• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Jetboil

Fitsein

Survivor
Ik ben voor kleine tripjes opzoek naar een Jetboil of iets soortgelijks. Het gaat mij om de snelheid van koken en de compactheid van de set.

De Jetboil die ik op het oog heb: Jetboil

Is er iemand die ervaringen heeft met dit systeem, positief of negatief? Of kan iemand een ander type/ merk aanraden?
 

janvanloon

Senior Prepper
Yeps, is een aanrader. Hij kookt snel water ( heel snel ) en is compact. Het enige nadeel is voor het koken moet je dezelfde potten kopen ( en die zijn best prijzig ).
 

Ray

SHTF Expert
Prijzige oplossing idd. Zelf vind ik een multifuel veelzijdiger, passen alle pannen op en door de grote capaciteit van dergelijke branders heb je snel heet water.
Ze hebben het hier over twee kopjes koffie in 2 minuten, met een multifuel brander doe je een hele liter in ongeveer 3,5 minuten.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het Nadeel doet het Voordeel weer de das om :(
Ook vraag ik mij af wat zoiets op de lange duur gaat doen ?? Verhouding onderkant bovenkant .
Gas patronen en koude temperaturen zijn ook geen Fan van elkaar :(

Nee ik blijf gewoon bij mijn redelijk goedkope 550B Coleman . En heb ietsje meer geduld en Brand ook in de winter als een Gek !
En dan nog de Zweedse Trianga als ik heel veul tijd heb !

Met andere woorden ik zou zoiets duurs niet kopen . En dan ook nog alleen Functionerend met de door hun ontworpen accessoires Pfff
 

petroman

SHTF Expert
Als je echt wilt koken dan zou ik voor wat universelers gaan.
Er zijn vele kleine gas brandertjes tegenwoordog waar je , al dan niet met een verloopstuk, allerlei gastankjes op kan aansluiten.

Ik heb altijd een oude optimus 71 benzine kokert gebruikt.
Die was zelfs nog met mijn vader op vakantie geweest. Onverwoestbaar. Ja je moet bij lange tochten een extra fles brandstof nee nemen en wat voorwarmpasta.
En wat doorprikkers op zak hebben.
Het geeft ook rust om gewoon ergens langs de kant op je gemak een koffie ritueel te starten met zo'n ding.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wadjan of wok en sprokkelhout gaan ook perfect.

Je kan er uiterst snel je voedsel klaar maken, je zou het moeten zien in de keuken van een Chinees restaurant, daar kan niets tegen op.
Ook wordt de wok gebruikt om voedsel te stomen, stoven, braden, frituren, roken, koken of blancheren.

Zelfs brood en pizza bakken lukt met een wok of Wadjan, een kampvuur op zand af en toe het zand wat omwoelen, dan de wok in het hete zand nestelen en afdekken met een stalen teil of zo en dat ook weer afdekken, de tijd leert hoelang je het moet laten bakken.

Even na gebruik even weer licht in laten branden met een beetje zonnebloemolie,
dan is het weer antiaanbak (kras en snij bestendig) en roestwerend.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wok
 
R

Ronin K.

Gast
waterkoken zweer ik bij de kelly kettle, voor koken moet ik die hobo stove nog aanschaffen voor erbij. Gas werkt ideaal ook, maar vind het wel prettig een tool te hebben wat op vanalles kan branden.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Als het echt om snelheid gaat dan is de Jetboil of een Multifuel het beste.

Als je geen haast heb en je kan +/- 10 minuten wachten een Esbit brander (Tab of Alcohol) of een kleine opvouwbare houtbrander waar ook een alcoholbrander in kan.

Die laatste twee zijn redelijk compact, maar je levert in qua tijd.

Dit is erg persoonlijk en ik adviseer je om eerst een goedkope tijdelijke oplossing te nemen (Esbit kost 10 euro) en dan een meeting af te wachten, daar kan je vele verschillende branders in actie zien.
 

Fitsein

Survivor
@Ronin K. Bedankt voor de input, ik zal hem is bekijken!

