• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Inmaken in het algemeen.

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Inmaken is een van de vormen om voedsel te bewaren.
Is het nu geweckt op fles gezet met azijn alcohol zout suiker en zelfs water.
Het kan allemaal een vorm van inmaken zijn.
Ik doe het al jaren op verschillende wijzen.
Plaats hier als je iets hebt ingemaakt in een mooi post.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag heb ik dragon azijn gemaakt.
Heel simpel.
Men snijd enkele takken dragon af en controleert die op dorre of rotte blaadjes.
Daarna spoel ik ze grondig. Eerst met warm water dan met koud.
Ik warm 1 1/2 liter azijn op niet tot aan het kookpunt want dan ben je de alcohol kwijt. Zo tot een 50°
De stengels doe ik in een pot liefst met plastic deksel en giet er de lauwe azijn over.
Ik sluit de pot af en zet die weg 6maand een jaar maakt niet uit.
Hoe langer hij staat hoe sterker hij smaakt.
 

Cardhu

Elementary prepper
Toevallig vandaag aardbei-likeur gemaakt van de eerste aardbeien.

Aardbei likeur
500 gram aardbeien, gewassen en ontdaan van steeltjes en kroontjes. In kleine stukjes snijden
150 gram suiker
500 ml redelijke wodka

De aardbeien samen met de suiker tot een moes koken. Veelvuldig stampen met een aardappelstamper helpt. Ik heb uiteindelijk de staafmixer gebruikt.
De saus even laten koken en het schuim dat ontstaat afscheppen. (Tip: hoe hoger de kwaliteit van je suiker, hoe minder je hoeft af te scheppen.)
Zodra de saus iets is afgekoeld de wodka toevoegen en goed roeren.
Overschenken in schone flessen en minimaal 4 weken laten rijpen op een koele en donkere plaats.

Over iets meer dan 4 weken zal er een smaaktest volgen :)
 

LoneDrone

Senior Prepper
Ha Flos,

een vraagje: Je zegt in je recept voor dragon azijn "Ik warm 1 1/2 liter azijn op niet tot aan het kookpunt want dan ben je de alcohol kwijt."
Maak jij zelf je azijn? Want de azijn die ik ken zit geen of verwaarloosbaar weinig alcohol in. Ook in wijnazijn is zoveel alcohol omgezet in azijnzuur dat er eigenlijk gewoon geen alcohol meer inzit.

Achtergrond van mij vraag: ik zoek wat meer info over het zelf maken van azijn, vandaar.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Ik heb dit weekend in mijn moestuin Daikon geoogst. Ik had dit, niet heel slim, allemaal tegelijk gezaaid ipv gefaseerd te zaaien, dus alle Daikon was tegelijk goed en begon ook tegelijk door te schieten. Dus: alles oogsten. Tja, een hele emmer eet je nu niet even in een weekje weg, dus in maken maar volgens het volgende recept:

1 kg daikon, in schijfjes gesneden
500 ml Azijn
300 gram Suiker
3 theelepels Mosterdzaad
2 theelepels Kurkuma
2 theelepels Karwijnzaad

Giet azijn in een pan, doe de suiker en de kruiden erbij en roer tot de suiker is opgelost. Doe vervolgens de gesneden daikon erbij en breng aan de kook. Zodra het kookt de inhoud in potten scheppen, potten zo vol mogelijk (zo min mogelijk lucht overlaten) deksel er stevig op draaien en omgekeerd af laten koelen.
Na afkoelen checken of alles netjes "vacuum" is getrokken (ik gebruik altijd alleen potten met van die "klikkers" in de deksel) en op een donkere koele plaats een week of 4 laten rusten.
Als alles goed is gegaan blijft een en ander een jaar of meer goed.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag jam gemaakt van rode bessen en rabarber.
1.250 kg rode bessen tot moes gekookt. En door een zeef gestoken.
Ik had ongeveer 1kg pitloos rode bessen pulp over.
1kg schoongemaakte rabarber fijn snijden.
In een ruime pan met wat water tot moes koken.
De rodebessen pulp toevoegen en terug aan de kook brengen.
Een beetje doorlaten koken om wat water uit te verdampen.
1.600kg suiker toevoegen. Ik heb 1kg gelei suiker gebruikt en 0,6kg fijne kristal suiker.
4min laten door koken.
In schoongemaakt afgekookte glazen potten vullen en op zijn kop laten af koelen.

Smakelijk.
 

Flos

SHTF Expert
Deze morgen heb ik mijn 100ste potje van het seizoen ingemaakt.
Dit wilt niet zeggen dat ik nu voor honderd dagen extra voedsel heb.
Sommige potjes zijn maar een klein onderdeel van een gerecht.
Maar het seizoen is nog lang en ik heb nog veel lege potjes.
 
J

J.J

Gast
Hoi @Flos wat is het verschil tussen potten en flessen wat betreft het wekken mijn ouders hadden ook veel wekflessen, mijn moeder was voorbeeldig wat betreft het wekken, koken en bakken.
Maar toen het hun financieel wat beter ging (interieur verzorgster ook later bij de justitie) toen liet ze het wekken voor wat het was.
 
D

Deleted member 2115

Gast
Hallo preppers
Ik had nog wat appels over
Daar heb ik appelmoes van gemaakt
Als experiment heb ik de appelmoes in een paar potten gestopt (ex augurk)
Daarna , in een afwasmachine.
Na het spoelen goed de deksels gesloten
Na een jaar nog eetbaar
Ron sr
 

Mayo

Last (wo)man standing
Hallo preppers
Ik had nog wat appels over
Daar heb ik appelmoes van gemaakt
Als experiment heb ik de appelmoes in een paar potten gestopt (ex augurk)
Daarna , in een afwasmachine.
Na het spoelen goed de deksels gesloten
Na een jaar nog eetbaar
Ron sr

hi @Ron van der Sluis
Dat valt me mee... zou gedacht hebben dat je toch wel schimmel zou hebben :eek:
Stond je vaatwasser op een heel heet en lang programma?
 
Bovenaan