• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Internet thuis, "All in one" overbodig?

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Na lang twijfelen maak ik er toch maar een topic over omdat anderen er mogelijk ook baat bij hebben.

Nu heb ik thuis internet/tv/bellen van KPN, een "all in one" pakket over de glasvezel.
Werkt oke, alleen in de nacht ligt het vaak even plat ofzo.

Maar ik betaal er best wel veel voor!
Ik heb ze al eens gebeld of dat niet wat goedkoper zou kunnen, maar nee...
Maar wat ik me besefte is dat ik nooit tv kijk (de ontvanger staat al een jaar op storing), en bellen doe ik alleen met mijn ouders, en zei met mij (over de vaste lijn dan waar het nu over gaat).
Dus efficient gebruik ik alleen internet.
Ik ben alleen, en ik kijk wel youtube, maar nooit echt mega veel data.
Recent was ik bij een ander stel preppers die alles over 4G doen voor minder geld!
Nou... je snapt wat mijn eerste zoekopdracht was daarna!
Het blijkt dat ik ook voordeliger uit ben door over te stappen naar 4G.

Nu gebruik ik straks een MiVi router, dat is een mobiele "modem" met een simkaart die 4G ontvangt, en vervolgens een WiFi hotsport creeert (en in dit geval zelfs een LAN poort heeft).
Ik kan de hotspot dus overal mee naartoe nemen! Ideaal! Ik ben veel weg en weinig thuis...
En je aperatuur thuis dan? Nou die hoeft niet op internet te zitten, en bijkomend voordeel, als de MiVi uit staat is het lastig hacken, komt ook bij dat ik geen vast IP adres meer heb. Qua prep gehalte wel win win win win situatie's.

Dus, hoe ga ik het nou doen?

Ik heb eerst een MiVi router gekocht, namelijk deze >>>Huawei E5885 MiFi router bij Conrad<<<.
huawei-e5885-mifi-router.jpg

Deze is voorzien van de nieuwste techniek qua snelheid enz.
Ook zit er een dikke accu in waardoor deze 25 uur in bedrijf kan zijn (meeste MiVi's maar 10 uur).

Nu nog een abonement er bij. Bij voorkeur niet voor 1 of 2 jaar, maar per maand opzegbaar (persoonlijke vookeur).
Nu zijn er abonementen met telefonie en bellen genoeg met unlimited data, maar dat mag volgens de Nederlandse wet niet in een toestel waarmee je niet kan bellen.
Nu is Tele2 een provider met een snel netwerk qua 4G, en voldoende dekking, zeker in verhouding tot de prijs, dus ik heb ze gebeld en gevraagd of ik geen data-only sim kon krijgen, maar dat kon niet. Het advies luidde (vrij vertaald) "boeie, zeur niet, steek gewoon een sim met telefonie in die MiVi", dus ik heb vanmiddag een abonement aangevraagd, maandelijks opzegbaar.
>>>Het abonement van Tele2<<<.
Je kan er dus ook mee bellen, dus je zou hem ook gewoon in een geschikt 4G toestel (3G werkt niet op Tele2) kunnen douwen, en je telefoon als hotspot instellen (vreet batterijen).
Ik gok dat ik voor activatie de sim wel eerst 1 keer in een telefoon moet steken, en daar ook de pincode uit moet zetten als deze er op zit.
Providers als T-Mobile hebben ook leuke abonementen, Vodavone en KPN vallen qua bundels helaas (nog) af.

Je kan overigens ook vaste modem's krijgen voor thuis op 4G.

Ik hoor veel mensen hier op het forum dat ze toch geen TV kijken, dus dit is lijk mij een leuk alternatief!

Vragen staat vrij!
 

Niels

Mankinds only hope
Uit een ander topic:
Misschien een domme vraag.
Kan dit apparaadje royaal als hotspot voor een laptop, ook als je Windows moet updaten wat kost het per maand.
Kan je het voor onderweg gebruiken bvb in de camper en hoe zit het in het buitenland komen er dan kosten overheen.

Waarom vraag ik het wij hebben een paar maanden geleden een nieuwe laptop gekocht maar kan het niet gebruiken.
We hebben een Tabblet die we als hotspot gebruiken met een bundel van 4 GB dat is nu zo op met de laptop.
Ons leven is onzeker en verhuizen vaak daarom is voor draadloos gekozen, en het kost ons maar €8,50.
Is de bundel verbruikt wordt de snelheid gigantische naar beneden gezet dan kan je nog maar heel weinig op het internet doen.
Je kan er 5 GB per dag mee downloaden, elke dag van de maand, dus daarmee man je makkelijk elke dag volledig Windows 7 binnen harken.
Update's zullen geen probleem zijn met het abonement van Tele2.
Het schijnt wel dat ze ergens midden in de nacht kortstondig alle verbindingen verbreken. Heb je dan een grote download aan de gang is het even pech hebben.

Het apparaat zelf kan niks zonder de sim-kaart die je er in drukt.
De sim-kaart vraag je aan bij een provider als T-Mobile of Tele2, of nog een andere.
De Hotspot is ook in een camper te gebruiken, ook op de accu die het 25 uur volhoud.
In het buitenland kan ook gewoon, daar geld bij Tele2 voor de grotere bundels (waar je dan toch voor gaat) dat het max. 6 GB per maand in het buitenland is.
Bij andere providers zou dit anders zijn.
Als je je puur focust op heel veel in het buitenland zijn kan Vodavone een goede zijn (een kameraad van mij is meer in het buitenland dan in Nederland en heeft ook bewust Vodavone om die reden).

@J.J .
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Bedankt @Niels ,
Kan je nog een tipje van de sluier oplichten wat betreft de maanlijkse kosten, van de verschillende mogelijkheden.
Is het toestel ook goedkoper bij de providers te koop in combinatie met het abonnement.
Mhg,
J.J
 

Niels

Mankinds only hope
Bedankt @Niels ,
Kan je nog een tipje van de sluier oplichten wat betreft de maanlijkse kosten, van de verschillende mogelijkheden.
Mhg,
J.J
Bij Tele2 als je een maandelijks opzegbaar abonement neemt is het 26 euro per maand met 1 malige aansluikosten van 15 euro.
Neem je 24 maanden (absoluut niet mijn persoonlijke voorkeur in zo'n snel veranderende markt) ben je 25 euro per maand kwijt en houd je die 15 euro aansluitkosten alsnog.

Let wel op wanneer je een abonement bij Tele2 neemt , je MOET een hypermodern toestel hebben, anders werkt het niet!
Je kan >hier< op de site van Tele2 bekijken of jou toestel geschikt is. Tele2 heeft een eigen netwerk wat alleen de nieuwste 4G ondersteunt (GSM, GPRS, 3G enz. kent Tele2 niet).
 
J

J.J

Gast
:oops:de klik werkt niet:oops:
Je kan >hier< op de site van Tele2 bekijken of jou toestel geschikt is. Tele2 heeft een eigen netwerk wat alleen de nieuwste 4G ondersteunt (GSM, GPRS, 3G enz. kent Tele2 niet)
 
F

Floesh

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier de Tweakers Pricewatch lijst met meer MiFi routers
https://tweakers.net/categorie/560/...bLzClJLSpWsqpWMjI0swDRZYk5SlbRSmZmlsZKsbW1tQA

Voor de formaliteit, je mag je simkaart niet gebruiken in een router/singel volgens de Tele2 voorwaarden.
"Dit is in strijd met de geldende wet- en regelgeving. Het gebruik van simkaarten met 06-nummers die bestemd zijn voor ons 4G-netwerk in netwerkontvangers als een router of een dongel is dus niet toegestaan. Deze simkaarten mogen alleen gebruikt worden in apparaten waarmee gebeld wordt, zoals mobiele telefoons / smartphones."
bf64e2511e188600fe9053860e1885dc.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Nu snap ik wel dat ons systeem afwijkt van het Nederlands. Maar ik wil al een hele tijd Internet of wifi in mijn loods . Ik heb al zo een ding gekocht dat over de elektrische leidingen werkt maar niemand hier krijgt dat aan de praat. Maw ik krijg geen Wifi in mijn loods.
 

