• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Erik78

Prepper
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Ik heb een probleem en ik weet niet goed waar ik naar een oplossing moet zoeken. Mijn situatie heb ik in een plaatje gezet, zie het bijgevoegde bestand.

Mijn omvormer van 24V valt soms uit. Op dat moment neem ik stroom af: een computer, beeldscherm speakers en wat licht. Ruim beneden de 1500 Watt van de omvormer. Hij valt uit op momenten dat het vrij zonnig is en de zonnepanelen vol in de zon staan.

Ik heb eerder een omvormer van 12V gehad, de accu's waren toen dus parallel geschakeld. Hier leek het probleem zich veel minder vaak voor te doen. Maar ook wel eens. De omvormer wordt goed geventileerd. Als ik meer stroom afneem dan gaan de ventilatoren ook netjes draaien.

Wat zou een oorzaak van dit probleem kunnen zijn? En wat zou een oplossing kunnen zijn? Elk idee is welkom.
 

Bijlagen

  • Zonnepanelen.png
    Zonnepanelen.png
    86.1 KB · Weergaven: 25

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik heb een soortgelijk probleem, maar dat ligt niet aan de inverter, maar aan de laadregelaar. Wanneer de accus hun maximum spanning bereikt hebben, schakelt de laadregelaar niet alleen de zonnepanelen af, maar ook de belasting (Dus ook de inverter).
Het is een goedkope Chinese laadregelaar en ik denk dat er bezuinigd is op de elektronica, door maar 1 elektronische schakelaar (MOS-FET) in te bouwen, die afschakelt zodra maximum spanning van de accu is bereikt.
Zodoende dat het hele laadsysteem afschakelt en ook geen stroom uit de accu kan worden afgenomen als de accu vol is.
Een hinderlijke ontwerpfout!
Wellicht werkt je inverter wel als je die rechtstreeks op de accu aansluit ipv op de laadregelaar. Een beetje behoorlijk ontworpen inverter heeft zelf een beveiliging tegen diepontladen van de accu. Als de accuspsnning ver genoeg is gezakt, zal de laadregelaar opnieuw de zonnepanelen inschakelen en bijladen als er genoeg daglicht op de panelen schijnt.

Maar volgens jouw tekening en beschrijving is de omvormer rechtstreeks op de accus aangesloten. Is het mogelijk dat je omvormer afschakelt als de accuspanning te hoog oploopt? Het zou kunnen dat de laadregelaar zo ingesteld of gebouwd is dat de afschakelspanning te hoog is, aangezien het probleem zich voordoet als de zo'n schijnt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

martin

Mankinds only hope
Wat zou een oorzaak van dit probleem kunnen zijn? En wat zou een oplossing kunnen zijn? Elk idee is welkom.

Wat is de reden dat je de omvormer aansluit op de accu ipv op de inverter?
He je het aansluitschema van je inverter goed bekeken?

Los hiervan kan je ook domweg zaken gaan uitsluiten.
Het is of je iverter of je omvormer of een foute manier van aansluiten.
Dus stap 1 is je aansluiting goed controleren en indien mogelijk aanpassen.
Stap 2 is het goedkoopste onderdelen vervangen. (ik neem aan dat die de inverter zal zijn)
En stap 3 is de omvormer.
Ik heb de meeste zaken op spare liggen (3 inverters, 2 omvormers) dus het zou voor mij relatief eenvoudig zijn om zaken uit te sluiten.
Moet vast en zeker wel mogelijk zijn om iemand te vinden waar je deze items van kan lenen zodat je het probleem kan achterhalen.
 

petroman

SHTF Expert
hhhmm, apart één van mijn gebruikers (ik ben beheerder van drie systemen) heeft hetzelfde probleem.
Jaren goed gedraait maar nu schakelt de inverter gewoon uit en daarna weer in. Juist nu het mooi weer is.
Enge wat veranderd is is dat de overburen (3x) nu ook zonnepanelen hebben. Zou het net vol zitten en de software gweoon ingrijpen ?
 

Ray

SHTF Expert
hhhmm, apart één van mijn gebruikers (ik ben beheerder van drie systemen) heeft hetzelfde probleem.
Jaren goed gedraait maar nu schakelt de inverter gewoon uit en daarna weer in. Juist nu het mooi weer is.
Enge wat veranderd is is dat de overburen (3x) nu ook zonnepanelen hebben. Zou het net vol zitten en de software gweoon ingrijpen ?
Stand alone systeem of aangesloten op het net? Want in dat laatste geval kan capaciteitsproblemen om het net dit idd als gevolg hebben.
 