@Sun Beh Nim Klopt, Ik heb altijd Esbit + FireDragon bij! Het gaat bij deze inderdaad om de snelheid. De tip om een meeting af te wachten is een gouden idee, zo kun je het gelijk zien werken :)
 

janvanloon

Senior Prepper
Zo bedoelde ik het niet :) alle gasflesjes met een schroefdop gaan erop ( primus, coleman,... wat je zelf wilt ).
Ik had het op de toevoegingen van de branders. Er zijn kookpotten ( met die speciale onderkant voor een betere warmte geleiding ) maar die zijn DUUUUUR :)
Als brander voor een tas koffie of voor een droogvoer pakje te maken zijn het super dingen.
Ze maken ook niet zo veel lawaai als de multifuel branders.
Zowel bij de multifuel, esbit en alcohol branders heb je het beste een windscherm. Bij de jetboil valt dit best mee.
Ik gebruik momenteel een primus eta express setje ( brander pot en windschermpje in 1 ).
Het liefste gebruik ik nog steeds de solo woodgas stove ( wat houtjes en hij brandt ).


Edelrid Hexon Multifuel
Na wat zoeken naar een degelijke brander kwam ik uit bij de HEXON Multifuel.
Ik wilde iets waar zowel brandstof als gas mee gebruikt kon worden. Meestal kom je dan dadelijk in de duurdere klasse zoals Coleman.
Maar voor 110 euro werd het de HEXON.
Aangezien hij maar 220 gram ( een van de lichtste branders ) weegt was de keuze zeer snel gemaakt.
Hij heeft 3 inklapbare pan steunen en standaard zodat hij stevig staat. Ook was er een volledige onderhoud kit bij.
De brandstofpomp is gemaakt van een aluminium legering en is hij bruikbaar onder alle temperaturen
( van +30° Celsius tot bij - 15° Celsius getest ).
Hij komt met een brandstoffles, pomp, onderhoudskit, en foedraal .
De brander werkt op gas, benzine en kerosine.
Kooktijd: 1L water op 3,1 min ( met het wind scherm ).
De 3 pan steunen die je kunt uitklappen zijn ook snel te verwijderen voor de trangia kookset.
U moet dan wel een tradaper, (12 euro met een gewicht van 25gr ) erbij kopen.
Heeft u een trangia? Koop dat ding erbij! Het is super gemakkelijk. U moet geen windscherm meedragen.
De brander (zonder de benzine fles) past ook mooi in de trangia.
Nog een leuk ding wat ik erbij genomen had was de
Edelrid adapter Vantikartuschen
Dankzij deze adapter (75gr) passen alle merken gasflesjes op de brander.
Voor 13 euro heb ik deze er dadelijk erbij genomen.
Yeps die Campingaz busjes wat je moet inprikken passen nu op de brander.
Maar u kunt ook het tussen stuk gebruiken bij alle andere merken zoals van MSR, Coleman, Edelrid en Primus!
Dus met een trangia en alles erbij heeft u een volledig kooksysteem dat overal werkt!
Het grote minpunt is het lawaai.
Als de brander openstaat is het juist een kleine straaljager wat niet zo goed is als u alleen in alle stilte in het bos zit.

Pathfinder fles en kooksysteem
Kostelijk spul maar tot mijn verbazing is het wel een top systeem.
U moet wel dadelijk investeren in de gehele set.
De fles, cup, alcohol brander en neem dat ook de fles ophanger.
De GEN3 Pathfinder Stainless Steel Widemouth Bottle & Nesting Cup zijn zo gemaakt dat de beker rond de fles past,
de deksel kunt u dan onderaan in uw pouch doen ( deze pouch word er dus wel niet bij verkocht maar even wat snuiten in de lokale dumpshop helpt al veel ).
Door de brede opening van de fles kunt u gemakkelijk overal water nemen.
Aangezien hij van stevig staal is kunt u hem gerust in het vuur zetten.
Er gaat 0,95 Liter water in.
De reden hiervoor is heel simpel. 0.95 Liter is 32oz ( fluid ounce ) en dat is juist de hoeveelheid water wat men kan zuiveren
met de Amerikaanse waterzuiveringstabletten.
De beker kan ongeveer 700ml water houden.
Het voordeel van de beker is het handvat. Ook heeft hij twee inkepingen bovenaan zodat u met de bottle hanger niet alleen de nalgene boven het vuur kunt hangen maar ook de beker.
De beker heeft ook afmetingen erin gegraveerd staan: 16oz, 20oz, 25oz en 500ml, 600ml, 700ml.
De deksel heeft ook gaten zodat de stoom eruit kan.
Het nadeel is wel dat de deksel er stevig inklemt.

De Alcohol Stove is iets zwaarder dan de trangia branders maar er gaat ook iets meer alcohol in.
Hij heeft een degelijke dop met een zware rubber tegen het lekken.
De stand voor de beker op te zetten is een stuk geperforeerd metaal dat rond de stove zit.
Er gaat ongeveer een 128 ml brandstof in en hiermee mag u ( afhankelijk van de wind/weersomstandigheden ) 20 minuten koken.
Een groot voordeel is dat de stove perfect in de tas past ( nee dan kunt u ze niet meer rond de nalgene doen )!
Het is een kleine kookkit en voor dag tochten is hij zeker aan te raden.

Solo Titan Stove:
De Solo Stove Titan is 1 van de betere hout branders.
De Titan is het grotere versie van de Solo Stove Lite met meer capaciteit en daardoor geschikt voor 1-3 personen,
De kookring kan worden verwijderd en ondersteboven in de stove worden opgeborgen.
Zo neemt hij minder ruimte in tijdens het vervoer.
Het is een dubbelwandige brander die door de speciale circulatie van lucht zorgt voor optimale verbranding.

De luchtgaten in de bodem zorgen ervoor dat er aan de onderzijde van het vuur lucht wordt aangevoerd. Tegelijkertijd gaat er ook lucht door de dubbele wand naar boven. Deze stroom lucht wordt hierdoor verwarmd. De voorverwarmde zuurstofrijke lucht komt vervolgens bovenin de brander weer bij het vuur en zorgt voor een extra ontbranding. Hierdoor worden, naast het hout, ook de hete hout- en rookgassen verbrand. Dit geeft extra warmte, een zeer goede verbranding met minder rook ( veel minder dan de orginele woodgas stove ).

De verbranding zorgt er ook voor dat je minder hout verbruikt!
De Solo Stove verbrand dus niet alleen hout, maar kookt de rookgassen uit het hout en verbrand deze niet 1 maar zelfs 2 keer.

De Solo Stove Titan heeft een hitte schild tussen de as opvang en de onderkant van de brander.
Dit schild voorkomt dat de grond onder de stove verbrand ( in tegenstelling met de woodgas stove ).
De kook-ring van deze stove is enigszins in een hoek gemaakt, waardoor de hitte beter richting je pan wordt gestuurd.
Tevens werkt de ring als een windscherm met voldoende ruimte om lucht naar binnen te laten.

Jammer genoeg is de ring nogal groot. Voor kleinere potten erop te zetten moet u een klein roostertje gebruiken.
De nadelen zijn:
Hij is groot en u moet hout in kleine stukken breken.
Als voordeel:
Hij brand supergoed, is zuinig, overal is brandstof te vinden, hij laat geen sporen na.
Dit is dus wel degelijk 1 van de betere branders op de markt.

Ik wilde een link plaatsen maar dan is er weer gegrommel :)
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Zo bedoelde ik het niet :) alle gasflesjes met een schroefdop gaan erop ( primus, coleman,... wat je zelf wilt ).
Ik had het op de toevoegingen van de branders. Er zijn kookpotten ( met die speciale onderkant voor een betere warmte geleiding ) maar die zijn DUUUUUR :)
Als brander voor een tas koffie of voor een droogvoer pakje te maken zijn het super dingen.
Ze maken ook niet zo veel lawaai als de multifuel branders.
Zowel bij de multifuel, esbit en alcohol branders heb je het beste een windscherm. Bij de jetboil valt dit best mee.
Ik gebruik momenteel een primus eta express setje ( brander pot en windschermpje in 1 ).
Het liefste gebruik ik nog steeds de solo woodgas stove ( wat houtjes en hij brandt ).


Edelrid Hexon Multifuel
Na wat zoeken naar een degelijke brander kwam ik uit bij de HEXON Multifuel.
Ik wilde iets waar zowel brandstof als gas mee gebruikt kon worden. Meestal kom je dan dadelijk in de duurdere klasse zoals Coleman.
Maar voor 110 euro werd het de HEXON.
Aangezien hij maar 220 gram ( een van de lichtste branders ) weegt was de keuze zeer snel gemaakt.
Hij heeft 3 inklapbare pan steunen en standaard zodat hij stevig staat. Ook was er een volledige onderhoud kit bij.
De brandstofpomp is gemaakt van een aluminium legering en is hij bruikbaar onder alle temperaturen
( van +30° Celsius tot bij - 15° Celsius getest ).
Hij komt met een brandstoffles, pomp, onderhoudskit, en foedraal .
De brander werkt op gas, benzine en kerosine.
Kooktijd: 1L water op 3,1 min ( met het wind scherm ).
De 3 pan steunen die je kunt uitklappen zijn ook snel te verwijderen voor de trangia kookset.
U moet dan wel een tradaper, (12 euro met een gewicht van 25gr ) erbij kopen.
Heeft u een trangia? Koop dat ding erbij! Het is super gemakkelijk. U moet geen windscherm meedragen.
De brander (zonder de benzine fles) past ook mooi in de trangia.
Nog een leuk ding wat ik erbij genomen had was de
Edelrid adapter Vantikartuschen
Dankzij deze adapter (75gr) passen alle merken gasflesjes op de brander.
Voor 13 euro heb ik deze er dadelijk erbij genomen.
Yeps die Campingaz busjes wat je moet inprikken passen nu op de brander.
Maar u kunt ook het tussen stuk gebruiken bij alle andere merken zoals van MSR, Coleman, Edelrid en Primus!
Dus met een trangia en alles erbij heeft u een volledig kooksysteem dat overal werkt!
Het grote minpunt is het lawaai.
Als de brander openstaat is het juist een kleine straaljager wat niet zo goed is als u alleen in alle stilte in het bos zit.

Pathfinder fles en kooksysteem
Kostelijk spul maar tot mijn verbazing is het wel een top systeem.
U moet wel dadelijk investeren in de gehele set.
De fles, cup, alcohol brander en neem dat ook de fles ophanger.
De GEN3 Pathfinder Stainless Steel Widemouth Bottle & Nesting Cup zijn zo gemaakt dat de beker rond de fles past,
de deksel kunt u dan onderaan in uw pouch doen ( deze pouch word er dus wel niet bij verkocht maar even wat snuiten in de lokale dumpshop helpt al veel ).
Door de brede opening van de fles kunt u gemakkelijk overal water nemen.
Aangezien hij van stevig staal is kunt u hem gerust in het vuur zetten.
Er gaat 0,95 Liter water in.
De reden hiervoor is heel simpel. 0.95 Liter is 32oz ( fluid ounce ) en dat is juist de hoeveelheid water wat men kan zuiveren
met de Amerikaanse waterzuiveringstabletten.
De beker kan ongeveer 700ml water houden.
Het voordeel van de beker is het handvat. Ook heeft hij twee inkepingen bovenaan zodat u met de bottle hanger niet alleen de nalgene boven het vuur kunt hangen maar ook de beker.
De beker heeft ook afmetingen erin gegraveerd staan: 16oz, 20oz, 25oz en 500ml, 600ml, 700ml.
De deksel heeft ook gaten zodat de stoom eruit kan.
Het nadeel is wel dat de deksel er stevig inklemt.

De Alcohol Stove is iets zwaarder dan de trangia branders maar er gaat ook iets meer alcohol in.
Hij heeft een degelijke dop met een zware rubber tegen het lekken.
De stand voor de beker op te zetten is een stuk geperforeerd metaal dat rond de stove zit.
Er gaat ongeveer een 128 ml brandstof in en hiermee mag u ( afhankelijk van de wind/weersomstandigheden ) 20 minuten koken.
Een groot voordeel is dat de stove perfect in de tas past ( nee dan kunt u ze niet meer rond de nalgene doen )!
Het is een kleine kookkit en voor dag tochten is hij zeker aan te raden.

