• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Inmaken in het algemeen.

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Inmaken is een van de vormen om voedsel te bewaren.
Is het nu geweckt op fles gezet met azijn alcohol zout suiker en zelfs water.
Het kan allemaal een vorm van inmaken zijn.
Ik doe het al jaren op verschillende wijzen.
Plaats hier als je iets hebt ingemaakt in een mooi post.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag heb ik dragon azijn gemaakt.
Heel simpel.
Men snijd enkele takken dragon af en controleert die op dorre of rotte blaadjes.
Daarna spoel ik ze grondig. Eerst met warm water dan met koud.
Ik warm 1 1/2 liter azijn op niet tot aan het kookpunt want dan ben je de alcohol kwijt. Zo tot een 50°
De stengels doe ik in een pot liefst met plastic deksel en giet er de lauwe azijn over.
Ik sluit de pot af en zet die weg 6maand een jaar maakt niet uit.
Hoe langer hij staat hoe sterker hij smaakt.
 

Cardhu

Elementary prepper
Toevallig vandaag aardbei-likeur gemaakt van de eerste aardbeien.

Aardbei likeur
500 gram aardbeien, gewassen en ontdaan van steeltjes en kroontjes. In kleine stukjes snijden
150 gram suiker
500 ml redelijke wodka

De aardbeien samen met de suiker tot een moes koken. Veelvuldig stampen met een aardappelstamper helpt. Ik heb uiteindelijk de staafmixer gebruikt.
De saus even laten koken en het schuim dat ontstaat afscheppen. (Tip: hoe hoger de kwaliteit van je suiker, hoe minder je hoeft af te scheppen.)
Zodra de saus iets is afgekoeld de wodka toevoegen en goed roeren.
Overschenken in schone flessen en minimaal 4 weken laten rijpen op een koele en donkere plaats.

Over iets meer dan 4 weken zal er een smaaktest volgen :)
 

LoneDrone

Senior Prepper
Ha Flos,

een vraagje: Je zegt in je recept voor dragon azijn "Ik warm 1 1/2 liter azijn op niet tot aan het kookpunt want dan ben je de alcohol kwijt."