Erik78

Prepper
In mijn geval is het een off-grid setup, dus niet aangesloten op het net.

Wat ik ben vergeten te vertellen: als de omvormer uitvalt dan geeft hij 5 piepjes, wat volgens de gebruiksaanwijzing betekent dat de omvormer te heet wordt. Als ik gewoon mijn computer en wat speakers erop laat draaien dan gaan de ventilatoren van de omvormer niet eens aan, zo weinig verbuikt het. De omvormer is warm, maar zeker niet heet. En als ik een klein kacheltje of iets anders met meer dan 1000Watt er op aansluit dan gaan de ventilatoren zonder probleem draaien.

Ik heb de omvormer inderdaad rechtstreeks op de accupoolklemmen aangesloten, en niet op de laadregelaar. Dat is volgens mij ook de bedoeling. De output van de laadregelaar zitten ook op dezelfde accupoolklemmen. Zou dat misschien problemen geven? Ik zie wel eens van die blokjes waar je meerdere draden kunt aansluiten. Dat blok sluit je dan weer aan op de accupoolklemmen. Maar geen idee hoe dat heet.
 

PBear

Mankinds only hope
In mijn geval is het een off-grid setup, dus niet aangesloten op het net.

Wat ik ben vergeten te vertellen: als de omvormer uitvalt dan geeft hij 5 piepjes, wat volgens de gebruiksaanwijzing betekent dat de omvormer te heet wordt. Als ik gewoon mijn computer en wat speakers erop laat draaien dan gaan de ventilatoren van de omvormer niet eens aan, zo weinig verbuikt het. De omvormer is warm, maar zeker niet heet. En als ik een klein kacheltje of iets anders met meer dan 1000Watt er op aansluit dan gaan de ventilatoren zonder probleem draaien.

Ik heb de omvormer inderdaad rechtstreeks op de accupoolklemmen aangesloten, en niet op de laadregelaar. Dat is volgens mij ook de bedoeling. De output van de laadregelaar zitten ook op dezelfde accupoolklemmen. Zou dat misschien problemen geven? Ik zie wel eens van die blokjes waar je meerdere draden kunt aansluiten. Dat blok sluit je dan weer aan op de accupoolklemmen. Maar geen idee hoe dat heet.
In jouw configuratie zal de laadregelaar bij zonnig weer frequent de laadstroom in en uit schakelen. Dat geeft behoorlijke variaties in de accuspanning. Mogelijk heeft je omvormer daar moeite mee. Die is ontworpen om met gelijkstroom te werken.
Is het mogelijk om je laadregelaar zo in te stellen dat die pas weer gaat laden als de accuspanning wat verder gezakt is (hysteresis vergroten). Dan wordt er minder frequent geschakeld en ziet je omvormer een rustiger gelijkspanning.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Erik78

Prepper
In jouw configuratie zal de laadregelaar bij zonnig weer frequent de laadstroom in en uit schakelen. Dat geeft behoorlijke variaties in de accuspanning. Mogelijk heeft je omvormer daar moeite mee. Die is ontworpen om met gelijkstroom te werken.
Is het mogelijk om je laadregelaar zo in te stellen dat die pas weer gaat laden als de accuspanning wat verder gezakt is (hysteresis vergroten). Dan wordt er minder frequent geschakeld en ziet je omvormer een rustiger gelijkspanning.

Dat is een goed idee, daar ga ik even induiken.

Ik kan de omvormer niet rechtstreeks op de laadregelaar aansluiten toch? De laadregelaar heeft 3 secties;
1. Ingang zonnepanelen
2. Uitgang naar accu's
3. DC Load

Die laatste is toch om bijvoorbeeld een lamp aan te sluiten? Ik heb dit nog nooit geprobeerd. Of zou hierop de omvormer aangesloten kunnen worden?


Het is deze laadregelaar: https://www.google.com/search?q="CM...ECAcQEA&biw=1920&bih=937#imgrc=RzhXOCi_T_N2TM
 

Arie

Diehard Prepper
Hoe frequent komt het voor. 1x per uur of 1x per dag.
Anders gewoon eens proberen je laadregelaar een dag los koppelen.
 

PBear

Mankinds only hope
Dat is een goed idee, daar ga ik even induiken.

Ik kan de omvormer niet rechtstreeks op de laadregelaar aansluiten toch? De laadregelaar heeft 3 secties;
1. Ingang zonnepanelen
2. Uitgang naar accu's
3. DC Load

Die laatste is toch om bijvoorbeeld een lamp aan te sluiten? Ik heb dit nog nooit geprobeerd. Of zou hierop de omvormer aangesloten kunnen worden?


