de Wijnbessen op wodka gezet en ook een flesje vol bramen gepropt en bijgegoten met alcohol.

IMG_1513_1600x899.JPG

Komend jaar denk ik wel weer wat verder te willen experimenteren. :D
 

De Schrijver

Prepper
Bedankt voor je toevoeging en wat ziet dat er lekker uit! Ook bedankt voor de link, leuk leesvoer.

Om je vragen te beantwoorden: het recept heb samengesteld uit de recepten van meerdere (oude) kookboeken. Het precieze hoe, wat en waarom weet ik eerlijk gezegd niet al vermoed ik dat het bij stap 7 gaat om de grote/structuur van de vruchten. Mbt. Jenever ipv. Brandewijn moet ik je helaas ook het antwoord schuldig blijven, ik weet niet meer dan dat ik de opmerking in 3 teksten gevonden heb, vermoed dat het wel met smaak te maken zou kunnen hebben maar gezien het zo vaak vermeld wordt en ik het niet precies weet leek het me nuttig het erbij te zetten.

Heeft me aan het denken gezet in ieder geval! Ik zal eens kijken wat ik er verder over kan vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

De Schrijver

Prepper
Over alcohol gesproken... Zit ik even in een van die boeken te kijken, kom ik dit tegen:

Bier- en Wijnsoep

Biersoep
Nodig: 1 liter bier, 4 eierdooiers, 100 gr. suiker, 2 dl. zure room.
Stappenplan:
Stap 1. Breng het bier aan de kook;
Stap 2. Voeg de suiker toe;
Stap 3. Klopt de eierdooiers;
Stap 4. Bindt het bier met de geklopte eierdooiers door het bier er langzaam mee te mengen;
Stap 5. Voeg de zure room toe.
Opmerking: het recept geeft als suggestie het over geroosterd brood gegoten op te dienen.

Wijnsoep
Nodig: 100 gr. fijne siamsago, 100 gr. suiker, 1/2 liter water, kaneelstokje, 1/2 liter wijn, 1 citroenschil.
Stappenplan:
Stap 1. De sago een uur in het water weken;
Stap 2. Breng het al roerend aan de kook;
Stap 3. Voeg de citroenschil en kaneel toe;
Stap 4. 15 minuten koken.

Wie durft? Hahaha.
 

Erny

Last (wo)man standing
Sorry @De Schrijver , er stond net een :mad: voor je naam ipv een @ , geen idee hoe dat kwam... :confused:

Nog wat likeurtopics op het moestuinforum en op de site van Diana, mooie moestuin, staan ook wat recepten.

Heb de Pruimenlikeur van Gee mogen proeven en die was verrukkelijk... Dit jaar hopen op een mooie pruimenoogst. :cool:

http://www.moestuinforum.nl/berekenen-alcoholgehalte-in-likeuren-t14520.html

http://www.moestuinforum.nl/likeurrecepten-t15159.html

http://www.moestuinforum.nl/liqueur-de-verveine-citroenverbena-likeur-t14746.html

http://www.mooiemoestuin.nl/inmaakrecepten-2/

Edit: lachen die bier en wijn soepen... :lol:
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Heb eens van een Engelse vriend gehoord dat hij damson pruimen (wilde pruimen) inmaakt in wodka. Heb het recept gevraagd (eigenlijk zo goed als hetzelfde als jouw @De Schrijver )

Damsonwodka

0,5 liter wodka of gin
0,5 kg damsons
0,5 kg suiker

Geef een snee in de schil van de pruimen zodat de smaak vrij komt. Mix alles in een grote pot en zet het geheel in een kast. Roer dagelijks tot de suiker oplost.
Het is drinkbaar na enkele weken, maar als je het 2-3 maanden laat staan krijgt het een betere smaak.
De suiker maakt het zoet en niet zo scherp als wodka of gin normaal zijn.
 