Niels

Mankinds only hope
Nu snap ik wel dat ons systeem afwijkt van het Nederlands. Maar ik wil al een hele tijd Internet of wifi in mijn loods . Ik heb al zo een ding gekocht dat over de elektrische leidingen werkt maar niemand hier krijgt dat aan de praat. Maw ik krijg geen Wifi in mijn loods.
Moet je dan een aansluiting op de zelfde fase gebruiken? Ik heb een flauw vermoeden dat jij krachtstroom hebt. Dus 1/3 kans dat je goed zit. Vermoed ik...

@Floesh , ik ga zo meteen bellen met Tele2!
 

Jasje

Prepper goeroe
Ha het zou dus kunnen dat ik op een verkeerde faese zit.
Is niet direct nodig bij nieuwe modellen. Het merk Devolo kan zelfs de aarding erbij gebruiken bij mindere verbinding. Geaarde wcd's gebruiken is voorwaarde. Afstanden zijn wel een ding bij powerlines.
 

Flos

SHTF Expert
@Jasje wat is de maximale afstand denk je. Eerst dacht ik het lukt niet omdat mijn loods een volledige stalen constructie is. Of heeft dat geen belang?
 

Jasje

Prepper goeroe
In theorie 300 meter maar dat is zeker niet de praktijk kan ik je vertellen. Er zijn vele factoren die (negatieve) invloed hebben. Gebruik in ieder geval geen enkele losse contactdozen of iets dergelijks. Werk vanuit meterkast als het kan direct naar het de doel wandcontactdoos en van daaruit verder met netwerk/utp kabel (of wifi als die er op zit).
 

Flos

SHTF Expert
De loods is zeer goed geaard. Blikseminslag zal geen probleem zijn. @J.J ze staat er al 10 jaar en er zijn nog nooit problemen geweest.
@Jasje de driehonderd meter haal ik niet maar er zitten meerdere zekeringen en ook aardlek schakelaars tussen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Een verandering van glasvezel naar 4G zal een verslechtering zijn in snelheid en signaal, als je 4G al haalt. Veel gebieden hebben niet altijd 4G snelheid en dan krijg je 3G. Met all in one betaal je weliswaar vaak voor dingen die je wellicht niet vaak gebruikt maar alles is wel op elkaar afgestemd en je hebt natuurlijk bundelvoordeel.

Ik betaal momenteel 75€ per maand voor een uitgebreid pakket:

TV, analoog en digitaal
2x sim onbeperkt bellen, sms en internetten op 4G
Onbeperkt internet
Goede router

Dat is het mij dubbel en dwars waard.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Nu snap ik wel dat ons systeem afwijkt van het Nederlands. Maar ik wil al een hele tijd Internet of wifi in mijn loods . Ik heb al zo een ding gekocht dat over de elektrische leidingen werkt maar niemand hier krijgt dat aan de praat. Maw ik krijg geen Wifi in mijn loods.

Bij jou situatie heb je feitelijk maar één groot probleem en dat is de plaats van je router. Die staat momenteel onder in een kastje zowat tegen de buitenmuur aan dus je bereik nu al in huis is ver onder de maat. De extender is leuk als het werkt maar dat geeft je ook nog eens de halve snelheid als het al een beetje werkt.

Oplossing is je provider bellen en een betere plek voor de router nemen. Zet deze bijvoorbeeld voor je raamkozijn en je hebt niet eens een extender nodig in je loods. Het signaal zal sterk genoeg zijn.

Wil je top signaal in je loods dat moet je de provider een tweede router vragen en deze "als één" samen laten werken.:thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

petroman

SHTF Expert
Bij jou situatie heb je feitelijk maar één groot probleem en dat is de plaats van je router.

Ik vermoed dat als @Flos zijn loods uit metaal bestaat, goed gebouwd en geaard is dat de afscherming daarvan tegen draadloze signalen best hoog zal zijn.
Een, niet geheel betrouwbare, test is om te zien hoeveel streepjes je GSM verliest als hij binnen in de loods is.
 

Flos

SHTF Expert
Met het systeem dat ik heb, heb je een vaste telefoon aansluiting nodig. Dus de router zet je ook niet averal neer. En zeker niet als je met mvr Flos getrouwd bent. Die wil nergens kabels zien.
En het kastje dat je zegt @Harry Nack heeft ook nog een granieten blad van 3.5 cm wat dan ook geen plus punt is.
 
Bovenaan