• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Inmaken van tomaten

Flos

SHTF Expert
Het inmaken gebeurt meestal als het product in overschot is of als het goedkoop wordt aangeboden.
Bij ons is het nog niet de tijd dat de inlandse tomaten in overvloed zijn. Maar vandaag bood mij een kennis 8kg tomaten aan voor 4€ en dat is heel goedkoop.
Eens met de tomaten thuis gekomen een controle uitgevoerd. En ik zag en voelde dat de tomaten van verschillende pluk periodes waren. De een was nog vrij hard en de andere eerder zacht. Dus besloot ik ze te verwerken tot tomaten pure. Pasata wel eens genaamd.
Sinds vorig jaar doe ik dat enigszins op een andere manier als voorheen.
Hoe ging ik te werk.
Eerst snij je de tomaten in vier en verwijder je het kroontje dat is afval.
20170531_124906.jpg
Het kroontje toch.
Daarna snij ik de zaadlijsten en de kern er uit en doe dit in een afzonderlijk pot.
20170531_125000.jpg 20170531_125003.jpg
Het vrucht vlees gaat in een grote pan. Daar hangt nog het vel aan.
Eens het kookt en het vruchtvlees zacht wordt gaat het door de draaizeef.
Wordt terug aan de kook gebracht met een EL zout.
Word al roerend verder in gekookt om het overtollige water te verdampen.
Ook het ontstane schuim wordt verwijderd.
20170531_132826.jpg 20170531_134712.jpg

Onder tussen heb ik wat flessen bij elkaar gezocht. Ik heb graag dat de flessen gelijk van vorm zijn.
Geen foto gemaakt tijdens het flessen vullen omdat alles snel moet gaan.
 

Flos

SHTF Expert
De kokende tomaten pure is op fles en staat op zijn kop te rusten.
Nu de pitten en kernen van de tomaten ga ik niet weg gooien. Deze worden ook in gemaakt.
Min of meer op de zelfde manier alleen moet alles nog door een fijne zeef om de pitten er uit te halen.
Want die zijn echt niet lekker.
20170531_150554.jpg
De 4 gelijke flessen en het kleine potje zijn van het vrucht vlees. De andere fles is van de pitten.
Wat doe ik nu anders .
Ik scheid het vrucht vlees van de pitten zodat je een veel dikkere puree bekomt en minder kans hebt op zuur worden.
 
F

frans81

Gast
En zo heb ik het van mijn Moeder geleerd . En men geve het door aan de Nieuwe generaties .
Alhoewel alle recente Generaties gaan naar de supermarkt Haha Kant en klaar in Blik / Pot / Zak .
Men neme zich de moeite niet meer .

Zelf gemaakt is veel lekkerder en je weet wat je eet ;);)
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb de flessen opgeborgen. En wat je altijd tegen komt is een vergeten fles. Dus nu ook.
Om te bewijzen dat het inmaak systeem werkt. Heb ik hier een fles van september 2015.
Het deksel staat nog steeds hol en er vertoond geen schimmel of andere raarietijten. ( is dat een Nederlands woord? )
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb de flessen opgeborgen. En wat je altijd tegen komt is een vergeten fles. Dus nu ook.
Om te bewijzen dat het inmaak systeem werkt. Heb ik hier een fles van september 2015.
Het deksel staat nog steeds hol en er vertoond geen schimmel of andere raarietijten. ( is dat een Nederlands woord? )

Zekers, je schrijft het als "rariteiten".

Ik heb nog ingemaakte courgettes staan van twee jaar oud, daar gebeurt ook niets mee, hoewel de stevigheid van de stukjes courgette met de tijd wel achteruit gaat.
 
F

frans81

Gast
Ik heb de flessen opgeborgen. En wat je altijd tegen komt is een vergeten fles. Dus nu ook.
Om te bewijzen dat het inmaak systeem werkt. Heb ik hier een fles van september 2015.
Het deksel staat nog steeds hol en er vertoond geen schimmel of andere raarietijten. ( is dat een Nederlands woord? )

Mocht Raarietijten( nog ) geen Nederlands woord zijn dan hebben we er vanaf plaatsing een bij haja .
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
Bovenaan