• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kajak als BOV en voor fun

boswachter

Survivor
Ik heb een bike friday vouwfiets. Hij kan 150kg aan gewicht dragen en alle onderdelen kunnen door zowat alle fietsenmakers gemaakt worden. Sowieso in europa zit ik wel veilig daarmee. Ik heb een radical design cyclone iv fietskar die 40kg aan gewicht kan dragen. Hij is 100liter en kan dus een flinke tent in. Of een opblaasbare kajak. Daar gebruik ik hem momenteel voor, zodat ik ook over water kan. Dit is een opblaasbare kajak die bijna net zo lekker vaart als een gewone kajak. Kajaks zijn ook ideale voertuigen om mee te jagen. Zo kun je op mijn kajak allemaal hengels doen en er flinke snoeken mee vissen. Zelf nooit gedaan, want ik vis alleen als ik echt eten nodig ben (vissen zie ik als mileuvervuilend en veroorzaker van dierenleed). Maar kameraad met precies dezelfde kajak heb ik al veel snoeken uit het water zien trekken vanuit zijn kajak. Met de kajak kun je op plekken komen waar nauwelijks mensen komen, en waar de natuur nog redelijk ongerept is (zover dat kan in NL). En waar veel vis zit. Je kan ondiepe wateren bevaren, en das wel handig. De kajak is een Advanced Elements Expedition Kayak, en kan 180kg dragen. Mijn vouwfiets, backpack vol eten en drinken en fietskar passen er perfect op. Merk je weinig van als je aan het peddelen bent. Zie hier onder foto's mijn fiets en vaar systeem:

33atn5v.jpg


wrgo78.jpg


fum6fc.jpg


Nadeel is wel dat ik vandaag iets van 60minuten bezig ben geweest om de kajak op te blazen en om al mijn spullen op de kajak te krijgen....Moet nog iets bedenken waardoor ik de tijd flink kan inkorten. Het opruimen gaat echter wel heel makkelijk. Dit is overigens een kajak waarmee je het hele jaar door kan varen. Zolang het water maar niet bevroren is.
 

Marcov

Prepper goeroe
De kajak is een Advanced Elements Expedition Kayak, en kan 180kg dragen. Mijn vouwfiets, backpack vol eten en drinken en fietskar passen er perfect op. Merk je weinig van als je aan het peddelen bent. Zie hier onder foto's mijn fiets en vaar systeem:



wrgo78.jpg




Nadeel is wel dat ik vandaag iets van 60minuten bezig ben geweest om de kajak op te blazen en om al mijn spullen op de kajak te krijgen....Moet nog iets bedenken waardoor ik de tijd flink kan inkorten. Het opruimen gaat echter wel heel makkelijk. Dit is overigens een kajak waarmee je het hele jaar door kan varen. Zolang het water maar niet bevroren is.



Ik heb deze: Sevylor® Adventure™ Plus Kayak - 2 person
 

boswachter

Survivor
Rataplan: er zijn meerdere luchtkamers. Kleine kans dat het allemaal tegelijk lek gaat. Zolang ik niet midden op de zee zit, heb ik niks te vrezen.

Marcov: ziet er leuk uit die kajak van jou. Hoeveel gewicht kan ie dragen? En is hij ook gemaakt om lange afstanden mee af te leggen? Hoeveel weegt hij?
 

Marcov

Prepper goeroe
Marcov: ziet er leuk uit die kajak van jou. Hoeveel gewicht kan ie dragen? En is hij ook gemaakt om lange afstanden mee af te leggen? Hoeveel weegt hij?
Beetje :off: . Misschien een idee voor een nieuw topic

https://www.sevylor-europe.com/uk/p-224-adventure-plus.aspx
Je kan er wel lange afstanden mee maken, maar het blijft een opblaas canadees. weegt ong. 15kg en kan 200kg hebben.
Zo ligt hij in de auto. (alleen die grijze zak rechts onder. daarboven ligt de pomp, een tray water en een tent. Links andere zooi)

qV16EPD.jpg
 

Rataplan

Mankinds only hope
Rataplan: er zijn meerdere luchtkamers.

Daar was ik inderdaad benieuwd naar.

Vaar zelf namelijk met een kajak van polyethyleen en als ik zie hoe die beschadigd is door allerhande zaken in watergangen en kreken etc, dan voorzag ik dat ik met een opblaasbare veel ongemak zou krijgen.
Valt misschien wel mee dus!

Qua vervoeren ervan is zo’n opblaasbare natuurlijk wel ideaal tov vaste kajak.
 

Marcov

Prepper goeroe
Mooi dat het nu een eigen topic heeft. Thnx.

Daar was ik inderdaad benieuwd naar.

Vaar zelf namelijk met een kajak van polyethyleen en als ik zie hoe die beschadigd is door allerhande zaken in watergangen en kreken etc, dan voorzag ik dat ik met een opblaasbare veel ongemak zou krijgen.
Valt misschien wel mee dus!

Qua vervoeren ervan is zo’n opblaasbare natuurlijk wel ideaal tov vaste kajak.

Het materiaal is natuurlijk best wel sterk, maar je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je niet als een blinde overal doorheen gaat.
Omdat het opgeblazen is, en daardoor meegeeft, zal het niet zo snel beschadigen. Maar het kan natuurlijk wel.
Zelf heb ik, bijna altijd, een reddingsvest en een drijfanker bij me. (als ik hier achter vertrek moet ik altijd een 2 km open water oversteken).
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Dit is echt heel tof om te lezen, mooi om te zien hoe ver sommigen al zijn met de voorbereiding en een goed doordacht transportsysteem hebben.
 

Flos

SHTF Expert
@Marcov ik wist niet dat mister Bean een broer had dat cano liefhebber is :off:

Ik heb ook al dikwijls van plan geweest mij zo een canadees aan te schaffen .
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik droom nog steeds van een reddingssloep, zo een onzinkbare zeg maar die op zeeschepen worden gebruikt. Die past echter niet achter de fiets of in de kofferbak. :off:


Een kano kan zeker een goede BOV zijn, maar ook om vanuit te vissen of een oversteek te maken. Ik zou wel een model nemen waar je min of meer "op" zit. Je hebt nl. ook modellen waar je bijna in zit en bij omslaan in wild water kom je daar minder goed uit. :thumbsup:
 

boswachter

Survivor
Ik heb met mijn kajak door wildwater gekajaked in zwitserland, en was prima te doen. En advanced elements verkoopt ook een model speciaal gemaakt om vanuit te vissen.
 

Marcov

Prepper goeroe
Een kano kan zeker een goede BOV zijn, maar ook om vanuit te vissen of een oversteek te maken. Ik zou wel een model nemen waar je min of meer "op" zit. Je hebt nl. ook modellen waar je bijna in zit en bij omslaan in wild water kom je daar minder goed uit. :thumbsup:
Dat is een kwestie van oefenen. Ik heb hier voor een kajak gehad, inclusief een spatzeil. Ik vond ondersteboven uitstappen vaak makkelijker dan op de normale manier. :D
Maar ik had wel leren eskimoteren, en dat was best wel leuk om te doen. Soms kwam het zelfs goed van pas.
Wat ik nog wel een keer wil gaan doen, is een cursus branding kanoën.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik zou wel een model nemen waar je min of meer "op" zit. Je hebt nl. ook modellen waar je bijna in zit en bij omslaan in wild water kom je daar minder goed uit. :thumbsup:

Een sit on top model is dat, die heb ik zelf ook en om dezelfde reden.
Nu is het voor mij wel omdat ik veel met een waadpak aan vaar en daarmee wil je niet ondersteboven in een kajak hangen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
8FFAF8D5-A25D-45B3-BC27-7A5A934DEAB0.png

Dit is de kajak die ik heb enkel in een andere kleur.
Fijne kajak, stabiel, goede zit, opbergruimtes, laadvlak met elastiek achter, skeg voor koersvastheid, wieltje ivm oversteken wegen etc erg fijn, polyethyleen is zeer robust enkel repareren gaat niet of moeilijk.
Er hecht weinig tot niks permanent op dat spul, verf etc laat ook los.
Verder een zelflozende kuip en een paar goede handvatten.
Weegt zo’n 27 kg.

Er zit één groot nadeel aan en voor mij een reden om volgende keer een ander model te kiezen en dat is dat via schroef/ boutgaatjes ( standaard fabriek) er water in de luchtkamer komt.
Wordt dit veel en kan je onderweg niet lozen wordt deze behoorlijk onstabiel ( uit ervaring).

Als BOK zou ik misschien eerder voor een ( opblaasbare) zeewaardige kajak gaan, deze is naast op zee ook op grote rivieren en meren prima van toepassing en dat is toch wat er hoofdzakelijk zich in mijn omgeving bevind.
 
J

J.J

Gast
Dat is een kwestie van oefenen. Ik heb hier voor een kajak gehad, inclusief een spatzeil. Ik vond ondersteboven uitstappen vaak makkelijker dan op de normale manier. :D
Maar ik had wel leren eskimoteren, en dat was best wel leuk om te doen. Soms kwam het zelfs goed van pas.
Wat ik nog wel een keer wil gaan doen, is een cursus branding kanoën.
Weer een nieuwe woord geleerd bedankt @Marcov ;)
Eskimoteren
Ook: kanobuitelen. Zijdelingse wending van 360° om de lengteas van de kajak, waarbij de kajakvaarder met het bovenlichaam onder water komt. Niet proberen met een Canadees (en gewone roeiboten. :)).
http://www.encyclo.nl/begrip/Eskimoteren
 

Ray

SHTF Expert
Leren eskimoteren is verplicht voor je met een kajak met kuipzeiltje op pad mag. Vaak eerst in een rustig plasje en dan in de lokale rivier met stroming. Omslaan gebeurt geheid en je kunt er niet op vertrouwen dat je het kuipzeiltje weet los te wurmen, onderste boven hangend in een stroomversnelling.
 
J

J.J

Gast
Leren eskimoteren is verplicht voor je met een kajak met kuipzeiltje op pad mag. Vaak eerst in een rustig plasje en dan in de lokale rivier met stroming. Omslaan gebeurt geheid en je kunt er niet op vertrouwen dat je het kuipzeiltje weet los te wurmen, onderste boven hangend in een stroomversnelling.
Best wel interessant dit boekje door te nemen.
Petje af @Marcov dat je dat hebt gedaan en kunt.:);)
[PDF]kajakvaardigheid b - MdR
www.mdr.nu/index.php/kanodocumenten/kano-instructie/375-kano...b.../file
Wie geslaagd is voor KV A kan/mag het diploma KV B (kajakvaardigheid B) afleggen. ... Het theorie examen bestaat uit meerdere open vragen die als doel hebben te achterhalen of de ..... (eskimoteren of eskimo redding). Een ander ...... Drinken moet, zeker als je van plan bent een flink eind te gaan kanovaren. De mens …
 
Bovenaan