• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ip - bescherm codes

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
De tabel met de IP-waarden. Ip staat voor International Protection.
Het eerste cijfer is een maat voor bescherming tegen het binnendringen van stof, het tweede cijfer een maat voor het waterdicht zijn.

IP-OMSCHRIJVING

clearpixel.gif

  • IP0X - niet beschermd
  • IP1X - beschermd tegen vaste voorwerpen, groter dan 50 mm.
  • IP2X - beschermd tegen vaste voorwerpen, groter dan 12 mm.2
  • IP3X - beschermd tegen vaste voorwerpen, groter dan 2,5 mm
  • IP4X - beschermd tegen vaste voorwerpen, groter dan 1 mm.2
  • IP5X - beschermd tegen stof (stofvrij).
  • IP6X - stofdicht.
  • IPX0 - niet beschermd.
  • IPX1 - Drupdicht - Type I Geen schade indien onderhevig aan vallende druppels.
  • IPX2 - Drupdicht - Type II Geen schade indien onderhevig aan vallende druppels op een 15° gekanteld apparaat.
  • IPX3 - Spatdicht - Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder een hoek -60° tot 60°
  • IPX4 - Plensdicht - Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek
  • IPX5 - Sproeidicht - Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek
  • IPX6 - Waterbestendig - Geen water indringing indien bespoten (100 l/min) onder eender welke hoek
  • IPX7 - Dompeldicht - Geen water indringing indien ondergedompeld (30 min op 1 m)
  • IPX8 - Waterdicht - Blijft bruikbaar onder water onder opgegeven omstandigheden
  • IPX9 - Vochtdicht - Blijft bruikbaar bij een vochtigheidsgraad van meer dan 90% of besproeien onder hoge druk
Tabel aangepast naar aanleiding van wikipedia codes.
De code bestaat dus uit twee getallen : IP64 is dus IP6x= stofdicht en IPx4=plensdicht.
 

petroman

SHTF Expert
Of ik heb iets gemist. Of ik ben een stukje film kwijt. Maar hoe kom je er bij dat te posten.

Want ?

Opa verteld:
Ik kwam op zoek naar een draagbare zonnelader iets tegenw aarbij stond waterdicht: IPX4. Gezien mijn leeftijd kon ik de code niet , voor mijn gevoel, snel genoeg decoderen naar mate van waterdichtheid. Ergo, opa moest google opbiechten dat hij de code niet meer wist. ggogle kwam daarop, ruimhartig, met een complete tabel van beschermklasses en codes aan. Dit is deel 1.

Deel2:
Omdat opa ook ruimhartig is en bijzonder sociaal wilde ik voorkomen dat andere opa's en oma's hier op het forum in dezelfde situatie terecht komen en ik heb daarom alle codes en beschrijvingen maar hier geplaatst, ter leering ende vermaack, zo gezegd.

Deel 3:
In opa's geval bleek de term waterdicht en IPX4, niet bij elkaar te passen.
Immers IPX4 is spatwaterdicht en niet waterdicht.
Je kan je dus afvragen of de draagbare zonnelader achterop je rugzak (ja, ja, opa heeft nog dromen) wel tegen een regenbui kan.
 

Nomad

Diehard Prepper
Want ?
In opa's geval bleek de term waterdicht en IPX4, niet bij elkaar te passen.
Immers IPX4 is spatwaterdicht en niet waterdicht.

Goede post. Ook al hoef je niet alle codes uit het hoofd te leren weten dat IPX Waterproof niet altijd betekend dat je apparaat écht waterdicht is.

Hier heb ik me in het verleden ook op verkeken. Een hoofdlamp waar op de verpakking "Waterproof" stond. Ik ging er van uit dat je dan met je koplamp op in de regen kan gaan staan.
Bij het lezen van de kleine lettertjes staat het het IPX4 waterproof is.

Niet dat je daar niet mee in de regen kan gaan staan, want: Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek.
Om je een idee te geven, een normale huiskraan levert water met 6 l/min. Ik zou dus onder de douche kunnen gaan staat met de lamp. Dan moet een regenbui ook kunnen.

Het is vooral handig om te weten dat het label "waterproof'" op de verpakking enige aandacht vereist bij aanschaf. Waterdicht betekend niet per definitie ook stofdicht! En stofdicht ook niet altijd waterdicht!
 
J

J.J

Gast
Goede post. Ook al hoef je niet alle codes uit het hoofd te leren weten dat IPX Waterproof niet altijd betekend dat je apparaat écht waterdicht is.

Hier heb ik me in het verleden ook op verkeken. Een hoofdlamp waar op de verpakking "Waterproof" stond. Ik ging er van uit dat je dan met je koplamp op in de regen kan gaan staan.
Bij het lezen van de kleine lettertjes staat het het IPX4 waterproof is.

Niet dat je daar niet mee in de regen kan gaan staan, want: Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek.
Om je een idee te geven, een normale huiskraan levert water met 6 l/min. Ik zou dus onder de douche kunnen gaan staat met de lamp. Dan moet een regenbui ook kunnen.

Het is vooral handig om te weten dat het label "waterproof'" op de verpakking enige aandacht vereist bij aanschaf. Waterdicht betekend niet per definitie ook stofdicht! En stofdicht ook niet altijd waterdicht!
Ik dacht onder de does, ontstaat er nog eens druk verschil door de warmte, zeten spullen uit, weer afkoelend ontstaat er een vorm van vacuüm dan zou het water naar binnen kunnen worden gezogen, als het toestel of wat het ook is niet helemaal goed is.

Nog extremer onder dompelen in goed warm water en dan weer in steen koud water, of besproeien.
 

Nomad

Diehard Prepper
Dat is een heel goed punt @J.J.
Daar doelde ik niet op, maar dat had ik er bij moeten zetten.
Ik wou meer een vergelijkbare waterstroom laten zien.
Dus, niet met je dure spulletjes onder de hete douche gaan staan!
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan