• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Je eigen water pompen

Niels

Mankinds only hope
Ja, dat werkt wel, zeker met die waterstanden in Nederland.
Volgend jaar laat ik hier ook een bron boren, ik wil zelfs mijn huis deels van "grijs" water gaan voorzien.
Helemaal toekomstmuziek zou zijn om ook nog zelf te filteren.
 

Larik

Diehard Prepper
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
mijn ouders hebben ooit zo een ding laten aanleggen, 2 stuks een elektrische om te sproeien en een handpomp voor de gieter bv.
Maar daar waren die kerels wel een tijdje mee bezig en hadden zo een water aanhanger mee voor hoge druk spuit, om daarmee die buizen de grond in te krijgen.
Lijkt mij een lastig iets om zelf te doen en duur zo te zien.
 

petroman

SHTF Expert
Dit lijkt mij wel wat:
Zou dit echt werken?

A) die pomp werkt wel zo te zien, maar dan zou ik liever zo'n ouderwetse gietijzeren ding willen hebben.
B) ik zie op het filmpje niet hoe die plastic buizen de grond in gaan.
C) 100 dollar voor een palenboor is best prijzig.

Ik ben wel benieuwd hoe diep je met een hogedrukspuit komt.
Je hebt minimaal een hoog volume pomp en een paar duizend liter water nodig om iets de grond in te krijgen. Vooral dat water wat je tuin weer inloopt met boorgruis houd mij tegen.
 

David

Elementary prepper
Als je even op internet zoekt zijn er verschillende methoden om een diep gat te maken, volgens mij de goedkoopste en gemakkelijkst zelf te maken is een stalen cilinder met een klep op de mond, een 3poot met katrol en net zo'n lang touw als je diep wil, als wand voor de put kan je desnoods pvc gebruiken, als je water raakt kan je nog best wat meters verder kloppen.
 

Niels

Mankinds only hope
Dit gaat specefiek over een bron in een noodsituatie, andere topics gaan meer over permanente oplossingen. Zit zou ook op een SC ingezet kunnen worden.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Waterput slaan op groeninfo.com

Bij ijzerhoudend water is een druppelslang geen goede optie omdat de druppelaars ( labirintjes in de slang ) zullen dichtroesten.
Ja het water is te ontdoen van het ijzer maar de benodigde installatie kost veel geld en vraagd nogal wat ruimte om te plaatsen.
De benodigde diepte is afhankelijk van waar je woont ( wat zijn dus de aanwezige grondlagen ) hoeveel water wens je te ontrekken etc. etc. Vaak zijn deze zaken bekent bij plaatsenlijke bedrijven welke bronnen plaatsen.
Normaal wordt er een PVC buis ( bron ) geplaatst waarvan de onderste meters ( bijv 4 m ) voorzien is van sleufjes van 0,3-0,5 mm breed en 5 cm lang. Eventueel ( afhankelijk van de aanwezige grondlagen ) wordt er rondom deze bronbuis filterzand aangebracht. Het gat waar de bron ingeplaats wordt kun je op verschillende manieren maken.


[MOD] Ingkort vanwege veel te lang citaat [MOD]

Edit: was inderdaad een citaat van een kompleet verhaal. Nu staat er een half verhaal.
 

Larik

Diehard Prepper
Voor in de bob?:fluit:
Wat is het nut van zo een nood pomp? Of het voordeel tav een pomp die al in je tuin oid staat?
 

boswachter

Survivor
Het is meer, als je je huis moet verlaten en je moet een tijd lang ergens overleven waar geen schoon water is. Dan lijkt mij zo'n pomp mij wel wat...
 

Marcov

Prepper goeroe
Ja, dat werkt wel, zeker met die waterstanden in Nederland.
Volgend jaar laat ik hier ook een bron boren, ik wil zelfs mijn huis deels van "grijs" water gaan voorzien.
Helemaal toekomstmuziek zou zijn om ook nog zelf te filteren.
Voor het boren zou je even goed naar de historie van de grond moeten kijken.
Mijn broertje had een put geslagen en daar kwam mooi schoon water uit. Weinig ijzer, dus hij blij.
Tot iemand hem vertelde dat er vlakbij een textielfabriek had gestaan. Hij heeft het uit voorzorg laten testen.
Het water was zwaar verontreinigd. Dan heeft filteren niet zo heel veel zin.
 

Niels

Mankinds only hope
Voor het boren zou je even goed naar de historie van de grond moeten kijken.
Mijn broertje had een put geslagen en daar kwam mooi schoon water uit. Weinig ijzer, dus hij blij.
Tot iemand hem vertelde dat er vlakbij een textielfabriek had gestaan. Hij heeft het uit voorzorg laten testen.
Het water was zwaar verontreinigd. Dan heeft filteren niet zo heel veel zin.
Ik ben gecertificeerd bodemenergie pipo he :p.
Ik heb een fijne onderaannemer die ik wel kan vragen hoe de bodem onder mijn huis is opgebouwd en hoe diep ik moet voor het 2e watervoerende pakket (dat is mijn goal).
Overigens halen waterleidingbedrijven doorgaans hun water ook nooit uit het eerste watervoerende pakket, zeg maar haast oppervlaktewater.
 

logan1202

Prepper goeroe
Dit gaat specefiek over een bron in een noodsituatie, andere topics gaan meer over permanente oplossingen. Zit zou ook op een SC ingezet kunnen worden.
,
Heb je de video gezien? Een aantal delen moet je lijmen en het gat weer opvullen, dus de pomp bouw je maar 1x op. Het is geen oplossing die je mee neemt en weer kan gebruiken.
 

Niels

Mankinds only hope
,
Heb je de video gezien? Een aantal delen moet je lijmen en het gat weer opvullen, dus de pomp bouw je maar 1x op. Het is geen oplossing die je mee neemt en weer kan gebruiken.
Ik kende de video al.
In het verleden heb ik al aardig wat uitgezocht over dit onderwerp.
De kisten zijn het niet, je kunt het ergens voor nood plaatsen en achterlaten, verwijderen lukt ook wel, moet je zagen, oké.
Als ik zie voor wat voor een prijzen ik PVC inkoop dan lijkt het me best een idee een keer zo'n set zelf te bouwen.

Lijkt me ook een super toffe workshop op een SC.
 
J

J.J

Gast
Voor het boren zou je even goed naar de historie van de grond moeten kijken.
Mijn broertje had een put geslagen en daar kwam mooi schoon water uit. Weinig ijzer, dus hij blij.
Tot iemand hem vertelde dat er vlakbij een textielfabriek had gestaan. Hij heeft het uit voorzorg laten testen.
Het water was zwaar verontreinigd. Dan heeft filteren niet zo heel veel zin.
Inderdaad kun je voor verrassingen komen te staan vroeger tot ik een kleine jongen was, was er een openzwembad tussen Ten Boer en Woltersum die was al jaren niet mee in gebruik was trouwen vervallen, daar werd door een bedrijf in Delfzijl chemische afval in gedumpt me medeweten van Gemeente Ten Boer (waarschijnlijk hebben ze er geld voor gekregen), later is het gaan lekken in het grondwater koeien zijn er door gestorven, de boel was af gedekt maar niet goed.
Er is nooit meer iets mee gedaan nog steeds staan er hekken omheen..

Niet zo ver er van af staat een huisje als je daar niet vermoeden al prepper ook drinkwater zou willen oppompen dat had je denk ik een groot probleem, zo zie je maar weer, de geschiedenis van grond in de buurt is ook heel belangrijk.
 
Bovenaan