Het is deze laadregelaar: https://www.google.com/search?q="CM8024Z"&sxsrf=ALeKk02dRbpsFz6B6UkAcUIPCcZmT7AV1w:1596196895650&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=RzhXOCi_T_N2TM%2CsYQloaGd7Y7ZNM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kR2F0gfWgBRuTwEE_6m9pRuekezQA&sa=X&ved=2ahUKEwj6rdPnuPfqAhXD-aQKHT1nBRoQ9QEwAHoECAcQEA&biw=1920&bih=937#imgrc=RzhXOCi_T_N2TM

De DC-load is feitelijk bedoeld om DC-apparaten op aan te sluiten. Behalve DC-lampen, valt ook je omvormer daar onder. Het is niet de bedoeling om DC-belastingen rechtstreeks op je accu aan te sluiten, omdat de kans van diepontladen van de accu bestaat als het aangesloten apparaat zelf geen diep-ontladings-beveiliging heeft. Nu hebben veel omvormers zo'n beveiliging gelukkig wel, dus is het geen probleem zo'n omvermer rechtstreeks op je accu aan te sluiten.
Het aansluiten van de omvormer op de DC-output van de laadregelaar zal het probleem niet oplossen als de laadregelaar de DC-output afschakelt zodra de accuspanningslimiet bereikt. (voor loodzuur-accu's 14,4 Volt) Dat probleem doet zich bij mijn laadregelaar voor.
Wordt de accu rechtstreeks belast, dan zakt de accuspanning beneden de inschakelwaarde van de laadregelaar en schakelt die de DC-output weer aan en gaat de accu laden. Het spanningsverschil tussen het uit- en in-schakelniveau van de laadregelaar en de snelheid van ontlading van de accu bepaalt hoe frequent de laadregelaar uit en in schakelt. Bij een gering verschil in schakelniveau, zware accubelasting en eventueel slechte accuprestatie (hogere inwendige weerstand) kan die schakelfrequentie behoorlijk oplopen, zodat er op de DC-output effectief sprake is van een wisselspanning, in plaats van een gelijkspanning.
Maar voor jouw opstelling met omvormer rechtstreeks op de accu, zou die wisselspanning door de accu flink afgevlakt worden. Maar als je accu al behoorlijk oud is en meer inwendige weerstand heeft, kan er toch een wisselspanning op de gelijkspanning gesuperponeerd worden van een paar volt. En daar zou je omvormer wel eens over kunnen struikelen en afschakelen. Mogelijk kan een elektrolitische condensator met flinke capaciteit (minstens een paar duizend micro-Farad) en bestand tegen 35 Volt helpen de eimpels op de accuspanning af te vlakken, als het niet lukt de hysteresis tussen uit- men inschakelmoment van de laadregelaar te vergroten. Helaas geeft de website waarnaar je verwijst hoegenaamd geen technische gegevens. De gebruiksaanwijzing van je regelaar misschien wel en hopelijk in begrijpelijk Chinglisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

martin

Mankinds only hope
Ik heb de omvormer inderdaad rechtstreeks op de accupoolklemmen aangesloten, en niet op de laadregelaar. Dat is volgens mij ook de bedoeling.

Als je kijkt naar de beschrijving van laadregelaar dan zie je toch echt staan dan je het ander moet aansluiten.
Dus vandaar mijn vraag "Wat is de reden dat je de omvormer aansluit op de accu ipv op de inverter?"
Persoonlijk zou ik me gewoon houden aan de instructies en er pas van gaan afwijken indien ik daar een hele goed reden voor zou hebben.
Het is me dus nog steeds onduidelijk waarom je het niet gewoon aansluit zoals je het zou moeten aansluiten volgens de beschrijving.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik geloof niet dat er veel laadregelaar zijn die 63A kunnen verwerken op de load output.
Een omvormer sluit je bijna altijd direct aan op de accu’s om de grote stromen die er kunnen lopen.
Er zijn wel manieren om met de load output van je laadregelaar je omvormer aan of uit te schakelen.
En om een vuile DC spanning nou wisselspanning te noemen vind ik ook wel een dingetje.
Welke spanning geven je accu’s af in rust en in gebruik.
Je accu’s kunnen ook slecht zijn waardoor je omvormer op zijn tenen moet lopen om te kunnen functioneren.
extra warmte in je omvormer is dan niet gek.
Een juiste laadspanning wil niet zeggen dat er ook genoeg stroom loopt om alles netjes draaiende te houden.
Het lijstje kan eindeloos zijn wat goed en slecht is in je installatie.
Je zult moeten beginnen met uitsluiten en meten.

