• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Je eigen messen maken.

J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Je eigen mes maken dat lijkt menig één mooi toe vooral als het je ook nog goed lukt.
Alle begin zal moeilijk zijn vooral als je middelen simpel zijn.
Om te smeden heb je al gauw geforceerde lucht toevoer nodig en een stevig stuk staal en goede hamers.
Vroeger deed men dat we met kolen en een balg voor de lucht om hitte te vergroten.

Dit even speciaal voor @Hesder
Wat je nu kunt doen om de vuur aan te wakkeren is de uitlaat van een stofzuiger te gebruiken, met de nieuwere zuigers kan je zelfs eenvoudig de kracht regelen door de Triac regeling die het bevat.

Zie ook hier voor bruikbare tips.
http://www.smedentotaal.nl/forums/onderwerp/eigen-smidsvuur-maken/
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb al jaren terug een smidse gemaakt. Alleen schouwkap en de kachelpijp moet er nog op. Maar het komt er maar niet van. Te veel andere projecten.
 
J

J.J

Gast
Als je een
Ik heb al jaren terug een smidse gemaakt. Alleen schouwkap en de kachelpijp moet er nog op. Maar het komt er maar niet van. Te veel andere projecten.
Een werk SC organiseren, met allemaal handige preppers die je even door je projecten heen helpen, als je dan wat wilt doen is het spul er klaar voor, valt er misschien ook heel wat van je schouders.
Er zijn veel handigerds op het forum.:thumbsup:
Ha een werk vakantie wat zal er nachts goed geslapen worden na het harde werk.:hi:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het lijkt mij in ieder geval harstikke tof toe,,,,, om eens met mijn maatje bij je te komen voor een paar dagjes, vooral als ik je ergens bij kan helpen.:)
Maar ja ik krijg mijn liefje niet onder meer de mensen, niet meer in NL.:(
 

Hesder

Prepper
Je eigen mes maken dat lijkt menig één mooi toe vooral als het je ook nog goed lukt.
Alle begin zal moeilijk zijn vooral als je middelen simpel zijn.
Om te smeden heb je al gauw geforceerde lucht toevoer nodig en een stevig stuk staal en goede hamers.
Vroeger deed men dat we met kolen en een balg voor de lucht om hitte te vergroten.

Dit even speciaal voor @Hesder
Wat je nu kunt doen om de vuur aan te wakkeren is de uitlaat van een stofzuiger te gebruiken, met de nieuwere zuigers kan je zelfs eenvoudig de kracht regelen door de Triac regeling die het bevat.

Zie ook hier voor bruikbare tips.
http://www.smedentotaal.nl/forums/onderwerp/eigen-smidsvuur-maken/


Ik heb zelf een oliedrum die ik in het verleden omgebouwd heb tot smoker/BBQ gebruikt om mijn vuur in te stoken. Daar heb ik in de vuurbox een buisventilator neergezet met een dimmer ertussen... :) (was net wat goedkoper dan mijn vrouw haar stofzuiger hiervoor te misbruiken....) en ik kon hierdoor ook (redelijk) goed de temperatuur van het vuur regelen..

Interessante link trouwens voor het eigen smidsvuur maken... top!
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een smidse maken,
Voor het gehamer is het prachtig als je een onderkomen kan maken die behoorlijk het gehamer dempt en vuurbestendig is.

Vuurbestendig gewapend Beton, die kan je in een schaal vormige mal gieten met stokjes er in die kan je er later uitboren en zo heb je gaten voor de zuurstof toevoer, daar onder komt de gesloten lucht toevoer, met een ruimte waar as en kleine stukjes gloeiende kooltjes in op gevangen worden, het een luikje om dat weer schoon te maken.

De lucht toevoer heeft een aansluiting voor de beschreven stofzuiger of balg.
Het geheel komt ook weer op een betonnen tafel constructie, alle beschreven delen zijn los en demontabel.