Erny

Last (wo)man standing
De Japanners maken ook veel Pruimenwijn (Umeshu), en dan volgens mij van onrijpe pruimen. Zijn veel filmpjes over te vinden. Bijvoorbeeld deze:



De versie die ik bij de Oriëntal koop is in ieder geval erg lekker.:)
 

De Schrijver

Prepper
Dat recept voor Damsonwodka gebruik ik voor mijn Rabarberwodka (zelfde hoeveelheden) haha, ziet er zo leuk uit al doe flessen met die kleurtjes (en is nog lekker ook).
Die pruimenpitten klinkt ook leuk om eens te maken, als ik weer eens een fles leeg heb maar eens proberen.
 

Pris

Prepper
Leuk, maar een paar vraagjes duiken op @Schrijver :
- waarom is Stap 7 nodig? Of is dit een optionele stap bij gebruik van steenvruchten??
- waarom worden de zwarte bessen beter met jenever ingemaakt ipv brandewijn? Komt die de smaak van deze bessen ten goede?

Ik zat ook eerst aan het feit dat het om steenvruchten gaat te denken, maar dan passen de rozijnen niet in het plaatje. Ik heb perzikken zonder, en pruimen met en zonder pit op alcohol gezet, maar stap 7 nooit gedaan. Ik ben wel benieuwd naar de reden.

Wat betreft de zwarte bessen, ik denk inderdaad dat het aroma daarvan beter tot zijn recht komt in recht-zo-die-gaat jenever (of wodka) dan in brandewijn, dat al een aroma heeft van kruiden. Ik heb vorige zomer een emmertje zwarte bessen mogen plukken bij een van de buren en die op klare alcohol gezet. (de bessen, niet de buren ;) ) en het is erg smaakvol geworden. Voor herhaling vatbaar!
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Flos

SHTF Expert
Nu het winter is en er geen verse vruchten zijn heb ik maar een geëxperimenteerd met mandarijn op alcohol.
Ook heb ik een 10 tal dagen geleden de bar kast eens op geruimd en alle restjes jenever en genever wat eigelijk het zelfde is bij elkaar gegoten. Verdeeld over wat weckpotten en gekregen amandelnoten aan toe gevoegd ook wat suiker. Want ik loop graag zoet .
Ik zie wel wat het word.
 

Flos

SHTF Expert
Mandarijnen staan al van half jan. te trekken en het proeven na 6 weken kon ik niet laten :) Concl. niet zoet genoeg . Ik heb er nog wat suiker aan toegevoegt we zien wel de volgen de proef.
 

Pris

Prepper
@Flos

Ik vind het handig om een fles invertsuiker klaar te hebben staan om de boel mee te tweaken als ik het niet zoet genoeg vindt. Je kan het lang bewaren, ik heb nu al een jaar een fles staan waar ik zo nu en dan wat uit gebruik. Het is nog steeds goed. Hieronder een recept wat ik ergens heb opgeduikeld, dus de credits zijn voor de oorspronkelijke poster:

Invertsuiker krijg je door de suikeroplossing te koken met citroenzuur als volgt:

Suiker inverteren:
per kilo suiker 42 cl water nemen
verwarm het mengsel en roeren ,als het kookt 0.5 gram citroenzuur
per liter toevoegen het ontstane schuim weghalen
na 10 minuten door een doek in een pan gieten en afkoelen

(ik bewaar het in een fles die ik eerst heb gesteriliseerd)
 

Pris

Prepper
batch%202%20mrt%202016_zpsg0imwnnz.jpg


Niet omdat het moet....maar omdat het kan. Vandaag de basis gelegd voor nog een paar drankjes. Links de chocoladelikeur in wording, dan de bananen -obviously- en rechts iets met appels. Alleen appels met alcohol leek me wat saai. Ik kon niet zo snel een goed recept vinden, nu heb ik de kruiden toegevoegd die de amerikanen in de appeltaart doen: kaneel, nootmuskaat en gember. Ik ben benieuwd!
 
Bovenaan