Solo Titan Stove:
De Solo Stove Titan is 1 van de betere hout branders.
De Titan is het grotere versie van de Solo Stove Lite met meer capaciteit en daardoor geschikt voor 1-3 personen,
De kookring kan worden verwijderd en ondersteboven in de stove worden opgeborgen.
Zo neemt hij minder ruimte in tijdens het vervoer.
Het is een dubbelwandige brander die door de speciale circulatie van lucht zorgt voor optimale verbranding.

De luchtgaten in de bodem zorgen ervoor dat er aan de onderzijde van het vuur lucht wordt aangevoerd. Tegelijkertijd gaat er ook lucht door de dubbele wand naar boven. Deze stroom lucht wordt hierdoor verwarmd. De voorverwarmde zuurstofrijke lucht komt vervolgens bovenin de brander weer bij het vuur en zorgt voor een extra ontbranding. Hierdoor worden, naast het hout, ook de hete hout- en rookgassen verbrand. Dit geeft extra warmte, een zeer goede verbranding met minder rook ( veel minder dan de orginele woodgas stove ).

De verbranding zorgt er ook voor dat je minder hout verbruikt!
De Solo Stove verbrand dus niet alleen hout, maar kookt de rookgassen uit het hout en verbrand deze niet 1 maar zelfs 2 keer.

De Solo Stove Titan heeft een hitte schild tussen de as opvang en de onderkant van de brander.
Dit schild voorkomt dat de grond onder de stove verbrand ( in tegenstelling met de woodgas stove ).
De kook-ring van deze stove is enigszins in een hoek gemaakt, waardoor de hitte beter richting je pan wordt gestuurd.
Tevens werkt de ring als een windscherm met voldoende ruimte om lucht naar binnen te laten.

Jammer genoeg is de ring nogal groot. Voor kleinere potten erop te zetten moet u een klein roostertje gebruiken.
De nadelen zijn:
Hij is groot en u moet hout in kleine stukken breken.
Als voordeel:
Hij brand supergoed, is zuinig, overal is brandstof te vinden, hij laat geen sporen na.
Dit is dus wel degelijk 1 van de betere branders op de markt.

Ik wilde een link plaatsen maar dan is er weer gegrommel :)

Check mijn reviews van de Solo Stove Lite:

https://www.preppers-shelter.nl/for...ve-lite-pot-900-trangia-alcohol-brander.1576/

en

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/review-2-solo-stove-lite-pot-900-houtbrander.1577/
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
R

Ronin K.

Gast
Vandaag de hobo stove aanvulling op mijn kelly kettle scout binnengekregen via de prepshop, en boven verwachting tevreden! Ik heb met nattig hout een pannetje met chocomelk warm gestookt. Ging heel soepel, en zonder geluid, wel rook maar na paar minuten was het zo heet dat ik mijn gehemelte beetje verbrand heb. Dus misschien voor anderen ook een optie.
 
F

frans81

Gast
Ik plaats het toch even hier ;)

Uiteindelijk heb ik ondanks totaal beschadigde bodem ( geanodiseerde laag compleet weg ) deze Jetboil toch meegenomen ( gratis ) . Een nieuwe pot is mij te duur dus ik koop er maar eerst eens een keer voor +- zo'n Jetboil Pot Support inzet stuk bij voor +- 15.00 € ( wat :confused: duur ) inplaats nieuwe pot 60 a 70 euries . Ik kan dan wel kiezen tussen een gas of Multifuel .
De Brander met piëzo ontsteking werkt goed . Tamelijk lichtgewicht ook nog .
Moest ik zo'n Jetboil voor dat aankoopbedrag kopen dan zou ik alleen water verwarmen in de pot . Eten of soep dat brengt al vlug met zich mee ( door hoge temp brander ) daat alles aankoekt/ bakt .
Met als resultaat dat de laag beschadigd tijdens naïef verwijderen / schoonmaken .

Zie oa link met opzet stuk voor een pan .

Of het echt kwaad kan voor de gezondheid ( bij volwassenen ) dat deze laag weg is weet ik niet . En zo ja wat zijn dan de gevaren en hoeveelheden van de ? stoffen ?





20210418_163031.jpg 20210418_163116.jpg 20210418_163129.jpg 20210418_163155.jpg 20210418_163146.jpg
 
Bovenaan