De delen hoeven niet heel dikwandig te zijn, dat maakt het alleen maar zwaar.
WORD VERVOLGD, MET HET GIETEN VAN IJZER.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf een oliedrum die ik in het verleden omgebouwd heb tot smoker/BBQ gebruikt om mijn vuur in te stoken. Daar heb ik in de vuurbox een buisventilator neergezet met een dimmer ertussen... :) (was net wat goedkoper dan mijn vrouw haar stofzuiger hiervoor te misbruiken....) en ik kon hierdoor ook (redelijk) goed de temperatuur van het vuur regelen..

Interessante link trouwens voor het eigen smidsvuur maken... top!
Haha beste @Hesder jij bent de aanleiding er toe, je inbreng en foto's zijn meer dan welkom, als je dat leuk vind.:thumbsup:

Tekst door tip van een MOD bij gewerkt, bedankt.:);)
 

Roel

Mankinds only hope
Ik heb op het moment een nekhernia, je wilt het niet geloven als de neuroloog het je zegt, maar toch.
MRI en de hele buts, morgen hoor ik van hoe of wat. Dus mijn werk aan de nieuwe smidse ligt al een tijdje stil.
Maar gelukkig is ie wind en waterdicht, dus langzaam maar zeker kan ik er ietsjes aan knutselen.
Ik kan mijn linkerarm tenminste weer meer dan 90 graden optillen...:)
Trekkap zit er al in en de volgende stap is de vloer van klinkers en tegels leggen.
Nooit opgeven, wat er ook gebeurt....;)
Maar goed, off topic..sorry...
 

DO-it

Diehard Prepper
Ik heb op het moment een nekhernia, je wilt het niet geloven als de neuroloog het je zegt, maar toch.
MRI en de hele buts, morgen hoor ik van hoe of wat. Dus mijn werk aan de nieuwe smidse ligt al een tijdje stil.
Maar gelukkig is ie wind en waterdicht, dus langzaam maar zeker kan ik er ietsjes aan knutselen.
Ik kan mijn linkerarm tenminste weer meer dan 90 graden optillen...:)
Trekkap zit er al in en de volgende stap is de vloer van klinkers en tegels leggen.
Nooit opgeven, wat er ook gebeurt....;)
Maar goed, off topic..sorry...


Sterkte Roel!!!

Een eigen mes maken is nog een droom van mij!!! Lijkt me echt super gaaf. Niet alleen het mes smeden, maar ook een goed handvat eraan maken.... Ik hou het bij een workshop, di komt vast een keer op mijn pad (net als zilversmeden);)
 

Roel

Mankinds only hope
Ik heb geen idee of het dan erger wordt, maar er hing naast de schoorsteenmantel van opa en opoe een koperen bordje met de opdruk; 'Rust Roest'
Ik hou de boel maar een beetje soepel door te doen wat ik kan doen, maar het schijnt wel serieus te zijn, zelfs mijn bedrijfsarts zegt dat ik maar mooi thuis moet blijven...
en dat inmiddels al een week of tien.... En dan te bedenken dat ik geen pijn in m'n nek heb.
Uitval van de linker arm, gevoelloze plekken aan de vingers en onderarm. En af en toe aan de rechterhand wat gevoelloosheid.
Zo, en nu genoeg gezeurd, of zoals we hier in Groningen zeggen; 'Nait jeuzeln, derbie...';)
Het gaat goed komen, ik wil het.
 

Hesder

Prepper
Gisteravond maar eens een begin gemaakt met een nieuw projectje. Omdat ik dit mesje op korte termijn klaar wil / moet hebben maar eens zitten freubelen met een staalplaatje, ijzerzaagje en een vijl. De planning is om dit mesje compleet te maken uit een stukje staalplaat, zonder dat er enig 'smeedwerk' aan te pas gaat komen.

Eerst maar eens een mooi modelletje uitgetekend en daarna vakkundig met de ijzerzaak aan de gang.... alle oneffenheden met de vijl te lijf gegaan en een begin gemaakt met het in vorm krijgen van het lemmet. Daarna..... kwam mijn vrouw de garage binnen met de mededeling dat de buren wellicht ook wel eens een rustige avond zouden willen..... hmmm... kan ze wel eens gelijk in hebben, dus na een uurtje freubelen mijn projectje maar weer weggelegd. Vanavond maar weer verder...
IMG_4910.JPG
 
Bovenaan