succes
 
  • Leuk
Waarderingen: Jade

Marcel Peut

Elementary prepper
Laatst bewerkt:

IMG_3531.JPG
Ik heb ook een aantal problemen met mijn systeem in Oeganda. Ook bij mij valt de omvormer geregeld uit. Het rechter systeem is voor de stroom voorziening in het huis de televisie en het internet de laatste krijg ik niet werkend op de omvormer geen idee waarom niet? In totaal heb ik drie systemen gemaakt één 24 volt 320 watt voor een bijgebouwtje eigen stroom daar voor de deur bel en verlichting. Twee systemen in een schuurtje Één klein systeem voor in de schuur voor de verlichting binnen en buiten en een tweede systeem is voor het huis zelf voornamelijk voor de televisie en internet aansluiting. De bedoeling was om dit op het dak van het woonhuis te plaatsen maar toen ik er achter kwam dat de omvormer zo veel geluid maakte heb ik het plan verandert en het systeem maar in de schuur aangesloten. Op twee onafhankelijke systemen heb ik 20 watt led lampen met bewegingsmelders aan gesloten die zijn allemaal binnen vier weken defect zou dat met de omvormers te maken kunnen hebben? Wat ook lastig is dat ik het systeem van mijn internet niet op de omvormer kan draaien geen idee wat dat zou kunnen zijn? Als iemand tips heeft heel graag. Hier in Oeganda valt regelmatig de stroom uit soms wel zeven keer op een dag. Het is niet altijd gemakkelijk om aan goede spullen te komen en vaak zal je moeten aanpassen in wat er lokaal te koop is en niet wat je graag zou willen hebben.IMG_3531.JPG
 

PBear

Mankinds only hope

Bekijk bijlage 19245
Ik heb ook een aantal problemen met mijn systeem in Oeganda. Ook bij mij valt de omvormer geregeld uit. Het rechter systeem is voor de stroom voorziening in het huis de televisie en het internet de laatste krijg ik niet werkend op de omvormer geen idee waarom niet? In totaal heb ik drie systemen gemaakt één 24 volt 320 watt voor een bijgebouwtje eigen stroom daar voor de deur bel en verlichting. Twee systemen in een schuurtje Één klein systeem voor in de schuur voor de verlichting binnen en buiten en een tweede systeem is voor het huis zelf voornamelijk voor de televisie en internet aansluiting. De bedoeling was om dit op het dak van het woonhuis te plaatsen maar toen ik er achter kwam dat de omvormer zo veel geluid maakte heb ik het plan verandert en het systeem maar in de schuur aangesloten. Op twee onafhankelijke systemen heb ik 20 watt led lampen met bewegingsmelders aan gesloten die zijn allemaal binnen vier weken defect zou dat met de omvormers te maken kunnen hebben? Wat ook lastig is dat ik het systeem van mijn internet niet op de omvormer kan draaien geen idee wat dat zou kunnen zijn? Als iemand tips heeft heel graag. Hier in Oeganda valt regelmatig de stroom uit soms wel zeven keer op een dag. Het is niet altijd gemakkelijk om aan goede spullen te komen en vaak zal je moeten aanpassen in wat er lokaal te koop is en niet wat je graag zou willen hebben.Bekijk bijlage 19245
Dat de bewegingsmelders zo snel fefect gaan, kan te maken hebben met de golfvorm die je inverter produceert op de AC uitgang. De goedkopere inverters geven doorgaans een zgn "gemodificeerde sinus" af. Een golfvorm die meer een trapezoide is dan zuivere sinus. Dit kan in sommige verbruikers leiden tot meer warmte dissipatie, waardoor hun elektronica oververhit raakt en de levensduur flink bekort wordt.
In dat geval is een inverter die zuivere sinus genereert noodzakelijk. Helaas voor dezelfde vermogen specificatie wel een stuk duurder.
Maar zo te lezen heb je voor wat verlichting niet zoveel vermogen nodig.
Let er bij aanschaf van een sinus inverter op dat de Chinese webshops het vermogen van m.n. sinus omvormers schromelijk overdrijven. Vaak wordt het met het piekvermogen geadverteerd, terwijl het continu-vermogen soms maar 10 procent daarvan is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Jade

Senior Prepper
De omvormer is een belangrijk onderdeel, kan je beter geen Chinese merkloze voor gebruiken.
Liever wat meer betalen voor een gerenommeerd merk scheelt je veel problemen.
 
Bovenaan